Nubliven killiägare!!

#1 - 21 oktober 2006 17:07
Idag var jag hos Janne Wester och jag kunde ju såklart inte gå därifrån tomhänt med tre nya akvarier att starta upp...
I 25 liters karet bor nu Fundulophax gardneri nigerianus "P82"
Snygga som tusan!

Det ska bli kul att se hur det känns att ta hand om sånna små liv..:D

Har ni några tips så här i början?
#2 - 21 oktober 2006 18:03
Här är några tips:
Bra foder - gärna levande (bananflugor o mygglarver t ex).
Smulade räkor ibland.
Men glöm flingorna...
Mycket växter t ex Ceratopteris, javamossa, hornsärv och liknande
Fuska inte med vattenbytena.
Upp till 75-80% varje vecka. Men minst 50% varannan vecka.
Då går det oftast bra.
Äggen kan vatteninkuberas eller läggas i fuktig torv.
Själv använder jag oftast vatteninkubering för mina Makurdis...

PS gav inte Janne några tips då?????
#3 - 21 oktober 2006 18:19
erikthur skrev:

PS gav inte Janne några tips då?????

Jo, visst , men jag ville ändå kika lite här. Sen har jag ju såklart lät en del om killis men det är ändå intressant att höra av andras erfarenheter.

Tack för tipsen! Ska kolla lite med levandefoder om det finns nåt bra som passar att ha hemma. Svårt det där tycker jag.:confused:
#4 - 21 oktober 2006 19:08
Janne är en så kallad nestor vad gäller killis.
Han fick faktiskt Akvariets Oscar 1999 för detta.
Lysnna till vad han säger...
#5 - 21 oktober 2006 20:14
Visst är det kul med nya fiskar! Jag har också blivit killi-ägare via Janne Wester och han har verkligen förmågan att inspirera. Själv överväger jag att byta bort min rödmunstetror till förmån för nya killis, och jag har redan bestämt mig för att vräka Endlers-guppy så att ytterligare nån annan killi kan få flytta in.
Farligt spännande fisk det där.
Lycka till med dina firrar. Skicka gärna bild så vi får se dem.
#6 - 22 oktober 2006 16:40
Det verkar ju som att dom trivs i alla fall. Nya hemmet är godkänt. Hanen spelar för honorna och försöker locka dom till ett "bo" av javamossa. [:-50] [:-64]

Han spänner ut gällocken och spänner upp ryggen i en båge och showar för fruarna. :D
Jäklar vad snygg han är alltså. Å fruarna är inte dåliga dom heller! :)

Dom har haft släckt i ett dygn, alltså sen jag koppade in dom. Sen satte jag i en ny glimtändare och slog på ljuset. Det var ju tveksamt om dom gillade det men sen fick dom artemia efter en stund och då rackarns drog hanen igång spelen..:D
#7 - 22 oktober 2006 16:46
Jag slänger in en länk till Anita och Alfs sida där det finns en bild på killin som jag har hemma.
http://www.alfanita.com/images/fiskbilder/Fp_gardneri_nigerianus_P82_M_010912_04_5_640.jpg
#8 - 23 oktober 2006 01:02
Lycka till med dina killis miiaoo... du har varit på rätt ställe och handlat och startat med en lämplig sort. Jag matar mina mkt med artemia och låter det sköta sig själv enligt naturmetoden, det dyker hela tiden upp ungar. De är inte alls spec intresserade av att äta ägg eller yngel..

Anita o Alfs hemsida är verkligen underbar, på den har jag tittat många timmar.. så den rekommenderar jag. Södermalms akvarieaffär får en del fiskar från dem så vem vet.. om inte Janne odlat dina fiskar så kanske de kommer från Skåne...

Lycka till med dina fiskar och berätta för oss hur det går.

Hälsn Robban
#9 - 23 oktober 2006 14:12
MaxRobban skrev:
Lycka till med dina killis miiaoo... du har varit på rätt ställe och handlat och startat med en lämplig sort. Jag matar mina mkt med artemia och låter det sköta sig själv enligt naturmetoden, det dyker hela tiden upp ungar. De är inte alls spec intresserade av att äta ägg eller yngel..

Anita o Alfs hemsida är verkligen underbar, på den har jag tittat många timmar.. så den rekommenderar jag. Södermalms akvarieaffär får en del fiskar från dem så vem vet.. om inte Janne odlat dina fiskar så kanske de kommer från Skåne...

Lycka till med dina fiskar och berätta för oss hur det går.

Hälsn Robban

Tack. :D
Jag har matat med artemia för andra gången nu och dom verkar vilja ha levande foder så jag ska fixa det framöver. Jo, dom kommer från Anita och Alf. Janne sa det när jag köpte dom.

Jo, jag är verkligen inte missnöjd med mitt val av fisk. :D
#10 - 14 november 2006 13:31
Här är en bild min fina killihane. :D
#11 - 14 november 2006 13:47
miiaoo skrev:
Här är en bild min fina killihane. :D

Han ser riktigt snygg ut. Hoppas det dyker upp några yngel så småningom.
#12 - 14 november 2006 17:09
Tycker detta är den mest lätta killisen att både odla och hålla... Jag hade ett överskott på hannar så släppte ner 30 stycken bland mina svärdbärare för jag inte visste vart jag skulle göra av dem. Funkar hur bra som.. de äter torrfoder och allt annat som bjuds och har man så mkt hannar så är det inget bråk heller. Nu är ju inte Svärdbärare och Killis ngt man rekommenderar att ha ihop.. men det funkar hur bra som.

Det finns ganska flera olika Gardneri och mina är lika dina, men är inte samma.

Annons