Har nu kommit så långt med karet att endast cikliderna saknas. (har iofs Scalare, men tänkte ha fler arter)
I dagsläget bor där 6st SMÅ scalare (ca 2-3cm), 20st Citrontetror (varav 10 precis just nu håller på att koppas in) samt 4st Siameser(tror en har dött, hade 5 förut).
Karet är på 375liter, har 5st rötter i varierande storlek, 4 lavastensgrottor, samt en hel del växter.
Cikliderna jag är ute efter skall inte äta växter och skall inte gräva (mer än nödvändigt iallafall, vid lek kan väl vara ok.). De skall inte äta Citrontetrorna (som troligen blir bortåt 4-5cm) och dom skall vara RELATIVT fredliga.
Jag vill gärna ha en art apisto´s och i dagsläget lutar allt åt antingen cacaduides eller agazizzii (stavning?).
Jag antar att dessa kommer lägga beslag på grottorna, så resterande ciklider bör nog helst inte vara grottälskande.
Som läget är just nu så är alla fiskar silver/svarta och ca 3-4cm långa. Så även om karet bebos av 3 olika arter så är det i princip endast formen som skiljer. Nu kommer ju iofs citronerna att bli gulaktiga, och siameser och scalarer kommer bli större, men det skulle vara trevligt med en ciklid med både lite färg och lite storlek.
Har kollat på Nyckehålsciklid och den verkar ju på nästan alla vis vara en mycket bra kandidat, förutom det smått trista utseendet.
Har även kollat på Kurvciklid och Bågfenciklid.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha 1-2 par fjärilsciklider, men dom kanske tar för mycket stryk av apistosarna!?
Har kollat på Bolivianska fjärilsciklider och t.om tagit en sväng över Atlanten å kollat in Tomasi och Palett...
Skulle altså vilja ha 2 ciklidarter (förutom scalare), varav en art gärna lite större...gärna färggrann.
Ska sticka in mina vattenvärden oxå medans jag endå håller på.
pH straxt under 7, men har börjat torvbehandla lite smått, så det kommer nog sjunka lite till.
kH nånstans runt 3
Temp 25C
Tror att det var allt. Ös på med förslag som ni tror passar, eller som ni själva skulle ha gjort, eller kanske redan har gjort!?