Ny akvarist, nitritproblem

#1 - 12 augusti 2011 19:14
Hej allihop,

Har läst runt här ett tag och sen skaffat mig ett 112 liters kar.
Detta har jag inrett med 4 växter, stor rot + lite annat.
Efter 1 vecka då jag kört karet med bara växter och tillsatt nystartsdos av nitrivec samt vattenberedning så har jag stoppat i de första fiskarna. Det är följande sedan igår kväll:

1 Atyopsis moluccensis filterräka
10st kardinaltetror
2st små, unga ancistrus malar
1 Kampfisk

Har inte matat någonting och planen var att börja försiktigt på Söndag (3 dagar efter köp).

Jag har bara testat PH och KH innan fiskarna kom då jag inte hade fått hem no2 innan.
PH 7.0
KH 5
Nitrit nu är förbi skalan. Jag mäter med Dajana dropptest No2 och den går från transparent till mörkt rosa och mitt är rött. Alltså över 3mg/liter verkar det som.
Kranvattnet visar 0 mg/l.
Ska testa vattnet igen om en stund och se hur det ser ut

Jag bytte ca 22 l vatten nyss och tillsatte Seachem prime vattenberedning (alltid med nytt vatten) och sedan ca 30ml nitrivec.
Vad är nästa steg? Ska jag byta 40-50% varje dag tills det är borta och bara fortsätta tillsätta nitrivec? Hur mycket nitrivec är rimligt?

Trodde jag skulle slippa detta problem då jag väntade ett tag med fiskarna och inte proppade fullt direkt men tyvärr..

Väldigt tacksam för hjälp :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 augusti 2011 20:07
Yobaman skrev:
Trodde jag skulle slippa detta problem då jag väntade ett tag med fiskarna och inte proppade fullt direkt men tyvärr..

Nja, du gjorde nog det vanliga felet. Dvs la i för många fiskar samtidigt.

I zoopets basic akvariestartartikel så står det

Om man behöver en bra bakteriekultur beror på hur länge man är beredd vänta med att lägga i fiskarna. För att ett akvarium skall vara en bra miljö för fiskarna måste det finnas en biologisk balans i akvariet. En sådan uppstår inte ur tomma intet utan för det behövs det några fiskar som äter och avger avföring. Därför bör man redan från starten ha ett fåtal fiskar i akvariet. Lägger man i för många fiskar vid starten så får man oftast efter 2-6 veckor något som kallas nitrit, vilket fiskarna dör av. Man har alltså två alternativ 1/ Bara några enstaka fiskar i akvariet de första 4-6 veckorna och sedan fylla på efterhand. 2/ Man kan påskynda den bakteriologiska processen som skapar den biologiska balansen genom att vid starten och ytterligare några gånger de första månaderna tillsätta en s.k. bakteriekultur. Gör man detta kan man lägga i fiskarna i en något snabbare takt (se "Akvarievatten").


Nu har ju ditt problem redan uppstått och hur man då kan bära sig åt tipsas om i denna zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=73
#3 - 12 augusti 2011 20:16
Tack för svaret :)

Oj, enligt akvarielagret så var det en helt okej mängd fisk men uppenbarligen inte under mina omständigheter.. Som sagt är det bara en liten kampfisk, 2 ancistrus bäbisar och 10 unga kardinaler samt räkan. Ville verkligen inte ta för mycket fisk men gjort är gjort.

Många säger att man ska byta 50% varje dag tills det är låga nivåer igen medan den artikeln (som jag läst innan också) säger 5% flera gg om dagen?
Jag bytte som sagt ca 20% för drygt 1h sen, testade nu igen och samma röda resultat. Eftersom jag precis tillsatt massa nitrivec så tänkte jag vänta till imorrn på morgonen med att testa nitrit och byta ca 50% och tillsätta ytterligare nitrivec. Ska jag köra med denna plan tills nivåerna är ok?
Ska jag köra på med nitrivec i någon speciell dos eller enligt instruktion för vattenbyte? Toxivec kanske ska införskaffas?
Ska jag tillsätta salt? Har bara havssalt hemma i flingor, duger det? Ej jod eller så i det.
#4 - 13 augusti 2011 07:54
Kör på 30% vattenbyte nu några dagar, mata inget men håll koll på fiskarna. Små ancitrus upplever jag som lite extra känsliga vid liten ålder. Testa detta i 4 dagar och kolla nitriten sen så ska du se att det har hjälpt. Tycker du ska hoppa över saltet.
#5 - 13 augusti 2011 08:11
Vilket filter har du? Kanske stod upptill men jag kunde inte hitta det.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 augusti 2011 08:27
Yobaman skrev:
Tack för svaret :)



Oj, enligt akvarielagret så var det en helt okej mängd fisk men uppenbarligen inte under mina omständigheter.. Som sagt är det bara en liten kampfisk, 2 ancistrus bäbisar och 10 unga kardinaler samt räkan. Ville verkligen inte ta för mycket fisk men gjort är gjort.



Många säger att man ska byta 50% varje dag tills det är låga nivåer igen medan den artikeln (som jag läst innan också) säger 5% flera gg om dagen?

Jag bytte som sagt ca 20% för drygt 1h sen, testade nu igen och samma röda resultat. Eftersom jag precis tillsatt massa nitrivec så tänkte jag vänta till imorrn på morgonen med att testa nitrit och byta ca 50% och tillsätta ytterligare nitrivec. Ska jag köra med denna plan tills nivåerna är ok?

Ska jag köra på med nitrivec i någon speciell dos eller enligt instruktion för vattenbyte? Toxivec kanske ska införskaffas?

Ska jag tillsätta salt? Har bara havssalt hemma i flingor, duger det? Ej jod eller så i det.

Ja du köpte inte extremt mycket fisk, du maqtade försiktigt och du körde också med nitrivec så du hade nog lite otur som fick nitrit i akvariet. Fiskarna har ju inte heller börjat dö.
Fortsätt du med nitrivec, mata försiktigt och lägg i lite salt (det går bra med havssalt) - det räcker med en matsked per 100L så kommer det nog att rätta till sig.
Gör inga större vattenbyten utan istället mindre
#7 - 13 augusti 2011 09:49
Har medföljande innerfilter, Hailea BT-700. "kinapump". 700l/h. Stor porös svamp och sen en kasett med kolfilter som jag tömde och stoppade i så många keramiska ringar jag fick plats med istället.
Det borde ge en bättre biologisk filtrering när allt är igång hoppas jag på.

Ska byta 30-40% nu och tillsätta mitt sista nitrivec, ca 30ml. Måste få ner nivån. Testet visar ca 3mg/l. högsta på skalan.
Måste köpa mer bakteriekultur, funderar på seachem stability istället för nitrivec. Den är klart mer dryg (som alla seachem verkar) än nitrivec och då även billigare.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 augusti 2011 09:57
Yobaman skrev:
Har medföljande innerfilter, Hailea BT-700. "kinapump". 700l/h. Stor porös svamp och sen en kasett med kolfilter som jag tömde och stoppade i så många keramiska ringar jag fick plats med istället.

Det borde ge en bättre biologisk filtrering när allt är igång hoppas jag på.



Ska byta 30-40% nu och tillsätta mitt sista nitrivec, ca 30ml. Måste få ner nivån. Testet visar ca 3mg/l. högsta på skalan.

Måste köpa mer bakteriekultur, funderar på seachem stability istället för nitrivec. Den är klart mer dryg (som alla seachem verkar) än nitrivec och då även billigare.

Problemet just nu består som sagt inte i filtret - inget filter får ändå igång någon nyttobakteriekultur på kort tid: bra att du plockade bort kolfiltret, men en filtermattebit är sannolikt bättre än keramiska ringar.
Sedan hade jag som sagt inte bytt så mycket som 30-40% av vattnet. Visst i nödfall om fiskarna börjar dö så skall man göra det (man har inget val), men inte annars.

Känner inte till de olika bakteriekulturerna så jag kan inte uttala mig om dom
#9 - 13 augusti 2011 11:00
Nej precis, det måste hända lite i filtret först.
Jag bytte nu 40% för att få ner den kritiska nivån och det hjälpte. Efter bytet och med nytt vattenberedningspreparat och nitrivec så är det nu ca 0.5 drygt i nitrit.

Enligt Akvarielagret (Christer) skulle jag byta 50% varje dag i typ 3-4 dagar för att få ner den akuta nivån som skadar fiskarna. Alla säger lite olika känner jag så det är svårt att veta vilket som är bäst ;)
Igår när jag bytte typ 20% så blev det ingen skillnad alls, efter vattenbytet och nu i morse var det fortfarande högt utslag på testet. Efter det stora bytet nu är det lågt. Får se hur det ser ut imorgon. Ska inte byta mer än nödvändigt men nu kändes det lite akut då testet visade max.

Åka o köpa lite mer bakteriekultur nu då det tog slut nu. Verkar som att vissa aldrig kör med bakteriekultur medan andra tycker det är ett måste när man har problem. Antar att nu i början när det är ont om bakterier så gör det nytta.
#10 - 13 augusti 2011 11:40
De som kör utan kultur har väl ofta andra kar igång och slangar helt enkelt över fungerande vatten och kanske även flyttar grus till nya karet. Samt droppar filtergöck i nya filtret. Eller kopplar in ett "inkört" ytterfilter.
#11 - 13 augusti 2011 12:14
Har aldrig kört med bakteriekultur under min akvaritiska karriär. Men kör alltid med väldigt få fiskar i början och väldigt, väldigt lite mat. Hålla koll på firrarna och se så de mår bra :). Men alla kör olika sätt och det som har funkat för dem kör de vidare på sen. Därför kan man fråga kanske fel olika personer och kan hända att alla gör på olika sätt när de startar upp akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 augusti 2011 12:24
macke_fisk skrev:
Har aldrig kört med bakteriekultur under min akvaritiska karriär. Men kör alltid med väldigt få fiskar i början och väldigt, väldigt lite mat. Hålla koll på firrarna och se så de mår bra :). Men alla kör olika sätt och det som har funkat för dem kör de vidare på sen. Därför kan man fråga kanske fel olika personer och kan hända att alla gör på olika sätt när de startar upp akvarium.

Dock så är det så att bakteriekulturer faktiskt är jäkligt bra och de funkar. Tänk om det hade funnits bakteriekulturer på den tiden jag hade affär - då hade det varit beydligt roligare att ha affär för färre hade misslyckats.
Risken kan dock vara att en del som kör med bakteriekultu för den sakens skull tror att det bara är att köra på för fullt - så tycker jag dock inte att det har varit i detta fall
#13 - 13 augusti 2011 17:26
Firrarna ser ut att må bra iaf så det är ju bra. Som sagt så visade testet klart lägre efter vattenbytet. Imorgon gör jag nästa byte och fortsätter tills det lugnat ner sig.
Jag har inte matat någonting och tänkte från början mata på Söndag men kanske ska vänta med det ytterligare, vad tror ni? Hämtade firrarna i Torsdags. Malarna och räkan hittar väl lite själva men kampfisken o kardinalerna får inget. Är det lugnt att strunta i matningen till typ Onsdag eller nåt sånt? Antar att nitratproblemet kommer ta ett gäng dagar att få bukt med?

Tack alla för er hjälp hittills :)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 13 augusti 2011 17:54
Yobaman skrev:
Firrarna ser ut att må bra iaf så det är ju bra. Som sagt så visade testet klart lägre efter vattenbytet. Imorgon gör jag nästa byte och fortsätter tills det lugnat ner sig.

Självklart går nitriten ner direkt efter ett vattenbyte då gammalt vatten ersätts med färskt. Men man byter då också ut en massa nyttobakterier som i längden behövs för att rätta till balansen i akvariet och det kommer att ta längre tid att återfå balansen i akvariet. Ett stort vattenbyte med kranvatten (inte om man kan byta med vatten från ett annat akvarium) kan därför ge en rekyleffekt och ge ännu sämre vattenvärden.
Men som sagt - har det gått så långt att fiskarna börjar dö så måste man chansa med att göra ett stort vattenbyte
#15 - 13 augusti 2011 18:09
Dock ligger väl de flesta bakterierna i filter och substrat men jag förstår principen och har läst det också i guider och annat. I mitt fall då nitriten varit så hög (över mätgränsen på 3mg/l) så var det nog nödvändigt. Sen ersätter jag de utspolade med riklig mängd nitrivec så det borde förhoppningsvis förhindra för stor rekyleffekt.
Antar att det bara är att ha tålamod nu och hoppas på det bästa.

Någon åsikt angående matningen jag skrev om i förra inlägget?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 13 augusti 2011 19:01
Kan väl nämnas att jag en gång på en timme plockade ner en "knallröd nitrit" till 0 utan att byta en droppe med vatten. Då körde jag i dubbel dos med Dupla Bacter (en annan bakteriekultur)
#17 - 13 augusti 2011 19:10
Jag starta upp mitt diskus kar med seachem stability. Det är grymt att fuska med :)

Sent from my X10i using Tapatalk
#18 - 13 augusti 2011 19:23
Kan väl nämnas att jag en gång på en timme plockade ner en "knallröd nitrit" till 0 utan att byta en droppe med vatten. Då körde jag i dubbel dos med Dupla Bacter (en annan bakteriekultur)


Häftigt. Det är väl den som inte finns längre? Eller går det att få tag på? Vad var det som var så speciellt med den?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 13 augusti 2011 19:26
Yobaman skrev:
Häftigt. Det är väl den som inte finns längre? Eller går det att få tag på? Vad var det som var så speciellt med den?

jodå preparatet finns fortfarande men jag tror inte att det säljs i Sverige längre.
Vad det var som var speciellt med just det vet jag inte - det var det jag använde och kanske är de nadra preparaten lika bra. vad vet jag
#20 - 13 augusti 2011 20:22
Du skall köra med en matsked vanligt bordsalt (jod eller inte spelar ingen roll) per 100 liter vatten under tiden du har nitrit och undvika vattenbytena om inte fisken visar akuta symptom på nitritförgiftning. Kraftig andhämtning och mörkfärgning. Varför salt? För att förstå det så behövs lite bakgrund.

Nitriten tas aktivt upp i fisken från vattnet via körtlar i gälarna, troligtvis via de sk chloridcellerna. Väl inne i blodet bildar nitriten tillsammans med hemaglobinet en ny molekyl methemoglobin. Denna molekyl kan inte ta upp syre. Blodet blir brunt. Fisken reagerar som syrebrist.

Vanligt bordsalt - natriumklorid - delas upp i två joner - klorid och natriumjonen i vatten. Kloridjonen om den finns i vattnet blockerar upptagningsmekanismerna för nitrit, helt enkelt blockerar kanalerna som nitriten använder för att komma in i fiskkroppen. Koncentrationen kloridjoner skall överstiga ca 60 ppm (det är är mindre än matsked NaCl per hundra liter ungefär) men vid hög nitrithalt (som i ditt fall) kan du öka till ca 2 matskedar per 100 liter. (en matsked salt per 100 liter är ca 0,15 promille om jag räknat rätt och också ofarligt för växter också)

Det som händer när nitrit uppstår i ett nystartat akvarium är att ammonium bryts inte ner tillräckligt snabbt (för lite, för långsamt växande bakterier) och fri ammonium blockerar nedbrytningen av den nitrit som ändå bildas till nitrat. Genom en daglig tillsättning av bakterier så håller man bakteriepopulationen uppe. Bakterier kan tillsättas via preparat, via silat ogödslad jordblandat vatten (översta skiktet i en skogsbacke) eller mulm från ett redan fungerande bakteriefilter i ett redan ingånget akvarium. Man kan också använda något vattenberedningsmedel som innehåller natriumtiosulfat (aqua safe exempelvis) Det blockerar inte bara kloraminer och annat utan även ammonium. Då använder man det varje dag inte bara vid vattenbyte.

Varför inte byta vatten

När man nystartar ett akvarium och använder det tillverkade vattnet från våra vattenverk så saknas många viktiga organiska molekyler, som bland annat är det som ibland brukar kallas koloider. Ett levande vatten innehåller denna typ av organiska restprodukter och är betydligt skonsammare mot fiskens slemskikt än helt nytt vatten. När akvariet gått en tid så finns ett överflöd av organiska restprodukter så då är det oftast en välgärning att byta vatten men i en start brukar jag vara försiktig med vattenbytena. Vad gäller bakterierna (de nyttiga i detta fall) så sitter de alltid på ett substrat, företrädevis då i filtersvampen. Men de sitter även på små mikroskopiska partiklar som finns i vattnet och denna plats är ganska viktig i en start eftersom det kan vara en stor poppulation och den finns i en mycket syrerik omgivning. Efter tricket med lite grand salt i akvariet blivit väl känt så menar jag att vattenbytena är mer av ondo än nytta. Ser man dock att fisken verkligen far illa så skall man byta men så länge man inte ser några tecken på fara med fisken så skall man enligt min uppfattning vara försiktig med vattenbytena. glöm inte att fisken är den bästa testen på olika parametrar - de kemiska testerna har mycket varierande kvallité, dock brukar nitrittest vara relativt säker.

MVH Lasse
#21 - 13 augusti 2011 22:14
Vilken intressant information! Jag ska tillsätta lite salt imorgon, löser upp det först i lite vatten. Så även om nitriten är hög så ska jag inte byta vatten? Eller byta litegrann, 10%? Har ju ingen erfarenhet av fiskar men ingen är uppe vid ytan eller ser ut att andas häftigt. Kampfisken gör ju regelbundna trippar upp till ytan för en nypa luft men det är ju normalt bland labyrintfiskar.
Har inte hört denna teori innan, att låta bli att byta vatten, men att tillsätta salt och byta mindre mängd (10%) låter väl som det Kjell nämnt innan. Men ingen av invånarna i mitt akvarium ska må dåligt av det alltså?

Bakterierna förökar sig väl konstant tills de når jämvikt med födan, nitriten? Enda anledningen att man ens bryr sig är väl just för fiskarnas skull? Annars skulle man väl bara kunna vänta ut det utan åtgärd.

Kan man se på tex räkan, malarna och kardinaltetrorna om de mår dåligt? Svårast känner jag är malarna och räkan. Malarna sitter ju alltid och snaskar på någon sten eller glasruta. Tetrorna simmar runt överallt hela tiden men aldrig vid ytan. Räkan står still typ 8h i sträck och filtrerar mellan varven. Kampfisken är väldigt nyfiken och orädd av sig. Gillar att hänga på stimmet med tetror. Följer efter och spanar när man är vid akvariet. Sover längst upp i hörnet ca 2cm från ytan på ovansidan av pumpen när nattbelysningen går igång. På dagarna simmar han runt i hela akvariet.
#22 - 14 augusti 2011 07:50
Vattenbytena är till för att minska giftigheten men min erfarenhet är att det går inte att spä ut nitriten, dagen efter är den lika hög igen. Min åsikt är att innan akvariet är fullständigt etablerat (3 - 4 veckor) skall vattenbyte försöka undvikas eftersom dessa verkar förlänga processen och stressa fisken. Efter denna period så är vattenbyte (och gärna kraftiga sådana) väldigt bra och bör göras varje till varannan vecka. Här går åsikterna isär även bland erfarna akvarister men den gamla vanan (att hela tiden byta vid nitrit) har jag också tillämpat. Sedan började jag med att inte göra detta och min upplevelse av detta är att man förkortar perioden. Något som jag glömde (ringrostig) är att första åtgärden du skall göra är att sluta mata, du måste minska "inputten" av amonium till vattnet så mycket som möjligt. Fisk klarar långa perioder utan mat.

Den gamla teorin om nitrittoppen är just den som du pratar om att bakterierna som omvandlar nitrit till nitrat växer till sig och tar hand om nitraten efter en analog skala. Nu är det inte riktigt så - nitrit eller inte nitrit är mer eller mindre en digital fråga - det är som om att det behövs en kritisk massa och sedan är processen igång. Jag har själv varit ute för att fått "tokrött" alltså en hög nitrithalt och kunnat mäta hur den försvunnit under en dag efter det att jag tillsatte bakterier. Precis samma erfarenhet som Kjell har haft med Dublas preparat. Nitrivec funkar också men jag tillsätter alltid startdosen varje dag under 3 veckor - går inte att överdosera. Idag lutar jag mig mot en annan teori vad gäller nitrittoppen och det är forskning som visar att den bakteriestam som bryter ner nitrit till nitrat (normalt kallad nitrobacter) är känslig för ammonium i miljön. Ammonium verkar inhibitera nitrobacters verksamhet. Ammoniumet i sin tur bryts ner av nitrosomonas (eller liknade organismer - arten brukar disskuteras) och det verkar vara den processen som har svårt att komma igång. Iaktagelsen att nitritens försvinnande är digital (sker snabbt när väl betingelserna finns) stöder denna teori. När det ämne som stoppar verksamheten försvinner så finns det tillräckligt med bakterier redan och som snabbt kan konsumera nitriten. För dessa bakterier är det viktigt att veta att de är som växter och alger primärproducenter, dvs de producerar liv av oorganiska molekyler. Men till skillnad från växter så får de inte sin energi från solljuset utan från den energi som frigörs när först ammonium oxideras till nitrit och sedan när nitrit oxideras vidare till nitrat. De är också inte beroende av koldioxid som kolkälla utan av karbonater. Därför är det också viktigt att man håller uppe alkaliniteten i akvariet. Alkaliniteten brukar akvarister mäta i KH och ett bra KH värde är här kring 3 - 4. Detta KH värde innebär att pH kommer att hamna över 7,5 men pH för fisk är inte lika viktigt som stabiliteten och skall man mäta en parameter i ett akvarium så är det KH enligt min mening. 99 % av fiskarna vi har fungerar lika bra i pH kring 8 som i dess "naturliga" pH. Skall man odla så får man minska siffran till ca 95 %.

Av de fiskar som du har är det lättast att se på kardinaltetrorna. Kampfisken är relativt okänslig för nitrit och malarna är svårt att se på. Många hävdar att räkor är mer känsliga för nitrit än fisk - vet inte detta när det gäller sötvattensräkor men salttillsatsen bör fixa det. Nitrit påverkar andningshastigheten men konstigt nog så brukar fisken inte gå upp till ytan utan står i "medelvattensnivå" och har kraftig andhämntning.

Alltså - råd å la Lasse
Sluta mata
tillför bakteriekultur
tillför en matsked natriumklorid per hundra liter
undvik vattenbyte iaktag dock fiskarna
tillsätt någon ammoniumblockerare (Aqua Safe exempelvis) varje dag
testa nitriten med dropptest - inte sticka
Kontrollera KH
vänta

MVH Lasse
#23 - 14 augusti 2011 09:26
Tackar. Har inte matat något alls ännu.
Ammoniumblockerare har jag i form av seachem prime. Står även så här om produkten:
"To detoxify nitrite in an emergency, up to 5 times normal dose may be used. If temperature is > 30 °C (86 °F) and chlorine or ammonia levels are low, use a half dose."

Så jag ska alltså tillsätta normal dos av prime varje dag för hela akvariet trots att jag inte byter vatten?
Skulle vara bra med lite mer förklaring om den biten.

Jobbigt att dem mest använda teorier motsäger varandra totalt ;)

Tetrorna är små så det är svårt att se men jag ska hålla koll på dem. Återkommer :)
#24 - 14 augusti 2011 13:06
Har nu hällt i 1 tesked salt och 100l dos med seachem prime. Även hällt i fulldos med nitrivec, 40ml. Testade vattnet innan och det var som igår morse efter vattenbytet, betydligt lägre, ca 1mg/l (ljust rosa) :) så det har inte ökat sedan vattenbytet än så länge iaf. Ska tilläggas att jag i samband med vattenbytet igår rensade en ny växt från massa döda blad som satt fast. Läst att växternas gamla blad inte brukar klara av den nya miljön så bra så antagligen därför. Alla växter växer ordentligt. Kör med pmdd 1gg i veckan men inte nu när det är struligt.
Påverkar pmdd något i detta fall eller kan jag använda det som vanligt?
#25 - 16 augusti 2011 17:37
Igår bytte jag ca 45% vatten och tillsatte nytt salt motsvarande detta. Även fulldos nitrivec och prime.
Innan detta var det ingen nitrit i vattnet men det visste jag inte. Sambon som testade på min begäran när jag var på jobbet tolkade den lilla gula nyansen som utslag på testet. Dock är den färgen bara från dropparna :)
Idag ej mätbar heller så jag känner mig rätt lättad nu faktiskt.
Tyvärr dog filterräkan men de andra verkar må bra. Kampfisken fick idag sin första föda här, bananfluga ;)
#26 - 16 augusti 2011 21:23
Yobaman skrev:


Så jag ska alltså tillsätta normal dos av prime varje dag för hela akvariet trots att jag inte byter vatten?

Skulle vara bra med lite mer förklaring om den biten.





Rådet om att sätta till en ammoniumblockerare bygger på teorin om att fritt ammonium i vattnet just blockerar andra stegets bakterier (dvs steget nitrit - nitrat). Tanken är då att med ammoniumblockaren ta bort det fria ammoniumet och därmed släppa på blockeringen av bakterierna. De finns allså där men kan inte jobba fullt ut på grund av den inhibiterande effekten av fritt ammonium. Detta är bara en teori om hur nitrittoppen byggs upp men ditt resultat - att gå från rött till 0 på en dag motsäger inte denna teori. Det är en gammal erfarenhet att när andra steget kommer igång så går det fort.

MVH Lasse
#27 - 16 augusti 2011 22:11
Absolut ett bra råd som visade sig oerhört effektivt i mitt fall. Tackar för det :)











Annons