Nu vet jag varför växtakvarier börjar bli poppis !

#1 - 12 september 2004 14:40

Hoppas jag inte sticker ut hakan för långt nu :)

Tror mig dock förstå varför vissa tycker att växter är roligare än fisk...

Vill försöka mig på en liknelse för att förklara !!

Om man jobbar med PC/Windows så är det svårt att förklara saker som sker med Maskiner/OS rent vetenskapligt. Däremot så går det ofta att göra en mer/mindre intelligent gissning och vad som gått fel. Detta baseras då på ERFARENHET och inte FAKTA !!

Samma sak med fiskintresserade akvarister ! Man samlar ihop fakta och om man är DUKTIG och har gedigen erfarenhet så är antagligen slutsatsen riktig.

Helt omvänt är det med exempelvis ett operativsystem som UNIX !!

Det går nära nog ALLTID att gräva sig fram till EXAKT vad som gick fel !! Samma sak gäller växtkar , mät värdena och rätta till dem så kommer det till nära 100% säkerhet att fungera !!

Någon som gillar/ogillar denna liknelse ???

Vore skoj att veta :)

#2 - 12 september 2004 14:53
So what about Mac OS?
#3 - 12 september 2004 15:04

MacOS Hmmm...

Hur många känner du som kan analysera EXAKT varför det kommer en bomb över skärmen...

Gissningsvis ingen !!!

#4 - 12 september 2004 15:08
Mac OS är väl lite som ett tanganyikakar, Kallt och stelt inrett men med ett par färgklickar här och där. =)

Jag har aldrig hört en sådan jämförelse tidigare. Kul tanke, Linuxkar.. =)
#5 - 12 september 2004 15:35

Tror att det har o göra lite me utmaning me.. Fina fiskar kan vem som helst gå o köpa i buiken. Växter däremot är lite trixigare.

Sen tycker jag också att ett akvarie med frodande växter alltid är mer rogivande att titta på än ett akvarie med några få tråkiga växter i.
#6 - 12 september 2004 16:32
så om jag förstår dig rätt så skulle alla som håller på med:

ciklider från ex: Tanganyikasjöns inga växter(nästan inga växter), vara MS Windows-folk.

och folk som har Guppyn med lite växter, vara Linux-folk.

och folk med i stortsätt bara växter vara Unix-folk

Inte för att jag håller med dig och det tror jag inte ciklide-folket gör heller, med ett roligt jämförande var det i alla fall

*smile :)
#7 - 12 september 2004 17:30
Ursprungligen skickat av Punko

Tror att det har o göra lite me utmaning me.. Fina fiskar kan vem som helst gå o köpa i buiken. Växter däremot är lite trixigare.

Nu måste jag nog protestera - för att få de fiskar <b>jag vill ha </b>kan jag inte gå in akvarieaffären även om Zoo-mässan nyligen hade en art som jag dock redan hade fått tag på.
Jag måste köpa på internationella auktioner (aquabid), leta på internet och annonsera på yahoo (killitrader). Förutom att vara med i tre internationella specialförbund och lusläsa deras artlistor och skicka e-mail hit och dit.
Det tog mej dessutom några månader för att få tag på den viktigaste växten i mina akvarier - ceratopteris...
#8 - 12 september 2004 17:31
OCH jag saknar <b>bomben</b>. Fast med Windows sedan några år...
#9 - 12 september 2004 17:38
Jag saknar Guru meditation och dess vackra röda kryptiska siffror.
EDIT: http://www.guru-meditation.net/
#10 - 12 september 2004 18:12

Missförstå mig inte !!!

Jag har god erfarenhet av Windows !!

Trots detta så har det ALDRIG hänt att någon ifrån ms eller någon av deras lierade sagt att :

Dumpen pekar på att det är fel på xxxx-drivis el linkande !!

När det gäller seriösa system så går man NÄSTAN alltid till botten med problemet för att det INTE skall inträffa igen !!

Om NÅGON någonsin har fått ett definitivt utlåtande av Microsoft angående ett problem så skall jag gladeligen rita ett kors i taket :)

Men det är klart !! Är Ni nöjda med en blå skärm så skyll Er själva !!! :)

#11 - 12 september 2004 18:32
Jag själv förstår inte riktigt varför jag gillar växtburkar så mycket. Det är marginellt porrigare än att leka med modelljärnvägar, och på något sätt har jag alltid sett ner på vuxna män som leker med modelljärnväg. Å andra sidan vet jag att jag kommer spela datorspel till jag dör, och tycker att det är precis lika barnsligt att spela datorspel som att leka med modelljärnväg.

Något jag märkt är att det är förvånansvärt många som inte fattar överhuvudtaget vad det är för speciellt med växtakvarier. Jag har visat de fräschaste Amanoburkarna för folk och dom har bara sett ut som frågetecken: "Jaha? Vad är det med det där då? En burk med växter? Vinner den som har flest och störst burkar med mest utrustning? Jag förstår ingenting.. Det där skulle jag aldrig lägga ner tid och pengar på..".

Jag vet fortfarande inte. Jag vet dock att jag är lite halvintresserad av design och vackra prylar/hus/fordon/natur och gillar att höja blicken från gatstenen upp mot husfasader när jag är ute och går, även om man struttar till lite då och då. Jag tror min kärlek till vacker design och ljudkomposition hänger intimt samman med mitt andra intresse matematik och programmering, det verkar finnas ett samband men jag förstår inte riktigt vad.

Kanske är det just det att en bit natur inte kan förklaras med några rader kod och några siffror, som jag sitter och manglar i jobbet. Man kan se matematiska samband i kaos och natur och god design/komposition, men jag tvivlar starkt på att det är någon slags undermedveten känsla för matte som gör att jag tycker växtakvariedesign är roligt.

Kanske det går att förklara i kontexten av design i sig själv. God design skitar ofta ner med något element som bryter av den medvetna stilen. Dessta retliga element självklarligör med sin kontrast och visar upp det vackra, trots att det skitar ner. Naturens kaos i form av växtakvarier och växters förmåga att göra lite som dom vill skitar ner i min matematiskt strukturerade värld och gör att den får betydelse på nya plan. En slags nyandlighet. Ett väsen. En bit natur jag tror jag kan förklara med ppm och ljusnivåer och matematik, men som egentligen gör precis som den vill. Jag kan mota in den i ett hörn och tro att jag har den där jag vill, med det räcker med ett strömavbrott, slut på CO2 och lite för mycket solljus för att skapa äkta kaos. Ett väsen som är så ohyggligt spännande att försöka tämja med min matematik.
#12 - 12 september 2004 18:37
Hej Daniel Larson!
Jag tycker at du har helt rett,jag har hat akvarie i seksti år, ock
hat fiskeavl som delvis yrke.Nu er det bare Cryptocoryner der interes-
sere mig,forstår slet inte trenden med massor af stein.
Mvh.Leif Helmuth (Danmark)
Forlat mit svenska
#13 - 12 september 2004 19:12
Trevlig liknelse även om den kanske inte stämmer helt och hållet [:)]

Fördelen med Unix är imho att man kommer närmare os:et och har möjligheten att tweaka saker som man vill. Vet inte riktigt om detta stämmer helt och hållet med växtakvarier men liknelsen var rätt kul...

Själv gillar jag både unix och växter så jag köper den helt och hållet. Om det är MacOS X som det talas om så gäller även det då det (åtminstone i grunden) bygger på Mach (och även BSD om jag inte minns helt fel) och därmed måste kvalificera som unix.
#14 - 12 september 2004 19:15
Oj.. guru meditation. Det var inte igår.. Underbart.
#15 - 12 september 2004 19:23
Jag gillar växterna för jag tycker alltid lite små synd om fiskar som simmar utan växter... Det är väl nån slags faderskänsla som gör att man vill "bädda om" dom små liven med mycket växter...

Men sen tror jag även att folk är ute efter nya utmaningar; har man lyckats föda upp en kull med fisk så vill man ha en ny art att föda upp osv. Till slut finns det bara växter kvar..

För att referera till defdacs inlägg: Once a gamer, always a gamer..
#16 - 12 september 2004 19:29
Hmm, då ligger jag på nivå "workbench" ingen tror att det kommer funka men själv vägrar jag inse problemen och bankar glatt huvudet vidare i väggen (Ska få igång en khulli farm) *ASG*
#17 - 12 september 2004 19:58
Jag tror det har att göra med att det är lite mer pyssel och då man har tröttnat på utmaningen med att odla fisk så vill man ta sig an en ny utmaning som kräver lite pyssel, och det är få utmaningar som kräver lika mycket pyssel som just att snöa in sig totalt i "växtakvarie-träsket".

Själv har jag noll koll på växter, jag har vuxit upp med akvarier och även om jag inte har haft egna akvarier sedan jag var liten så har det väl fastnat en del, jag tycker själv att jag har hyfsad koll på normal skötsel av akvarier, jag kan använda sunt förnuft och dra min egna slutsatser istället för att bara svälja det andra säger osv. Men det här med växtakvarier har jag verkligen inte greppat än. Många av trådarna som ni växtakvarister snackar i är ju ren kemi och då ni börjar räkna mol och sånt så får jag bara ont i huvudet. ;)

Men jag hoppas att jag någon gång kan ta mig an den delen av hobbyn också, det vore grymt skoj. Brorsan har börjat pyssla en del med växter och det börjar smitta av sig lite smått, alla mina kar har växter idag, fast inga som kräver mer än ljus och regelbundna vattenbyten. Jag tar ett steg i taget...
#18 - 12 september 2004 20:41
Ursprungligen skickat av erikthur

[quote]Ursprungligen skickat av Punko

Nu måste jag nog protestera - för att få de fiskar <b>jag vill ha </b>kan jag inte gå in akvarieaffären även om Zoo-mässan nyligen hade en art som jag dock redan hade fått tag på.
Jag måste köpa på internationella auktioner (aquabid), leta på internet och annonsera på yahoo (killitrader). Förutom att vara med i tre internationella specialförbund och lusläsa deras artlistor och skicka e-mail hit och dit.
Det tog mej dessutom några månader för att få tag på den viktigaste växten i mina akvarier - ceratopteris...
[/quote]

Syftade inte på att det skulle var trixigare att få tag på växter. Utan att hålla växterna fina. En fisk ser ju ut som den gör helt enkelt.

Visst finns det fiskar som man måste ha bra koll på vad man sysslar med för att de ska må bra o vara fina.

Men det känns ändå som att det krävs lite mer av akvaristen för att få sitt växtakvarie att frodas, än att få en fisk att trivas.
Eller har jag helt fel?
#19 - 12 september 2004 20:52

Måste erkänna att jag mest var ute efter lite debatt :)

Unix=Växtakvarie vs PC=Firrar

var tanken med det hela :)

Jag som unix-nörd undrade lite var "kompisarna" fanns !!! :)

#20 - 13 september 2004 09:19
Ursprungligen skickat av oveb

Jag som unix-nörd undrade lite var "kompisarna" fanns !!! :)

Det är den fråga som de flesta Unix-nördar ställer sig hela livet. :-)
#21 - 13 september 2004 09:33
Finns även BeOS = "Amano kar" med många fina fiskar.
#22 - 13 september 2004 12:22
Jag tycker att vi vanliga som kör med microsoft, ps är väll vi vanliga med "sällskaps akvarie". Vanliga fiskar, vanliga växter....Oj vad det blev vanligt...

Annons