Ny akvarist!

#1 - 27 december 2007 21:19
Jag är ny här och undrar om någon orkar ta sig tid att svara på lite frågor och kanske ge några råd.

När jag var liten hade vi några akvarium. För de mesta var de fyllda av guldfisk då min pappa hade en mindre uppfödning. Köpte huset av honom och har således även guldfiskdammen kvar. Kanske blir det några guldfiskar i sommar igen i den :)

Nu till saken. Jag har velat ha akvarium i flera år nu och för 10 dagar sedan traskade jag in i en akvariumbutik. Med mig därifrån hade jag ett 120 liters akvarium med alla tillbehör. Plus grus, rot och växter.

Hemma sköljde jag igenom allt noga och planterade växterna och la roten där jag vill ha den. Sedan tillsatte jag efter ordination Nutrafin - Cycle och Nutrafin - AQUA Plus.

Nästa dag köpte jag 4 platy. En musspigg hane och 3 honor. Platyn verkar trivas väldigt bra och är aktiv och har förvandlats från väldigt blyg till att nästa äta ur handen på en.

Så igår åkte vi förbi akvariebutiken igen på jakt efter någon mer fisk. Jag har alltid drömt om Praktbotier så det blev 4 sådana.

Försökte höra mig lite för och frågade en hel del i butiken och de trodde att de skulle funka bra med Platyn och flingfoder åt de absolut.

Men efter att ha försökt mata dem med flingfoder både igår och idag kan jag konstatera att det inte går. De kommer ju inte upp till ytan och Platyn äter då upp all mat innan den når botten. Nu vågar jag inte testa något mer då jag inte vill överfodra. Löste matfrågan med 2 krossade ärtor idag får åka ner och köpa något foder till dem imorgon.

Mina Nutrifin flaskor som skulle hjälpa till med bakteriebalansen var endast på 100ml. Finns det något bättre märke? Kanske även större flaskor? För det verkar ju gå åt en hel del.

Finns det något instrument som kan läsa av de olika halterna i vattnet. Känns just nu som man famlar i blindo.

Vad rekommenderar ni för foder till Praktbotier?

Jag tror att den ena Platyhonan ev. kan vara dräktig då hon ser hyffsat rund ut. Detta måste i så fall ha hänt innan hon flyttade till mig då jag inte tror att någon av de andra är könsmogna än. Någon som har ett tips på hur man vet det säkert?

Är villig att lära mig mera om akvarium och akvariumfiskar. Kan ni rekommendera någon bok i ämnet, det finns ju en hel del ;p

Jag har letat efter grottor men inte hittat några där jag bor. Vet ni vart sådana kan köpas alternativt vad märket heter?

Tacksam för hjälp!

//Lotta

Ni som är intresserade av att se akvariumet kan följa länken.
http://s27.photobucket.com/albums/c175/aenglah/?action=view&current=DSCN5414.jpg
#2 - 27 december 2007 21:24
Du kommer nog snart få en nitrittopp i ditt akvarium då du tillfört för mycket fisk på för kort tid. Köpt ett nitrittest och kolla vattnet... och köp inte fler fisk på ett tag och mata inte för mycket!
#3 - 27 december 2007 21:40
Annaica skrev:
Du kommer nog snart få en nitrittopp i ditt akvarium då du tillfört för mycket fisk på för kort tid. Köpt ett nitrittest och kolla vattnet... och köp inte fler fisk på ett tag och mata inte för mycket!

Vet inte om det är läge att oroa sig för nitrit än om jag förstår det rätt så är Nutrafin - Cycle samma sak som Nitrivec, som man använder i sammband med start av akvarium.

Men man ska ju hur som helst mata försiktigt i uppstarten av akvariet. Ett nitrit test är ju alltid bra att ha hemma och ser du tecken på att fiskarna andas snabbt eller är segare än vanligt kolla nitriten och byt vatten om det är nitrit. Och mata inte tills du blivit av med nitriten igen.

Angående vad du ska mata Botierna med så föredrar dom oftast röda tabletter som sjunker.
#4 - 27 december 2007 21:41
Du har på tok för mycket fisk i ett nystartat kar. dom kommer bajsa ner hela karet och ge dig en troligtvis VÄLDIGT hög nitrit topp.. Jag hade 4 platysar och fick en riktigt trevlig topp att handskas med, det gick ju visserligen bra fick bara ett bortfall av en platy. nu 3 veckor senare har jag inge nitrit men jag hade lika gärna kunnat ta död på mina fiskar. Problemet för mig va att jag tyvärr fick yngel på tok för tidigt, jag han rädda 8 stycken och jag har ingen aning om hur många dom andra han äta upp innan jag märkte det och hann strypa matningen.

Skulle jag vara dig skulle jag ta ut fiskar nu innan det är för sent. Om detta är totallt omöjligt så mata Extremt lite, hoppa gärna över någon dag eller 2, jag tog inte detta på 100% allvar när jag vart tillsagd och det fick jag äta upp med råge med bara 4 fiskar!

Köp ett nitrit test , Seras är faktiskt bra den skalan är lättläst.
5in1 dopptester är inte dom bästa men dom ger en indikation om att nått är på gång.

Sista tipset :) Skaka din cyckle flaska ordentligt innan du doserar ut den för det ligger partiklar i botten så du får med det också (gör iallfall det på nitrivec).
Bilagor:
#5 - 27 december 2007 21:45
smegga skrev:
Vet inte om det är läge att oroa sig för nitrit än om jag förstår det rätt så är Nutrafin - Cycle samma sak som Nitrivec, som man använder i sammband med start av akvarium.

Men man ska ju hur som helst mata försiktigt i uppstarten av akvariet. Men ett nitrit test är ju alltid bra att ha hemma och ser du tecken på att fiskarna andas snabbt eller inte rör sig som vanligt kolla nitriten och byt vatten om det är nitrit.

Angående vad du ska mata Botierna med så föredrar dom oftast röda tabletter som sjunker.

har man över 10 fiskar i ett 120 liters ber man om problem jag hade 4 i ett 50 liters och vet presis vad jag pratar om, jag körde med nitrivec och visst det hjälpte ju men inte när det finns yngel att smaska på och i hennes fall pratar vi över 10 fiskar som bajsar en del..

Gör man vattenbyten för ofta sabbar man lite av processen med nitrivec. men det är ju bra för fisken så det får man nog balansera.
#6 - 27 december 2007 21:46
Förstår jag det rätt har du haft 4 platy i 9 dagar innan du köpte dina praktbotier?

Och hela tiden tillsatt en bakteriekultut i akvariet?

Stämmer det?
#7 - 27 december 2007 21:48
Zanders skrev:
har man över 10 fiskar i ett 120 liters ber man om problem jag hade 4 i ett 50 liters och vet presis vad jag pratar om, jag körde med nitrivec och visst det hjälpte ju men inte när det finns yngel att smaska på och i hennes fall pratar vi över 10 fiskar som bajsar en del..

Gör man vattenbyten för ofta sabbar man lite av processen med nitrivec. men det är ju bra för fisken så det får man nog balansera.

Jag får det bara till 8 fiskar. Och det är ett 120 liters akvarium inte ett 50 liters. 120 liter är mycket mer vatten för 8 fiskar att skita ner än ett 50 liters eller??

Jag har startat ett akvarium med, 25 neoner, 5 malar, scalarer och massa annat efter en flytt utan att få nitrit. så jag vet vad jag pratar om jag med.

Och kolla på bilden på hennes akvarium så ser du hur små hennes botier är
#8 - 27 december 2007 21:50
Svar!

Jag har tillsatt dessa medel som jag skrev om i början. Nutrafin Cycle och Nutrafin Aqua Plus.

Jag har 4 Platys och 4 Praktbotior. Sammanlagt 8 fiskar.
#9 - 27 december 2007 21:51
smegga skrev:
Jag får det bara till 8 fiskar. Och det är ett 120 liters akvarium inte ett 50 liters. 120 liter är mycket mer vatten för 8 fiskar att skita ner än ett 50 liters eller??

Jag har startat ett akvarium med, 25 neoner, 5 malar, scalarer och massa annat efter en flytt utan att få nitrit.

Jag får det till 12.

Bytte du ut allt i karet till nytt aldrig använt då ? dvs pump, slangar, etc etc...

jag går ut hårt nu för att jag vet att det kan bli problem och det är bättre att se på det allvarligt nu och vara lite vaken när nått händer så situationen kan räddas. Tycker jag!

4 platy.
En musspigg hane och 3 honor.
4 Praktbotier

12??? Éfter 9 dagar är lite saftigt tycker jag.

Försökte höra mig lite för och frågade en hel del i butiken och de trodde att de skulle funka bra med Platyn och flingfoder åt de absolut.

Visst Lotta. Du kanske redan har haft en nitrit topp vad vet jag men har du inte haft det så tycker jag att du ska mäta av vattnet nu när du har så många fiskar helst med droptest!
#10 - 27 december 2007 21:52
Zanders skrev:
Jag får det till 12.

Bytte du ut allt i karet till nytt aldrig använt då ?

Okej hon som har det får det till åtta vet inte hur du räknar men men

Japp helt nytt vatten nitrivec och ingen mat. samma pump och filter men rengjort, slangar vet jag inte vad det ska ha för betydelse men samma slangar ja.

Och det var ett 180 l jag startade,
#11 - 27 december 2007 21:54
Välkommen till forumet, vad kul att du har blivit smittad av akvariefebern!!

Köp inte teststickor, utan ett dropptest, där man droppar reagenser i en liten mängd akvarievatten. Sök på forumet efter info om nya akvarier, det finns nästan hur mycket som helst. Läs i dammforumet, så hinner du lära dig om dammar innan säsongen drar i gång. Vilken tur att ha en färdig damm på tomten, själv försöker jag övertyga min man att vi ska gräva en......
Självklart är du välkommen att ställa dina frågor, men du kommer att upptäcka att många redan är besvarade här.

Jättebra att du inte köpte ett litet akvarium att börja om med, det är lättare att få balans i ett stort kar.
Om din platyhona är rund om magen, så kan hon mycket väl vara dräktig, levandefödare har så kallad förrådsbefruktning, dvs honan lagrar sperma och kan alltså bli dräktig flera gånger efter en parning. Du kommer att se att hon blir rundare och rundare. Man kan även se att de så kallade gravididtetsfläcken ovanför analfenan blir större och mörkare av ynglen, ju längre tiden går.
Vill Du att ynglen ska överleva, så se till att ha s.k. stängelväxter som går upp till ytan, med stora, gärna flikiga blad som de kan gömma sig i. För platy, gärna nåt buskigt på botten också, ynglen håller sig gärna lågt.
Yngelkasse vtycker jag inte är bra, det stressar ofta honan att bli flyttad, och de är svåra att hålla så rena att inte sjukdomar och mögel uppstår. Dessutom kommer tre honor att producera yngel i långt fler antal än du till slut vill ha, så lite naturlig slektion är bara bra.

Lycka till.
#12 - 27 december 2007 21:56
aenglah skrev:
Jag har tillsatt dessa medel som jag skrev om i början. Nutrafin Cycle och Nutrafin Aqua Plus.

Jag har 4 Platys och 4 Praktbotior. Sammanlagt 8 fiskar.

jag tycker att det du ska göra är att gå iväg med ett vatten test till din butik eller köp ett nitrit test. för att se om du har nitrit, ser du att fiskarna är slöa eller ser dåliga ut byt 50% vatten och tillsätt vattenberedningsmedel och några timmar senare bakteriekulturen.

Säg gärna om du går iväg med prov om det var någon nitrit. Flytta ingen fisk än det är bara stressigt för dom, och du riskerar vita prick det är botier känsliga för..
#13 - 27 december 2007 21:57
4 platy.
4 Praktbotier

ALTSÅ 4 platy varav en är musspigg hane och 3 honor.
4 praktboiter.

Så här kanske det ska stå

4 platy ( En musspigg hane och 3 honor)
4 Praktbotier
#14 - 27 december 2007 21:59
smegga skrev:
4 platy.

4 Praktbotier

4 praktboiter.

ibland är man ju bra trött, såklart! mitt fel! aja jag hoppas att allt går bra!
#15 - 27 december 2007 22:00
smegga skrev:
4 platy.

4 Praktbotier

4 praktboiter.

Precis. Jag ser ingen skillnad på botierna och kan således inte berätta vad det är för kön på dem.
#16 - 27 december 2007 22:00
Zanders skrev:
ibland är man ju bra trött, såklart! mitt fel! Ja då är det kanske lite enklare helt klart.

hehe, det är lugnt man kan inte vara på G jämt. -4 fiskar gör det hela bättre på en gång eller hur?
#17 - 27 december 2007 22:01
aenglah skrev:
Precis. Jag ser ingen skillnad på botierna och kan således inte berätta vad det är för kön på dem.

man ser ingen skillnad på könet hos botierna, Dom är i stort sätt omöjliga att odla på. så yngel från dom behöver du inte oroa dig för.
#18 - 27 december 2007 22:01
Mumin skrev:
Välkommen till forumet, vad kul att du har blivit smittad av akvariefebern!!

Köp inte teststickor, utan ett dropptest, där man droppar reagenser i en liten mängd akvarievatten.

Lycka till.

TACKAR!

Har aldrig fått så många svar på så kort tid på något annat forum förut.

Dropptest. Vad kostar ett sådant och vart hittar jag det?

//Lotta
#19 - 27 december 2007 22:02
smegga skrev:
hehe, det är lugnt man kan inte vara på G jämt. -4 fiskar gör det hela bättre på en gång eller hur?

Nej men det blir mindra bajs om man inte matar dom så mycket! :)
#20 - 27 december 2007 22:02
aenglah skrev:
TACKAR!

Har aldrig fått så många svar på något forum förut.

//Lotta

Alla zoo affärer som har akvarium utom huvudsta zoo för deras är gamla!

Nån hundring typ!
#21 - 27 december 2007 22:03
aenglah skrev:
TACKAR!

//Lotta

jag köper nitrit dropptest för 85:- och det ska man ha hemma så man kan utesluta nåt om man skulle få problem. skulle rekomendera dig att köpa Ph test också...
#22 - 27 december 2007 22:04
aenglah skrev:
TACKAR!

//Lotta

Alla zoo affärer som har akvarium i stort sett, utom huvudsta zoo för deras är gamla!

Kostar mellan 100-300 ungefär!
#23 - 27 december 2007 22:05
aenglah skrev:

Vad rekommenderar ni för foder till Praktbotier?

Sjunkande fodertabletter till pansarmalar brukar vara uppskattat av botiorna.
#24 - 27 december 2007 22:05
Zanders skrev:
Nej men det blir mindra bajs om man inte matar dom så mycket! :)

Precis men regel nummer 1 är ju att man inte ska mata mycket i början, hoppas jag skrev det tidigare i tråden, annars miss av mig.
#25 - 27 december 2007 22:07
måste bara säga att det saknas något på bilden av ditt akvarium, Jag ser ingen filter patron!

Har du inget filter så är det kris!!

EDIT: Är det ett botten filter, tycker mig se antydan till ett rör ner mot gruset?
#26 - 27 december 2007 22:07
Sen till nått helt annat. Nått du verkligen måste akta dig för är akvariesjukan.
Varje gång man går in i en butik som säljer saker så får man abstinens..

Jag har redan 2 kar heh...
#27 - 27 december 2007 22:08
Det är sällan särskilt konstruktivt för nybörjare, att erfarna tar över tråden och börjar diskutera hejvilt. Konkreta råd är vad som behövs.
Nu har ju aenglah sina fyra platys och fyra botior (alltså 8 st) så det är ju det vi ska utgå ifrån, liksom att platys ynglar av sig.

Nitrit, om du inte vet är en slutprodukt av nedbrytningen i akvariet av bajs och matrester. Det är mycket giftigt för fiskar.
Därför ska man dels skaffa få fiskar till att börja med, dels mata sparsamt.
Då kommer en bakteriekultur att byggas upp i både bottenmaterialet och i filtret, som bryter ned avfallet på ett ofarligt sätt. Det är därför som du har pytsat i Nutrafinprodukterna för att hjälpa bakteriebildningen på traven.

Nu bör du i första hand mata sparsamt, varannan, var tredje dag. Dina fiskar kommer att spela fullständigt utsvultna, men det är en talang för skådespeleri som de flesta fiskar är mycket bra på. Stålsätt dig, och tyck inte synd om dem. Även den gravida platy klarar sig utmärkt.

Hålll koll på nitrithalterna, och om du får för höga, så gör du ett delvattenbyte.
Men eftersom delvattenbytet tar bort en del bakterier och nyttiga nedbrytare är det en nödåtgärd än så länge.
När akvariet är stabilt så gör man vattenbyte på 10 till 20 % varje vecka.
#28 - 27 december 2007 22:10
Zanders skrev:
Sen till nått helt annat. Nått du verkligen måste akta dig för är akvariesjukan.

Varje gång man går in i en butik som säljer saker så får man abstinens..

Jag har redan 2 kar heh...

se hur det har gått för mig, började med ett nu har jag en lokal med 29 akvarium...
#29 - 27 december 2007 22:11
8 fiskar i 120 literskar som startats upp som det gjorts är inga problem alls. Dessutom skriver inte trådstartaren något alls om att h*n _har_ problem, utan hur h*n ska fortsätta att undvika problem i fortsättningen.
Det gör mig ledsen att läsa flera av de svaren h*n får här i tråden. Hur det skriks om nitrit och att h*n gjort helt fel som startat karet med det fiskbeståndet. Ingen skrek över när någon körde in sina x antal liter med bla 300 rödmunstetror? Och det är just såhär som det är ledsamt att se nya medlemmar "väkomnas".

Välkommen hit aenglah! Kul att du skaffat ett akvarium och välkommen till akvarieträsket.. :) Dropptest kan du köpa i djuraffären eller på någon av nätbutikerna (bla www.pwss.se) Ett sådant är alltid bra att ha hemma och det kostar runt hundralappen (beroende på butik).
Grottor kan du bygga själv, med sten som du köpt i djuraffären. Det finns även en del grottor som säljs i djuraffärerna, beroende på deras sortiment. Kika runt på nätet, åk runt på närliggande djuraffärer eller fråga om de kan ta hem i din vanliga djuraffär.

De andra frågorna verkar du ha fått svar på. Hoppas att det fortsätter att gå bra med dina fiskar och ditt akvarium!
#30 - 27 december 2007 22:12
Mumin skrev:
Det är sällan särskilt konstruktivt för nybörjare, att erfarna tar över tråden och börjar diskutera hejvilt. Konkreta råd är vad som behövs.

Nu har ju aenglah sina fyra platys och fyra botior (alltså 8 st) så det är ju det vi ska utgå ifrån, liksom att platys ynglar av sig.

Nitrit, om du inte vet är en slutprodukt av nedbrytningen i akvariet av bajs och matrester. Det är mycket giftigt för fiskar.

Därför ska man dels skaffa få fiskar till att börja med, dels mata sparsamt.

Då kommer en bakteriekultur att byggas upp i både bottenmaterialet och i filtret, som bryter ned avfallet på ett ofarligt sätt. Det är därför som du har pytsat i Nutrafinprodukterna för att hjälpa bakteriebildningen på traven.

Nu bör du i första hand mata sparsamt, varannan, var tredje dag. Dina fiskar kommer att spela fullständigt utsvultna, men det är en talang för skådespeleri som de flesta fiskar är mycket bra på. Stålsätt dig, och tyck inte synd om dem. Även den gravida platy klarar sig utmärkt.

Hålll koll på nitrithalterna, och om du får för höga, så gör du ett delvattenbyte.

Men eftersom delvattenbytet tar bort en del bakterier och nyttiga nedbrytare är det en nödåtgärd än så länge.

När akvariet är stabilt så gör man vattenbyte på 10 till 20 % varje vecka.

vi har ju skrivit i stort sätt det där fast i olika poster. kolla allt jag skrivit så finns nog det mesta med som du skrivit här...

Jag tänkte lika smart som dig och skriva det så det är lämpat för nybörjare.
Bra att du tar över jag kan bli lite ivrig när jag vill hjälpa till.
#31 - 27 december 2007 22:14
smegga skrev:
se hur det har gått för mig, började med ett nu har jag en lokal med 29 akvarium...

Ja usch, det är en riktigt smittsam sjukdom ,men också en av de trevligaste.
Aenglah, hur har du det med filter, det är ett måste, berätta vad det heter, så vi får diskutera det också *hehe*:p:p.

Nej det är inte så vanligt att så många svarar så snabbt, men ett diskussionsglatt gäng är det som huserar här, och ruskigt trevliga allihop!!!:D:D:D;););)
#32 - 27 december 2007 22:17
Mumin skrev:
Ja usch, det är en riktigt smittsam sjukdom ,men också en av de trevligaste.

Aenglah, hur har du det med filter, det är ett måste, berätta vad det heter, så vi får diskutera det också *hehe*:p:p.

Nej det är inte så vanligt att så många svarar så snabbt, men ett diskussionsglatt gäng är det som huserar här, och ruskigt trevliga allihop!!!:D:D:D;););)

Man blir alltid ovänner ett tag när man har olika åsikter men så så bra det ordnar sig till slut.

Förlåt till alla om jag verkar dum eller spydig inte min mening.
#33 - 27 december 2007 22:17
Här kommer en bild ovanfrån:

http://s27.photobucket.com/albums/c175/aenglah/?action=view&current=DSCN5472.jpg

Det här ska ingå enligt hemsidan från den butik där jag köpte akvariet:

[LEFT][COLOR=#000000]"Helglasakvarium, heltäckande belysningsramp, pump, både bottenfilter och överliggande filter; mycket effektivt."

Så jag hoppas att jag har allt som behövs då människorna i butiken lovade det.

[/COLOR][/LEFT]
#34 - 27 december 2007 22:19
aenglah skrev:

http://s27.photobucket.com/albums/c175/aenglah/?action=view&current=DSCN5472.jpg

[LEFT][COLOR=#000000]"Helglasakvarium, heltäckande belysningsramp, pump, både bottenfilter och överliggande filter; mycket effektivt."

Så jag hoppas att jag har allt som behövs då människorna i butiken lovade det.

[/COLOR][/LEFT]

bra då är filtret godkänt med.
#35 - 27 december 2007 22:22
smegga skrev:
vi har ju skrivit i stort sätt det där fast i olika poster. kolla allt jag skrivit så finns nog det mesta med som du skrivit här...

Jag tänkte lika smart som dig och skriva det så det är lämpat för nybörjare.

Bra att du tar över jag kan bli lite ivrig när jag vill hjälpa till.

Ibland blir det liksom lite för mycket finlir mellan gamla rävar,;) när nybörjarna kommer med sina frågor, och då tror jag att risken är att de slutar läsa svaren, för det verkar så svårt. Och det är det ju inte egentligen.
Och så håller jag med lili76 att aenglah har gjort som man ska med ett nytt kar, vi hoppas ju allihop att du ska få glädje av det!!:D
#36 - 27 december 2007 22:25
smegga skrev:
bra då är filtret godkänt med.

Inte för att vara sån... Men kanske man ska kolla upp INNAN man lägger en sån kommentar, som att "Har du inget filter så är det kris!!"

Kanske du ska sansa dig med dina kommentarer och ta reda på mer fakta innan du kommer med råd?

VI, dvs alla på forumet måste tänka på att vi ska HJÄLPA nya in i hobbyn och inte skrämma skiten ur dom med eventuella problem som kan dyka upp. I det här fallet så verkade inte aenglah ha några problem utan frågade mest om råd...
#37 - 27 december 2007 22:25
Nu skriver vi om varandra, men ovänner har vi väl inte varit??
Jag kan vara lite beskäftig ibland, men menar inget illa, ursäkta om nåns tår var ivägen!!!
Ni är så kunniga allihop, och detta är ett av de trevligaste forumen som jag besöker!!!!
#38 - 27 december 2007 22:26
Mumin skrev:
Ibland blir det liksom lite för mycket finlir mellan gamla rävar,;) när nybörjarna kommer med sina frågor, och då tror jag att risken är att de slutar läsa svaren, för det verkar så svårt. Och det är det ju inte egentligen.

Och så håller jag med lili76 att aenglah har gjort som man ska med ett nytt kar, vi hoppas ju allihop att du ska få glädje av det!!:D

Och jag håller med dig! :D
#39 - 27 december 2007 22:27
Jag tycker att de flesta än så länge håller en trevlig ton. Det var något inlägg men nu är det ju på trevlig nivå igen :)

Men nu har jag blivit jätteorolig över alla dessa halter som man måste hålla reda på (var redan orolig innan). Då jag köpte botierna åkte vi bort runt 10h.. Knappt så jag vågade kika om de fortfarande levde när jag kom hem.

Det känns som att min kille inte kommer bli glad över inköpslistan han ska ha med sig imorgon då han åker till jobbet ^_^

Han som tyckte att det räckte med utgifterna för 2-3 hundar och 3 hästar :D

Akvariesjukan har jag redan. Drömmen är ju att köpa ett 200cm kar till Botierna.
#40 - 27 december 2007 22:27
Koksalt skrev:
Inte för att vara sån... Men kanske man ska kolla upp INNAN man lägger en sån kommentar, som att "Har du inget filter så är det kris!!"

Kanske du ska sansa dig med dina kommentarer och ta reda på mer fakta innan du kommer med råd?

VI, dvs alla på forumet måste tänka på att vi ska HJÄLPA nya in i hobbyn och inte skrämma skiten ur dom med eventuella problem som kan dyka upp. I det här fallet så verkade inte aenglah ha några problem utan frågade mest om råd...

Tyckte jag kolla upp det först, kollade ju på bilden och såg inget filter, är det då konstigt att man skriver så??

Är det inte kris om man inte har något filter??
#41 - 27 december 2007 22:28
aenglah skrev:

[LEFT][COLOR=#000000]"Helglasakvarium, heltäckande belysningsramp, pump, både bottenfilter och överliggande filter; mycket effektivt."[/COLOR][/LEFT]

[LEFT][COLOR=#000000]Så jag hoppas att jag har allt som behövs då människorna i butiken lovade det.[/COLOR][/LEFT]

Det har du!!
Glöm inte att sitta ibland och bara njuta också!!:p:p
#42 - 27 december 2007 22:31
[quote=aenglah[/quote]

Får jag fråga vart du bor??
#43 - 27 december 2007 22:33
Mumin skrev:
Det har du!!

Glöm inte att sitta ibland och bara njuta också!!:p:p

Jag sitter och kikar på dem hela tiden.

Jag tjurade lite igår då jag inte såg till botierna men idag är de framme och visar sig mest hela tiden.

Platyna var ju lite blyga första dagen också men nu är de hur nyfikna som helst :D

*knapplån*
Hur är det med Vita pricksjukan. Hur ser man om de har det? Antar att de har vita prickar på sig men är de små och svåra att se? Eller är det väldigt lätt att se om de är drabbade?
#44 - 27 december 2007 22:33
aenglah skrev:
Jag tycker att de flesta än så länge håller en trevlig ton. Det var något inlägg men nu är det ju på trevlig nivå igen :)

Men nu har jag blivit jätteorolig över alla dessa halter som man måste hålla reda på (var redan orolig innan). Då jag köpte botierna åkte vi bort runt 10h.. Knappt så jag vågade kika om de fortfarande levde när jag kom hem.

Det känns som att min kille inte kommer bli glad över inköpslistan han ska ha med sig imorgon då han åker till jobbet ^_^

Akvariesjukan har jag redan. Drömmen är ju att köpa ett 200m kar till Botierna.

Fast normalt är det mycket, mycket trevligare ton än såhär i trådarna. Det är ett jättetrevligt forum! :)
Vad gäller killen, så är det muta. En god wirre eller så.. ;)

Var inte orolig! Det är inte särskilt svårt, så länge man tänker efter innan man agerar. Det är så himla lätt att impulsköpa ett gäng fina fiskar och så plötsligt har man snurrat till den balans i karet som man var på väg att få igång. Så håll dig till det bestånd du har ett tag framöver, mata sparsamt, gör vattenbyte och ha ett öga på nitriten (för din oros skull) så kommer det att gå fint! :)
#45 - 27 december 2007 22:34
smegga skrev:
Tyckte jag kolla upp det först, kollade ju på bilden och såg inget filter, är det då konstigt att man skriver så??

Är det inte kris om man inte har något filter??

Ja, jag tycker det är lite konstigt, dels beroende på att det är en bild och dels beroende på att hon skriver så här i sitt första inlägg:
"Nu till saken. Jag har velat ha akvarium i flera år nu och för 10 dagar sedan traskade jag in i en akvariumbutik. Med mig därifrån hade jag ett 120 liters akvarium med alla tillbehör. Plus grus, rot och växter."

ALLA tillbehör från en zoobutik har jag mycket svårt att tolka som att ett filter inte skulle ingå :confused:

Jo, det skulle vara kris, men det är ju en kommentar utifrån en slutsats som DU dragit och som du förmodligen aldrig hade dragit om du VISSTE hur det låg till.
#46 - 27 december 2007 22:35
smegga skrev:
Får jag fråga vart du bor??

Åkersberga, Stockholm.
#47 - 27 december 2007 22:35
aenglah skrev:
Jag sitter och kikar på dem hela tiden.

Jag tjurade lite igår då jag inte såg till botierna men idag är de framme och visar sig mest hela tiden.

Platyna var ju lite blyga första dagen också men nu är de hur nyfikna som helst :D

*knapplån*

Hur är det med Vita pricksjukan. Hur ser man om de har det? Antar att de har vita prickar på sig men är de små och svåra att se? Eller är det väldigt lätt att se om de är drabbade?

Vita prick är precis vad det heter, Fiskarna får vita prickar på kroppen, och dom blir bara fler och fler hela tiden. vill du veta mer kan du kolla under artiklar och sjukdomar här på zoopet.
Bilagor:
#48 - 27 december 2007 22:36
Förlåt!

Jag kommer alltid försöka svara om jag kan. men jag ska börja göra det lite snällare och lite mera genomtänkt. bra att du sa ifrån Mumin.

Aenglah sa jag förresten hej och välkommen? ;) (skäms)
Skulle du behöva fråga nånting som du inte vill fråga på forumet kan du alltid skicka mig en pm , jag har nog ställt alla frågor man kan snart! :)

Ps. jag är också nybörjare!
#49 - 27 december 2007 22:37
Koksalt skrev:
Ja, jag tycker det är lite konstigt, dels beroende på att det är en bild och dels beroende på att hon skriver så här i sitt första inlägg:

"Nu till saken. Jag har velat ha akvarium i flera år nu och för 10 dagar sedan traskade jag in i en akvariumbutik. Med mig därifrån hade jag ett 120 liters akvarium med alla tillbehör. Plus grus, rot och växter."

ALLA tillbehör från en zoobutik har jag mycket svårt att tolka som att ett filter inte skulle ingå :confused:

Jo, det skulle vara kris, men det är ju en kommentar utifrån en slutsats som DU dragit och som du förmodligen aldrig hade dragit om du VISSTE hur det låg till.

nej det är så sant så. jag ska ta reda på saker innan jag skriver nästa gång.
#50 - 27 december 2007 22:37
smegga skrev:
nej det är så sant så. jag ska ta reda på saker innan jag skriver nästa gång.

Såbra! Då är vi vänner igen ;):D
#51 - 27 december 2007 22:38
Koksalt skrev:
Såbra! Då är vi vänner igen ;):D

Absolut [:o]
#52 - 27 december 2007 22:38
Dax för gruppkram? :D (Kunde inte låta bli..)
#53 - 27 december 2007 22:40
aenglah skrev:

Akvariesjukan har jag redan. Drömmen är ju att köpa ett 200cm kar till Botierna.

Ja, se det var inte meningen!!
Om du känner så, så strunta i att köpa ett eget vattentest. En seriös akvarieaffär testar ditt vatten åt dig gratis. Din affär låter bra.
Varför alla nu har pratat om nitrit är för att det är så giftigt, och ställer till så mycket elände om man får för HÖGA halter.
Men om du följer råden du har fått nu ikväll, så kommer du med största sannolikhet inte få det alls.
Jag har t. ex. inte fått det i något av mina fem akvarier, även innan jag köpte tester.
Att man vill ha tester hemma är ju för att man är mån om sina fiskar, och också lagt ner mycket pengar på dem. Jag har t. ex guppy i ett kar som jag avlar på, jag vill ha så svarta som möjligt. Då är det ju pyrt att få nitrit når man är inne på femte eller tionde generationen.

Det första tecknet på att något inte står rätt till i ett akvarium är att fiskarna blir slöa, tappar aptiten och kippar efter luft vid ytan. De kan också "klia sig" mot botten.

Så gör inte dina fiskar något av detta så ta det lugnt!!!;)
Man tittar till sina fiskar och lär sig ganska snart hur de beter sig när de mår bra, och när något verkar vara vajsing. Precis som med hästarna och hundarna.

Gamla rävar tänker inte alltid på att det som är naturligt för dem NUMERA kan var overkill för nybörjaren.

Man har ju akvarium för att ha nöje av det, ha det!!;)
#54 - 27 december 2007 22:48
:D
lili76 skrev:
Dax för gruppkram? :D (Kunde inte låta bli..)

JAAAAAAA!!!:D:D:p:p

Oh, vad vi är bra!!!!!!;);)
#55 - 27 december 2007 22:56
Dropptest och röda fodertabletter som sjunker till botten ska inhandlas imorgon.
#56 - 27 december 2007 23:16
aenglah: här kan du kolla processerna ditt kar går igenom innan det blir inkört och den kritiska punkten efter 2 veckor...http://www.bestfish.com/newtank3.html
#57 - 28 december 2007 00:25
åheim skrev:
aenglah: här kan du kolla processerna ditt kar går igenom innan det blir inkört och den kritiska punkten efter 2 veckor...http://www.bestfish.com/newtank3.html

intressant, har jag aldrig sett :)
#58 - 28 december 2007 11:31
åheim skrev:

Väldigt intressant.

Min kille var nu till närmsta zoobutik och köpte Tetras dropptest (Nitrit).
De hade inte Nutrafin - Cycle (min är nästan slut) så han köpte Nitrivec. Är det bara att hälla i det i vattnet precis som Nutrafin?

Han kommer tyvärr inte hem förräns vid 8 så ni får vänta tills dess med att få veta provsvaret :)

Fiskarna verkar iaf pigga och glada. De ser iofs VÄLDIGT hungriga ut ;)
#59 - 28 december 2007 17:42
aenglah skrev:
Väldigt intressant.

Min kille var nu till närmsta zoobutik och köpte Tetras dropptest (Nitrit).

De hade inte Nutrafin - Cycle (min är nästan slut) så han köpte Nitrivec. Är det bara att hälla i det i vattnet precis som Nutrafin?

Han kommer tyvärr inte hem förräns vid 8 så ni får vänta tills dess med att få veta provsvaret :)

Fiskarna verkar iaf pigga och glada. De ser iofs VÄLDIGT hungriga ut ;)

Tänk på att testerna kan visa lite fel, när man haft i Bakteriekultur.
#60 - 28 december 2007 20:24
Nu har jag gjort ett Nitrit test.

Tog vattnet som låg överst vet inte om det har någon betydelse vart man tar det?

Hur som hels visade testet på mindre än 0.3 mg/l som är det bästa man kan ha enligt testet.

Det känns jätteskönt.
#61 - 28 december 2007 20:55
:) Skönt!
Slappna nu av och njut av ditt akvarium!
#62 - 28 december 2007 22:13
lili76 skrev:
:) Skönt!

Slappna nu av och njut av ditt akvarium!

Helt klart. Njut njut njut. Och lycka till i framtiden.
#63 - 29 december 2007 08:29
aenglah skrev:
Nu har jag gjort ett Nitrit test.

Tog vattnet som låg överst vet inte om det har någon betydelse vart man tar det?

Hur som hels visade testet på mindre än 0.3 mg/l som är det bästa man kan ha enligt testet.

Det känns jätteskönt.

Ja, verkligen skönt, nu vet du!!!
Nu har du tid att kika runt i trådarna här, läsa artbeskrivningarna och bestämma vad du ska ha mer, så småningom, dvs den allra bästa biten med akvarium, drömma och dona.:D:D
Lycka till!

Annons