NU vet jag könet!!!!!

#1 - 3 december 2007 20:05
Hade skrivit för ett tag sedan en fråga vad min ljus anstrus kunde vara för kön..http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109646
Nu vet jag det..
en kille. för den börjar få några spröt som går i mitten nu, förrutom dom som sitter på sidan,, börjar likna 3 rader
#2 - 3 december 2007 20:06
Hur får man en hona och hane ancitrus malar att leka??
#3 - 3 december 2007 20:07
Dom verkar leka bara de är könsmogna och har en grott/sten att ha sina yngel i/under.
#4 - 3 december 2007 20:13
_Lena_ skrev:
Dom verkar leka bara de är könsmogna och har en grott/sten att ha sina yngel i/under.

ok, för sten och rot har jag ju,, men könsmogna ska de vara tror jag!?
#5 - 3 december 2007 20:41
Det bör vara en grotta som hanen ska stänga in honan i för att hon ska lägga sina ägg i, sen befruktar han dom och slänger ut honan. och vaktar sedan äggen och ynglen tills dom simmar ut.

För att få dom att leka se till att ha en eller ett par grottor, och släng ner en mal tablett varje dag och sköt vatten bytena så kommer dom leka snabbt.

är dom små blir det små kullar, men dom blir större hela tiden. mina nya par lade idag ca 8 ägg inte mycket men första kullen för dom.

Lycka till
#6 - 3 december 2007 21:39
smegga skrev:
Det bör vara en grotta som hanen ska stänga in honan i för att hon ska lägga sina ägg i, sen befruktar han dom och slänger ut honan. och vaktar sedan äggen och ynglen tills dom simmar ut.

För att få dom att leka se till att ha en eller ett par grottor, och släng ner en mal tablett varje dag och sköt vatten bytena så kommer dom leka snabbt.

är dom små blir det små kullar, men dom blir större hela tiden. mina nya par lade idag ca 8 ägg inte mycket men första kullen för dom.

Lycka till

en alg tablett lägger jag i varje dag, 2-3 st varje dag. för de andra fiskarna jag har äter ju det med.
vattenbyten (en tredje delvattensbyten ) gör jag varje helg.
Så ev. måste jag inskaffa mig en bra grotta. för jag har en med två hål i. men de är inte så mkt i den. hanen är ofta bakom eller på roten.
#7 - 3 december 2007 21:50
elinj skrev:
en alg tablett lägger jag i varje dag, 2-3 st varje dag. för de andra fiskarna jag har äter ju det med.

vattenbyten (en tredje delvattensbyten ) gör jag varje helg.

Så ev. måste jag inskaffa mig en bra grotta. för jag har en med två hål i. men de är inte så mkt i den. hanen är ofta bakom eller på roten.

Försök att få tag i en grotta som det bara finns en in/utgång på. ex ett tegelrör som du stänger ena änden på. det har funkat för mina ancistrus.
#8 - 3 december 2007 22:27
Mina ancistrus har en grotta att tillgå men har valt andra platser för sina två kullar. Just nu ligger hannen och fläktar i en fördjupning på min rot, med bara ett rudimentärt litet överhäng. Att rommen inte är uppätna än av mina hungriga fantomtetror är ett under, eller så är lilla pappa en mycket vaksam pappa.

I vanliga fall är han skygg som få, men nu kan jag komma helt nära utan att han reagerar (förutom att han har stenkoll på vad jag gör). Lämna äggen för att jag fipplar nån decimeter ovanför hans huvud? Icke! Bryr sig om blixtar/nyfikna kikanden? Inte en chans! :D

Förra gången grävde han en liten håla under en flat sten och drog där upp en liten kull på 6 yngel. Hålan hade så lågt i tak att jag är förvånad att han ens fick plats, han har rätt så rejäla borst på huvudet och är ju inte helt platt i kroppen. Nåja, han lyckades iaf. Det ska bli intressant att se hela förloppet inför öppen ridå den här gången :)

Det verkar vara lättare att få sina ancistrusar att leka om hannen är en bra bit större än honan. Ibland har storleken betydelse? :P
#9 - 4 december 2007 20:07
Det verkar vara lättare att få sina ancistrusar att leka om hannen är en bra bit större än honan. Ibland har storleken betydelse? :P[/quote]

Ja min hanne är en bra bit större än vad tjejen är..
hannen är väl ungefär 6cm stor och tjejen är 4cm.. sist jag tog och mätte dom.

två frågor till
Hur ofta är era ancitrus framme,, tycker mina är så lite framme, ca kl 17.00 och framåt är den framme alltså framåt kvällen kommer dom fram.

albino pansar malar och ancitrus malar,, äter de snäckor.. eller finns det någe andra malar som inte tar så himla stor plats i karet??
#10 - 4 december 2007 22:16
min hona är något större än din, ca 5-6 cm och hannen ännu större , en knapp decimeter skulle jag tippa. Nu har jag inte mätt dem men.. mellan tummen och pekfingret sådär..

Min hanne är gömd i stort sett hela dygnet, men jag tror det har mer med skygghet än med dygnsrytm att göra. Ibland kan man se honom när man kommer in i rummet, men så fort han får syn på en går han i skydd.

Honan däremot är helt oskygg och social, hon är helt obrydd av närgångna kikanden även om hastiga rörelser inte premieras nått vidare ;). Vid matdags kommer hon fram och kräver sin andel och då får övriga fiskar flytta på sig eller bli överkörda ;)
#11 - 4 december 2007 22:20
Vad jag vet äter ancistrus och pansarmalar inte snäckor, de har liksom inte garnityr för att tugga hårda skal... Diverse botior lär kunna festa till på snäckor däremot.. och kulfiskar (men kulfiskarna är lite luriga att ha och göra med har jag läst).

Varför vill du ha bort dem förresten? Jag gillar mina kanelbullar och physar och de gör ett bra städjobb tycker jag
#12 - 5 december 2007 10:00
ize skrev:

Varför vill du ha bort dem förresten? Jag gillar mina kanelbullar och physar och de gör ett bra städjobb tycker jag

Anledning är att de har blivit för många.
lite snäckor är bra,, men så här många irreterar mig rätt så mycket.
#13 - 5 december 2007 12:29
ah.. men om du fått en snäckinvasion _kan_ det betyda att du matar lite för mycket. Populationen av snäckor brukar anpassa sig efter mattillgång, så ju mer mat desto mer snäckor... Testa att mata lika mycket men varannan/var tredje dag istället och se om inte snäckorna ger med sig.
#14 - 5 december 2007 14:20
ize skrev:
ah.. men om du fått en snäckinvasion _kan_ det betyda att du matar lite för mycket. Populationen av snäckor brukar anpassa sig efter mattillgång, så ju mer mat desto mer snäckor... Testa att mata lika mycket men varannan/var tredje dag istället och se om inte snäckorna ger med sig.

för jag ger inte så himla mycket tycker jag inte.
ska testa med en sak som jag redan har blivit tillsagt att göra,, mata lite på morgonen och lite på kvällen.

Sen provar jag ditt, tack för all hjälp.
#15 - 5 december 2007 14:26
Har nu köpt en ny grotta till ancitrus malarna,, med en ingång, en lagom stor grotta där de kan få plats både två.
Hoppas de blir mer glada och törs komma fram
#16 - 5 december 2007 19:06
har en liten fråga, vill bara höra om det är normalt eller inte.
Den mörka ancitrusen har vissa ljusa fläckar när den kommer fram på kvällen och när den har varit framme ett tag försvinner de ljusa fläckarna, under dagen har den varit gömd i där inte ljuset kommer fram ( antar jag för jag ser den inte på dagen ).
Så min fråga är;
Är det normalt med ljusa fläckarna som försvinner när den har varit en stund i ljuset??
#17 - 5 december 2007 19:50
Helt normalt... de blir lite "girafftecknade" ibland när det är något på gång. Det är en del av deras språk, inget att oroa sig för :)

Vad det gäller matning.. om du ska ge dem både på morgonen och på kvällen , ge hälften av vad du eg hade tänkt dig så minskar du risken för övermatning. Det är jättelätt att mata för mycket för de glupska små liven beter ju sig som om de inte har botten i magen.
#18 - 5 december 2007 19:58
ize skrev:
Helt normalt... de blir lite "girafftecknade" ibland när det är något på gång. Det är en del av deras språk, inget att oroa sig för :)

Vad bra, då vet man ännu mer nu.
tack för svaret
#19 - 5 december 2007 20:21
de nada ;)

Annons