Nubis Juwel 450l DownUnder

#1 - 1 oktober 2010 19:48
:d:d:d:d [SIZE="3"]It's here!![/SIZE] :d:d:d:d:d:d

Mitt juwel 450l (möbelkar) är parkerad i vardagsrummet.:d

Planer för karet är enkelt. Ett Downunder kar där mina regnbågar ska yngla av sig och trivas lyckligt i mitt dröm akvarium. (förhoppningsvis lyckligare än vad de var hemma hos KarroKaja (Tveksamt att en fisk kan bli lyckligare än när de bor i ett 900l))

Är inte jätte nöjd med sanden, men jag tror inte att Råda skulle ha gjort sig rätt i min vision ;):p
Sanden kommer inte heller att synas så mkt med tanke på inredningen, rötter och en del skiffertstenar och massor av växter. (Gotlandsstenarna kommer att få plats i kökskaret.)

Invånare: regnbågsfiskar, någon downunder Badis badis...har ännu inte bestämt mig. Gaffelstjärtarna kanske inte blir så aktuellt eftersom Glossolepis incisus ar en fin apptit för de småttingarna.
Malar = Grenmalarna, Fejk pittbull.

Bilder finns på
http://pappersmuggen.blogspot.com/

Är så jävla nöjd med karet så det inte sant. Den smälter in riktigt fint i vardagsrummet. Det var bra att vi inte skyndade oss och skaffade den första bästa karet. Hade säkert blivit missnöjd med det.

Nu blir det fika och sen läggdags.

Imorgon ska vi hämta fiskarna hemma hos KarroKaja :)

:D Tusen tuusen tack för ditt tålamod! I Love YOU! :D
#2 - 1 oktober 2010 19:54
Fan, vad kul! härligt att se dig Nubi igen. :dBli goldis igen så du kan lägga bilder direkt i tråden;)

Åh vad jag väntar på fler bilder
#3 - 1 oktober 2010 20:02
Shit vad fint!

Måste bara fråga vad du gav för karet? Såg ju i princip helt nytt ut på bilderna :D
#4 - 1 oktober 2010 21:01
Kul att du äntligen fått igång karet:),
och att du lyckades hitta växterna var dom nu var och väntade:d;):D:D:D;)moahahaha
#5 - 1 oktober 2010 21:10
Fan va skönt:) Karet är riktigt fint och det var bra att du väntade så att du äntligen hittade det du ville ha:)

Fiskarna mår bra!
Regnbågarna har vuxit, speciellt dom röda, ska du ha dom?

Lite nya äppelsnäckor kan du få, då dina gamla har tacklat av ganska mkt (har gjort örhängen av dom fina skalen;))
Och så har jag lite växter åt dej:)

Vi ses imorrn älskade Quinna!
Kommer sakna dina fiskar, men är samtidigt lättat över att dom får sitt permanenta hem (om du inte flyttar igen:p)
#6 - 1 oktober 2010 22:46
Nice med ytterligare ett nytt projekt här på zoopet. (=
Bilagor:
#7 - 2 oktober 2010 19:14
Oki hur grå det med v-rums projektet... Såg fint ut synd bara att du inte körde CA i ett så fint kar =)
#8 - 2 oktober 2010 20:52
Grymt!

Bli medlem nu så vi får se bilderna direkt i tråden också!
#9 - 3 oktober 2010 01:53
ja nubi då får ju ta o bli medlem igen. du var ju en stark röst här förr. koooom tillbaka :)
#10 - 3 oktober 2010 02:24
Superkul Nubi! :D

Du, skulle inte söta Lysgobis och/eller den häftiga kejsargobin passa bra med regnbågarna från down-under? :)
#11 - 3 oktober 2010 06:01
Inte ofta man ser oceanien kar så detta ska bli spännande, regnbågar är inte precis mina favoriter men däremot gobies blir jag mer och mer intresserad av ;)

Ska bli kul nubi vännen.
#12 - 3 oktober 2010 06:29
Så jäkla roligt att du är tillbaka i sadeln, Nubi! Det här ska bli jätteroligt att följa - vilket snyggt kar du fått tag på.
#13 - 3 oktober 2010 10:40
PiaJo skrev:
Fan, vad kul! härligt att se dig Nubi igen. :dBli goldis igen så du kan lägga bilder direkt i tråden;)

Åh vad jag väntar på fler bilder

Bilderna kommer att läggas upp på min blogg. Lite tråkigt I know men billigt för min del som fattig studen :D

tulle89 skrev:
Shit vad fint!

Måste bara fråga vad du gav för karet? Såg ju i princip helt nytt ut på bilderna :D

Vi fick ge 3500kr, Helt jävla otroligt hur fräsh karet är :) Och kvinnan som haft det har varit jätte försiktigt med sitt kar. Hon var som jag när det gäller möbelakvarium. Hon sa "det känns som om jag säljer mig själ" *haha*

solis skrev:
Kul att du äntligen fått igång karet:),

och att du lyckades hitta växterna var dom nu var och väntade:d;):D:D:D;)moahahaha

växterna väntade på OKQ8 och jag gick ner till ICA, vaddå där har jag alltiid hämtat mina paket, men nu när man flyttat så får man posten "närmare"

karrokaja skrev:
Fan va skönt:) Karet är riktigt fint och det var bra att du väntade så att du äntligen hittade det du ville ha:)

Fiskarna mår bra!

Regnbågarna har vuxit, speciellt dom röda, ska du ha dom?

Lite nya äppelsnäckor kan du få, då dina gamla har tacklat av ganska mkt (har gjort örhängen av dom fina skalen;))

Och så har jag lite växter åt dej:)

Vi ses imorrn älskade Quinna!

Kommer sakna dina fiskar, men är samtidigt lättat över att dom får sitt permanenta hem (om du inte flyttar igen:p)

Quinna!! Jag är Evigt tacksam för att du hade hand om mina underbara fiskar. Vad jag har saknat de!! Och set var UNDERBART att se dig igen :)

Rooster skrev:
Nice med ytterligare ett nytt projekt här på zoopet. (=

:) jo, har många visioner för mitt projekt :D

Mick13 skrev:
Oki hur grå det med v-rums projektet... Såg fint ut synd bara att du inte körde CA i ett så fint kar =)

V-rums projektet är inte klar :) men den står och puttrar och så är fiskarna glada att se mitt fula tryne igen. Nej det är inte synd att ja inte kör ett CA kar. Finns en hel del CA människor på zoopet och DownUnder finns det knappt några :)

Peter1904 skrev:
Grymt! Bli medlem nu så vi får se bilderna direkt i tråden också!

Jag kommer inte att bli medlem denna månad. Som fattig student får man prioritera och eftersom det är GRATIS att lägga upp bilder på min blogg får ni ta och klicka på länken ;)

hannesc skrev:
ja nubi då får ju ta o bli medlem igen. du var ju en stark röst här förr. koooom tillbaka :)
Hehe :) jag e ju medlem :) bara inte Goldis :P

Superkul Nubi! :D, Du, skulle inte söta Lysgobis och/eller den häftiga kejsargobin passa bra med regnbågarna från down-under? :)

Jag har inte hört talas om dessa gobis, är de söt och ICKE saltvattenlevande?? För mina Förra gobisarna jag hade de dog eftersom de kom upp i "puberteten" då de ska leka i salt. Skittrist för de var verkligen mina favoriter :) Om du hittar det latinska namnet på Gobisarna skicka :)

Marnat skrev:
Inte ofta man ser oceanien kar så detta ska bli spännande, regnbågar är inte precis mina favoriter men däremot gobies blir jag mer och mer intresserad av ;) Ska bli kul nubi vännen.

Jupp Precis :) oceanien kar är det inte många som har :) Växterna blir blandade so far, får byta ut de allt eftersom....detta är ett projekt som kommer få ta den tid det tar :)

Pickles skrev:
Så jäkla roligt att du är tillbaka i sadeln, Nubi! Det här ska bli jätteroligt att följa - vilket snyggt kar du fått tag på.

Nu jävlar quinna ska jag bräcka dig ;) Inte bara jag som älskar mitt kar :) Sambon gillar det jäääääätte mkt. och så gillar regnbågarna att titta på Billy när han sitter på puffen och drömmer sig in i fiskvärlden :)
Bilagor:
#14 - 3 oktober 2010 10:51
Halloj allesammans!

Igår höll vi på med karet rätt så länge. solfilmsduken skulle på, tog lite mer tid än vad vi hade räknat med. Billy satt och spanade på frigolitlådan där fiskarna förvarades (alla överlevde resan) och tyckte det var super spännande.

Inte visste jag att ni oxå har väntat på mitt projekt :) Kanske inte lika mkt som mig men nu är den här :) känns UNDERBART att vakna upp och sen gå direkt till regnbågarna räkna de och prata lite med de :)

Änn så länge kommer jag att lägga upp bilderna på min blogg. Jag vet tar "liiite" extra tid att klicka på länken, få upp ett nytt fönster för att se mina bilder, men det är GRATIS för min del. Har glömt bort hur fattig man är som student. Ursh! man får verkligen inte ha något roligt när man är student.

Som tur kostade det mig "bara" 4000kr att starta upp mitt kar. ;) Jag hade rötter, filter, doppvärmare, timer, fisktillbehör hemma i förrådet. (har ett eget förråd för bara fiskprylar och hundsaker) Fiskarna och växterna gratis. Sanden och solfilmsduken var det som kostade.

Jag är såå nöjd med mitt kar den "smälter"in riktigt fint i vardagsrummet och allt verkar klaffa riktigt fint :d:d ytterfiltret fick plats i skåpluckan så alla teknikprylar syns inte :)

Några rötter ville inte sjukna igår så de flyter och har en fiskelina lindad runt sen då sen inte sjunker som en sten ner till botten. Vid kortsidan av karet (v.ä sida) ska en stor fin gren med många "fingrar" sättas fast med fiskelina senare idag. Fiskelina är på väg från H-näs :)

Planer på fiskar: Fler av de som ser ut som gaffelstjärtar men är större...de går inte in i munnen på regnbågarna. Ett par fejk Pittbull malar vore inte fel.
Kameleontfiskarna måste jag läsa lite om innan jag beställer de. Får bli närmare ju ;)
De där Gobisarna som VD snackade om ska jag läsa lite närmare på.

Belysning: Ska byta lysrören som sitter i nu till ett par bättre, Tips ngn? Finns Aqua phillips rör fortfarande kvar på marknaden :confused:. Vilka lysrör motsvarar Aquia Phillips rören?

Månbelysning blir det oxå. Sambon som nämnde att det vore coolt med det.
Frågan är bara om såna ledbelysningar tål vattenkondensen som blir på luckorna?
Ska man ska köpa en spotlight (såg på pwss en gång) eller en som finns på Jula, http://www.jula.se/led-ljusslangar-ip44-135165 Frågan är hur mkt vatten den på Jula tål.

YoDa på Zoopet har lag upp en bild på sin Månbelysning, men jag vet inte hur bra de är när det blir mkt kondens vid lucksatsen. http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=3141&nojs=1

Köpa nytt lucksats. Den som finns är rätt så sliten och bakdelen är trasig.

En sån här kom med karet http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=524
Det stämmer "No Spill".
Skitbra mackapär som passade Like a Glooove i badrummet. Behöve inte köpa någon koppling till. En riktig It's ment to be- känsla får man över när allt bara passar som vi fick med karet.

film på karet:
" target="_blank">

Billy och fiskarna
" target="_blank">
#15 - 3 oktober 2010 13:56
Lysgobi: Stiphodon elegans
De ska tydligen klättra runt med bröstfenorna. :D

Kejsargobi: Hypseleotris Compressa
http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Hypseleotris&species=compressa&id=773
De blir sådär röda när de vill paras, annars är de gråbruna.

Påfågelsgoby: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=22&site=1

Angående lysrör så har du väl Juwels T5? Då måste du leta lite extra om du vill ha andra rör än Juwels men jag vet vilka rör som går. ;) :p
#16 - 3 oktober 2010 14:06
Är det denna? Stiphodon elegans
Ganska cool;)

#17 - 3 oktober 2010 14:28
Lysgobi: Stiphodon elegans

De ska tydligen klättra runt med bröstfenorna. :D

Kejsargobi: Hypseleotris Compressa

http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Hypseleotris&species=compressa&id=773

De blir sådär röda när de vill paras, annars är de gråbruna.

Påfågelsgoby: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=22&site=1

Angående lysrör så har du väl Juwels T5? Då måste du leta lite extra om du vill ha andra rör än Juwels men jag vet vilka rör som går. ;) :p

Ohj vilka småååå fiskar. Lysgobi: Stiphodon elegans Hur många tror du jag ska ha för att "fylla" 450l ;)

Påfågelsgoby har jag stött på tidigare. Fina fiskar som trivs bäst i dessutom är de väldigt små och vill helst ha mindre akvarium att trivas i med lugna fiskar. Det kan bli ett problem för jag har aktiva fiskar. Vi kallar de för bokstavs fiskar. *hahah*

Har inget emot att leta vidare efter lysrör :P
#18 - 3 oktober 2010 14:29
karrokaja skrev:
Är det denna? Stiphodon elegans

Ganska cool;)

Kan inte låta bli att tycka att den ser invalid ut :S
#19 - 3 oktober 2010 14:44
Nubi skrev:
Kan inte låta bli att tycka att den ser invalid ut :S

Invalida individer är vi ju vana vid;) eftersom vi är muppvallare båda 2:p
Och denna fisk påminner om en liten söt mupp, så GO FOR IT!!!
#20 - 3 oktober 2010 14:47
karrokaja skrev:
Invalida individer är vi ju vana vid;) eftersom vi är muppvallare båda 2:p

Och denna fisk påminner om en liten söt mupp, så GO FOR IT!!!

Jag försöker ju komma ifrån muppvallningen. Man sätter sig inte i skolbänken för att man tycker det är KUL. ;)
(eller jo rätt så ialf)
#21 - 3 oktober 2010 14:48
Om det är T5 du har så gör jag reklam för den här tråden: ;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978&highlight=juwel+lysr%F6r

Tycker de ser ut som tvåbenta ödlor! :D
#22 - 3 oktober 2010 17:18
May There be BILDER!!!
#23 - 3 oktober 2010 17:24
Fint! :)
Lite tomt längst bak kanske?
#24 - 3 oktober 2010 17:29
Det tar sig! Bit för bit. ^^
#25 - 3 oktober 2010 17:37
Fint! :)

Lite tomt längst bak kanske?

Säger som Pickles, det tar sig bit gör bit. Tänker inte stressa något. växterna får ta sig och roten ska få sjuka ner när den känner för det :)
Två andra rötter ska in i karet imorgon kväll.
#26 - 3 oktober 2010 17:38
Pickles skrev:
Det tar sig! Bit för bit. ^^

mmm. Har inte brådis :) med pmdd nästa vecka kommer det säga POFF och så har man snart växter som växer ut ur karet.
#27 - 3 oktober 2010 21:27
Nej det är santt oss CA SA typer fins det gott om men de som kör kar från Ocianien/ Australien är det brist på. Jag var lite sugen på regnbågar själv men sedan var det ganska begränsat med arter som man får fatt i här utan att beställa. Det finns inget bättre sätt att få fler att bli intresserad än att dra i gång en projekt tråd här =)
Bilagor:
#28 - 4 oktober 2010 18:22
Mick13 skrev:
Nej det är santt oss CA SA typer fins det gott om men de som kör kar från Ocianien/ Australien är det brist på. Jag var lite sugen på regnbågar själv men sedan var det ganska begränsat med arter som man får fatt i här utan att beställa. Det finns inget bättre sätt att få fler att bli intresserad än att dra i gång en projekt tråd här =)

mmmm :) Man får dra ner andra i Australien träsket, finns riktigt fin fina fiskar som inte blir gigantiska :) De är lite Virriga av sig, så som sin matte, och så är de så färggranna :) Riktig fröjd för ögonen :)
#29 - 4 oktober 2010 18:36
Vi ska utöka antal Marosatherina ladigesi De är riktigt läckra och Rödisarna (de röda regnbågarna) äter inte upp den som finns i karet. Den har överlevt i Karros kar oxå :) Den vi har behöver sällskap.

" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related
Bilagor:
#30 - 6 oktober 2010 18:39
Nubi skrev:
mmmm :) Man får dra ner andra i Australien träsket, finns riktigt fin fina fiskar som inte blir gigantiska :) De är lite Virriga av sig, så som sin matte, och så är de så färggranna :) Riktig fröjd för ögonen :)

Som deras matte då [:o]
#31 - 6 oktober 2010 18:42
Nubi skrev:
Vi ska utöka antal Marosatherina ladigesi De är riktigt läckra och Rödisarna (de röda regnbågarna) äter inte upp den som finns i karet. Den har överlevt i Karros kar oxå :) Den vi har behöver sällskap.

" target="_blank">

&feature=related

Är de på den sista filmen släkt med tetror lite lika till utseendet och frrmen (iofs tyckte jag mig skymta en neontetra i bakgrunden)
#32 - 9 oktober 2010 12:19
Mick13 skrev:
Är de på den sista filmen släkt med tetror lite lika till utseendet och frrmen (iofs tyckte jag mig skymta en neontetra i bakgrunden)

Om du kikar under regnbågsfiskar i artbeskrivningen hittar du dem.
#33 - 9 oktober 2010 13:20
Jag hittade ett par snygga firrar Melanotaenia praecox, Funderar på om de ska få flytta till 450l... :)
Fiskarna mår bra, orange hade häromdagen en växt i munne, fick doppa ner handen i karet och plocka bort den. Precis så gjorde den hemma hos Karro. Jävla dumma fisk.
De röda ligisterna har verkligen färgat ut sig. Två av hanarna spänner sig för fullt medans en hona tittar på.

Grenmalarna verkar trivas, har sett de leka två ggr, får se om det blir några ägg. Och om regnbågarna låter äggen vara (tveksamt)

Billy (katten) älskar att titta på regnbågarna och regnbågarna roar sig med samma sak. Fiskarna är mer utspridda nu än vad de var för en vecka sen.... hmm..får köpa mig en stor elak fisk så de håller sig i ett stim ;-)

Växterna verkar inte tycka belysninen är tillräckligt, mina stora fina vallor har börjat förmultna.
#34 - 9 oktober 2010 20:30
Har du hittat något till detta karet som du ska skaffa när du kommer hit?
#35 - 14 oktober 2010 16:10
Får helt enkelt köpa en extralampa! XD Melanotaenia praecox är för övrigt väldigt snygga! De hade ett kar fullt av dem på DM i stan i våras, och det var helt enkelt Grymt att se det skimmrande stimmet. Kör på den! ^^
Har det kommit upp några nya bilder?
#36 - 14 oktober 2010 20:15
Hej,
Och grattis till allt nytt, hem, 450 l sillburk mm!
#37 - 14 oktober 2010 21:01
Hahaha, sillburk! :D
Silverblänkande fiskar ÄR vackra även om vissa tycker det är en tråkig färg. :)
#38 - 14 oktober 2010 21:09
Hahaha, sillburk! :D

Silverblänkande fiskar ÄR vackra även om vissa tycker det är en tråkig färg. :)

Jag är som skatan gillar allt som blänker!
#39 - 23 oktober 2010 12:40
Haha =) Silverfiskar? De är väl allt annat än silver :P
Är på väg hem nu från Åhleds fiskaffär och har i bagaget lysrör! T8.or phillips aquarell :)

Ska bli spännande och se karet. Har inte sett den på *räknar på fingrarna* 2 veckors typ...
#40 - 23 oktober 2010 12:40
Haha =) Silverfiskar? De är väl allt annat än silver :P
Är på väg hem nu från Åhleds fiskaffär och har i bagaget lysrör! T8.or phillips aquarell :)

Ska bli spännande och se karet. Har inte sett den på *räknar på fingrarna* 2 veckors typ...
#41 - 24 oktober 2010 18:21
Var i lördags till Åhleds fiskaffär och handlade lysrör (Phillips aquarell) Vart en STOR skillnad på ljuset och fiskarnas färg är mkt snyggare nu. Hör och häpna! Jag Kom därifrån UTAN Fisk. De hade inga av de fiskarna jag ville ha inne, eller till försäljning.

TACK för räkorna och växterna SOLIS :) Och för att vi fick våldgästa dig och din familj:), R längtar till nästa gång ;)
Solis gav mig mängder av räkor, dimpade ner de i 450l, har inte sett en enda, de gömmer sig riktigt bra...eller...så har mina glada regnbågar sett de och smakat på de.

Kom hem i lördags och det första jag gjorde var att kika till 450l och kökskuben. ALLA LEVER, lite hungriga bara :)

Fiskarna i 450l lever och är riktigt sociala (läs hungriga) de kommer fram till rutan så fort man går förbi. Gav de igår en stor portion mat och alla var riktigt nöjda.

Har en regnbåge som inte mår så bra, h*n dissade mygglarver, flingfoder, algtabletter....det ser mörkt ut för den. Inte lika aktiv som sina kompisar heller. Vi får se hur den mår imorgon.

Grenmalarna mår toppen. :) honan kommer fram till rutan så fort man ställer sig för att titta. Hon e rund om magen och hanen måste ha växt på bredden O_O han e riktigt stor!

Mårten kom fram ur sin rot tillsammans med de små ancistrusarna. L148 malarna kom fram så fort algtabletterna bottnade.

R vill ha en fisk som simmar som en haj.... hmm...någon som kan ge mig tips om en sån fisk?
KRaV: ska gå ihop med mina fiskar, inte äta på mina växter el fiskar och ska vara fredlig. En utmaning för mina FiskGhuru kanske ;)
OM jag hittar en sån fisk så K A N S K E
#42 - 24 oktober 2010 18:41
Varsågod, det var ett väldigt trevligt besök kan knappt vänta till nästa gång, vi saknar er här hela bunten(och nu är katterna lite lugnare igen;))
Måns längtar nog mest efter R och Lino saknar nog mest Lexus [:-33]och jag saknar er alla:)
Kul att dina fiskar fick lite extra mat(räkorna) men vi får hoppas att där är några kvar;)
#43 - 25 oktober 2010 09:44
solis skrev:
Varsågod, det var ett väldigt trevligt besök kan knappt vänta till nästa gång, vi saknar er här hela bunten(och nu är katterna lite lugnare igen;))

Måns längtar nog mest efter R och Lino saknar nog mest Lexus [:-33]och jag saknar er alla:)

Kul att dina fiskar fick lite extra mat(räkorna) men vi får hoppas att där är några kvar;)

hahah =) vi får hoppas räkorna dyker upp när det blir mer växter =) i karet
#44 - 25 oktober 2010 09:51
Ingen skola idag?
#45 - 26 oktober 2010 14:23
Johooooooooooooooooooooo
kl 13-16 hade vi lektion igår
Idag nothing
imorgon 10-12. Fysik labb.
#46 - 29 oktober 2010 13:53
Skit i lektionerna! När får vi se hur det går med Karet? XP
#47 - 30 oktober 2010 19:57
Idag kunde jag inte motstå!
En Garra Panda satt ensam i ett akvarium tillsammans med några bleka barber och den siste "Stenalgätaren" :). Döpt den till Sten.
Två sötisar som simmade glatt i mitt Rainbow 450l :)

En sån Panda
&feature=related

Regnbågarna de med orange stjärt och de röda spänner sig som tokar. Hanarna spänner sig mot varandra och honorna står som små fjortisar och fnissar bakom roten.

Sten tror han är en regnbåge, han simmar med de största rödisarna och kaxar sig :)

Imorgon blir det ett par mobilbilder
#48 - 30 oktober 2010 20:01
Vad kostade han?
Vill ju gärna ha ett gäng men de kostar skjortan där jag hittad dem. :(
#49 - 30 oktober 2010 20:03
Jag tror inte djuraffären visste vad de hade inne, för jag fick ge 100kr för den och sen 30 kr för stenalgätaren.
:D
#50 - 30 oktober 2010 20:04
VA?!
Halva priset på fantastiska fiskar! :D
#51 - 30 oktober 2010 20:09
STEN :D:D:D efter min döa farfar!!! fan va niiiice!!
#52 - 31 oktober 2010 17:06
karrokaja skrev:
STEN :D:D:D efter min döa farfar!!! fan va niiiice!!

Ohj....sorry, det visste jag inte....
jag har din farfar i mitt 450l ;)
Han e jätte trevlig, simmar bland regnbågarna och ibland ligger han bredvid mårtens småttingar. (de har blivit STORA)

Uppdateringar kommer strax :)
#53 - 3 november 2010 09:35
Uppdatering: Sten och Panda kommer fram allt mer och mer :) eller de syns mer och mer. Genmalarna har säkert gått upp 20gram sen de kom hem från Karro. *skratt* Jag är en såndär feeder, vill ha FETA fiskar i karet 'skratt'

Problem: sambon vill ha en hajliknande fisk i karet *suck*
#54 - 3 november 2010 20:06
ÄNTLIGEN!!!
Klicka på Dell aqua så kommer du till uppdateringen :D
#55 - 5 november 2010 16:56
Då kom man hem från LGZ igår med lite fisk....malar om man ska vara korrekt.
De hade två st häxmalar (I'm a sucker for grenisar och häxmalar) och de kostade inte mkt, LGZ's priser är allt bra de :D
40kr st! och inte nog med det.... det var en HANE och en HONA med rom! den var grotesk rund. jag hoppas det inte är parasiter hon har i magen. De är sååå fina :)

Bilder finns på bloggen
#56 - 5 november 2010 17:20
40kr/st? Brukar inte de kunna kosta en bit över hundringen?
#57 - 5 november 2010 17:39
Nubi skrev:

De hade två st häxmalar (I'm a sucker for grenisar och häxmalar) och de kostade inte mkt, LGZ's priser är allt bra de :D

40kr st! och inte nog med det.... det var en HANE och en HONA med rom! den var grotesk rund. jag hoppas det inte är parasiter hon har i magen. De är sååå fina :)

Bilder finns på bloggen

Glöm inte vem som vill ha om det blir tillräckligt bäbisar som överlever;)
#58 - 5 november 2010 17:40
solis skrev:

Du menar väl mig? :p
#59 - 5 november 2010 18:19
Du menar väl mig? :p

Hm, inte direkt;):D
#60 - 5 november 2010 18:51
40kr/st? Brukar inte de kunna kosta en bit över hundringen?

Jupp, men ibland ska man ha tur och LGZ har BRA priser :D
Hört rykten om att en till fisklokal ska öppna ngnstans mot Hållsta..... :D

solis skrev:

oh ja! jag LOVAR! jag ska försöka så gott jag kan. Har inte dina duktiga avels fingrar precis ;)
#61 - 5 november 2010 19:21
Det tror jag du har, jag har inte alltid tur att få mina att överleva.
#62 - 5 november 2010 19:27
solis skrev:
Det tror jag du har, jag har inte alltid tur att få mina att överleva.

Ska bygga senare en yngelkasse för grenmalbebisarna och häxbebisarna :D
#63 - 5 november 2010 20:04
Låter bra det
#64 - 6 november 2010 16:16
ska baaara ta tummen ur datorn ;)

såååå nu har jag fixat lite med karet :) Fler rötter (legat i källaren) har fått flyttat in i 450l.
En slang bit har jag satt dit vid utsuget så stilröret har fått komma på sin rätta plats riktigt bra cirkulation på vattenytan.
Powerhead kopplad till en tajmer.

Räknat alla fiskar och inga döda.
#65 - 10 november 2010 19:27
Nubi skrev:
ÄNTLIGEN!!!

Klicka på Dell aqua så kommer du till uppdateringen :D

Nubi skrev:

Bilder finns på bloggen

Nubi skrev:
Ska bygga senare en yngelkasse för grenmalbebisarna och häxbebisarna :D

Nu får du bli guldis så man inte missar så här många bilder ;):d
Bilagor:
#66 - 10 november 2010 19:31
PiaJo skrev:
Nu får du bli guldis så man inte missar så här många bilder ;):d

HAHAHA! TOLD YA!
Guldis kostar och jag känner att jag inte har behov av att vara guldis. Det enda jag vill göra är att lägga upp bilder, och det gör jag gratis genom att länka från min blogg.
okej om man vill vara med på fototävlingarna, gissa fisk, blogga, läsa guldis artregistret, lägga upp bilder i fotoalbum (samma funktion som i min blogg)
Känns som mkt pengar för mig då jag BARA använder ladda upp bild-funktionen

Vad tycks om karet?
#67 - 10 november 2010 19:33
Karet är skitsnyggt! :) Komma och göra om mitt?
#68 - 10 november 2010 19:34
Skit snyggt :d
#69 - 10 november 2010 19:38
Miliimli skrev:
Karet är skitsnyggt! :) Komma och göra om mitt?

ohj...tack! Haha, ja är lååångt ifrån klart =) men jag tänker inte göra så mkt mer förräns växterna har börjat ta sig =)
PMDD är igång i karet :)

PiaJo skrev:
Skit snyggt :d

Tack, inte lika snygga som dina :D
#70 - 10 november 2010 19:42
Beundrar folk som faktiskt orkar sköta om och hålla efter sina växter.. Jag slänger mest ner dem så får de sköta sig själva :p Hittills har det funkat bra i alla fall :p
#71 - 10 november 2010 19:51
Miliimli skrev:
Beundrar folk som faktiskt orkar sköta om och hålla efter sina växter.. Jag slänger mest ner dem så får de sköta sig själva :p Hittills har det funkat bra i alla fall :p

Du ska se vilket BOOOM det blir i karet om man tillsätter pmdd, först var jag skeptisk till det men efter 1 månads tid, owaow!
#72 - 10 november 2010 19:56
Eftersom jag terrar folk lite för deras DÅLIIGA uppdatering ska jag inte vara sämre själv.
Håller på och laddar upp lite filmklipp på båda karen på YT.

Här kan ni kika så länge Kökstuben
#73 - 10 november 2010 20:08
Youtube klippet
" target="_blank">

Billy använder mig i filmen som kattklätterställining.
#74 - 12 november 2010 14:32
Igår vart det ett par nya Khulii ålar
Killen som fick äran att fiska upp de (i 30 minuteR)lär nog tänka två ggr nästa gång jag kommer in i LGZ *skratt*

Klicka på LGZ för att se bilderna från igår.
Tog bara ett par bilder på ett par akvarium. går inte att ta kort på ALLA kar.
#75 - 12 november 2010 14:44
Nubi skrev:
Youtube klippet

" target="_blank">

Billy använder mig i filmen som kattklätterställining.

*Fniss* Fina firrar, men det roligaste är nog när det kommer till AAJJ!:et :p
#76 - 13 november 2010 13:03
Miliimli skrev:
*Fniss* Fina firrar, men det roligaste är nog när det kommer till AAJJ!:et :p

mmm en katt som jag inte klippt klorna på i en veckas tid, DET GÖR ONT! *skratt*
#77 - 17 november 2010 19:19
Efter VB tog jag och satte mig i soffan och skulle börja ta kort när jag ser hur tre st regnbågar kör räkmacka :O *ahahaha*

En liten filmsnutt :)
" target="_blank">
#78 - 17 november 2010 19:20
En till Uppdatering På YT

Billy skulle själklart mysa när man inte hade händerna fria.
" target="_blank">
#79 - 17 november 2010 20:16
Billy (katten) brukar alltid spana på sina fiskar, ja enligt honom är alla fiskar i karet hans bitches ;)

Här är han efter VB :)
" target="_blank">
#80 - 17 november 2010 20:20
Nubi skrev:
May There be BILDER!!!

Ser kanon ut, inga nyare helhets bilder? ;-)
#81 - 17 november 2010 20:22
Mr J.E skrev:
Ser kanon ut, inga nyare helhets bilder? ;-)

Hehe, det kommer imorgon kväll :)
inte mkt som hänt....växterna börjar ta sig mer och med med hjälp av PMDD :)
funderar på att hämta upp lite fler rötter från källarn.. Och så ska jag leta efter skifferstenar (stavning?) som malarna kan leka under och i :)
#82 - 18 november 2010 10:14
Helloj alla glada!:)

Någon Zoopetare, säger inga namn ;) frågade mig om jag inte var intresserad av två st Trichogaster leeri. hane och hona.
Nu har H*N fått igång mig att tänka....no good när Nubi börjar tänka....

Jag har ALDRIG tänkt på att ha guramis, just för att de vill ha stillsamt i karet, i 450l är det allt annat än stillsamt *hehe*
När jag tänker på Gurami så tänker jag på de i LGZ, de går tre GIGANTISKA bestar i ett 700l. Grotesk enorma.

Efter att ha googlat lite på Trichogaster leeri , verkar de vara fina fiskar, inte så aggressiva som marmor, de hade vi som små i ett 600l. Aggressiva STORA saker. bläää!

Ialf tillbaka till Trichogaster leeri . De vill ha ett ställe som inte är så strömt och mkt flyt växter, mina flytväxter tar sig inte,trotts pmdd.

I 450l går nu aktiva men fredliga fiskar, aktiva regnbågar som tycker allt nytt är spännande och smakar på ALLT.
Kan Trichogaster leeri blir så pass kaxiga att de skrämmer iväg regnbågarna eller lär regnbågarna stressa ihjäl dem?

Teknikprylar i karet: powerhead, som är igång på dagen.
En ytterfilter eheim med stilrör som ligger mot vattenytan. Enda ställer i karet där det inte är strömt är bakom stilröret som ligger tvärs över karet på vänstra kortsidan.

Trichogaster leeri
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243&SOK=1
#83 - 18 november 2010 10:17
Jadu.. mina är fortfrande lite blyga, de trivs bäst i "djungeln" i ena hörnet... Men färger har de börjat visa upp! :) Otroligt vackra!! Skaffa ricciamossa som du har att flyta på ytan.... Rensar säkert 5 nävar varje vecka och det minskar inte... TROTS att jag inte använder pmdd :p
#84 - 18 november 2010 10:38
Jag skulle inte våga påstå att ena arten är aggressivare, de är så individuella. Angående strömt verkar folk måla upp en bild av dem som som handikappade fiskar som inte klarar av motstånd i vattnet men mina har alltid varit runt i hela karet, både i ström och "stillastående".

De verkar känsligast för stress när de är små men när de är vuxna så är det hanarna som terroriserar honorna utan en vink om att bli sönderstressade. Jag tror inte de bryr sig alls om regnbågarna. Jag tipsar dock om att ha några fler om han blir för kaxig mot honan. :)

A
l
l
*Begränsad erfarenhet*
#85 - 18 november 2010 13:01
Jag skulle inte våga påstå att ena arten är aggressivare, de är så individuella. Angående strömt verkar folk måla upp en bild av dem som som handikappade fiskar som inte klarar av motstånd i vattnet men mina har alltid varit runt i hela karet, både i ström och "stillastående".

De verkar känsligast för stress när de är små men när de är vuxna så är det hanarna som terroriserar honorna utan en vink om att bli sönderstressade. Jag tror inte de bryr sig alls om regnbågarna. Jag tipsar dock om att ha några fler om han blir för kaxig mot honan. :)

A

l

l

*Begränsad erfarenhet*

Nu är det så att jag inte har någonstans i karet där det INTE är strömt *hehe*

Jag ser att mina oranga fiskar LEKER bland valliseriorna och powerheaden :) Vore kul om man hittade lite yngel :D
Fler växter måste införskaffa, ialf ytväxter

Som sagt FUNDERAR fortfarande på Gurami.... inget som är bestämt
#86 - 18 november 2010 13:03
Lite rejäl växtlighet och någån rot ståendes till ytan, voila, du har lugna ställen. ;)
#87 - 18 november 2010 13:03
Lite rejäl växtlighet och någån rot ståendes till ytan, voila, du har lugna ställen. ;)

Har faktiskt en jätte rot med massoooooor av "fingrar" som ska upp så fort jag tar mig till fiskaffären och köper fiskelina *suck*
#88 - 18 november 2010 13:05
Haha, trodde du var hurtigare än jag i alla fall! ;)
#89 - 18 november 2010 13:10
Haha, trodde du var hurtigare än jag i alla fall! ;)

Morgonen: gjort iordning frukost till sambon (han gick upp kl 07:00) kokt ägg, kaffe och bröd.
Brödet tog slut så igår kväll gjorde jag ny sats. http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=153
När R åkte till jobbet startade jag igång Bageriet ;) Gjorde två stora plåtar :) muums!'

Sen gjorde jag frukost åt mig. Djuren låg och sov så de ville inte ut.
Kl 12:30 till 13:50 har jag och Lex varit ute och promenerat. Så ja jag får vara lite trött nu :P
Nu ska jag göra lite kaffe och sen lata mig riktigt gött tills R kommer hem och ska tvätta kläder *hihi*
#90 - 18 november 2010 13:17
Då hade jag rätt med andra ord. :p
#91 - 18 november 2010 13:37
Kasta i honom i vattnet så blir det en kattfisk! ;)
#92 - 18 november 2010 14:17
vem ska jag kasta i karet?
R = sambon
Lex = Hunden
Billy = Katten
Nubi = me ;)

Och nu apropå ingenting så har jag två tvättmaskiner igång :D
#93 - 18 november 2010 15:07
Nubi skrev:
vem ska jag kasta i karet?

R = sambon

Lex = Hunden

Billy = Katten

Nubi = me ;)

Och nu apropå ingenting så har jag två tvättmaskiner igång :D

Men, citationsbugg?

Tänkte på Billy men du kan ju få hundfisk (Lex), SA-tema (nubi) eller guppy (komplimang till R?). :p
#94 - 18 november 2010 15:20
Hahaha!!
Guppy är från SA :P får väl skaffa en mört ;)

Jag har tänkt, blir ingen Gurami.
Skickade sambon till att åka och handla fiskelina :D hehehe
#95 - 18 november 2010 19:53
Idag vart det en sväng till LGZ, De börjar känna igen mig där *hihi* ;)
Fick höra "inte khuli ålar igen" *skratt*

Köpte hem Pseudomugil gertrudae, men de får bo i kök karet, jag är lite för feg av mig att ha de tillsammans med stormunnarna ;)

Stormunnarna fick däremot LEVANDE dafiner :) Det var fest i karet. tom Mårten kom fram O_O riktigt trevligt att se honom framme.

Nästa firrar blir ett par bottenlevande firrar som jag ska leta fram namnet på :)
återkommer
#96 - 18 november 2010 20:03
Spännande,hör av dig om det ska komma lite grönt i lådan.
#97 - 18 november 2010 20:07
Weiii!!!!
Nu har jag hittat fiskens namn :) Schistura cf balteata
http://www.aquariumphoto.dk/schistura_cf_balteata.htm

Och så har jag stött på denna fisk på google, aldrig sett irl.... elle.... Solis var det den malen som han på Åhleds fiskaffär pratade med oss om ??

Homaloptera orthogoniata
http://www.loaches.com/species-index/homaloptera-orthogoniata
Någon som har erfarenhet av den fisken??
#98 - 18 november 2010 20:55
GUd så drygt det är när man glömt mobil kabeln till datorn i lgh i kholm. Suck, föra över en massa bilder till sambons mobil via blå tand för att han sen ska föra över de till min dator, via blå tand, Suck
.....den som väntar på något gott....;)
#99 - 18 november 2010 20:57
Nubi skrev:
Weiii!!!!

Nu har jag hittat fiskens namn :) Schistura cf balteata

http://www.aquariumphoto.dk/schistura_cf_balteata.htm

Och så har jag stött på denna fisk på google, aldrig sett irl.... elle.... Solis var det den malen som han på Åhleds fiskaffär pratade med oss om ??

Homaloptera orthogoniata

http://www.loaches.com/species-index/homaloptera-orthogoniata

Någon som har erfarenhet av den fisken??

Kommer inte ihåg men fina var dom.
#100 - 18 november 2010 20:58
solis skrev:
Kommer inte ihåg men fina var dom.

Du får kika nästa gång du är där, för jag misstänker du är där innan mig ;)
#101 - 18 november 2010 21:07
MM om en månad ungefär
#102 - 19 november 2010 12:43
idag fick den ensamme Glowlight Darion flytta till 450l. Han uppförde sig inte som jag ville i kökstuben (läs bita på nykomlingarna)
Nu tändes karet och jag ser ingen dario....undrar i vilken röd regnbågsmage han befinner sig i (tveksamt eftersom han är större än deras munnar)
#103 - 19 november 2010 18:10
Suck!!
Tagit mig halva eftermiddan att få dit en rot! Den vill inte som jag vill. Jag får ge mig lite, får tänka ut något bra, steg ett KAN vara att låta roten ligga i karet ett par dagar :)

bilder finns på[COLOR="red"] bloggen[/COLOR]

Växter kommer nästa vecka.

Kom gärna med konstruktiv kritik eller kommentarer, inget som börjar, innehåller eller slutar med ordet [COLOR="red"]SNYGGT![/COLOR] :p
#104 - 19 november 2010 19:05
Haha, men det ÄR ju tjusigt! Jag gillar hur roten klättrar ned från vänster faktiskt - resten av karet kan få vara öppet med gott om simyta. Vi vet ju hur bågarna gillar att gasa med gott om utrymme!
Så himla fina de röda har blivit förresten - och så STORT karet ser ut! O_o

Vad är det för växter som kommer?

(Använde inte S-ordet. )
#105 - 19 november 2010 19:19
Trevligt kar, får se hur det blir när växterna kommer, kan inte bli annat än jättetjusigt.
#106 - 19 november 2010 19:33
Pickles skrev:
Haha, men det ÄR ju tjusigt! Jag gillar hur roten klättrar ned från vänster faktiskt - resten av karet kan få vara öppet med gott om simyta. Vi vet ju hur bågarna gillar att gasa med gott om utrymme!

Så himla fina de röda har blivit förresten - och så STORT karet ser ut! O_o

Vad är det för växter som kommer?

(Använde inte S-ordet. )

duktigt ;) Jag vet inte vad det är för växter som kommer, det är Solis som ska skicka lite gott gott, alltid kul att öppna paketet :) Som julafton.
Karet är på 450l. Lagom stort för bågarna. Och de älskar stället :) De håller på som bara den och inspekterar den nya roten. Den oranga fisken leker som bara den med sina två honor :) tyvärr så är det inte tillräckligt många växter för att de ska busa på de, de sprätter bara upp sig för varandra. Men kul att se.
Det kommer bli ännu bättre när jag får ner som jag vill ha :) dvs Roten.

solis skrev:
Trevligt kar, får se hur det blir när växterna kommer, kan inte bli annat än jättetjusigt.

Långt ifrån ditt fina kar, men jag har inspiration :D
#107 - 19 november 2010 22:07
Tack nubi men jag börjar tycka mina är lite för igenväxta jag längtar lite efter mer öppen yta, hmm aldrig är man nöjd;)
#108 - 19 november 2010 22:12
solis skrev:
Tack nubi men jag börjar tycka mina är lite för igenväxta jag längtar lite efter mer öppen yta, hmm aldrig är man nöjd;)

Om ni tar hälften var av solis växter borde alla bli nöjda och glada!
#109 - 19 november 2010 22:16
Nubi skrev:
Suck!!

Tagit mig halva eftermiddan att få dit en rot! Den vill inte som jag vill. Jag får ge mig lite, får tänka ut något bra, steg ett KAN vara att låta roten ligga i karet ett par dagar :)

bilder finns på[COLOR="red"] bloggen[/COLOR]

Växter kommer nästa vecka.

Kom gärna med konstruktiv kritik eller kommentarer, inget som börjar, innehåller eller slutar med ordet [COLOR="red"]SNYGGT![/COLOR] :p

Sny......!
En stor svärdplanta bakom roten kanske? Eller två crinumlökar?
#110 - 20 november 2010 09:46
Fint ;) Jag skulle kanske ha försökt ändra lite på vinkeln på roten, så den pekar liiite mer snett neråt...
#111 - 20 november 2010 09:53
Miliimli skrev:
Fint ;) Jag skulle kanske ha försökt ändra lite på vinkeln på roten, så den pekar liiite mer snett neråt...

Håller med dig totalt :)
Roten är jag inte ett dugg nöjd med, men den måste sjunka lite, så när den är blytung man kan göra magic med den :D
#112 - 20 november 2010 09:54
Sny......!

En stor svärdplanta bakom roten kanske? Eller två crinumlökar?

INGA svärdplantor i mitt kar, ialf inte sånna du menar, har en svärdplanta-kusin på baksidan, den gillar jag, för den stjäl inte mkt ljus som svärdplantor är kända för :)
#113 - 20 november 2010 10:07
Nubi skrev:
Håller med dig totalt :)

Roten är jag inte ett dugg nöjd med, men den måste sjunka lite, så när den är blytung man kan göra magic med den :D

Ja, bra är väl det minsta man kan säga att det kommer att bli :) Vill också ha snygga rötter! Men här finns det sällan några vackra träbitar, och när det finns kostar de ju så man får lust att gråta.. :p
#114 - 20 november 2010 10:29
Miliimli skrev:
Ja, bra är väl det minsta man kan säga att det kommer att bli :) Vill också ha snygga rötter! Men här finns det sällan några vackra träbitar, och när det finns kostar de ju så man får lust att gråta.. :p

Kostar gör de här med, man får välja mellan stor rot ELLER akvarium med fisk. :p
#115 - 20 november 2010 12:27
Haha, ah det är så det går till. Får se om jag kan lura till mig en billigare när jag lämnar in mina ancistrusyngel. De börjar snart vara i försäljningsbar storlek!
#116 - 20 november 2010 13:08
Då ska jag ge lite kritik, på ett från början trevligt akvarium men som ändå i mina ögon går att förbättra.
Det platta som ligger till vänster, är det skiffer? Isf byt ut det mot en naturlig sten storlek XL istället, det kommer att se mycket bättre ut. Sedan ser den roten som är lite till höger från mitten sett sågad ut, det går inte att dölja på något vis med en Javaormbunke eller kanske en tuss mossa?
Sedan skulle jag leta upp någon liten kort Cryptocoryne och köpa några krukor som hade fått spridas ut i framkant på karet, det blir lite mer liv i karet då.
Doppvärmaren hade jag flyttat till vänstersidan för att få all teknik samlad på ett ställe för att sedan försöka dölja det med växter och liknande:).
Du vet att jag är ärlig om jag ger kritik och hoppas att du inte gråter allt fär länge nu;)...
#117 - 20 november 2010 20:28
Miliimli skrev:

mmm, rötter är INTE billigt, beror ju oxå på vart man köper :)
Den stora grenen köpte vi i Tyskland. tror jag gav runt 200kr, BILLIGT, ja denna gång, kanske man hade tur ;)
#118 - 20 november 2010 20:29
Kostar gör de här med, man får välja mellan stor rot ELLER akvarium med fisk. :p

Många små rötter kan bli riktigt fint :D det med ;)
#119 - 20 november 2010 20:33
Här när jag hittat snygga rötter, som varit sådär härligt förgrenade och vridna, så har priset varierat mellan 50 och 70 €...
Bilagor:
#120 - 20 november 2010 20:38
ansjo skrev:
Då ska jag ge lite kritik, på ett från början trevligt akvarium men som ändå i mina ögon går att förbättra.

Det platta som ligger till vänster, är det skiffer? Isf byt ut det mot en naturlig sten storlek XL istället, det kommer att se mycket bättre ut. Sedan ser den roten som är lite till höger från mitten sett sågad ut, det går inte att dölja på något vis med en Javaormbunke eller kanske en tuss mossa?

Sedan skulle jag leta upp någon liten kort Cryptocoryne och köpa några krukor som hade fått spridas ut i framkant på karet, det blir lite mer liv i karet då.

Doppvärmaren hade jag flyttat till vänstersidan för att få all teknik samlad på ett ställe för att sedan försöka dölja det med växter och liknande:).

Du vet att jag är ärlig om jag ger kritik och hoppas att du inte gråter allt fär länge nu;)...

Alla kan inte ha gudar fingrar som dig:p Tack tack för all kritik, jag ska nu åka ner till Varberg och kidnappa en Guru så han kan fixa mitt kar ;)
Doppvärmaren är redan på vänstersida.....Vad är det du ser??
Smart med javan! det har jag inte tänkt på...Blir säkert 10 ggr bättre på roten :)

Jag får snart hem en lass med väster från olika håll :) och hoppas på att det täcker mina teknik prylar, växterna har precis kommit igång med PMDD smaken så jag hoppas de minsta växterna jag har på framkanten kommer igång :)

Skiffert stenen kan jag tyvärr inte göra så mkt åt, det är mina grenmalars favorit plats. Där kan både grenmalen och ancistrusarna ligga och softa på morgonen :)
Däremot har jag tänkt fixa fler skiffert och bygga på höjden så det blir som en sandwitch macka ;)
#121 - 20 november 2010 20:40
Matar Regnbågarna med grindmal maskar :) Billy försöker ta ett dopp i karet.

" target="_blank">

Billy och en mal terrar varandra
" target="_blank">
Bilagor:
#122 - 20 november 2010 20:41
OK, men prova att gömma undan skifferbiten bakom en rot eller växter:).
Det var en bild där doppisen syntes i högerkanten, men eftersom den är flyttad så sa jag inget;).
#123 - 20 november 2010 20:42
ansjo skrev:
OK, men prova att gömma undan skifferbiten bakom en rot eller växter:).

Det var en bild där doppisen syntes i högerkanten, men eftersom den är flyttad så sa jag inget;).

Ja, typ bakom den stora roten har jag tänkt ha skifferbiten :) Tror det kan trigga gång andra malar till lek, har tre st "bulldog" malar som jag hoppas till lek :)
Bilagor:
#124 - 20 november 2010 21:17
Nubi skrev:

Äckligt! *rynkar på näsan* :p Men regnbågarna verkar glada!

Gubben i affären har tagit in ganska mycket regnbågar på sistone, och det är inte lite man börjar bli sugen :p Men då behövs nog ett större kar... :D
#125 - 20 november 2010 21:40
Nubi skrev:

" target="_blank">

Det ser ju riktigt bra ut!

Billy och en mal terrar varandra

" target="_blank">

Helt naturligt beteende. Det är därför malar kallas katfish på engelska!
#126 - 21 november 2010 10:45
Miliimli skrev:
Äckligt! *rynkar på näsan* :p Men regnbågarna verkar glada!

Gubben i affären har tagit in ganska mycket regnbågar på sistone, och det är inte lite man börjar bli sugen :p Men då behövs nog ett större kar... :D

Det finns neonregnbåge som inte blir stora och funkar i ett 180l ;) De som har orange stjärt blir inte heller så stora och funkar i ett 180l ;)

bossep skrev:
Det ser ju riktigt bra ut! Helt naturligt beteende. Det är därför malar kallas katfish på engelska!

Ahahaha :) Kanske det Billy känner ;) undrar om de pratar samma språk ;)
Bilagor:
#127 - 21 november 2010 11:04
Synd att mitt bara är 112 då ;) Såg ett SÅ snyggt par för inte så länge sen. Han sa det var neonregnbågar men de såg inte riktigt ut som på bilden här på zoopet, de var ljusare i färgen och hade riktigt lysande gula fenor! :)
#128 - 21 november 2010 16:15
Nubi skrev:

Ahahaha :) Kanske det Billy känner ;) undrar om de pratar samma språk ;)

Dolittleish
#129 - 21 november 2010 20:56
Miliimli skrev:
Synd att mitt bara är 112 då ;) Såg ett SÅ snyggt par för inte så länge sen. Han sa det var neonregnbågar men de såg inte riktigt ut som på bilden här på zoopet, de var ljusare i färgen och hade riktigt lysande gula fenor! :)

Som jag fått det berättat kommer neonregnbågarna i olika färger på fenorna. Det finns de som är gula, och de som är röda på fenorna, två olika färger men från samma fisk....såna kan man lätt ha i ett 112l, vet bara inte hur dina guramis skulle gilla det.
Tänk dig ett gäng på 20st neonregnbågar *drömmer*
#130 - 22 november 2010 21:22
Kul att se ditt nya projekt! Ser kanon ut :)

Säckorna från dig har lagt ägg och nedkommit med ca 20st snäcklingar i vitt och rosa :D Det har fått ett eget kar och susar runt som bara den nu!
#131 - 22 november 2010 21:27
Nubi skrev:
Som jag fått det berättat kommer neonregnbågarna i olika färger på fenorna. Det finns de som är gula, och de som är röda på fenorna, två olika färger men från samma fisk....såna kan man lätt ha i ett 112l, vet bara inte hur dina guramis skulle gilla det.

Tänk dig ett gäng på 20st neonregnbågar *drömmer*

Ah, häftigt! Tror dock inte han har kvar dem längre... Däremot en hel massa andra vackra regnbågar :p Som då kräver större kar... :p Fina är dom i alla fall, har nog blivit liiite sugen... och inte blir det bättre av att titta på ditt kar då heller! :p
#132 - 23 november 2010 11:20
Pliina skrev:
Kul att se ditt nya projekt! Ser kanon ut :)

Säckorna från dig har lagt ägg och nedkommit med ca 20st snäcklingar i vitt och rosa :D Det har fått ett eget kar och susar runt som bara den nu!

Gud så kul!! :)
Bilder får du ta och lägga upp *nyfiken*
Hur går det med ditt kar?
#133 - 23 november 2010 11:24
Miliimli skrev:
Ah, häftigt! Tror dock inte han har kvar dem längre... Däremot en hel massa andra vackra regnbågar :p Som då kräver större kar... :p Fina är dom i alla fall, har nog blivit liiite sugen... och inte blir det bättre av att titta på ditt kar då heller! :p

*hihihi* så är det med regnbågarna ;)
Du, har du sett propellerfiskarna :) (jag döper mina fiska, ja)Pseudomugil furcatus. Super fina trevliga stimfiskar ( går att ha i 112l ;))
Finns fler fina
Pseudomugil tenellus
Pseudomugil ivantsoffi
Pseudomugil gertrudae <---den har jag :)
Iriatherina werneri <--- gillar riktigt strömt :)
#134 - 23 november 2010 13:48
Haha, nej vad fina! (Gillar namnet på Gertrud ;) )

(och du är nog inte ensam om att döpa dina fiskar... får riktigt anstränga mig för att skriva "ancistrus" här och inte "knodd", och sewelliorna har heeelt felaktigt fått namnet rockor för att våra vänner bättre ska veta vad jag talar om... :p )
#135 - 23 november 2010 14:36
Visst kan jag göra det :)

Jo det går bra! Jag har nu 4 kar hemma i lägenheten :)
#136 - 23 november 2010 15:31
Miliimli skrev:

(och du är nog inte ensam om att döpa dina fiskar... får riktigt anstränga mig för att skriva "ancistrus" här och inte "knodd", och sewelliorna har heeelt felaktigt fått namnet rockor för att våra vänner bättre ska veta vad jag talar om... :p )

Jag köpte mina som "Sötvattensrockor" så helt fel ute är du inte. När han skrev "stenalgätarrocka"tog de tydligen slut för snabbt i butiken. :p
#137 - 23 november 2010 15:36
Haha :D Kan tänka mig att det var populärt :p
#138 - 23 november 2010 18:40
Miliimli skrev:

hahaha, för ett år sen döpte vi alla våra fiskar till ngt annat, för att sambon skulle förstå vilka jag menade, med åren har han ansträngt sig och lärt dig handelsnamnet på de *hihi*
som t.e.x han ringde upp mig en dag på mobilen och sa "en av dina indianer ser konstiga ut och den andra hittar jag inte..."
"titta upp mot vattenytan....."aaa, jo du jag har hittat den....den e död"....."bara att spola ner indianerna i toaletten...."
Indianerna = fjärilsciklider *skratt*

Pliina skrev:
Visst kan jag göra det :)

Jo det går bra! Jag har nu 4 kar hemma i lägenheten :)

FYRA KAR! :) Tell tell, Har "bara" hittat TVÅ st :) vad har du för kul i de?

Jag köpte mina som "Sötvattensrockor" så helt fel ute är du inte. När han skrev "stenalgätarrocka"tog de tydligen slut för snabbt i butiken. :p

Haha sötvattensrockor i XXXS storlek ;)

Miliimli skrev:
Haha :D Kan tänka mig att det var populärt :p
#139 - 25 november 2010 20:08
idag har det hänt grejer :)
Ibland får man ge efter för sitt bästa
http://cpzona-dellacqua.blogspot.com/2010/11/en-gris-har-flyttat-in-i-450l.html
#140 - 25 november 2010 21:00
Naaw, vad sött :)
#141 - 25 november 2010 21:17
#142 - 25 november 2010 21:18
Här är en YT klipp på Söte Gunnar, och regnbågarna, och katten, och mig och R och så grannarna och så Lexus som man hör i bakgrunden som tassar omkring.

" target="_blank">
#143 - 25 november 2010 22:40
Sluta! Du får bara min bror att undra varför inte jag har någon cool knivfisk eller Ghost! :(
#144 - 26 november 2010 05:38
Jag och sambon såg en knivfisk i djuraffären en gång, och från att mest vandra runt och se lätt uttråkad ut var det nog nästan att han stod med näsan tryckt mot glaset till karet den gick i :p Verkar vara något med denna fisk som tilltalar män :p
#145 - 26 november 2010 06:35
Att de bryter mot all logik i hur de tar sig frammåt och bakåt och i hur de fullständigt förnekar vad som är upp och vad som är ner. DET är speciellt! ;)
#146 - 26 november 2010 07:46
Så söta dom är när dom är små, det var länge sen jag hade en sån liten;):D
#147 - 26 november 2010 11:41
Tragiska TRAGISKA nyheter...Gunnar är DÖD :( *snyft* Sambon borstar alltid tänderna framför karet, karet tänds kl 05.40 och släcks 07.00 för att vi ska se att alla lever innan vi åker till jobbet :)
Han väckte mig och sa "Du, Gunnar e död...han ligger på botten av karet och rör inte på sig....ska de göra så??"
mmm han var DÖD. aldrig sett R upprörd över en fisk.
Inga andra fiskar är verkar må dåligt..... undrar vad det var vi gjorde fel... Vi gjorde precis så som man ska göra vid inkoppling av ny fisk och R var jätte noga med inkopplingen (hans fisk han får äran att koppla in de)

Regnbågarna visade inget intresse för honom igår heller.....Så stress kan det inte ha varit.....

Tycker mest synd om R. han hade planer på att lära Gunnar att äta ur hans hand OCH simma igenom en Ring *hahaha*
#148 - 26 november 2010 11:54
Åh nej! Stackars Gunnar!
Men de är väl överlag ganska 'speciella' fiskar, de där knivarna? Sådana där som droppar av utan anledning ibland, ungefär som vissa dvärgciklider.
#149 - 26 november 2010 11:55
Tråkigt men såvitt jag har förstått är de känsliga fiskar. :(
#150 - 26 november 2010 12:10
Va synd! Gunnar var ju jättefin! :(
#151 - 26 november 2010 12:20
Ni får lista ut vad som gick fel och försöka igen. :)

De ska ju inte alls gilla större vattenbyten så vet du hur olikt karets vatten var butikens?
#152 - 26 november 2010 13:45
Miliimli skrev:
Va synd! Gunnar var ju jättefin! :(

Trist, super söt var han.

Pickles skrev:
Åh nej! Stackars Gunnar!

Men de är väl överlag ganska 'speciella' fiskar, de där knivarna? Sådana där som droppar av utan anledning ibland, ungefär som vissa dvärgciklider.

Ja de ska ju inte vara känsliga av sig, men det är ju inte heller dvärgciklider....;)

Ni får lista ut vad som gick fel och försöka igen. :)

De ska ju inte alls gilla större vattenbyten så vet du hur olikt karets vatten var butikens?

LGZ har samma vatten som vi, med tanke på att jag har grenmalar som ska vara "känsliga" av sig så tycker jag det verkar konstigt att den coolavippade.
Tror mitt akvarium är "renare" än LGZ, han bodde i ett dunkelt litet kar med få växter...

GISSA vad R ska få i julklapp! :D
#153 - 26 november 2010 13:50
Fin julklapp! :D
Konstigt, mycket konstigt. Han verkade ju trivas bra från början. Inget med maten? *Brainstormar*
#154 - 26 november 2010 13:55
matan? Artemian, den hann aldrig åka ner till botten av karet, Regnbågarna är snabba som attans. Finns inget annat i karet heller som skulle ha skadat den på något sätt.....ibland dör de och ibland inte...

Ändå skittrist!
#155 - 26 november 2010 18:31
Jag kan inte sluta tänka på vad det var jag gjorde för fel....
Har kollat vattenvärden och den ligger mellan 6.5-7ph
Temp 26
Värden som BG ska ha.
Gjorde VB för ca 4 dagar sen och tillsatte EasyLife. Kan det ha varit Easy Life som gjorde BG känslig???

Har läst på flera sidor om black Ghost och det är 50/50 att man får en känslig liten rackare. Andra skriver att deras inte är känsliga...

Kan inte sluta tänka på det...så himla irriterande!
ska man våga ge sig på att köpa en till och se om den klarar sig??
#156 - 26 november 2010 18:38
hehehe, VAD COOOOLA De är!
&NR=1" target="_blank">
&NR=1
#157 - 26 november 2010 18:52
Nubi skrev:
ska man våga ge sig på att köpa en till och se om den klarar sig??

Jag skulle ju först och främst ta kontakt med LGZ och kolla vad de har att säga - att en fisk dör efter en dag kan inte vara normalt! Hur tråkigt som helst när det händer men de brukar ju vilja ha nöjda kunder!

Hälsningar
Jennifer
Bilagor:
#158 - 26 november 2010 18:54
jenmad skrev:
Jag skulle ju först och främst ta kontakt med LGZ och kolla vad de har att säga - att en fisk dör efter en dag kan inte vara normalt! Hur tråkigt som helst när det händer men de brukar ju vilja ha nöjda kunder!

Hälsningar

Jennifer

mm done that. Väntar på ett svar.
#159 - 28 november 2010 16:57
Fortfarande inte fått ngt svar från LGZ...de kanske inte är så duktiga på att titta på deras mail....

Idag gjorde jag ett VB och hittade TVÅ kokonger :) Äppelsnäckor. *weeiiiii* Satte in de i kökskuben, de får flyta runt där.

Har bryggt PMDD. Hoppas växterna tar sig ÄNNU mer :) Imorgon ska jag plantera om och göra en makeover i karet.
Får se om malarna tycker om det. (grenmalarna)
#160 - 2 december 2010 17:51
Idag gjorde jag en Makeover på 450l :) Det vart helt OK nu måste växterna ta sig så lär det blir GRYMT snyggt!!!

http://cpzona-dellacqua.blogspot.com/2010/12/fixat-i-bada-karen.html
#161 - 2 december 2010 18:00
Du LURAS! Trodde ju jag skulle få se bilder! :p
#162 - 2 december 2010 18:12
Miliimi: Jag också....

Mina flytväxter har tagit pause av någon anledning (skotten slår inte ut) så vi får ge det lite mer tid. :(
#163 - 2 december 2010 19:05
HAHAHAAHAHAAH!! aaaaah I know I know, riktigt busigt av mig ;-) inte sant
#164 - 2 december 2010 19:10
Stryk ska de va! Haha :p
#165 - 2 december 2010 19:19
Bara för det blire INGA bilder :P Du vet att man kommer inte lång med hot....eller det kanske funkar för er finnajävlar ;-) ( uttalas med en gottländskt dialekt)
" target="_blank">

AHAHAAAAHHA!!!
#166 - 2 december 2010 19:28
Haha, jag veet hur gottländska låter :p Finns väl ingen som missat Ulle i årets Idol eller?
#167 - 2 december 2010 19:33
Miliimli skrev:
Haha, jag veet hur gottländska låter :p Finns väl ingen som missat Ulle i årets Idol eller?

Ulle vem....???
#168 - 2 december 2010 19:37
Olle Hedennånting... (?) Gotlänning. Med i Idol. :D
#169 - 2 december 2010 19:42
Miliimli skrev:
Olle Hedennånting... (?) Gotlänning. Med i Idol. :D

Nope tittar inte på sånt.
Jag har aldrig tittat eller följt Lost, Idol, Paradise Hotell, Big Brother....vad finns det mer?
#170 - 2 december 2010 19:44
Ingen aning, har inte tittat på något annat än idol och det mest för att det är det som står på hemma när man kommer på besök om fredaskvällarna :p

Prison Break! Hjälp vad alla var fast i prisonbreak när det kom...
#171 - 2 december 2010 19:44
Miliimli skrev:
Ingen aning, har inte tittat på något annat än idol och det mest för att det är det som står på hemma när man kommer på besök om fredaskvällarna :p

Prison Break! Hjälp vad alla var fast i prisonbreak när det kom...

Prison vad...??
#172 - 2 december 2010 19:48
NUuuuuuu BILDER
#173 - 2 december 2010 19:51
Luras du nu också?! :p Haha, nä :p Fint! Gillar verkligen den där roten! :)
#174 - 2 december 2010 20:27
Miliimli skrev:
Luras du nu också?! :p Haha, nä :p Fint! Gillar verkligen den där roten! :)

vilken rot :) har en hel del rötter i det karet ;-)
#175 - 2 december 2010 20:32
Jomen ROTEN :p Den som börjar ge sig nu :p
Bilagor:
#176 - 2 december 2010 20:45
Miliimli skrev:
Jomen ROTEN :p Den som börjar ge sig nu :p

aaaaaaah den! :) *ler*
#177 - 2 december 2010 21:28
Fasen vad fin din grenmal är! :D
#178 - 3 december 2010 13:40
Fasen vad fin din grenmal är! :D

Ja visst är de :) *stolt*

Det är lite för kallt i karet för att få igång de till lek, Behöver en till doppvärmare :)
#179 - 3 december 2010 13:44
Jag tänkte precis berömma grenmalen också - sickna tjusiga fiskar det är!
#180 - 3 december 2010 13:57
Grymt snygga och annorlunda malar, ALLTID framme oavsett tid på dygnet :)
skulle vara kul att ha en till hona i karet, får se om man hittar något nästa år.
#181 - 3 december 2010 14:04
De brukar väl dyka upp då och då tycker jag, så det borde inte vara omöjligt.

Både dem och häxmalarna är läckra! ^^ Jag gillar banjosar också. Vet inte riktigt varför jag inte kommit mig för att köpa någon ännu.
#182 - 3 december 2010 14:08
Pickles skrev:
De brukar väl dyka upp då och då tycker jag, så det borde inte vara omöjligt.

Både dem och häxmalarna är läckra! ^^ Jag gillar banjosar också. Vet inte riktigt varför jag inte kommit mig för att köpa någon ännu.

Ja banjosar har jag tittat på med meeeeen, har fått för mig att de gillar växter och röja runt ganska bra i karet....
Kan jag ha fel?
Du har ett PM ;-)
#183 - 3 december 2010 14:10
Liten liten bild på min äppelsnäcka och PMDD flaskorna.
http://cpzona-dellacqua.blogspot.com/2010/12/pmdd.html
#184 - 3 december 2010 14:16
Jag har faktiskt ingen aning.... men de är ju så Små? Sååå stor oreda kan de väl inte ställa till med? ^^

Wohoo!
#185 - 3 december 2010 18:28
Pickles skrev:
Jag har faktiskt ingen aning.... men de är ju så Små? Sååå stor oreda kan de väl inte ställa till med? ^^

Wohoo!

Skaffa du de *ler* så kan du skriiiika lungorna av dig sen ;-)
#186 - 3 december 2010 18:55
Ännu mer uppdatering. det är fart på mig idag *LeR*

Var till Etuna och köpte LED belysning :) till 450l.

http://cpzona-dellacqua.blogspot.com/2010_12_01_archive.html
#187 - 3 december 2010 19:14
Synd att man inte kan se hur det ser ut i verkligheten
#188 - 3 december 2010 19:30
Weiii!
Nu har ja och Solis över msn och webcamera :) Hygrophila difformis
Den kallar jag för Rocculaväxten *hahaha*

Nu är ialf det problemet löst.
#189 - 3 december 2010 19:33
Weiii!
Nu har ja och Solis över msn och webcamera :) Hygrophila difformis
Den kallar jag för Rocculaväxten *hahaha* Nu är ialf det problemet löst.
#190 - 3 december 2010 20:55
Vad kostade listen? :D
#191 - 3 december 2010 21:14
Visst blev det snyggt :) Fick du fast din ledlist i rampen som jag?
Bilagor:
#192 - 3 december 2010 21:16
PiaJo skrev:
Visst blev det snyggt :) Fick du fast din ledlist i rampen som jag?

Jag vet inte hur du fick fast din, la du upp ngn bild på den?
Jag la listen bakom lysröret, ett litet ställe där det aldrig blir fuktigt :) med hjälp av självhäftande tejp oxå.
#193 - 3 december 2010 21:17
Vad kostade listen? :D

Listen kostade 129kr och mackapären till listen (kontakten) kostar 150kr
#194 - 3 december 2010 21:19
Nubi skrev:
Jag vet inte hur du fick fast din, la du upp ngn bild på den?

Jag la listen bakom lysröret, ett litet ställe där det aldrig blir fuktigt :) med hjälp av självhäftande tejp oxå.

Oj, det glömde jag [:o]

Jag fäste min på ena sidan av rampen vid ett lysrör med självhäftade kuddar.
#195 - 3 december 2010 21:20
PiaJo skrev:
Oj, det glömde jag [:o]

Jag fäste min på ena sidan av rampen vid ett lysrör med självhäftade kuddar.

jag vill ha bild! :D
#196 - 3 december 2010 21:25
Kommer imorgon:)
#197 - 3 december 2010 21:30
PiaJo skrev:
Kommer imorgon:)

Ska jag komma ihåg ;-)
Hur länge är din nattlampa på??
#198 - 3 december 2010 21:33
Tills på morgonen, vid 8-9 tiden.
#199 - 3 december 2010 21:34
PiaJo skrev:
Tills på morgonen, vid 8-9 tiden.

Whaffööö??
#200 - 4 december 2010 09:22
Nubi skrev:
Whaffööö??

För jag känner för det, nä jag har ledlisten som nattlampa också när det finns rom eller yngel i karet.
#201 - 4 december 2010 12:56
PiaJo skrev:
För jag känner för det, nä jag har ledlisten som nattlampa också när det finns rom eller yngel i karet.

aaaaaaaaaaa ungefär sådär ser min ut med, :) jag har ingen lysramp som din, min e juwel, men funkar skitbra :)
#202 - 4 december 2010 19:41
Uppdatering
har spånat en del på att byta sand i karet, jag gillar inte det sandet som finns i karet....så idag for ja och R (sambon) till Södertälje och hämtade Råda sand, 60kg råda sand. Och fick en kasse med shrimpsoil :) super kul! Mindre kul för R, han fick bära och släpa sanden från bilen till källaren (max 40m) haha.

Nu ska jag bara planera in en helg som jag ska byta ut sanden jag har i karet och fylla på med Råda sand. Någon som känner att h*n vill komma hem till mig och hjälpa till ;)
Lär nog bli efter julen...kanske en mellan-dags-pysslande *asg*
#203 - 5 december 2010 20:18
Kom hem idag från Stockholm (zoopet race) är helt slut! Kunde knappt sova något i natt och när jag väl somnade vare dags att kliva upp.

Jag kom hem ialf från StorStaden med 10 Stålfenor (vet inte riktigt vad de heter) en sorts regnbågefisk. 10 st. 7 honor 3 hanar :)
kan inte påstå att de är duktiga på att stimma, men den lille ensamma fick 10 nya kompisar :)

Darion fick 10nya vänner de är så små så jag vågar inte ha de i 450l så de får bo i kökstuben.

Letade efter Grenmalar men de hittade jag inte, får leta vidare....i min takt. ;)

Funderar på att utöka antal regnbågar i mitt 450l. och de jag fastnade för är Melanotaenia fluviatilis
eller Melanotaenia kamaka. Blått ska de vara ialf :)

Köpte hoppstjärtar, nästa gång blir det grindalsmaskar :D

Fick en hel del Posthornssnäcka (Planorbarius corneus) av en snubbe. TACK! och två pytte pytte äppelsnäckor, lila med ljus fot. Ska bli jätte spännande att se hur de blir :)

Jenmad tack för växterna!! LOVE Them :)
Mumin tusen tack för kaffet imorse, det behövdes *skratt*
#204 - 5 december 2010 20:24
Låter som att jag missade ett höjdarrally (vanliga klassen)! :D

Stålfenor låter kryptiskt? Melanotaenia fluviatilis var riktigt fina i alla fall!

Är dina hoppstjärtar den vita varianten? Skulle gissa att de är annorlunda mot mina.

Såg du att jag också handlat snäckor på julskyltningen? Tre fina gula elefanter. :)
#205 - 5 december 2010 21:00
Oj de var riktigt fina, båda två. Spontant skulle jag säga kamaka, men när jag tittade på bilder på fluviatilis igen så blev det värre :p
#206 - 6 december 2010 11:05
Nu har jag hittat vad fisken heter :D, de jag köpte 10 st av :) Telmatherina ladigesi Var inte släkt alls med furcatus trotts att det ser så ut.
De verkar ialf trivas som fisken i vattnet, 'höhöhö* stimmar inte jätte bra, men det kan hända att de vill bli fler ;-) får åka upp och handla nästa vecka då jag ändå ska till Stockholm. 10 st tack ;-)
#207 - 6 december 2010 11:08
Låter som att jag missade ett höjdarrally (vanliga klassen)! :D

Stålfenor låter kryptiskt? Melanotaenia fluviatilis var riktigt fina i alla fall!

Är dina hoppstjärtar den vita varianten? Skulle gissa att de är annorlunda mot mina.

Såg du att jag också handlat snäckor på julskyltningen? Tre fina gula elefanter. :)

Jag har inte sett vad dina snäckor...ska kika :)
Mina hoppstjärtar är vita Skönt att de inte överlever länge utanför lådan :D 10 min som max (om det inte stämmer håll det för dig/Er själva!!) det kryper i både huvudet och kroppen när jag tittar på de *skratt*
#208 - 6 december 2010 11:08
Miliimli skrev:
Oj de var riktigt fina, båda två. Spontant skulle jag säga kamaka, men när jag tittade på bilder på fluviatilis igen så blev det värre :p

De är grymt snygga!! Vem vet, kanske hittar andra snygga fiskar :)
#209 - 6 december 2010 11:44
Oj vad fina Ladigesa var, ser väldigt annorlunda ut. :)

Vilka mesiga hoppstjärtar, fist dina är då inte lika fina som mina så det är nog bra. :p
#210 - 6 december 2010 11:46
Oj vad fina Ladigesa var, ser väldigt annorlunda ut. :)

Vilka mesiga hoppstjärtar, fist dina är då inte lika fina som mina så det är nog bra. :p

Vad har du för hoppstjärtar? måste läsa lite mer om de känner jag :) fick för mig att jag jag hade ngr som kröp på armen på mig *ryser*
att små såna ska vara så äckliga men fästingar har jag inga problem med....
#211 - 6 december 2010 11:52
Mina är som svarta prickar med en liten rand som brukar stå på flytväxterna och samtala i stora grupper. Ser nästan lite roligt ut. :p
#212 - 6 december 2010 12:39
Mina är som svarta prickar med en liten rand som brukar stå på flytväxterna och samtala i stora grupper. Ser nästan lite roligt ut. :p

Det får du ta bild på :) Mina firrar i 450l ska få smaka på stjärtarna ikväll :)
#213 - 6 december 2010 12:44
#214 - 6 december 2010 12:59

På första bilden så ser din inte ut som mina, din är mer brun. Mina är vita små äckliga saker.
#215 - 6 december 2010 13:04
Dina ser väl lite ut som mjölmaskar eller något?
Jag började undra varför bilbukarna inte alltid kom och tiggde mat.....till jag så hur de jagade hoppstjärtar hela dagarna! :p
#216 - 6 december 2010 13:19
Dina ser väl lite ut som mjölmaskar eller något?

Jag började undra varför bilbukarna inte alltid kom och tiggde mat.....till jag så hur de jagade hoppstjärtar hela dagarna! :p

De borde vara toppenmat till bilbukarna :) såna skulle jag vilja ha ngn gång i framtiden :)
#217 - 8 december 2010 20:29
Alla fiskar mår bra i det karet. De två gertrudae som jag lyckades rädda bor nu bakom stilrören som går tvärs över karet (kortsidan)
Allt okej, MEN igår kväll innan lampan släkte börjar små partiklar att yra runt i karet....vet inte vart det kommer ifrån (sanden?)

Det är som när man precis gjort VB och röjt runt lite på botten, efter att ha fyllt på med vatten så brukar partiklar fara runt i karet, men lägger sig efter en timme och så får man kristall klart vatten. I mitt kar far de runt hela tiden.... har gjort vb, gjorde jag i lördags....

Inget som sitter fast i filtret, super bra insugningsförmåga på insugningen, trodde att den kanske var täppt med skit...men det var inget.

Tips någon??
#218 - 8 december 2010 20:35
Bilbukar tycker jag du borde skaffa dig, tyckte välldigt mycket om dom när jag själv hade såna, kommer nog skaffa såna i framtiden någon gång igen.
Angående ditt vatten så har jag ingen aning.
#219 - 8 december 2010 20:37
Bilbukarna lär det blir, men just nu är det väldigt ström i karet, andmaten, eller flytväxterna jag fick av både dig och jenmad står aldrig still, de far runt karet heeela tiden.
Finns ingenstans på ytan som inte står still.....eller jo bakom stilrören.

undrar om jag ska ändra stilrören så den är längst med långsidan..... ngn??
#220 - 8 december 2010 20:42
Jag har mitt strilrör i mitten av karet på långsidan tycker det funkar bra för mig.
Bilagor:
#221 - 8 december 2010 20:46
Trä en lina framsida-baksida på något sätt och montera dit växterna. När de blivit många nog håller de ju sig på plats av sig själva. ;)
#222 - 8 december 2010 20:48
vill slippa fiskelina, har varit med om att fiskelina lossnat och fisk mumsat i sig fiskelina, så dog en av mina röda regnbågar :(
så ingen fiskelina, ialf inte nu....
#223 - 8 december 2010 21:17
Ett moln av flytande hornsärv i bortre kanten där du traslar fast växterna? Jag förstår inte hur du har sådana problem med tanke på hur det blir i mitt kar. :p
Nu spurtade alla växter så blir det mildare kan jag skicka. Det blev igenväxt (rejält!) på någon dag nu.
#224 - 8 december 2010 21:19
Ett moln av flytande hornsärv i bortre kanten där du traslar fast växterna? Jag förstår inte hur du har sådana problem med tanke på hur det blir i mitt kar. :p

Nu spurtade alla växter så blir det mildare kan jag skicka. Det blev igenväxt (rejält!) på någon dag nu.

Låter toppen det :)
Jag har det problemet för att jag inte har tillräckligt med växter som stoppar upp :) flödet
#225 - 8 december 2010 21:26
Vilka vackra små bågar du fått tag på! De påminner ju lite om Pseudomugil furcatus, utan tvekan, men verkar inte vara särskilt nära besläktade?

Annars, angående flyväxterna borde du väl kunna styra in ett par ovanför din långa, krångliga rot? Där borde Några fastna tycker man ju!
#226 - 8 december 2010 21:29
Nubi skrev:
Låter toppen det :)

Jag har det problemet för att jag inte har tillräckligt med växter som stoppar upp :) flödet

Putta ned strilrören under vattnet så får du lite lugn på ytan. (Har aldrig gillat strilrör!)
#227 - 9 december 2010 09:42
bossep skrev:
Putta ned strilrören under vattnet så får du lite lugn på ytan. (Har aldrig gillat strilrör!)

Den är Under vattnet :)
Det är en GIGANTISK eheim :) hade den till mitt 720l. Super nöjd med den *leR*
Får klura ut om jag ska ha den på långsidan istället..... får tänka på saken.
#228 - 9 december 2010 09:46
Pickles skrev:
Vilka vackra små bågar du fått tag på! De påminner ju lite om Pseudomugil furcatus, utan tvekan, men verkar inte vara särskilt nära besläktade?

Annars, angående flyväxterna borde du väl kunna styra in ett par ovanför din långa, krångliga rot? Där borde Några fastna tycker man ju!

Hallååååå!!
Ja visst påminner de om furcatus. men som du säger inte nära besläktade alls.
Jag kommer köpa fler på lördag. Vore coolt med 20 i karet. Tråkiga är att de INTE stimmar, inte som darion ialf....idag ska jag till LGZ och se om de har lacrits inne :) då blir det 4 st
åååh jag vill ha ha ha ha ha ha haaaaa!!

Den långa roten du pratar om ligger på den andra STORA roten och den stora roten håller upp den långa roten *skratt*
Jag tror att om man flyttar på stilrören så kanske det blir lugnare i karet....eller så får man köpa eller tigga sig efter en massa flytväxter, ännu mer som stoppar upp :)
#229 - 9 december 2010 10:26
Glöm inte fota dom nya som kommer sen;)
#230 - 9 december 2010 12:21
solis skrev:
Glöm inte fota dom nya som kommer sen;)

oh yes :) Det blir en hel del fotande.
Jag har märkt en grej på regnbågarna :) De leker som galningar 20 min efter att lampan tänds på morgonen :)
Idag vare 3 röda regnbågar som simmade "trippelmacka" R trodde det var två som simmade jämsmed varandra, men det var 3 st :) super coolt!
Får gå upp tidigt imorgon och filma om de nu är sugna på att visa upp sig igen :)
#231 - 9 december 2010 12:26
Det gör mina också! Om man kikar in i karet efter hundarnas morgonkiss är det så mycket färgsprak och sprattel i karet att man nästan ser i kors.
De är helt enkelt 'morgonsugna' fiskar, de där regnbågarna!
#232 - 9 december 2010 12:28
Hahaha konstigt, för det är inte jag ;)
Jag har läst att när man får de till lek och vill behålla äggen så ska man stoppa ner mopsen på kvällen och sen plocka upp 1 timme efter att belysningen gått igång :)
Bilagor:
#233 - 9 december 2010 12:31
och du som trodde att du hade hittat 'Din' fisk! ; D

Åh, det stämmer förmodligen alldeles utmärkt! Jag undrar om man kanske skulle försöka..... Fast mina leker mest i javamossan atm. Undrar om de skulle välja moppen om jag erbjöd en ens.
#234 - 9 december 2010 12:47
Pickles skrev:
och du som trodde att du hade hittat 'Din' fisk! ; D

Åh, det stämmer förmodligen alldeles utmärkt! Jag undrar om man kanske skulle försöka..... Fast mina leker mest i javamossan atm. Undrar om de skulle välja moppen om jag erbjöd en ens.

har du javamossa?! det är ju skitbra! in i räkkaret med javamossa så ska du se att efter ett par dagar så kläcks äggen :)

Om du ska göra en sån mops, köp garn som innehåller acryl, och brunt ska det vara (synd bäst).
#235 - 9 december 2010 12:55
Så man odlar de på samma sätt som många killis? Intressant!
#236 - 9 december 2010 12:57
Så man odlar de på samma sätt som många killis? Intressant!

Yes exakt som killis :)
Bilagor:
#237 - 9 december 2010 13:01
Hade ingen aning om att man gjorde på det viset med killis - trodde att det var krångliga fiskar. ^^
#238 - 9 december 2010 13:09
Pickles skrev:
Hade ingen aning om att man gjorde på det viset med killis - trodde att det var krångliga fiskar. ^^

^^ Det beror ju på vad man tycker är krångligt ;)
Om man har en petbox eller ett litet akvarium stående kan man ha det som yngelkar.
#239 - 9 december 2010 13:15
Nja, det skiljer sig mellan killis hur de lägger rommen och hur man gör för att föda upp dem. Om jag bara visste var jag skulle föda upp upp ett gäng skulle jag köpa mig ett lass med ägg av någon lätt art.

Nu vill vi se yngel av fiskarna här. ;)
#240 - 9 december 2010 13:23
Ja Nubi, Nu vill vi se yngel!

Tror att jag väntar med killis TROTS att jag bara RÅKAR ha två stycken petboxar stående i förrådet.... *vissel.*
#241 - 9 december 2010 13:26
Då är det bara att fylla dem. ;)
http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/search.cgi (sök på "euro")
#242 - 9 december 2010 13:33
Pickles skrev:
Ja Nubi, Nu vill vi se yngel!

Tror att jag väntar med killis TROTS att jag bara RÅKAR ha två stycken petboxar stående i förrådet.... *vissel.*

jag ska fixa mopsarna så de ligger i redan ikväll :D och imorgon bitti ta upp de och se om det triggat igång de *ler*

Då är det bara att fylla dem. ;)

http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/search.cgi (sök på "euro")

kolla in denna sida :)
http://s285.photobucket.com/albums/ll46/sillykillies/Web%20Page/?start=all
#243 - 9 december 2010 13:36
Oh! Är det bara de röda som är igång om morgonen, eller är det allihopa?
Har märkt att mina gaffelstjärtar väljer sina egna tillfällen för det mesta.

Jag ska kolla båda sidorna så snart jag är hemma och har en vettig uppkoppling.
#244 - 9 december 2010 13:42
Nu när du säger det....De röda på morgonen och sen parkinsson (tror det är de jag har) på eftermiddagen /kvällen :D
Bilagor:
#245 - 9 december 2010 14:07
Härlig sida!
Här finns en bra svensk sådan: http://www.alfanita.se/
#246 - 9 december 2010 14:18
Spara länk - done :)

Hey gänget, vad tycker ni om större sorters killis i 450l?
#247 - 9 december 2010 14:34
Så länge du är beredd på att de tar yngel och liknande kör på! ;)
Killis ska ju enligt folks utsago göra sig bäst ensama i par, men bättre än inget.
#248 - 9 december 2010 19:52
Idag kom tre söta Schistura balteata ner i 450l. Om de trivs kommer jag att köpa fler såna :)
När jag letade på google efter det latinska namnet på sumoloach hittade jag oxå dessa :) helt otroligt fina Mesonoemacheilus sp.

Det finns Garra Panda för 150kr/st på LGZ.

Pratade med LGZ om Blackghosten. Han kunde inte ge ngn förklaring, frågade om fler bottenfiskar och vi kom fram till att L148 var boven i dramat. Och nu när jag tänker efter så är det han som kan vara bråkstaken i karet, och de han gav sig på var alltid ancistrusarna.
#249 - 9 december 2010 19:56
Schistura balteata - så himla fina! Om jag får plats över vet jag vad jag skaffar! Håll oss uppdaterade.

Och garra flavatra köpte jag för 125: - hos akvariecenter i Luleå (var där jag köpte min tjusiga 'iceberg' också) .. för alla som eventuellt befinner sig ovanför polcirkeln. ; )
#250 - 9 december 2010 19:58
Common name: Tri Band Sumo Loach :D
Vilken härlig fisk! Har de fler ovanliga botior (karpliknande) på LGZ?
Jag som letat febrilt efter fler orter att skaffa.
#251 - 9 december 2010 20:02
Common name: Tri Band Sumo Loach :D

Vilken härlig fisk! Har de fler ovanliga botior (karpliknande) på LGZ?

Jag som letat febrilt efter fler orter att skaffa.

JA de har super snygga botior, ja som inte gillar botior...de har sewellior, bornoesucker, såg två olika grönlingar :)
och massa fler :D du bara måste dit! du kanske kan småflörta med dina föräldrar i sommarn :)
#252 - 9 december 2010 21:19
Eller så tar jag körkort? :p
#253 - 9 december 2010 21:38
Eller så tar jag körkort? :p

Ja! Det kan du oxå göra :) enklast tycker jag *leR*
#254 - 10 december 2010 08:06
x-mas spirit i 450l
" target="_blank">
#255 - 10 december 2010 08:22
Tummen upp för det! Nu ska vi bara höra Darkie sjunga också! :D

Vad är det för firre? *pekar* Den där silver/blå/grå (?) med rödaktig stjärtfena? Den var fin :)
#256 - 10 december 2010 12:25
Miliimli skrev:
Tummen upp för det! Nu ska vi bara höra Darkie sjunga också! :D

Vad är det för firre? *pekar* Den där silver/blå/grå (?) med rödaktig stjärtfena? Den var fin :)

en sorts regnbåge :) jag hoppas att Pickles ska säga "SÅN HAR JAG!!!"
:)
#257 - 10 december 2010 19:32
Haha, att det var en regnbåge förstod jag :p Men det var närmare namn jag undrade över :p Superfin i alla fall!
#258 - 10 december 2010 19:51
Vilken asmysig video - karet ser så STORT ut - och dina parkinsoni är gudomliga! Dessutom blir jag väldigt sugen på häxmalar... precis som när jag såg bilderna på Hannesc kub.

Angående ensamfirren med de röda fenorna tror jag att det är en M. trifasciata? http://www.neptunesreef.com/trifas_Goyder_GS.jpg
Samma som jag misstog mina australis för i början. ^^
Bilagor:
#259 - 11 december 2010 20:38
Pickles skrev:
Vilken asmysig video - karet ser så STORT ut - och dina parkinsoni är gudomliga! Dessutom blir jag väldigt sugen på häxmalar... precis som när jag såg bilderna på Hannesc kub.

Angående ensamfirren med de röda fenorna tror jag att det är en M. trifasciata? http://www.neptunesreef.com/trifas_Goyder_GS.jpg

Samma som jag misstog mina australis för i början. ^^

tjiii...tack! De orden värmde *Ler* Karet känns JÄTTE stor, det håller jag med om. tänk dig när växterna tar sig om ett par veckor :) då jävlar!

Misstänkte att du kanske visste vad det var för en :)M. trifasciatahttp://www.neptunesreef.com/trifas_Goyder_GS.jpg
De är så groteskt snygga! :) Han och parkinsson bråkar om de två tjejerna som finns i karet, jag vet inte vad det är för brudar...men har läst att parkinsson och M. trifasciata kan korsa med varandra.

Har Hannes Häxor?! O_O har ja missat nått?!?!!

Jag köpte i torsdags tre st Schistura balteata har dessa fiskar börjat känna sig varm om kläderna :) super söta och de är inte alls sådär stissiga som de var i affären (kanske berodde det på att deras hem, en javaormbunke, vart stulen från deras akvarium på LGZ) Anyway...jag är riktigt sugen på att ha ett par st till :) *drömmer*
#260 - 12 december 2010 10:16
Superfina! Jag är inte alls avundsjuk på ditt kar, näädå :p
#261 - 12 december 2010 15:11
Seriöst!
HUR många som följer min tråd tycker det är Så jobbigt att klicka på en länk som tar en vidare till min blogg där man kan se bilderna på projektet?
Jag vet EN :p:p:p
På skala 1 till 10 hur lat är man då??
#262 - 12 december 2010 15:19
Nubi skrev:
På skala 1 till 10 hur lat är man då??

Lat har inte med saken att göra (och jo, jag tittar på bilderna ibland) - men om man sitter med mobilt bredband med dålig täckning, då tar det evigheter! För att inte tala om att titta på fina youtube-filmer :mad: Men själva zoopet är ju också jätteslö så egentligen spelar det väl ingen större roll :rolleyes: När jag vinner på lotto ska jag skaffa riktigt bredband (om det går i det här huset!)

Hälsningar
Jennifer
#263 - 12 december 2010 15:20
Jag tittar! ;)
#264 - 12 december 2010 15:25
jenmad skrev:
Lat har inte med saken att göra (och jo, jag tittar på bilderna ibland) - men om man sitter med mobilt bredband med dålig täckning, då tar det evigheter! För att inte tala om att titta på fina youtube-filmer :mad: Men själva zoopet är ju också jätteslö så egentligen spelar det väl ingen större roll :rolleyes: När jag vinner på lotto ska jag skaffa riktigt bredband (om det går i det här huset!)

Hälsningar

Jennifer

Hahaha. Det borde du lätt kunna skaffa sig :)
Ja men den personen jag syftar på har inte seg internet *skratt*
#265 - 12 december 2010 15:26
jenmad skrev:

Hälsningar

Jennifer

Du glömde att säga hur jobbigt det var, skala 1 till 10 :p

Jag tittar! ;)

Hehehe :) Duktig! ;)
Du glömde säga hur jobbigt det är ;) skala 1 till10 ;)
#266 - 12 december 2010 15:29
Stark 9:a men min nyfikenhet klickar först av vid 10:an. ;)
#267 - 12 december 2010 15:45
Stark 9:a men min nyfikenhet klickar först av vid 10:an. ;)

Ahahaha =)
#268 - 12 december 2010 15:46
Ohj ohj ohj! mina korvar (de jag köpte i torsdags) har blivit modigare, de är mer framme och de har färgat ut sig ÄNNU mer *glad*
Den ena är mer brun och har en tydlig tydliga sträck. Den andra har mer gult i sig med markanta röda ränder O_O
mkt intressanta fiskar :)
#269 - 12 december 2010 16:54
Jag tittar också ;) Jobbigt på en skala... kanske 7 men jag håller med Darkie, är man nyfiken så tittar man ;)
#270 - 12 december 2010 17:00
Miliimli skrev:
Jag tittar också ;) Jobbigt på en skala... kanske 7 men jag håller med Darkie, är man nyfiken så tittar man ;)

WHAT?!?!!?
Är det såååå jobbigt som en 7.a att klicka vidare??
hahahaha, fy fan vad lata dagens ungdomar är! O_O man blir lite mörkrädd *skratt*
#271 - 12 december 2010 17:02
Det är bara så snyggt att ha allt under en tråd. ;)
Bilagor:
#272 - 12 december 2010 17:05
Haha :p Superlata :D Nä, jag ska inte säga något, som ändå precis blivit guldmedlem. Tidigare hade ju jag också bara länkar och då var det inte ett dugg jobbigt ju! :p (och okej, jag överdrev kanske en smula... :p vi kan säga 5)
#273 - 12 december 2010 17:07
Det är bara så snyggt att ha allt under en tråd. ;)

Hahha, bara för "att det ser snyggt" I don't buy it :P
Bilagor:
#274 - 12 december 2010 17:07
Vad är nivåerna på skalan?
#275 - 12 december 2010 17:08
Vad är nivåerna på skalan?

Hur jobbigt är det att klicka på en länk för att se bilderna
1 inte alls jobbigt - 10 jätte jobbigt
#276 - 12 december 2010 17:19
Jag brukar hoppa över sådana skalor när jag får i uppgift att utvärdera, för att jag helt enkelt yrkar på att de är fullkomligt värdelösa. ;)
Bilagor:
#277 - 13 december 2010 18:12
bilder på karet idag
#278 - 13 december 2010 18:24
Inte för att vara elak, men din regnbåge ser nästan nackad ut. :p
#279 - 13 december 2010 19:08
Inte för att vara elak, men din regnbåge ser nästan nackad ut. :p

bild nr 2, ser du inte att det är totalt 4 regnbågar :P
Är du inte impad över att det vart ett bra bild på Aktiva fina regnbågar 'hihi*
#280 - 13 december 2010 19:27
Alltid roligt med nya bilder! Vilka härliga pucklar rödingarna har fått. XD
#281 - 13 december 2010 19:29
"Din ena regnbåge" skulle det stå. :p
Jo, det är imponerande och fina är de trots att de ser ut som om evolutionen inte kunde bestäma sig för en typ av look så den körde två. ;)
#282 - 13 december 2010 19:30
Pickles skrev:
Alltid roligt med nya bilder! Vilka härliga pucklar rödingarna har fått. XD

Ja Nu när man tittar på bilderna ser man hur FULA de är ^_^ de är mina smågrisar:)
(jag som inte ens tycker de röda är snygga som fullvuxna!)
#283 - 13 december 2010 19:31
"Din ena regnbåge" skulle det stå. :p

Jo, det är imponerande och fina är de trots att de ser ut som om evolutionen inte kunde bestäma sig för en typ av look så den körde två. ;)

AHAHAHA!! Den beskrivningen var kanontoppen!
har ni tänkt på att de liknar knivfiskar chitala chitala i kroppsformen, ialf med de två looken :)

http://www.google.se/images?q=chitala+chitala&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=mHQGTcLONtKC4QbnmPWuCg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CCUQsAQwAA&biw=1366&bih=667
#284 - 13 december 2010 19:33
Du har rätt! Undrar varför de valde ett ciklidhuvud? :p
Synd på malen för han är finfin.
#285 - 13 december 2010 19:35
Du har rätt! Undrar varför de valde ett ciklidhuvud? :p

Synd på malen för han är finfin.

Ja malen ska få flytta :)
vill inte chansa med att köpa en till BG (btw de ska tydligen vara extrem svåra att ta död på!!!) (sambons julklapp) och så terroriserar malen ihjäl den.
#286 - 13 december 2010 19:36
Ge honom till m.i.g. ;)
Vad var han för någon nu igen?
#287 - 13 december 2010 19:38
Ge honom till m.i.g. ;)

Vad var han för någon nu igen?

han är en L 148
http://www.hippocampus-bildarchiv.de/tier_3057_L148Ancistrussp.(Chaestostomasp.?).htm
#288 - 14 december 2010 11:34
Jag som tycker att de blir Maffiga och originella när de får den där breda kroppen. Lite udda jämfört med många andra vanliga och lättskötta firrar, och liksom 'bölkiga' utan att bli klumpiga. ^^

Men ja, förbaskat synd på malen. Eller var det så att han bara skulle byta kar hemma hos er? I så fall ska jag inte sörja.
Bilagor:
#289 - 14 december 2010 11:36
Jag gillar dessa malar för de är framme, busiga och innan BG snälla.
Han kommer att få flytta. jag har tyvärr ingen plats i 54l för honom. Vore elakt att flytta honom från ett 450l till ett 54l.
så han söker nytt hem, kanske att man kan byta på torsdag honom mot något kul som en BG :D Det skulle sambon bli glad för *Ler*
#290 - 14 december 2010 11:45
Synd på pricken, men det är inte kul när firrarna börjar ta ihjäl andra firrar :/
#291 - 14 december 2010 11:50
Miliimli skrev:
Synd på pricken, men det är inte kul när firrarna börjar ta ihjäl andra firrar :/

Finns de som haft jätte tur med sina och jag verkade ha det förut men då var de oxå 5 st, men då bråkade de med varandra, eller en putta bort den andra från sin rot osv, men aldrig att de gav sig på nykomlingar eller så.
Det konstiga är att den har inte ens försökt ge sig på de tre korv-fiskarna jag köpte sist.... undrar vad som gjorde att BG vart mobbad
#292 - 14 december 2010 11:55
Ja det var ju konstigt.. Och du är säker på att han är den skyldige?
#293 - 14 december 2010 12:58
Nahw, riktigt synd att bli av med fine lille Pricken. Jag undrar lite som Miliimli om ni är säkra på att han är skurken eller om ni helt enkelt inte vill chansa?

Oh, jag kom just att tänka på de här förresten: Badis Badis. Du frågade ju efter smidiga parfiskar och jag var själv inne på dem innan jag körde på mandarinklyftorna. Kolla upp dem tycker jag!
Någon borde prova på dem så att jag får höra hur trevliga de är. *vissel*
#294 - 14 december 2010 13:56
Badis har jag funderat på många gånger och de är nåstan på pricken en betydligt större version på min (nu döda:() Dario Dario. Jag gillade verkligen mina småttingar...
#295 - 14 december 2010 18:26
Pickles skrev:
Nahw, riktigt synd att bli av med fine lille Pricken. Jag undrar lite som Miliimli om ni är säkra på att han är skurken eller om ni helt enkelt inte vill chansa?

Oh, jag kom just att tänka på de här förresten: Badis Badis. Du frågade ju efter smidiga parfiskar och jag var själv inne på dem innan jag körde på mandarinklyftorna. Kolla upp dem tycker jag!

chansa känns onödigt, knivfiskarna är inte dyra, men! jag känner inte för att ta död på flera fiskar.
Har tidigare nämnt att jag letat efter Badis :) de är verkligen super söta :) Undrar vart man kan hitta de....
#296 - 14 december 2010 18:26
Pickles skrev:

chansa känns onödigt, knivfiskarna är inte dyra, men! jag känner inte för att ta död på flera fiskar.
Har tidigare nämnt att jag letat efter Badis :) de är verkligen super söta :) Undrar vart man kan hitta de....
#297 - 14 december 2010 18:28
Sjukt söta!!
" target="_blank">

Drömmer!
&feature=related
#298 - 14 december 2010 19:15
Nubi skrev:
Jag gillar dessa malar för de är framme, busiga och innan BG snälla.

Han kommer att få flytta. jag har tyvärr ingen plats i 54l för honom. Vore elakt att flytta honom från ett 450l till ett 54l.

så han söker nytt hem, kanske att man kan byta på torsdag honom mot något kul som en BG :D Det skulle sambon bli glad för *Ler*

Du kan ju kolla med dotra om hon är sugen? Kanske paletterna skulle gilla en kompis dom känner?
#299 - 14 december 2010 19:23
Nubi skrev:

Det borde väl vilken butik som helst kunda beställa?
Nubi skrev:
Sjukt söta!!

" target="_blank">

Drömmer!

&feature=related

Den översta fick mig verkligen att sakna mina Scharlakansbadis (Dario Dario). :(
Misstänker att hanarna helt enkelt tog kål på varandra.
#300 - 14 december 2010 21:49
Första filmen Är väl en variant av Dario Dario och inte Badis Badis (som vi känner den, det finns olika undergrupper?)?
Hur som helst hejjar jag på den större fisken, Nubi! Beställ, beställ, beställ! XD

VD - du borde göra ytterligare ett försök framöver förstås! Skam den som ger sig.

Likaså bör Nubi göra ytterligare ett försök med Garra Flavatra.
#301 - 14 december 2010 21:51
Va? Vänta nu? Har något hänt dina garror?
#302 - 14 december 2010 21:54
Ah, never mind! Nu blandar jag bara igen! :p
#303 - 14 december 2010 21:55
Pickles skrev:
Första filmen Är väl en variant av Dario Dario och inte Badis Badis (som vi känner den, det finns olika undergrupper?)?

Hur som helst hejjar jag på den större fisken, Nubi! Beställ, beställ, beställ! XD

VD - du borde göra ytterligare ett försök framöver förstås! Skam den som ger sig.

Likaså bör Nubi göra ytterligare ett försök med Garra Flavatra.

Jo, jag ska köpa Gatta Flavatra :) och beställa STORA Sorten av Badis Badis :) De ser så läckra ut L'er*

Miliimli skrev:
Va? Vänta nu? Har något hänt dina garror?

Har du missat?
Den dog...
#304 - 14 december 2010 21:59
Ja antog det.. Synd!
Egentligen visste jag inte ens att du hade en... Eller vänta? Var den i andra burken?
#305 - 14 december 2010 22:02
Miliimli skrev:
Ja antog det.. Synd!

Egentligen visste jag inte ens att du hade en... Eller vänta? Var den i andra burken?

nope, i denna burk. fyndet jag gjorde på Tyresös DM
#306 - 14 december 2010 22:03
Ja juust det! Vimsig som vanligt [:o]
#307 - 15 december 2010 19:11
#308 - 17 december 2010 15:34
Fler bilder
#309 - 17 december 2010 18:14
Nubi skrev:
Jo, jag ska köpa Gatta Flavatra :) och beställa STORA Sorten av Badis Badis :) De ser så läckra ut L'er*

Det finns Badis Badis och Dario Dario, inte en stor och liten av samma.:p
#310 - 17 december 2010 18:15
Det finns Badis Badis och Dario Dario, inte en stor och liten av samma.:p

Hahah =)
Menar Fullvuxna inte Dario :P
#311 - 17 december 2010 18:17
Jahaaa, skyller på julsjukan. ;)
De ska vara som en skyggare makropod om jag förstått rätt.
#312 - 17 december 2010 19:21
Jahaaa, skyller på julsjukan. ;)

De ska vara som en skyggare makropod om jag förstått rätt.

Tveksamt till de i 450l de är fortfarande småååå, de kommer försvinna i karet.
Bilagor:
#313 - 17 december 2010 20:11
Fast de blir ju 8cm i alla fall! ;)
#314 - 18 december 2010 09:55
Fast de blir ju 8cm i alla fall! ;)

Jag får tänka på saken....
nästa torsdag (om jag är snäll och pengarna finns på kontot) så kommer jag att köpa mig fler trebands svullos :)
#315 - 22 december 2010 15:26
Häxmalarna jag har är en hane och en hona. När jag köpte dem fanns det bara två, en var grotesk tjock, misstänkte rom.
Efter ett par dagar var häxmalarna framme och den tjocka var lika "smal" som den andra igen. Idag såg jag att honan (misstänker det) är jätte tjock! ser ut som en ballongmolly :D

Nu är frågan, hur sköter häxmalar det hela?
Är de som Grenmalarna som lägger ägget på rutan eller mer som ancistrus, att de behöver en grotta?
#316 - 22 december 2010 16:40
Lite nya bilder :) Inga på häxmalarna
#317 - 27 december 2010 12:06
Uppdatering.
idag hamnar bäbis-äppelsnäckor i stora karet och danios med.
http://cpzona-dellacqua.blogspot.com/2010/12/koks-karet-stangs-ner.html
#318 - 30 december 2010 18:15
Filterräkor är tåliga små jävlar!
Jag hittade en igår som hade bott i köket, i slasket en hel natt. R märkte den igår morse"Ska vi ha en slaskräka?"
båda mår toppen i 450l och sitter på bra ställen, vid utsuget och vädrar :)
Bilder finns på Fiskbloggen :)

Det blir fler räkor inom en snar framtid :)
#319 - 30 december 2010 18:30
Har växtproblem här hemma.....!
Missnöjd med ljusen i karet. I mitt 180l juwel hade jag inga problem med att få växterna att växa och trivas.
Mina polysperma som har vuxit i värre värre värrre ljusförhållande i andra kar som jag haft går och förmultnar, dör i detta kar :(
Mina valliserior blir gula och sen poff borta. Det är svårt att få till det med växter, "dill" växterna har gått och dött de med- Flytväxterna, spikbladen som ALLTID tagit sig riktigt bra, de går och dör O_O

Gör varje vecka pmdd dos i samband med VB.
tips tack
#320 - 30 december 2010 18:37
Haha, kul med räkan!! :p

Mina vallisar dör också!! De har växt så bra fram tills nu, men plötsligt har hälften av dem bara dött bort...
#321 - 30 december 2010 18:39
Miliimli skrev:
Haha, kul med räkan!! :p

Mina vallisar dör också!! De har växt så bra fram tills nu, men plötsligt har hälften av dem bara dött bort...

samma kar som tidigare? och ljus som tidigare?
#322 - 30 december 2010 19:08
Japp. Inget har ändrats
#323 - 9 januari 2011 16:07
Här hemma har det hänt grejjer.
De sista stimmen jag köpte på akvarielagret har gått och dött, en efter en.
Min ena regnbåge har dött. (inte de röda)
växterna börjar bli sämre och sämre. trotts pmdd och VB.
Alla andra firrar mår bra.

Hade hoppas på att 2011 skulle vara ett BRA ÅR.... just nu får karet gå och bubbla som den vill.
#324 - 9 januari 2011 16:44
Hoppas att det vänder snart, det finns ju lite tid kvar på 2011 ;) så det blir nog bra i slutändan.
#325 - 9 januari 2011 16:45
Vi får se hur det slutar. NU får fiskarna mat, VB :)
#326 - 9 januari 2011 17:31
Uschdå Nubi, de va ju inte en rolig start på året nej :(
Bilagor:
#327 - 9 januari 2011 18:52
Ungefär likadant som i mitt kar då.. :p Ligger minus med en sewellia och tre zebror nu... och så de där vallisneriorna som ramlat ihop...
#328 - 9 januari 2011 19:06
Och mina förluster är i konstant takt sedan i somras så det är normaltillstånd. ;)
#329 - 10 januari 2011 15:51
Verkar ganska vanligt med mycket fiskdød alltså? :S
#330 - 10 januari 2011 19:36
Låter sorgligt med all fisk och växt död för er alla. Det är bara att beklaga.
Jag barra spånar lite men kan det bero på årstiden? Med växterna i alla fall.
Hur många av er som har problem har kommunalt vatten och hur många har egen brun?
Eftersom jag är halvt senil så tänker jag tillbaks på min ungdom som akvarist. Jag hade (tror jag) mest problem när jag hade mina upp moment och skötte allt pedantiskt, nåja med mina mått mätt. När jag sedan lessnade lite och motiveringen var låg så fungerade det ofta bättre.
#331 - 10 januari 2011 19:43
Nubi skrev:
Här hemma har det hänt grejjer.

De sista stimmen jag köpte på akvarielagret har gått och dött, en efter en.

Min ena regnbåge har dött. (inte de röda)

växterna börjar bli sämre och sämre. trotts pmdd och VB.

Alla andra firrar mår bra.

Hade hoppas på att 2011 skulle vara ett BRA ÅR.... just nu får karet gå och bubbla som den vill.

Miliimli skrev:
Ungefär likadant som i mitt kar då.. :p Ligger minus med en sewellia och tre zebror nu... och så de där vallisneriorna som ramlat ihop...

Och mina förluster är i konstant takt sedan i somras så det är normaltillstånd. ;)

mina växter växer som aldrig förr...
Mina tetror leker...
Corrysarna är jävligt aktiva och luriga...
Odessabarberna håller på som bara faen!!
Killisarna i lekkaret är väldigt "på" dom med....
#332 - 10 januari 2011 20:04
bossep skrev:
Låter sorgligt med all fisk och växt död för er alla. Det är bara att beklaga.

Jag barra spånar lite men kan det bero på årstiden? Med växterna i alla fall.

Hur många av er som har problem har kommunalt vatten och hur många har egen brun?

Eftersom jag är halvt senil så tänker jag tillbaks på min ungdom som akvarist. Jag hade (tror jag) mest problem när jag hade mina upp moment och skötte allt pedantiskt, nåja med mina mått mätt. När jag sedan lessnade lite och motiveringen var låg så fungerade det ofta bättre.

karrokaja skrev:
mina växter växer som aldrig förr...

Mina tetror leker...

Corrysarna är jävligt aktiva och luriga...

Odessabarberna håller på som bara faen!!

Killisarna i lekkaret är väldigt "på" dom med....

Våra fiskar dör utav en överdos av kärlek. ;)
#333 - 10 januari 2011 20:45
Våra fiskar dör utav en överdos av kärlek. ;)

Låter som en tanke! Men nog tror jagkarrokaja älskar sina fiskar!
#334 - 10 januari 2011 20:50
Pics or it didn't happen!
Haha, skämt åsido så är de skumt att så många verkar ha problem nu. Kopplat till störtande fåglar och uppspolad fisk i syd-/nordamerika?
(Vad härligt att bli konspiratoriskt lagd)
#335 - 10 januari 2011 20:54
2012
#336 - 10 januari 2011 21:00
Akvaristerna rapporerar - 2012 är en sanning

Jag kan se aftonbladet...
#337 - 10 januari 2011 21:21
Skall se om jag får fart på kameran i kväll. Guatemala och Järna klarar sig efter 2012!
#338 - 25 januari 2011 18:08
Uppdatering på bloggen bilder.
Weird att det inte hänt mkt med växterna trotts veckliga gos av pmdd, vb.
#339 - 25 januari 2011 18:21
Fortsätt kämpa Nubi, vi saknar dig här på forumet!! :)
#340 - 25 januari 2011 18:26
Yes we do! :)
#341 - 25 januari 2011 19:05
Instämmer med de andra vi saknar dig!
#342 - 25 januari 2011 20:29
Så länge det inte går bakåt ä det ju någorlunda bra. Fint är det i alla fall! :)
#343 - 25 januari 2011 20:50
Jag saknar dig också!!! Ser fram emot lördag! Yay!
#344 - 28 januari 2011 15:36
icehacker skrev:
Fortsätt kämpa Nubi, vi saknar dig här på forumet!! :)

Miliimli skrev:
Yes we do! :)

bossep skrev:
Instämmer med de andra vi saknar dig!

Så länge det inte går bakåt ä det ju någorlunda bra. Fint är det i alla fall! :)

MegaSofie skrev:
Jag saknar dig också!!! Ser fram emot lördag! Yay!

Don't worrie, vänner I'll be back sooon :)

Ligger hemma med feber och dunderförkyld.
R nämnde något om att lille Sten hade något sår på näsan....Ser ut som om han varit i bråk med ngn...hoppas det läker.
I'll be back.
#345 - 28 januari 2011 15:49
Nubi skrev:
Don't worrie, vänner I'll be back sooon :)

Ligger hemma med feber och dunderförkyld.

R nämnde något om att lille Sten hade något sår på näsan....Ser ut som om han varit i bråk med ngn...hoppas det läker.

I'll be back.

Roligt att höra, krya på dig nu!! =)
#346 - 29 januari 2011 21:42
Idag var jag iväg och pratade lite angående mitt framtida projekt :)
Kom hem med ett mindre kar oxå.
När förkylningen lägger sig ska jag starta upp det lilla karet.
#347 - 29 januari 2011 22:00
Nubi skrev:
Idag var jag iväg och pratade lite angående mitt framtida projekt :)

Kom hem med ett mindre kar oxå.

När förkylningen lägger sig ska jag starta upp det lilla karet.

Blir det fiskodling nu?
#348 - 30 januari 2011 13:44
bossep skrev:
Blir det fiskodling nu?

Det är redan fiskodling för fullt i mitt 450l tyvärr hinner ynglerna inte bli mer än ett par timmar gamla innan ngn fisk äter upp de, men det pågår för fullt där ;)
Det lilla karet blir en annan grej :D
#349 - 1 februari 2011 17:12
igår VB, matning och planterade lite nya växter :)
Idag kom jag hem efter jobbet och såg att firrarna var vid vattenytan. En död regnbåge.
Bilagor:
#350 - 1 februari 2011 17:36
Kika på fiskbloggen :D nya bilder och lite till
Bilagor:
#351 - 1 februari 2011 18:11
Nubi skrev:

Idag kom jag hem efter jobbet och såg att firrarna var vid vattenytan. En död regnbåge.

Tror att det har gått troll i det här karet! Släng ut trollet så kommer det att ordna sig!

Hälsningar
Jennifer
#352 - 1 februari 2011 18:17
Kul! :D
Bilagor:
#353 - 1 februari 2011 18:18
Nubi skrev:

Inte fullt så kul.. mina firrar mår inte heller bra :/
#354 - 2 februari 2011 11:03
jenmad skrev:
Tror att det har gått troll i det här karet! Släng ut trollet så kommer det att ordna sig!

Hälsningar

Jennifer

:p
#355 - 3 februari 2011 19:56
Kan det vara KOPPAR i vattnet.......`????

Kom hem med härliga växter från LGZ och super fina Tanichthys albonubes
Dessa i gul färg :D
#356 - 4 februari 2011 20:03
Nu finns det bilder på Kardinaltetrorna (och lite andra firrar) på bloggen :)

FISKBLOGGEN
#357 - 4 februari 2011 20:19
Ser bra ut! Och snygga firrar! :)
#358 - 5 februari 2011 00:35
De räkorna har jag alltid velat ha, synd bara att de är så svårodlade! :(
#359 - 5 februari 2011 09:07
De räkorna har jag alltid velat ha, synd bara att de är så svårodlade! :(

Svår och svår, finns en tjej på Redbee som får de att yngla av sig som galningar :D
Får se om jag får min vilja igenom, då ska de få ett 50l för sig själva :D
#360 - 5 februari 2011 10:13
Ja de är grymt häftiga! Ångrar mig nog liiite att jag inte slog till när de fanns här...
#361 - 5 februari 2011 10:56
Nubi skrev:
Svår och svår, finns en tjej på Redbee som får de att yngla av sig som galningar :D

Får se om jag får min vilja igenom, då ska de få ett 50l för sig själva :D

Är det hon Jen du tänker på? Det gäller ju att lyckas med salthaltsförändringarna och får upp larverna tillräckligt snabbt.
#362 - 5 februari 2011 20:16
Är det hon Jen du tänker på? Det gäller ju att lyckas med salthaltsförändringarna och får upp larverna tillräckligt snabbt.

Jupp Jen jag tänker på, på rainbow forumet finns det en snubbe som har lyckats han med, när de en gång sätter igång är de som kaniner :D
#363 - 5 februari 2011 20:38
HÄR HÄNDER DET GREJJER!!!!

Fler bilder på Fiskbloggen.
admin
Christian Alfredsson
#364 - 5 februari 2011 21:29
Low-tech låter kul ;-)
#365 - 5 februari 2011 21:34
Vilken skillnad!
#366 - 6 februari 2011 15:55
admin skrev:
Low-tech låter kul ;-)

:) Inspirerad av dig Christian!
Bilagor:
#367 - 6 februari 2011 18:23
Kul att du börjat odlingen nu, dina kar ser mysiga ut.
#368 - 6 februari 2011 18:34
solis skrev:
Kul att du börjat odlingen nu, dina kar ser mysiga ut.

Tack, det måste i mer mer mer meeeer växter, men det kommer.
om två veckor ska jag på auktion :) och den 26e mars på auktion i örebro så jag har inte brådis :D

jag gjorde som du gjorde med ditt odlingskar, en matlåda med växter :) kändes mindre kalt och trist *LeR*
#369 - 6 februari 2011 18:41
Visst piffar det upp lite med växter haha
#370 - 6 februari 2011 18:44
solis skrev:
Visst piffar det upp lite med växter haha

Ja och jag tror fiskarna ;) gillar det oxå
#371 - 14 februari 2011 18:37
Inga döda fiskar på 2 veckors tid (ungefär) Sten är försvunnen.... annars händer det inte mkt....Pratat om att byta sand i karet...det får bli ett senare projekt.
#372 - 14 februari 2011 20:33
Skönt att fiskarna håller sig levande, men trist att sten är borta.
#373 - 15 februari 2011 18:17
lite nya bilder på bloggen :D
#374 - 15 februari 2011 19:07
Härliga bilder, gillar Low-tech karet!
Bilagor:
#375 - 15 februari 2011 20:15
karen ser mycket bra ut nubi.. det va ett tag sen jag va här på zooper o kollade det måste bli ändring på det, här händer ju hur mycket som helst.. =))
#376 - 15 februari 2011 20:27
Härligt det verkar i dina kar nu! :)
#377 - 15 februari 2011 20:37
Vad snyggt ditt lilla lowtech-kar är :D

Nu får du snart släppa bloggrejen och komma tillbaka till Zoopet igen, då menar jag ordentligt, som det var innan du började med blogg-grejen ;):)
#378 - 16 februari 2011 08:12
Jättefint :)
#379 - 17 februari 2011 18:35
gonzo44 skrev:
karen ser mycket bra ut nubi.. det va ett tag sen jag va här på zooper o kollade det måste bli ändring på det, här händer ju hur mycket som helst.. =))

Hej!
Har dina föräldrar aldrig lärt dig att det är FULT att ljuda :p:p:p
Ja det händer massor av saker *leR* meeeeeeeeen det går inte som JAG vill :(
I helgen ska jag sätta in andra rör i karet, får hoppas på att växterna trivs bättre.
#380 - 17 februari 2011 18:37
PiaJo skrev:
Vad snyggt ditt lilla lowtech-kar är :D

Nu får du snart släppa bloggrejen och komma tillbaka till Zoopet igen, då menar jag ordentligt, som det var innan du började med blogg-grejen ;):)

Vad då gillar du inte min blogg ?? :p... Jag håller med om att jag inte är lika aktiv som tidigare, men det går ju inte så bra med mitt stora kar, motivationen är inte på topp. Nu är jag bara glad att inga fler fiskar trillar av pinnen varje vecka.
#381 - 17 februari 2011 18:39
Igår fick jag hem min Grenmal!
En pojke, honan hade gått och dött och hanen kände väl sig lite ledsen, så nu bor han hos mig :)
Tre grenmalar :) Riktigt nöjd *ler* speciellt när jag fick Grenis GRATIS *hihi*

Häxmalen (misstänker honan) är jätte FET....igen!
Får jag min vilja igenom lär det bli ett till akvarium snart där jag kan ha mina häxmalar i och få de att leka av sig :)
#382 - 17 februari 2011 19:14
Nubi skrev:
Igår fick jag hem min Grenmal!

En pojke, honan hade gått och dött och hanen kände väl sig lite ledsen, så nu bor han hos mig :)

Tre grenmalar :) Riktigt nöjd *ler* speciellt när jag fick Grenis GRATIS *hihi*

Häxmalen (misstänker honan) är jätte FET....igen!

Får jag min vilja igenom lär det bli ett till akvarium snart där jag kan ha mina häxmalar i och få de att leka av sig :)

Jag undrar hur grenmalar funkar i växtakvarier. Har läst någonstans att de kan vara elaka mot växterna. Är det så eller?
#383 - 17 februari 2011 19:22
Nope, aldrig varit fallet :D De är jätte snälla mot mina växter, det är no problem.
Haft de i 720l och där växte karet igen på ett par månader och där hade jag grenmalarna (de tillochmed lekte i det karet)
#384 - 17 februari 2011 19:27
Du nubi! Börjar det inte vara dags att fixa en projekttråd om lowtech också?
#385 - 17 februari 2011 19:28
Miliimli skrev:
Du nubi! Börjar det inte vara dags att fixa en projekttråd om lowtech också?

njeeaaaa....tycker du det ;) 'fniss*
tycker jag har startat upp ett projekt, minBLOGG :P
(jo du har rätt, kanske "Visa mig ditt lowtech"...eller?
#386 - 17 februari 2011 19:29
Jag tycker det är så snyggt, så det förtjänar nog en egen tråd ;)
#387 - 17 februari 2011 19:33
Nubi skrev:
Hej!

Har dina föräldrar aldrig lärt dig att det är FULT att ljuda :p:p:p

Ja det händer massor av saker *leR* meeeeeeeeen det går inte som JAG vill :(

I helgen ska jag sätta in andra rör i karet, får hoppas på att växterna trivs bättre.

Hehe jag skulle väl aldrig ljuga ;) jag har bytt tillbaka till malawi igen i mill 720L väggkar, börjat odla lite smått igen, Hannes tjatar sönder mina öron om att jag måste in med en projekt tråd så det får väl bli en snart (Tror jag)
#388 - 17 februari 2011 19:34
gonzo44 skrev:
Hehe jag skulle väl aldrig ljuga ;) jag har bytt tillbaka till malawi igen i mill 720L väggkar, börjat odla lite smått igen, Hannes tjatar sönder mina öron om att jag måste in med en projekt tråd så det får väl bli en snart (Tror jag)

ahaaa :) Malawi, kul!! :D vill se bilder :)
När blir det ett asiatisk biotop ;)
#389 - 17 februari 2011 20:01
Brutus hälsar att han gärna blir inneboende...
#390 - 17 februari 2011 20:25
Nubi skrev:
Nope, aldrig varit fallet :D De är jätte snälla mot mina växter, det är no problem.

Haft de i 720l och där växte karet igen på ett par månader och där hade jag grenmalarna (de tillochmed lekte i det karet)

Det låter ju lovande. Hade nästan avskrivit köpplanerna. Då ska jag ta ett kik i helgen.
Bilagor:
#391 - 18 februari 2011 20:16
slade skrev:
Det låter ju lovande. Hade nästan avskrivit köpplanerna. Då ska jag ta ett kik i helgen.

kör så :)
Mina grenisar älskar broccoli, de får det 2 ggr i veckan, säger swish så är alla tre på broccoli biten.
#392 - 19 februari 2011 16:20
Nubi skrev:
kör så :)

Mina grenisar älskar broccoli, de får det 2 ggr i veckan, säger swish så är alla tre på broccoli biten.

Var i Kristianstad fredag och lördag och kollade runt i en del affärer men hittade inga grenmalar någonstans [:(!]. Det får bli att kolla läget vid nästa utflykt.
#393 - 19 februari 2011 16:43
slade skrev:
Var i Kristianstad fredag och lördag och kollade runt i en del affärer men hittade inga grenmalar någonstans [:(!]. Det får bli att kolla läget vid nästa utflykt.

Joo, du kanske kan höra med fiskaffären om de kan beställa in grenmalar, kolla bara så du får den rätta grenmalen, ta alltid med det latinska namnet på firren :D
finns måååååånga olika varianter av grenmalar :D
#394 - 19 februari 2011 21:56
;)
Nubi skrev:
Joo, du kanske kan höra med fiskaffären om de kan beställa in grenmalar, kolla bara så du får den rätta grenmalen, ta alltid med det latinska namnet på firren :D

finns måååååånga olika varianter av grenmalar :D

Jodå, den möjligheten finns alltid men det är kul att se fiskarna "live" innan man slår till. Det blir med all säkerhet grenmalar vad tiden lider men jag har ingen brådska just nu. Jag får njuta av dina (och andras) bilder till att börja med ;).
#395 - 20 februari 2011 14:35
slade skrev:
;)

Jodå, den möjligheten finns alltid men det är kul att se fiskarna "live" innan man slår till. Det blir med all säkerhet grenmalar vad tiden lider men jag har ingen brådska just nu. Jag får njuta av dina (och andras) bilder till att börja med ;).

Håller med dig, alltid kul att se malarna live innan man slår till :)
#396 - 20 februari 2011 16:11
Hur aktiverar man en fisk utan att op. in en magnet i fisken ;) och inte heller köra in en krok i mungipan på fisken så den ska simma åt det hållet jag vill...

Jag har hittat en ny lek *hehe*
Det enda man behöver är en laserpenna. GISSA om fiskarna tyckte det var kul att simma efter en röd prick. *ASG*
Ser super roligt ut!!!

Dålig kvalite på videon.
http://cpzona-dellacqua.blogspot.com/2011/02/kan-man-aktivera-fiskar-hell-yeah-det.html

Galna Regnbågar som tror ALLT är mat!
#397 - 20 februari 2011 16:20
Vi brukade köra något liknande förr med paletterna :p Vi hade en groda som höll i ett metspö ovanpå akvariet, och det där metspöet gick att ta loss. Svingade man det framför karet så följde alla fiskar rörelserna fram och tillbaka längs med framrutan ^^
Bilagor:
#398 - 21 februari 2011 19:19
Miliimli skrev:
Vi brukade köra något liknande förr med paletterna :p Vi hade en groda som höll i ett metspö ovanpå akvariet, och det där metspöet gick att ta loss. Svingade man det framför karet så följde alla fiskar rörelserna fram och tillbaka längs med framrutan ^^

Hahahaha, Skitkul!!
#399 - 21 februari 2011 19:35
Nubi skrev:
Hur aktiverar man en fisk utan att op. in en magnet i fisken ;) och inte heller köra in en krok i mungipan på fisken så den ska simma åt det hållet jag vill...

Jag har hittat en ny lek *hehe*

Det enda man behöver är en laserpenna. GISSA om fiskarna tyckte det var kul att simma efter en röd prick. *ASG*

Ser super roligt ut!!!

Dålig kvalite på videon.

http://cpzona-dellacqua.blogspot.com/2011/02/kan-man-aktivera-fiskar-hell-yeah-det.html

Galna Regnbågar som tror ALLT är mat!

haha klockers!! Påminner om fiskmåsarna i "finding Nemo"
" target="_blank">

Ska testa om mina skalarer är lika påhugget:D
#400 - 21 februari 2011 19:37
Nubi skrev:
Hahahaha, Skitkul!!

HAha, aah, men det verkar ännu roligare med laserpennan ;)
#401 - 21 februari 2011 19:40
JA Där har vi det, fiskmåsarna i hitta nemo!! *asg* Det stämmer såå bra in på Regnbågarna.
#402 - 23 februari 2011 19:47
Fiskbloggen uppdaterad :D
#403 - 25 februari 2011 18:25
Ännu en gång var jag till LGZ (hur kan man inte tycka det är kul att åka dit?!!? )
ialf, var där med en kompis, som nyligen köpt ett 120l. Hon älskade stället!
anyway....
Jag kunde bara inte låta bli....jag kom hem med 15st Kardinalfiskar till lowtech karet.
Bollade lite ideer om vad som kunde vara fel med mitt kar....det växer fortfarande inget.
Det som "trivs" är mina svärdsplantor, och coryp. något som den heter.
Lättväxta växter som inte kräver ljus, de DÖR. Andmaten dör,

Deras teori på LGZ var att det inte fanns ngn näring i karet, så jag köpte växtnäring, får hoppas det hjälper.
Annars så kommer jag att starta om karet med annan grus. det blir då två sektioner med olika grus.
Ena kortsidan blir det finkornig sand, ca 20% av botten. resterande kommer att bli engelsk sjösten.

Innan jag åkte från LGZ beställde jag Regnbågar *hihihi*
#404 - 25 februari 2011 21:12
Kul att det händer lite, var och handlade lite härom dagen och gissa vad jag köpte,,hmmmm 10 kardinaltetror haha
#405 - 25 februari 2011 23:56
Hmm, vi var inte där samtidigt? Jag kunde kännas igen på jäktad, orolig blick och snabb hemlöpning innan firrarna fann sig i ett isblock :p
#406 - 26 februari 2011 08:50
Jina skrev:
Hmm, vi var inte där samtidigt? Jag kunde kännas igen på jäktad, orolig blick och snabb hemlöpning innan firrarna fann sig i ett isblock :p

hahha, var där vid 19 tiden åkte därifrån vid 20 tiden....du kanske kom tidigare?
Jag såg guppysarna de hade, RUNDSTJÄRTADE :) Inte lika snygga som Asplunds men nästan :)
#407 - 26 februari 2011 08:52
solis skrev:
Kul att det händer lite, var och handlade lite härom dagen och gissa vad jag köpte,,hmmmm 10 kardinaltetror haha

Var de gula?! :) eller vanliga... är det ditt nya projekt till odlingskaret? *hiih*

vet du vad jag såg och köper till nästa gång :D:D Gurra Pandor :) såå söta
#408 - 18 mars 2011 13:57
Åkte igår till LGZ med scalarerna jag fick med akvarieställningen, och fick med mig hem 10 super fina Gertrudae som bor i 450l :D
tanken är att flytta de över till lowtech karet när ställningen är igång och få lek på de.
KerdinalFiskarna får flytta till 450l :)
Blir en hel del flytt på fiskarna, men det blir okej till slut.
#409 - 18 mars 2011 14:23
Bilder bilder bilder! :d
#410 - 18 mars 2011 14:26
Biiiilder nubi, vi vill ha bilder! :)
#411 - 18 mars 2011 19:22
Bilder kommer :D :D
Håller på och laddar upp nu på bloggen :)

tyvärr kommer det inga bilder på ställningen...ännu, den är i svärföräldrarnas verkstad och imorgon ska vi fixa och trixa med den :)
#412 - 18 mars 2011 19:41
Snygg rot! *vill också köpa rötter* :p
#413 - 18 mars 2011 19:54
Miliimli skrev:
Snygg rot! *vill också köpa rötter* :p

hehe, mmmm problemet uppstod nyss när R sa, får den plats i karet.....ehmm....ehmm....
Vi får väl se *skratt*
#414 - 18 mars 2011 20:48
Hahahah, ja tanken slog faktiskt mig också :p
#415 - 18 mars 2011 23:41
Nubi skrev:
hehe, mmmm problemet uppstod nyss när R sa, får den plats i karet.....ehmm....ehmm....

Vi får väl se *skratt*

Det fixar man med såg, yxa eller brödkniv!
#416 - 21 mars 2011 20:11
bossep skrev:
Det fixar man med såg, yxa eller brödkniv!

Vore riktigt riktigt synd att såga av en enda bit på den roten, den är så grym maffig :D
Den SKA ner i karet *leR*
#417 - 26 mars 2011 18:38
Spana in mitt KAOS!
klicka på Fiskbloggen
#418 - 26 mars 2011 18:44
Felix! :D
#419 - 26 mars 2011 18:47
Felix! :D

Mmmmmmm super söt!! :D hoppas på att få den riktig tam...handtam *Ler*
#420 - 27 mars 2011 08:48
Gillar! :D
#421 - 27 mars 2011 09:14
jag vet inte varför, men det är någonting så grymt harmoniskt med plastlådor <3
#422 - 28 mars 2011 16:59
roosterboy skrev:
jag vet inte varför, men det är någonting så grymt harmoniskt med plastlådor <3

Aaaahahahaha!!.......var du ironisk nu?!?
Det heter LATHET, den hamnade där när odlingskaret fick ett yngelsäkert filter made by en kakburk :) *hehe*
Sen har faktiskt khuliålarna bökat runt där i plastlådan på kvällarna, så den har fått stått där....snart ska jag få hem nytt sand till karet, då lovar jag att plastlådan inte finns kvar i karet. promiss ;)
#423 - 28 mars 2011 17:18
Oooh, vill ni veta vad min framtida projekt är, att få Felix, the ghost handtam...

Har läst lite på google om att de har en STOR mun, har inte riktigt förstått hur STOR, är det sådär stor som att de kan lossa käkarna som ormar för att få plats med mer?? Får den plats med en hand, ett finger i sitt gap?

De verkar glupska, änn har inte min fått mat, men det kommer han att få ikväll. Han var lite orolig igår när jag var tvungen att flytta på lite växter.
Små fiskar åker tydligen ner i munnen på Black Ghosten...får hoppas att den inte ger sig på MINA små fiskar. (De ska flyttas i veckan till ställningen)

Anyway....vad säger ni som haft erfarenhet av black ghost, ansjo??....hur ont gör det att bli biten och hugger de som hajar, eller är det mer som slowmotion bett, att man hinner rycka undan handen om den skulle attackera....

En sak har jag lärt mig, FELIX är SNABB!
#424 - 28 mars 2011 20:52
Ska blir spännande att se hur det blir med dem nya karen, gillar din nya mal med.
#425 - 29 mars 2011 18:47
oohoooo!! vill ni veta vad Grisen åt till kvällsmål! :D Gertrudae!
fann bara 5st, hade 12 innan lördagen....
JAg visste att Felix äter småfiskar, men det kopplade INTE i hjärnan *Asg*
#426 - 29 mars 2011 18:53
Hahah, äsch! :p Kul att han verkar må bra och äter i alla fall :) Kanske dags att flytta gertrudorna?
#427 - 29 mars 2011 18:55
Miliimli skrev:
Hahah, äsch! :p Kul att han verkar må bra och äter i alla fall :) Kanske dags att flytta gertrudorna?

Redan gjort, de bor i lowtech karet och imorgon hämtas ställningen från Hnäs :) Och sen kan jag pyssla och dona med det till helgen :D
#428 - 29 mars 2011 18:56
Nice! Blir att hålla koll i fiskloggen då hör jag :)
#429 - 29 mars 2011 19:10
YES :D Det är alltid bra L*eR*
#430 - 3 april 2011 15:54
Idag fixade jag med downunder, :) Hade dock ett öga på Felix, han är lite närgången, och ibland skrämmer han skiten ur mig, han kommer så snabbt från ingenstans....änn har det inte hänt något, man vet aldrig hur han är, speciellt när man inte vet ngt från hans tidigare akvarieliv...

Annars...har ännu inte fått igång akvarieställningen. Det är så mkt annat som ska göras mm. Men det kommer :) tålamod.
Karet i övrigt ser ut som KAOS....mysigt KAOS :)
Klicka på fiskbloggen och lägg in en kommentar :)
#431 - 3 april 2011 16:14
Nice! Ska bli roligt att se hur du ska ära dig åt för att få ner roten tryckt i karet sen också :) Söta äpplen du har annars!
#432 - 3 april 2011 16:16
Ser härligt ut ja! Ser även jag fram emot Mr Big Rot. :p
#433 - 13 april 2011 09:37
Mr BIG ROT är ute på balkongen, har inte haft energin till att plocka ut alla växter, rötter fiskar i 450l till akvarieställningen. Kanske blir det till helgen, har inget planerat då.

Var till italien och när jag kom hem var mina 3 nya regnbågar (som är större än glowlight dario) borta, alla tre. Felix ser mätt och belåten ut...hmmm...
Jag gillar Felix men han verkar inte gilla mig, han vågar sig inte fram till händerna...igår efter att vi kom hem från Italien så fick de käk och DÅ kom han fram en liten stund. :)
#434 - 13 april 2011 10:41
Välkommen hem! :)
#435 - 13 april 2011 11:15
Du vet att han inte svälter i alla fall!
#436 - 13 april 2011 14:47
Du får nog odla fiskmat i en av de nya burkarna. Det kanske blir lite dyrt i längden att mata med regnbågar?
#437 - 15 april 2011 18:59
bossep skrev:
Du får nog odla fiskmat i en av de nya burkarna. Det kanske blir lite dyrt i längden att mata med regnbågar?

Haha, ingen fara regnbågarna fick jag rätt så billigt på auktionen *skratt*
idag var han framme, Felix, när belyysningen var på! :D *glaD*
Den är riktigt creepy när den simmar sådär lodrätt och okontrollerat... Påminner mig lite om
" target="_blank">
TID 1:10-1:16
Det är Felix som är M och regnbågarna är de andra *asg*
#438 - 15 april 2011 18:59
miliimli skrev:
välkommen hem! :)

tack! :d
#439 - 14 juli 2011 18:38
Nya fiskar inhandlades idag tilsammans med JenMad :)

En (Schistura Pridii) som LGZ inte visste att de hade :) Jag och mina små annorlunda fiskarter :D :D
Tre röd/orange/gul/vita guppys :D En hane två honor. (framtidsplaner är att deras yngel ska bli levande foder till regnbågarna och Felix när han är ute och jagar på nätterna <3<3
Tre st [COLOR=orange]Aplocheilus Lineatos Gold[/COLOR] (kunde inte låta bli att köpa dem!)
#440 - 14 juli 2011 19:46
Jätteläckra fiskar, dom lyser nog upp fint i karet hade viljat ha såndana själv;)
#441 - 14 juli 2011 20:32
Vad betalade du för Linealtus? Höll på att beställa ett gäng från Polen på impuls häromdagen. :p

Annons