Nu skiter jag snart i allt.....

#1 - 9 april 2004 09:04
Jag blir inte av med det bruna lagret av alger/smuts som lägger sig över allt i karet. Jag startade det stora för ca 5 veckor sen. Helt plötsligt låg det massa brunt äckligt på allt...... Jag tömde halva karet och grävde runt i gruset och det var inte så skitigt som jag först trodde. Nu är det precis likadant igen. Jag skiter snart i hela skiten och spola ner fiskarna och slå sönder hela skiten. Jag blir tokig. Jag vill oxå ha en fint akvarium som alla andra[:-118]
Hjälp mig vad ska jag göra innan jag gör nåt jag kommer ångra!!!!
#2 - 9 april 2004 09:07
Finns det inte medel mot alger i akvarieaffären?
Annars är det alltid en bra ide att minska på belysningen eller ha växter som konruerar med algerna, typ vattenpest.
#3 - 9 april 2004 09:15
Att slå sönder hela skiten som du uttrycker det löser förvisso dina problem men det är ingen bra lösning,att spola ner fisken skulle säkert framkalla taskigt samvete fortare än du anar,ha tålamod många av oss har också råkat ut för problem.Ta hjälp här på forumet här finns massor av kunniga killar och tjejer.
MVH Jörgen
#4 - 9 april 2004 09:22
Nils och Alva. Är det alger tro ni eller är de smuts. Det räcker att vifta lite ovanför och det lägger sig nån annanstans. Det sitter inte fast.
#5 - 9 april 2004 09:37
Om det är smuts så undrar jag vad du har för filter? Smuts borde inte lägga sig sådär såvida du inte övermatar dina fiskar...

Hur fungerar ditt filter?

För att få ett fint akvarium så kan det krävas lite arbete i början tills allt stabiliserat sig. Om du inte har tålamod att jobba lite med ditt akvarium och med dina fiskar så kanske du skall köpa en tavla istället...[;)]

Det är inte ofta man får något gratis i livet...detsamma gäller faktiskt akvaristiken också.
#6 - 9 april 2004 09:42
Det kan bli en brun "algbeläggning" i nystartade akvarium om ljuset är för dåligt.
#7 - 9 april 2004 09:46
Yes Kiselalger och dom sitter mycket löst fast på saker.
Mer ljus och några algätare typ Siames eller Flyingfox.
#8 - 9 april 2004 09:54
<font color="red">Det är med största sannorlikhet Brunalger, de flesta får Brunalger de första veckorna i nystartade akvarium. Precis som jag fick, det var jobbigt - jag vet - men det kommer gå bort med tiden. Jag köpte 2 reflektorer och nya 2 akvarie lysrör och allt försvann på 24h. Jag tror i och för sig inte att du [i]måste[/i ] fixa mer ljus men om du gjorde det så vore det ju bra. Köp reflektorer!!</font id="red">
#9 - 9 april 2004 09:57
Vanligaste orsaken till alger är näringsöverskott i vattnet, är belysningen svag ger det en bra livsmiljö för kisel alger.
Ha bättre ljus och gör inga stora vattenbyten som gör att du tillför mer näring (kisel) till dem.
#10 - 9 april 2004 10:12
I mitt 54 liters kar, som jag startade om förra veckan, blev det också en hinna av smuts. Det berodde på att jag rörde om i gruset för mycket, och försvann efter några omgåmgar med häverten, kanske värt att testa ett antal ggr?

Mvh Malawi´n
#11 - 9 april 2004 10:18
Det kan också vara smuts som kommer från ytan på rötter, verkar som ytan långsamt bryts ner. Jag har några (ganska nya) rötter som ger precis det symptomet i ett av mina kar. Mina andra rötter fungerar bra.
#12 - 9 april 2004 10:26
Brunalger har jag för mig finns inte i sötvatten.
Rätta mig om jag har fel.
Malawin hur kan du ha smuts efter en vecka.
Nikita 23 "Det räcker att vifta lite ovanför och det lägger sig nån annanstans. Det sitter inte fast." Kiselalger.
#13 - 9 april 2004 10:27
precis så hadde jag.
jag köpte fyra små ancistrusar och sedan se kom i akvariet har jag inte sett den algen nåt mer!
köp ancistrus!
#14 - 9 april 2004 10:41
Kramfors: Många kallar Kiselalger för Brunalger....
#15 - 9 april 2004 11:11
Ja, jag har förstått det, därför skrev jag brun "algbeläggning"
#16 - 9 april 2004 12:16
Börja med att öka filterkapaciteten och mata mindre... det är mitt lilla råd...
#17 - 9 april 2004 17:51
Kiselalgen försvinner när den inte får kisel som näring ur vattnet, det är därför man inte ska göra stora vattenbyten första tiden.
#18 - 9 april 2004 18:19

Kiselalgen försvinner när den inte får kisel som näring ur vattnet, det är därför man inte ska göra stora vattenbyten första tiden.

När slutar dom ta upp kisel så man kan sätta igång med vattenbyten? ;)
#19 - 9 april 2004 18:20
När de blivit utkonkurerade av andra alger ?
#20 - 9 april 2004 18:23
Sant, men då handlar det alltså inte om kislet i sig utan att näringsnivåerna överlag i akvariet har ökat?
#21 - 9 april 2004 18:27
En fascinerande värld ;)
#22 - 9 april 2004 18:29
Hihi 8)
#23 - 10 april 2004 08:33
Menar ni att detta försvinner av sig själv. I går tog jag mina två ancistrus från 100 l och flyttade över dessa till det stora karet.
Ska jag har mer eller mindre belysning??? En del skriver mer och en del mindre??? Jag pustade lite till i karet i går, men det känns ganska meningslöst när jag vet att det ser likadant ut i övermorgon....snyft...finns det nåt mer jag kan göra????
#24 - 10 april 2004 08:40
Gå till din lokala akvarieaffär och be att få ett algbekämpningsmedel.
helst ett i tablettform, som sakta löser upp sig och motverkar algtillväxt.
#25 - 10 april 2004 10:01
Om du använder algbekämpningsmedel så tänk på att ta bort algätarna först... annars kan de dö.
#26 - 10 april 2004 11:04
Nej inga medel mot alger, det dödar även andra organismer som ska vara i vattnet.
Kisel algerna försvinner efter någon vecka, med ett vattenberednings medel blir det bättre, jag vet inte säkert men troligen binder det en del av kiseln i vattnet.
De lever även av kväve och fosfor så när växterna börjar växa då får de mindre näring av det.
Du ska har mer ljus, men framför allt rätt ljus annars riskerar du att få andra alger tex "svävalger" som gör vattnet grönt.
Jag tror det finns flera hundra "typer" av kiselalger.
#27 - 10 april 2004 11:11

De lever även av kväve och fosfor så när växterna börjar växa då får de mindre näring av det.

Principiellt går det inte att begränsa alger på kväve och fosfor med växter. Algerna kan ta in så låga nivåer av kväve/fosfor att de bästa labben knappt kan mäta de koncentrationerna, medans växterna blir begränsade typ 100 ggr över dessa värden.

Växter konkurrerar ut alger, men inte med hjälp av näringskonkurrens.

(Å andra sidan så är det ju däremot korkat att ha för höga nivåer av kväve och fosfor om man t ex inte har växter - i det fallet bör man absolut hålla dessa ämnen så lågt man kan även om man aldrig helt kan begränsa dom)
#28 - 10 april 2004 11:50
Citat: Redan när akvariet varit i gång ett par dagar kan man lägga märke till en fin, brun beläggning på akvarierutan, kanske också på stenarna, doppvärmaren etc. I de flesta fall rör det sig om kiselalger, s.k. pionjäralger, som senare kommer att helt försvinna igen. Dessa "brunalger" är emellertid enkla att ta bort med en algskrapa eller filtervadd. Å andra sidan är deras förekomst begränsad, och de försvinner av sig själva så snart växterna fått ordentligt rotfäste och optimala syreförhållanden uppnåtts i akvariet.
Källa: Simontorp

Men OK växterna har ingen inverkan på kiselalger.

#29 - 11 april 2004 21:37
Ursprungligen skickat av Kramfors

Citat: Redan när akvariet varit i gång ett par dagar kan man lägga märke till en fin, brun beläggning på akvarierutan, kanske också på stenarna, doppvärmaren etc. I de flesta fall rör det sig om kiselalger, s.k. pionjäralger, som senare kommer att helt försvinna igen. Dessa "brunalger" är emellertid enkla att ta bort med en algskrapa eller filtervadd. Å andra sidan är deras förekomst begränsad, och de försvinner av sig själva så snart växterna fått ordentligt rotfäste och optimala syreförhållanden uppnåtts i akvariet.

Källa: Simontorp

Men OK växterna har ingen inverkan på kiselalger.

Tack för det ordet....men hur lång tid tar det ungefär?? Jag har haft akvarium i ca 6 år men har aldrig sett denna sort av alg.
Tack för alla inlägg, tänk man lär sig nåt nytt varje dag!! Skönt att veta att man har "proffshjälp" dygnet runt!!!! Kram på er alla!!
#30 - 12 april 2004 07:53
3 veckor ca.
#31 - 11 mars 2006 07:34
Att smutsen ligger löst visar att det inte etablerat sig en ordentlig bakteriekultur, det tar ett tag, men fråga på zooaffären om dom har någon smutsig vadd som du kan få och sätta i ditt filter, det borde räcka för att få fart på bakterierna, du kan krama ur vattnet ur vadden direkt i akvariet och sätter sedan vadden ( utan att rengöra den ) i filtret:)
#32 - 11 mars 2006 07:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Amandus, tråden är två år gammal....;)[/COLOR][/FONT]
#33 - 13 mars 2006 11:08
Det finns massor av kisel i bottnen och kiselalger gynnas av att vattnet cirkulerar kraftigt. Det är nog bra att inte byta vatten för ofta så att bottnen virlar upp och att inte ha alltför kraftig cirkulation. Men det är en avvägning. Cirkulationen är bra för annat. Kan du rikta munstycket annorlunda så att vattnet inte far omkring lika mycket?

Annons