Nu var det dags!

#1 - 7 februari 2007 13:47
Vill tacka för inputen i min föregående tråd. Nu har jag hittat och köpt ett akvarium på 200L som ska plockas upp ikväll. Min första tanke var hur jag ska fylla karet. Jag vet att det finns kopplingar för dusch och sådant, men inte exakt vad jag letar efter.

Akvariet kommer med fiskar, sten, ja rubbet. Vad bör jag tänka på? Gäller reglerna om matning även fast fiskarna inte är "nya" så att säga, eller hur ska jag göra?

Det kommer säkert fler frågor efter hand. ;)

Som vanligt är det bara att slänga in något om det är något ni kommer att tänka på. Jag vet antagligen inte om det, eller har inte tänkt på det iaf. [:o]
#2 - 7 februari 2007 14:48
I med vattnet du fick med och kör filtret hela tiden. Har inte gruset stått länge behöver det inte sköljas.

Gå till en vanlig butik med byggavdelning eller en byggmarknad och köp en för påkoppling på kranar. Det är lätt att hitta annars kan de hjälpa dig. En sådan kan sättas fast på alla kranar där man kan skruva av sildelen (det brukar man kunna på handfat och kökskranar) så länge man väljer rätt storlek (det finsn typ en för handfat och en för kökskranar.
#3 - 7 februari 2007 23:05
Jag har nu äntligen fått ordning på allt och fiskarna verkar klara sig bra.
Jag hittade ingen adapter på Clas Ohlson men ska försöka på lokala VVS handlaren imorgon.

Det var jävligt mycket mer bråte att flytta än vad jag tänkt mig. Jag tänkte inte på alla dessa saker; växter, rötter, sand, täckglas, frigolit, trä och fan vet allt. Bilen var knökfull och min bärhjälp fick sitta med de 9 fiskarna i famnen.
Fiskarna är f ö 2 Palettciklider, 2 Rödciklider (juvel något tror jag också de kallas), 2 Ancistrus och 1 mal jag inte vet vad det är och 2 andra fiskar som ser skumma ut som jag inte heller vet vad det är. Till det kommer sedan en räka (!) som killen glömt att nämna i annonsen.

Efter att jag fått hem allt och in allt i lägenheten så tog jag bara och byggde upp ställningen, öste i sanden och sedan tog jag provisoriskt och kopplade slangen till kranen (adaptern fick jag ju som sagt inte tag på). Det rann på hyggligt, men jag snabbade på det hela genom att springa med hink samtidigt. Väl fyllt så la jag fiskarna i deras påsar att guppa runt i akvariet samtidigt som jag satte på pumpen (en Fluval 4+) och doppvärmaren (JBL x-18(?) på 300W, vilket i sig låter mycket).
Jag lät dem sedan ligga så i ett par timmar och för ca 1 timme sedan släppte jag succesivt ut dem efter att ha tillfört lite vatten från karet då och då.
Malarna ser jag knappt till. Men det är inte så konstigt. Det är smågrumligt fortfarande och de är kamofärgade. De övriga fiskarna, och räka, är inga problem att se. De simmar runt och de två skumma fiskarna har gjort upp läger i bakre vänstra hörnet. De verkar dock inte bry sig om någon hälsar på. Cikliderna far omkring parvis och utforskar. Antar att de levt så tidigare också. Nu är det becksvart i rummet bortsett från min skärm i sängen så nu vet jag inte alls vad de gör. Jag försöker få upp temperaturen lite i akvariet som ligger på nedre gränsen (23,3 grader) för tillfället. 23-25 ska vara bra för de fiskar jag vet vad de är för något. Jag vet dock inte hur lång tid en doppvärmare tar på sig att värma upp de ca 180L en grad. Jag har satt doppvärmare på nästan 25 så får jag se vad som händer. Jag fick inte med någon termometer så just nu används min digitala utomhustermometer. Jag antar (hoppas) att mätspetsen inte innehåller något otroligt giftigt.
Ljusrampen är ett enda ljusrör som täcker hela akvariet (120x42x40) och ljusröret är ett Power-Glo 40W.
Det följde med ett gäng växter och förutom vattenpest så kan jag inte namnet på någon av dem, så det är ett uppdrag för morgondagen, samt att försöka luska ut vad det är för fiskar jag har.

Nu ska det sovas iaf.
#4 - 8 februari 2007 09:02
Jag skulle passa mig med din doppvärmre då den är alldeles för stor för ditt kar och den kan låsa sig och värma på så att fiskarna nästan kokar till döds.
Sen att du satte den på 25 grader, det måste du hålla koll på.
Jag kör med en 300 w till mitt 450L kar den är inställd på 23 grader men karet håller 27.
Tänk också på att inte mata så mycket nu dem först veckorna.
// Marcus
#5 - 8 februari 2007 10:08
Jag skulle passa mig med din doppvärmre då den är alldeles för stor för ditt kar och den kan låsa sig och värma på så att fiskarna nästan kokar till döds.

Sen att du satte den på 25 grader, det måste du hålla koll på.

Jag kör med en 300 w till mitt 450L kar den är inställd på 23 grader men karet håller 27.

Tänk också på att inte mata så mycket nu dem först veckorna.

// Marcus

Varför skulle det vara nått negativt med en större värmare, och varför skulle den låsa sig?
Den har väl termostat som vilken värmare som helst.
Jag kör med 300W Jäger i mitt 200L och har så gjort i 2½år, har inte haft några som helst problem.
Men håll koll på tempen, har man större värmare så får man oftast ställa in dom lite lägre än den verkliga tempen man vill ha.
Mitt kar håller 26-27° och värmaren är inställd på 23°
#6 - 8 februari 2007 10:29
mm, efter vad jag läst om doppvärmare är det precis det jag är lite orolig för. Jag tittade in på tillverkarens sida och läste lite om den.
http://www.jbl.de/factmanager/frame_page.php?action=show&PageMode=2&IdType=2&Id=266
Jag har en termometer i vattnet och den verkar hålla temperaturen som den ska. Jag har mätt lite överallt i akvariet och det har som mest skiljt ett par tiondelars grad. Jag antar att det är p g a innerfiltret som blåser runt vattnet ganska mycket. Jag ska hur som helst investera i en termometer för att vara på den säkra sidan.

Jag har en fråga angående doppvärmaren då. Jag har ju läst att de kan få flippen och koka fiskarna genom att de aldrig slår av sig. Jag förstår dock inte riktigt hur det hela går till eller varför. Som det ser ut nu så är min doppvärmare avslagen mer än den är påslagen. Det för att vattnet inte kyls av hur snabbt som helst. Det känns ju då som att en 100W som stod på hela tiden lika gärna skulle klara av att värma upp akvariet, men att det skulle ta längre tid bara.
Rekommenderar du/ni att jag köper en doppvärmare med lägre effekt? Isf. vilken effekt ska jag ha? Jäger 125W eller 150W verkar lämplig enligt PWSS.

Fler frågor:

Vad är "Ta det lugnt med matningen?" Är det att mata lite och varannan dag?
Maten som han gett fiskarna är O.S.I Vivid color. Det står dock på Zoopets sida att Juvelciklider bör ges frysfoder och rå fisk. Palettciklider äter tydligen allt. Malarna (som jag knappt ser till) äter vad jag förstår också det mesta. Vad äter räkor?? Eftersom allt lever fungerade väl hans matning, men var den helt rätt?

Jag ska senare idag försöka fotografera de "skumma" fiskarna så kanske jag kan få hjälp att identifiera dem.
#7 - 8 februari 2007 10:34
Termostaten på doppvärmaren kan gå sönder och då värmer den på max, fiskarna blir ju inte kokade men vattnet blir snabbt för varmt om man har en för stor doppvärmare. Mer än 1W/l är inte att rekomendera.
#8 - 8 februari 2007 13:14
Jag har nu fotat (med dålig dålig mobilkamera) en av de skumma fiskarna.
http://img145.imageshack.us/img145/847/bild22pr7.jpg
Det är alltså kisen nertill och inte palettcikliden som vi pratar om. Någon som har den blekaste vad det är för något?

Och varför borrar sig min skäggmunsmal
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
ner sig under en av rötterna? Gör de det eller är han bara lite blyg så här i början?
#9 - 8 februari 2007 14:09
Hej är ny här och har lite frågor ang uppstarten av mitt akvarium.Har köpt ett 120l och undrar över medlen som ska i vattnet.Jag har köpt Aquatan och JBL Biotopol är det en engångsdos eller?Kom gärna med bra tips om annat som man bör tänka på.
#10 - 8 februari 2007 15:45
Ancistrusar gillar trånga och mörka grottor/utrymmen, så det h*n håller på med är helt naturligt bete'ende :p
#11 - 9 februari 2007 06:52
Jag har nu fotat (med dålig dålig mobilkamera) en av de skumma fiskarna.

http://img145.imageshack.us/img145/847/bild22pr7.jpg

Det är alltså kisen nertill och inte palettcikliden som vi pratar om. Någon som har den blekaste vad det är för något?

Det ser ut som en knivfisk, en släkting till black ghost.
#12 - 9 februari 2007 16:33
_Lena_ skrev:
Det ser ut som en knivfisk, en släkting till black ghost.

Tack. Jag hittade den del på forumet där man ska fråga om sådana saker så jag fick svar där med. :)

Afrikansk Knivfisk har det fastställts att det är iaf. :)

Annons