Grattis till nyinköpet! Kampfiskhanar är ofta tämligen skygga, tillbakadragna och lugna individer. Måste faktiskt säga att de jag har och har haft är de harmlösaste fiskar som finns, namnet till trots. De intar gärna en "lövliknande" ställning och liksom nästan verkar hänga som i en hängmatta mellan växterna, gärna långt bak i akvariet i skuggan av någon flytväxt. Då de är långsamma "glidare" passar de inte ihop med små snabba fiskar som neontetror, vilka dels äter upp all mat innan kampfisken har bestämt sig för att "jaga" efter bytet (maten), dels finns det risk att de stressar ijäl honom då fiskarna är för små och snabba för att kampfisken ska kunna jaga bort dom och försvara sitt revir. Dock kan det gå bättre om man har tur, speciellt om man köper hanen som liten och låter han få växa upp i akvariet. Kampfiskhanar är ofta stillsamma ensamvargar som gillar att få vara för sig själv i sitt revir, dock uppskattar nog de flesta att få lite kvinnliga bekantskaper. Här är det viktigt att köpa 3-4 honor, då en ensam hona lätt kan bli ijälstressad av uppvaktning. De enda fiskar som mina kampfiskhanar bryr sig om att "puffa bort" är just honor. Mina hanar har otaliga gånger demonstrerat för honorna att det minsan är HANS akvarium, och att de (honorna) får hålla sig i utkanten av hans revir om de inte vill "åka på en omgång). Dock så försvinner denna machomask då och då, och då är han på sina honor och gullar med dom (då ingen "ser/avslöjar" honom...). Vissa kampfiskar går även att "dressera", om de är tillräckligt sociala, jag lärde en hane jag hade för några år sedan att hoppa och ta maten från mina fingrar. Lycka till!