Recension
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gabriella Ekström [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora En grundbok i Akvaristik[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nya akvarielagret och Gabriella Ekström (2010)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]295:- på Akvarielagret[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]213:- på Bokus[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vid mitt inköp av Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora En grundbok i Akvaristik i våras då den kom rykande varm från pressarna (den kom in samtidigt som jag var där!) ombads jag spontant av en i personalen på Akvarielagret att recensera boken. Det vore ju kul men sedan har det tagit tid att få det gjort. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Mitt intresse för akvarier har varit vilande sedan tonåren men återuppväcktes i samband med att min son på 10 år fick ett lika stort intresse som jag själv hade en gång. Det finns därmed två utgångspunkter för denna recension ett från en 10årings perspektiv och ett från en ungefär 40årings perspektiv. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken har överlag en dragning åt naturen och det naturliga som inte minst boken framsida visar. Bokens framsida ger inte den sedvanliga undervattensbilden på en mycket färggrann fisk utan ger en övervattensbild över en sjö där det antagligen vimlar av småfiskar som lever i betydligt grumligare vatten än de flesta av oss skulle tillåta våra akvarier bli. Det inger visst hopp i termer av att vara en unik bok. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken marknadsförs med att den förklarar det som andra böcker bara nämner och att det inte bara är en bok som vänder sig till nybörjaren. Men klarar den av att leverera alla förklaringar? Vänder den sig även till den inläste? Vänder den sig till nybörjaren? Som alla som någon gång försökt skriva en bok så vet man att detta är en mycket svår avvägning. Jag skulle säga att den särskilt inledningsvis inte minst vad det gäller vattenkvalitet gör fog för att gå ett steg djupare och förklara hur det hänger ihop samt ge konkreta tips. Åtminstone är den bättre än de sex andra böcker som jag har framför mig där man mest får goda råd, lite snärjiga ord och lite förståelse. För de flesta nybörjare, och kanske då särskilt de yngre nybörjarna, kommer dock inte dessa sidor bli särskilt lästa. Det är helt enkelt lite för avancerat innan man gått igenom ett akvarium som luktat träsk och har alger upp till bredden. Själv har jag funnit det upplysande fram till sjukdomsavdelningen. Där går den lika bet som alla andra böcker. Författaren beskriver sjukdomen och de vanligaste problemen stress och vattenkvalitet. Symptomen har inte hjälp mig ett dugg och det finns mycket lite som kan hjälpa mig åtgärda eventuellt problemen. Jag förstår att det är svårt men bortom vita pricken verkar det som om inget, och ingen bok, kan hjälpa någon nämnvärt fiskar är svåra att diagnostisera helt enkelt. Dessa avsnitt har jag försökt återberätta för min 10åriga son vid behov och tillfälle, men för honom hade avsnitten varit obegripligt utan min assistans. Liknande tycker jag att boken kan sägas vara för de flesta kapitel. Så boken är inget för den unga nybörjaren i det avseeendet. Kapitlena går igenom de sedvanliga områdena såsom vattenkvalitet (mycket utförligt!), utrustning, inredning, växter, alger, foder men har även mer folkbildande kapitel såsom varför det kan vara viktigt med latinska namn och etik. Vidare finns korta kapitel om saltvatten och damm inget för dem som ska försöka sig på det men lite av en aptitretare. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Barnen, där det förmodligen finns flest nybörjare, vill ha bilder och de får man många inte minst i artbeskrivningsdelen. I mitt tycke är det mycket trevliga bilder, mer naturliga, och inte så överdrivet färgsatta som många andra fiskböcker. Sonen kollar och jämför med andra böcker och fastnar nog oftast på de mer färggranna varianterna (exempelvis Nanoakvarium av Fohrman et al). Undertexterna till fiskarna är korta och ger precis så mycket information som man behöver men sällan mer. Bredden på vad som erbjuds och kanske med betoning på en del mer udda fiskar gör boken till ett rimligt komplement men står inte för sig själv. Räkavdelningen är helt begränsad till två räkarter. Det är synd med tanke på det stora intresse det idag finns för räkor. Jag finner mig liksom sonen med att gå mellan de olika böckerna och söka rätt på den information jag behöver och när det gäller att suktas för att inreda ett nytt färgfyllt akvarium kasta mig över andra böcker. Det är lite synd eftersom det finns något med både bilder och beskrivningar som är mer än bara ögongodis. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så utifrån marknadsföringen så skulle jag vilja säga att man fastnar lite mitt emellan och för kundgrupperna så är det definitivt en bok för den som är mer vuxen än barn. Kort sagt det kräver en entusiast för att välja denna bok framför andra. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad det gäller att komma med tips så tycker jag att boken ger många bra och handgripliga tips lite uppdaterat sedan Akvariets ABC men å andra sidan mer för vad som kan göras inomhus än att få barnen att kasta sig ut i naturen och leta egna inredningsmaterial. Men slang och kopplingar är inköpt! Tack för det nu slipper vi spilla vatten över alla golv varje vecka då vi gör vattenbyte på betydligt kortare tid sedan slangen. Men kanske är det just i sådana tips och trix sammanhang som boken hade behövt lite mer hjälp med layout. Jag har läst varje ord i boken men har ibland svårt att hitta tillbaka till det där smarta tipset eller informationen som jag läste någonstans. Kanske måste jag börja med understykningspenna? Synd på en sådan fin bok. Inom ramen för redaktörsskap så undrar jag också varför man valt en så pass knepig titel på boken? Svårt att tro att många nybörjare köper denna bok framför en övrig valfri akvariebok (typ Stora akvarieguiden för 100lappen) som verkar enklare. Men målgruppen är nog mer 40åring som har råd än 10åring som är entusiastisk. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad som dock direkt irriterar mig ordentligt är avsnittet Sjuk fisk från affären. Här låter man läsaren tro att djur, med fokus på fiskar, enligt konsumentköplagstiftningen, skulle vara annorlunda än det allmänna ansvaret för döda ting. Författaren menar att det finns så många faktorer i ditt eget akvarium och fiskens stresstålighet som spelar in att affären inte kan ta på sig ansvar för om fisken dog efter kort tid hemma. Det må vara hänt men konsumentköplagen friskriver inte djur det är viktigt att förtydliga. Detta fel är direkt förvånande med tanke på att författaren arbetar på en av de mer välrenommerade akvariebutikerna och här undrar jag lite angående motiven och med vem som författaren sympatiserar (Räkna däremot inte med att per automatik få en ny fisk). Enligt konsumentköplagen är det samma reklamationsregler som gäller för djur som för döda ting till och med förmånligare för kunden eftersom man har svårt att upptäcka fel i butik där fiskarna simmar många tillsammans på liten yta och ofta i artakvarium dvs. långt från naturligt beteende och långt från ditt eget akvarium med eventuella andra fiskar. Om du alltså har en fisk som blivit sjuk tämligen snart efter inköp så är det affärsidkaren som har bevisbörda för att djuret inte var behäftad med fel vid köptillfället. Vidare ska de ha givit dig tydliga instruktioner för hur djuret ska skötas. Den allmänna regeln om 6 månaders näringsidkares bevisbörda kan eventuellt vara svår att hävda i handel med levande varelser eftersom djur påverkas av skötsel och omgivning, och vad jag förstått så är det huvudsakligen andra, dyrare, djur som blivit rättsfall ([/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]www.lawline.se[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]). Hursomhelst är det direkt irriterande med en författare till en bok för nybörjare som utgår från sitt tyckande (japp, det står tycker i boken) och går sin egen arbetsgivares, och andra djuraffärers, intressen framför den oftast rättslöse konsumenten som antagligen är den som köper boken. Jag menar att man utifrån konsumentköplagen faktiskt kunde givit lite mer råg i ryggen till de många unga som får betala dyrt för sina fina fiskar. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Summa summarum, tycker jag att boken är bra väl värd att inhandla. Den är bäst som komplement, särskilt för nybörjaren, till exempelvis till årsboken Nanoakvarium (Fohrman et al) eller att man inhandlar några äldre böcker på ett antikvariat någonstans. Bokens största favör är att den för tillfället fyller ett mycket stort tomrum vad det gäller böcker inom akvaristik och att den ger en lite mindre tillrättalagd bild av vad det gäller att ha akvarium som hobby. Detta i sig ger boken det där extra lilla pluset enligt 40åringen. Men 10åringen ger pluset till hemsidan
www.zoopet.se och boken Nanoakvarium. [/FONT][/SIZE]