Ny akvariebok på svenska

admin
Christian Alfredsson
#1 - 26 juni 2010 20:32
I dagarna kommer Gabriella Ekström (årets Guldabborrevinnare) ut med sin första akvariebok - Från Arapaima till Ögonfläcksraspora. Tänkte skriva en recension om den på Zoopet. Den kommer i veckan.

Men på fredag kan ni gå på releaseparty.
När: 10.00 - 19.00, fredagen den 2:e juli
Var: Akvarielagret, Stockholm

Gabbi finns där under dagen för att svara på frågor och signera boken.
#2 - 26 juni 2010 21:29
Heja Gabbi. Kul med kreativa personer och jag är jätte sugen på att få ett ex i min hand. :)
#3 - 27 juni 2010 08:08
Köpte en bok igår. Kanonbra! Mycket lärorik och spännande. Från basic till lite mer grundläggande fakta. Otroligt bra bok både för nybörjaren till en mer lite inbiten inom hobbyn.
Rolig, lärorik och otroligt kunskapmässig precis som Gabbi!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 juni 2010 09:26
Kul med böcker på svenska - hoppas att min bok ligger i brevlådan imorgon:p
#5 - 27 juni 2010 10:15
Det borde den göra!
admin
Christian Alfredsson
#6 - 28 juni 2010 07:10
Nu har jag skrivit en recension:

[SIZE=5]Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora[/SIZE]
av Gabriella Ekström

160 sidor, inbunden med hårt omslag. 213mm * 320mm
277 bilder
108 artbeskrivningar
ca pris: 295 :-
ISBN: 978-91-633-6474-7

Boken ”Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora” har undertiteln – En grundbok i akvaristik. Underrubriken är beskrivande för innehållet. Detta är ingen bok för den som vill ha många artbeskrivningar såsom Back-to-Nature Akvarieguide. Det finns 108 stycken och alla är ganska kortfattade. Alla har mycket bra foton.

Styrkan och det verkliga värdet är de andra kapitlen. Här finns massor av matnyttiga tips för såväl nybörjaren som den mer erfarne om hur man startar och sköter akvarium. Det märks att Gabriella har en stor erfarenhet.

Det som är bra är att det är en aktuell bok om vad som gäller just nu i Sverige.

Bildmaterialet är rakt igenom mycket bra. Ovanligt med så många bra produktbilder. Personligen uppskattar jag också alla bra bilder på hela akvariet.

Detta är en bok för alla akvarister. Nybörjaren lär sig rätt från början. Den som är lite mer erfaren kommer få sig en tankeställare på många ställen i boken.

Här kommer ”låtlistan” och betyg:

Vatten -5/5
Kapitlet innehåller allt som ska vara där. Svår måste kunskap lätt skriven.

Utrustning - 5/5
Härliga foton på tillbehör. Har med det som måste med. Dissar bottenfilter och det gillar vi.

Att inreda och välja fisk - 5/5
Utmanar oss gamla akvarister med lite nya tankar. Märks att Gabbi har stor erfarenhet från zoobranschen.

Växter - 4/5
Bra inledning som har med PMDD som exempel. Betyget dras ner av lite tråkiga växtbeskrivningar. Har teckningar från Tropica och jag hade hellre sett Robins växtfoton.

Alger - 4/5
Har med det vi vill veta om alger. Fler bilder som illustrerat algtyperna hade varit kanon.

Vad betyder allt i djuraffären? - 5/5
Ett lugnare parti i boken med de latinska namnen. En nödvändig kunskap om du ska få rätt fisk. Handelsnamnen går inte att lita på då de varierar.

Var kommer fisken ifrån? - 5/5
Märks att Gabbi varit ute och följt hela kedjan. Ett spännande kapitel.

Fiskgrupper - 3/5
En cool början med klassiska felköp, men därefter följer artbeskrivningarna. Boken är så mycket bättre på övriga områden, detta är med för att få igång nybörjaren på lite fiskar. Det saknas en del nybörjar fisk och det finns med en del för den avancerade akvaristen. Fotona är genomgående bra i kapitlet och håller uppe betyget.

Etik - 5/5

Kort kapitel om en dagsaktuell fråga.

Odling av fisk - 4/5
Tar upp vilka sätt fiskar leker på. Hade kunnat ha ännu mer bilder och tips om hur man får olika arter att leka.

Foder - 5/5
Ett kanonkapitel, här kommer zooaffärserfarenheten till nytta.

Om fisken - 5/5
Tar upp saker som ålder, färg och kön.

Sjukdomar - 5/5
Tar upp de vanliga sjukdomarna. Här briljerar hon med att även ta upp sjukdomar man som akvarist kan få.

Drömfiskar - 5/5
Kort men riktigt roligt kapitel för oss som haft ganska många fiskar. Drömfiskar tar upp några av de mest eftersökta fiskarna, detta ackompanjerat med snygga bilder.

Saltvatten - 3/5
En snabbkurs i saltvatten. Ger en kort introduktion. Är det saltvatten som gäller för dig tror jag man går över på en annan bok från början.

Trädgårdsdamm - 3/5
Även detta en snabbkurs i dammbygge.

Det totala betyget för boken blir en 4:a.

Som ni ser på listan så är de grundläggande kapitlen otroligt starka.

Köp boken, plugga in grunderna och du har alla förutsättningar att lyckas med dina akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 28 juni 2010 16:20
Fick min bok idag - har bara ännu hunnit ögna igenom den men den ser riktigt bra ut. Återkommer säkert med lite fler synpunkter när jag har hunnit läsa lite mer i den:d
#8 - 2 juli 2010 18:23
Hej!
Grattis Gabbi / Ann-Mari
#9 - 3 juli 2010 05:04
Låter som en bra bok. Undrar om den går att få tag i här hos mig någonstans. Har någon tips på var den kan beställas över nätet / pris.
#11 - 3 juli 2010 18:43
[QUOTE=kaj.p;1429984]Heja Gabbi. Kul med kreativa personer och jag är jätte sugen på att få ett ex i min hand. :)[/QUOTE]

Min polare har just gjort slut med sin tjej, ta hans ex ;)
( förlåt Kaj kunde inte låta bli :) )

Jag har läst igenom boken och väntar med spänd väntan på nästa, bravo GABBI
#12 - 3 juli 2010 19:59
Boken var med i senaste utskicket från Imazo vilket betyder att så gott som vilken lokal zoohandel som helt kan beställa hem den.

Per, du kan väl lägga upp bild och lite info om det där exet så kanske nån slår till.
#13 - 3 juli 2010 21:57
Inhandlade boken idag och har legat i skuggan och läst och bläddrat.
Jag instämmer med det som admin skriver men vill lägga till att registret är MYCKET bra, många referenser, det gillar jag.
Språknörd som jag är så uppskattar jag enormt det arbete som måste ha gjorts för att få språket att flyta så lätt och läsbart.
Avskalat men ändå innehållsrikt, det är en prestation utöver det vanliga det.
Dessutom uppskattar jag att författarens åsikter kommer fram, dock utan ett mästrande tonfall, Bravo Gabbi!!!

På minussidan vill jag bara påpeka att det finns några onödiga korrekturfel, men sådant är nästan omöjligt att undvika.

Allt som allt tycker jag att boken är väl värd pengarna, och ger den ett betyg på fem.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 4 juli 2010 09:23
Boken visades upp på västgrillfesten igår och det blev många riktigt positiva kommentarer:d
#15 - 5 juli 2010 13:18
Boken inhandlad och signerade:D
Dock har jag inte läst den från pärm till pärm, men tittat på alla bilder, kul med så många foton från "vanliga" akvarister, Att Robin har sina alster med förstod jag så klart...och en del motiv kände man ju mycket väl igen:D
men så långt jag kommit i boken så ser det mycket bra ut:D
Bra Jobbat Gabbi...och alla andra involverande:D
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 9 juli 2010 13:08
Jag har nu ockå läst igenom större delen av boken och kan bara instämma i det Christian skriver i sin recension ovan.
Bokens allmänna del är mycket bra och den tar också upp många saker som sällan tas upp i böcker (t.ex. kapitlen - Vad betyder allt i djuraffären?; Var kommer fisken ifrån? Etik).

Fotona i boken är också genomgående mycket bra. Lite kul är att Årets Zoopetfoto från 2009 och 2005 är helsidesfoton i boken. Många andra av de fotografer som brukar ställa upp i Zoopets fototävlingar har också bidrag med - kul.
Det bästa fotot i boken (vid sidan av vinnarna enligt ovan) tycker jag är Niclas Olaussons foto på en ruvande hona på sid. 146. Men som sagt - alla bokens foton är som sagt genomgående mycket bra.

Lite negativt finns också som att det är en del "korrekturfel" (främst i "artdelen") och sedan gillar jag inte riktigt (i likhet med Christian) att det bara är med foton på tecknade växter i boken. Detta är dock förståeligt eftersom det är svårt att få tag på bra växtfoton. En del kanske menar att det väl bara är att köpa in några växter och plantera ner och fota, men tyvärr är det ju som så att de växter som säljs ofta har odlats ovan vatten och att de behöver stå några månader under bra förutsättningar i ett akvarium för att få korrekta former och färger. Dessutom tycker jag nog att styckena "Saltvatten" och "Trädgårdsdamm" helt kunde ha utlämnats - de är ändå för kortfattade för att ge något.

Detta var dock bara randanmärkningar - boken är mycket bra och jag ger den samma betyg som Christian - dvs 4 poäng av 5 möjliga. Jag tycker också att det är en självklarhet för alla akvaristiskt intresserade att införskaffa boken.

Det är ju också trevligt att det fortfarande finns dom som vill skriva och ge ut akvarieböcker i dagens "internetsamhälle" - så om du inte redan har köpt "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" av Gabriella Ekström - gör det
#17 - 12 juli 2010 17:19
Hur beställer man boken på postorder då?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 juli 2010 17:22
[QUOTE=rick;1432975]Hur beställer man boken på postorder då?[/QUOTE]
Borde väl bl.a. kunna beställas via länken som Robin la in ovan - men du bor ju i stockholm så du behöver ju knappt beställa den via postorder;)
#19 - 12 juli 2010 20:32
Bensinen är inte gratis i sthlm =)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 13 juli 2010 09:01
[QUOTE=rick;1433038]Bensinen är inte gratis i sthlm =)[/QUOTE]
Nej, men det är definitivt inte portot heller;)
#21 - 13 juli 2010 09:49
[QUOTE=rick;1433038]Bensinen är inte gratis i sthlm =)[/QUOTE]

Med en av världens bästa kollektivtrafiker så behöver man ju inte åka bil i Stockholm.....
#22 - 13 juli 2010 10:43
[QUOTE=Mumin;1433148]Med en av världens bästa kollektivtrafiker så behöver man ju inte åka bil i Stockholm.....[/QUOTE]

Inte en chans . Får väl masa sig iväg med bilen någon dag då
#23 - 13 juli 2010 15:58
Apostlahästarna? Eller cykel?
#24 - 13 juli 2010 17:15
[QUOTE=rick;1433161]Inte en chans . Får väl masa sig iväg med bilen någon dag då[/QUOTE]

Ja, eller strunta i boken, det är ju du som missar något ;-)))
#25 - 13 juli 2010 18:40
Jag svarar under Robins inloggning. Tror jag har en egen någonstans som jag inte kommer ihåg lösenordet till. Tack för allt beröm, vad gäller korrekturfelen är det bara att huka sig och läsa den ÄNNU noggrannare till nästa gång. Jag vill inflika lite hur jag har tänkt. Att artbeskrivningarna är lite annorlunda än de traditionella, väldigt omfattande är för att jag tror att vi går mot en tid då akvaristen själv kommer att söka sin information på nätet, nästan enbart. Då ville jag ge akvaristen redskapen att söka själv, dvs kunskap om vetenskapliga namn och sådant som rör dem, och vidare information om hur naturen skiljer sig mellan världsdelar men också inom världsdelarna. Artbeskrivningarna gör alltså inte anspråk på att vara kompletta, de är bara ett smakprov och en presentation av variation, så att säga.

Det stämmer att dammdelen och saltvattensdelen är korta, men jag tycker ändå att de fyller sin funktion. Boken handlar inte om dessa ämnen, men många akvarieägare och akvarister är nyfikna på båda delarna. Myten att saltvattensakvarium är omöjligt lever kvar, och jag ville därför besvara de frågor som så många kunder ställer. Hur gör man i jättestora drag? Är det svindyrt och omöjligt svårt? När kunden har läst de få sidorna, kan denne bilda sig en uppfattning om det är värt att ta nästa steg - att köpa en riktig bok om saltvattensakvarier, eller inte.

/mvh
Gabbi
#26 - 13 juli 2010 18:57
Jag förstod din tanke med de korta kapitlen och tycker att de fyller just den funktionen du beskriver." Är jag så intresserad att jag ska gå vidare?"
. Att stryka ner en sådan här intressebok är svårt, mycket svårare än att åstadkomma en tusensidig bibel, och jag tycker ju at du lyckats väldigt bra med avvägningarna mellan fördjupning och översikt.

Korrektur är nästan det svåraste av allt med att få en text tryck, för man läser det man vet ska stå i texten och inte vad där faktiskt står....
#27 - 16 juli 2010 23:15
Låter som en bok jag helt klart måste se till att skaffa mig!
#28 - 31 juli 2010 22:03
DM på Hälla i Västerås hade just plockat in boken och jag snappade åt mig det enda exemplaret jag tror de hade. Butikschefen blev jätteglad när jag berättade att folk berömt den rejält och ville gärna ha min åsikt också. När en butik blir glad över att deras varor får beröm och vill ha feedback blir man glad! :D
#29 - 19 november 2010 12:08
Recension

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Gabriella Ekström [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora – En grundbok i Akvaristik[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nya akvarielagret och Gabriella Ekström (2010)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]295:- på Akvarielagret[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]213:- på Bokus[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vid mitt inköp av ” Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora – En grundbok i Akvaristik” i våras då den kom rykande varm från pressarna (den kom in samtidigt som jag var där!) ombads jag spontant av en i personalen på Akvarielagret att recensera boken. Det vore ju kul men sedan har det tagit tid att få det gjort. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Mitt intresse för akvarier har varit vilande sedan tonåren – men återuppväcktes i samband med att min son på 10 år fick ett lika stort intresse som jag själv hade en gång. Det finns därmed två utgångspunkter för denna recension – ett från en 10årings perspektiv och ett från en ungefär 40årings perspektiv. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken har överlag en dragning åt naturen och det naturliga som inte minst boken framsida visar. Bokens framsida ger inte den sedvanliga undervattensbilden på en mycket färggrann fisk utan ger en övervattensbild över en sjö där det antagligen vimlar av småfiskar som lever i betydligt grumligare vatten än de flesta av oss skulle tillåta våra akvarier bli. Det inger visst hopp i termer av att vara en unik bok. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken marknadsförs med att den förklarar det som andra böcker bara nämner och att det inte bara är en bok som vänder sig till nybörjaren. Men klarar den av att leverera alla förklaringar? Vänder den sig även till den inläste? Vänder den sig till nybörjaren? Som alla som någon gång försökt skriva en bok så vet man att detta är en mycket svår avvägning. Jag skulle säga att den särskilt inledningsvis – inte minst vad det gäller vattenkvalitet – gör fog för att gå ett steg djupare och förklara hur det hänger ihop samt ge konkreta tips. Åtminstone är den bättre än de sex andra böcker som jag har framför mig där man mest får goda råd, lite snärjiga ord och lite förståelse. För de flesta nybörjare, och kanske då särskilt de yngre nybörjarna, kommer dock inte dessa sidor bli särskilt lästa. Det är helt enkelt lite för avancerat innan man gått igenom ett akvarium som luktat träsk och har alger upp till bredden. Själv har jag funnit det upplysande – fram till sjukdomsavdelningen. Där går den lika bet som alla andra böcker. Författaren beskriver sjukdomen och de vanligaste problemen ”stress och vattenkvalitet”. Symptomen har inte hjälp mig ett dugg och det finns mycket lite som kan hjälpa mig åtgärda eventuellt problemen. Jag förstår att det är svårt men bortom vita pricken verkar det som om inget, och ingen bok, kan hjälpa någon nämnvärt – fiskar är svåra att diagnostisera helt enkelt. Dessa avsnitt har jag försökt återberätta för min 10åriga son vid behov och tillfälle, men för honom hade avsnitten varit obegripligt utan min assistans. Liknande tycker jag att boken kan sägas vara för de flesta kapitel. Så boken är inget för den unga nybörjaren i det avseeendet. Kapitlena går igenom de sedvanliga områdena såsom vattenkvalitet (mycket utförligt!), utrustning, inredning, växter, alger, foder men har även mer folkbildande kapitel såsom varför det kan vara viktigt med latinska namn och etik. Vidare finns korta kapitel om saltvatten och damm – inget för dem som ska försöka sig på det men lite av en aptitretare. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Barnen, där det förmodligen finns flest nybörjare, vill ha bilder – och de får man många inte minst i artbeskrivningsdelen. I mitt tycke är det mycket trevliga bilder, mer naturliga, och inte så överdrivet färgsatta som många andra fiskböcker. Sonen kollar och jämför med andra böcker och fastnar nog oftast på de mer färggranna varianterna (exempelvis Nanoakvarium av Fohrman et al). Undertexterna till fiskarna är korta och ger precis så mycket information som man behöver – men sällan mer. Bredden på vad som erbjuds och kanske med betoning på en del mer udda fiskar gör boken till ett rimligt komplement men står inte för sig själv. Räkavdelningen är helt begränsad till två räkarter. Det är synd med tanke på det stora intresse det idag finns för räkor. Jag finner mig liksom sonen med att gå mellan de olika böckerna och söka rätt på den information jag behöver – och när det gäller att suktas för att inreda ett nytt färgfyllt akvarium kasta mig över andra böcker. Det är lite synd eftersom det finns något med både bilder och beskrivningar som är mer än bara ögongodis. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så utifrån marknadsföringen så skulle jag vilja säga att man fastnar lite mitt emellan och för kundgrupperna så är det definitivt en bok för den som är mer vuxen än barn. Kort sagt det kräver en entusiast för att välja denna bok framför andra. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad det gäller att komma med tips så tycker jag att boken ger många bra och handgripliga tips – lite uppdaterat sedan Akvariets ABC – men å andra sidan mer för vad som kan göras inomhus än att få barnen att kasta sig ut i naturen och leta egna inredningsmaterial. Men slang och kopplingar är inköpt! Tack för det – nu slipper vi spilla vatten över alla golv varje vecka då vi gör vattenbyte på betydligt kortare tid sedan slangen. Men kanske är det just i sådana tips och trix sammanhang som boken hade behövt lite mer hjälp med layout. Jag har läst varje ord i boken men har ibland svårt att hitta tillbaka till det där smarta tipset eller informationen som jag läste någonstans. Kanske måste jag börja med understykningspenna? Synd på en sådan fin bok. Inom ramen för redaktörsskap så undrar jag också varför man valt en så pass knepig titel på boken? Svårt att tro att många nybörjare köper denna bok framför en övrig valfri akvariebok (typ Stora akvarieguiden för 100lappen) som verkar enklare. Men målgruppen är nog mer 40åring som har råd än 10åring som är entusiastisk. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad som dock direkt irriterar mig ordentligt är avsnittet ”Sjuk fisk från affären”. Här låter man läsaren tro att djur, med fokus på fiskar, enligt konsumentköplagstiftningen, skulle vara annorlunda än det allmänna ansvaret för döda ting. Författaren menar att det finns så många faktorer i ditt eget akvarium och fiskens stresstålighet som spelar in att affären inte kan ta på sig ansvar för om fisken dog efter kort tid hemma. Det må vara hänt men konsumentköplagen friskriver inte djur det är viktigt att förtydliga. Detta fel är direkt förvånande med tanke på att författaren arbetar på en av de mer välrenommerade akvariebutikerna och här undrar jag lite angående motiven och med vem som författaren sympatiserar (”Räkna däremot inte med att per automatik få en ny fisk”). Enligt konsumentköplagen är det samma reklamationsregler som gäller för djur som för döda ting – till och med förmånligare för kunden eftersom man har svårt att upptäcka fel i butik där fiskarna simmar många tillsammans på liten yta och ofta i artakvarium – dvs. långt från naturligt beteende och långt från ditt eget akvarium med eventuella andra fiskar. Om du alltså har en fisk som blivit sjuk tämligen snart efter inköp så är det affärsidkaren som har bevisbörda för att djuret inte var behäftad med fel vid köptillfället. Vidare ska de ha givit dig tydliga instruktioner för hur djuret ska skötas. Den allmänna regeln om 6 månaders näringsidkares bevisbörda kan eventuellt vara svår att hävda i handel med levande varelser eftersom djur påverkas av skötsel och omgivning, och vad jag förstått så är det huvudsakligen andra, dyrare, djur som blivit rättsfall ([/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]www.lawline.se[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]). Hursomhelst är det direkt irriterande med en författare till en bok för nybörjare som utgår från sitt tyckande (japp, det står ”tycker” i boken) och går sin egen arbetsgivares, och andra djuraffärers, intressen framför den oftast rättslöse konsumenten som antagligen är den som köper boken. Jag menar att man utifrån konsumentköplagen faktiskt kunde givit lite mer råg i ryggen till de många unga som får betala dyrt för sina fina fiskar. [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Summa summarum, tycker jag att boken är bra – väl värd att inhandla. Den är bäst som komplement, särskilt för nybörjaren, till exempelvis till årsboken Nanoakvarium (Fohrman et al) eller att man inhandlar några äldre böcker på ett antikvariat någonstans. Bokens största favör är att den för tillfället fyller ett mycket stort tomrum vad det gäller böcker inom akvaristik och att den ger en lite mindre tillrättalagd bild av vad det gäller att ha akvarium som hobby. Detta i sig ger boken det där extra lilla pluset enligt 40åringen. Men 10åringen ger pluset till hemsidan www.zoopet.se och boken Nanoakvarium. [/FONT][/SIZE]

Annons