mm, efter vad jag läst om doppvärmare är det precis det jag är lite orolig för. Jag tittade in på tillverkarens sida och läste lite om den.
http://www.jbl.de/factmanager/frame_page.php?action=show&PageMode=2&IdType=2&Id=266
Jag har en termometer i vattnet och den verkar hålla temperaturen som den ska. Jag har mätt lite överallt i akvariet och det har som mest skiljt ett par tiondelars grad. Jag antar att det är p g a innerfiltret som blåser runt vattnet ganska mycket. Jag ska hur som helst investera i en termometer för att vara på den säkra sidan.
Jag har en fråga angående doppvärmaren då. Jag har ju läst att de kan få flippen och koka fiskarna genom att de aldrig slår av sig. Jag förstår dock inte riktigt hur det hela går till eller varför. Som det ser ut nu så är min doppvärmare avslagen mer än den är påslagen. Det för att vattnet inte kyls av hur snabbt som helst. Det känns ju då som att en 100W som stod på hela tiden lika gärna skulle klara av att värma upp akvariet, men att det skulle ta längre tid bara.
Rekommenderar du/ni att jag köper en doppvärmare med lägre effekt? Isf. vilken effekt ska jag ha? Jäger 125W eller 150W verkar lämplig enligt PWSS.
Fler frågor:
Vad är "Ta det lugnt med matningen?" Är det att mata lite och varannan dag?
Maten som han gett fiskarna är O.S.I Vivid color. Det står dock på Zoopets sida att Juvelciklider bör ges frysfoder och rå fisk. Palettciklider äter tydligen allt. Malarna (som jag knappt ser till) äter vad jag förstår också det mesta. Vad äter räkor?? Eftersom allt lever fungerade väl hans matning, men var den helt rätt?
Jag ska senare idag försöka fotografera de "skumma" fiskarna så kanske jag kan få hjälp att identifiera dem.