Ny akvarium,lutning?

#1 - 27 april 2005 17:20
Hej

Jag har mätt min nya akvarium och bänk, och det var inom gränserna alltså i mitten, har mätt med vattenpass.
Nu är det så att vattenytan är 3mm högre på vänstra sidan (hörnet) . Högra kanten är vattenytan 3mm lägre.
Är det farligt?
Jag är jätteorolig, den är ju 375l samt att den är ny. Vill ju inte att den ska spricka!
Hjälp mig
#2 - 27 april 2005 17:33
Mät med vattenpasset på botten när akvariet är fyllt.
Mät både rakt över på längden och bredden, samt på diagonalerna.
Om det fortfarande står helt plant så är det bara att vara lugn.
Men oftast så "sätter sig" akvariet lite när det blir fyllt och då står det inte plant längre. Då är det bara att ställa in så det blir plant igen.
Det är alltså när det är fyllt som det skall vara helt plant.
#3 - 27 april 2005 18:14
Nu har jag mätt både bredden och längden, bredden helt perfekt. Längden på vänstra kanten är i mitten och mitten av akvariet står den också i mitten , men när jag tar högra kanten så drar den lite åt höger men inom ramen. Skiljer sig väldigt lite tror jag, den sticker alla fall inte utanför ramen.
#4 - 27 april 2005 19:18
Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag har också liknande lutning. Haft det i 2 år hittills utan problem (peppar, peppar)
#5 - 27 april 2005 21:43
Jag tror inte heller att du behöver oroa dig. Mitt 375 l kar lutar säker 7-8 mm på hela längden, men så länge man har en konstant lutning är det ingen fara, det är om du har en puckel på bänken som du kan få spänningar i glaset. Som gör att glaset spricker... Du kan ju alltid kolla med vattenpasset på golvet för att få en uppfattning om det är golvet som lutar eller om det är bänken. Lycka till!

Annons