Nu skall det köpas ciklider...men vilka!?

#1 - 26 september 2003 13:27
Har nu kommit så långt med karet att endast cikliderna saknas. (har iofs Scalare, men tänkte ha fler arter)

I dagsläget bor där 6st SMÅ scalare (ca 2-3cm), 20st Citrontetror (varav 10 precis just nu håller på att koppas in) samt 4st Siameser(tror en har dött, hade 5 förut).

Karet är på 375liter, har 5st rötter i varierande storlek, 4 lavastensgrottor, samt en hel del växter.

Cikliderna jag är ute efter skall inte äta växter och skall inte gräva (mer än nödvändigt iallafall, vid lek kan väl vara ok.). De skall inte äta Citrontetrorna (som troligen blir bortåt 4-5cm) och dom skall vara RELATIVT fredliga.

Jag vill gärna ha en art apisto´s och i dagsläget lutar allt åt antingen cacaduides eller agazizzii (stavning?).
Jag antar att dessa kommer lägga beslag på grottorna, så resterande ciklider bör nog helst inte vara grottälskande.

Som läget är just nu så är alla fiskar silver/svarta och ca 3-4cm långa. Så även om karet bebos av 3 olika arter så är det i princip endast formen som skiljer. Nu kommer ju iofs citronerna att bli gulaktiga, och siameser och scalarer kommer bli större, men det skulle vara trevligt med en ciklid med både lite färg och lite storlek.
Har kollat på Nyckehålsciklid och den verkar ju på nästan alla vis vara en mycket bra kandidat, förutom det smått trista utseendet.
Har även kollat på Kurvciklid och Bågfenciklid.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha 1-2 par fjärilsciklider, men dom kanske tar för mycket stryk av apistosarna!?
Har kollat på Bolivianska fjärilsciklider och t.om tagit en sväng över Atlanten å kollat in Tomasi och Palett...

Skulle altså vilja ha 2 ciklidarter (förutom scalare), varav en art gärna lite större...gärna färggrann.

Ska sticka in mina vattenvärden oxå medans jag endå håller på.
pH straxt under 7, men har börjat torvbehandla lite smått, så det kommer nog sjunka lite till.
kH nånstans runt 3
Temp 25C

Tror att det var allt. Ös på med förslag som ni tror passar, eller som ni själva skulle ha gjort, eller kanske redan har gjort!?
#2 - 26 september 2003 14:03
Hej

Att nyckelhålsciklider ser trista ut är en myt. De är ofta bleka och intetsägande i affärerna, men väl hemmastadda så är de väldigt fina tycker jag. Visst, de har inte regnbågens alla färger, men de får en varm senapsbrun/gul färg, trådlika förlängningar på rygg och analfenorna, som har vita kanter. Och trivs de är de heller inte så skygga som det ofta påstås.

Eldbuken är en annan favorit, och eftersom citrontetror är rätt höga så slipper de nog bli uppätna. Även Archocentrus sajica är en fin ciklid, men den kan bli lite större än vad som ofta anges i böckerna. Har sett hanar på närmare 20 cm. Men de är hyfsat fredliga. Chokladcikliden är också mycket vacker, och lugn, men blir ca 30 cm. Geophagus är också fina, även om del kan bli rätt stora.

MVH Micke
#3 - 26 september 2003 14:14
Tackar tackar. Men eldbuk...visst är dom fina, å jag iallafall en av mina lokala handlare har en hel del hemma, men är dom inte jäkligt buffliga å gräver å äter växter??? Förr fick man ju lära sig att dom var elaka slagskömpar, är det inte så längre, eller var det bara en myt!?
Sajica kollade jag på senast idag, men iallafall den handlaren menade att de gräver en hel del samt tar växterna. Har suttit tidigare idag å kollat på zoopet mf på just sajica, men då jag siktar på ett pH under 6,5 och Sajican vill ha 7,5 så kanske det inte är så bra, eller har jag fel?
#4 - 26 september 2003 14:17
Satsa gärna på Bolivianska fjärlilar, väldigt lustiga, och inte så känsliga som den vanliga fjärilen.

Saijcor skall nog gå bra i de vattenvärden du har - dessa är också trevliga ciklider och mycket lätta att få lek av.
#5 - 26 september 2003 14:21
titta på Aq. Metae, en mycket vacker ciklid som färgmässigt skiljer sig rejält från resten av fiskarna. Lugn, gräver inte, blir inte så fasligt stor och är relativt lättlekt.

chokladciklider är grottälskare till max, men de slåss knappast om samma grottor då de är så mycket större än apistosarna.

#6 - 26 september 2003 14:24
Ursprungligen skickat av matt.is

Satsa gärna på Bolivianska fjärlilar, väldigt lustiga, och inte så känsliga som den vanliga fjärilen.

Saijcor skall nog gå bra i de vattenvärden du har - dessa är också trevliga ciklider och mycket lätta att få lek av.

Okej, så du tror även Sajicorna leker i de värdena?
Har kollat en hel del på Sajica, särskillt dom en av mina handlare har en hel del hemma, 65:- st är iofs en del om man tänker sig att börja med en grupp på 4st, men pengarna kommer på torsdag så ;). Någon som har svaret på om Sajica gräver mycket, eller äter växter?
Ser Sajica i normala fall ut som de avbildade här på Zoopet? Färgmässigt var det inte mycket som var lika mellan dom han hade, och dom som syns här, men det kanske finns olika färgvarianter?

Hur många ciklider bör man kunna ha i karet? Kommer med absolut största sannorlikhet att köra 4 apisto, vilken art det nu blir, bör man sen hålla sig till 1 ytterligare art, eller kan det funka med 2 arter? Tänkte t.ex Cacaduides, Sajica, B.Fjäril?
#7 - 26 september 2003 14:28
orm: Aq. Metae vad är det för art? Hittar ingen med detta namn på Zoopet iallafall...får bara upp Corydoras med tilläggsnamnet Metae, ingen cilkid vars namn ens liknar detta....har du stavat fel, finns den inte här...ellerärdet jag som missat den!?
#8 - 26 september 2003 14:43
Hej

Eldbukars påstådda bufflighet är överdriven. Förr trodde man att alla ciklider var slagskämpar verkar det som. Eldbuken fäller mest ut sina gälmembran för att se större ut, för att skrämma bort inkräktare. De attackerar sällan andra fiskar, och i så fall oftast andra, liknande ciklider, som konkurrerar om reviret. De är en av de snällare centralamerikanerna, och de gräver inte mycket utanför lektiden. Mina växter har de lämnat ifred. Jag har dem med flaggciklider, scalarer, siamensis, pansarmalar, Geophagus brasiliensis, och några till. Det funkar bra. Har haft sajican, och vad jag minns grävde den inte mycket utanför lektiden, och växterna rörde den inte. Men de var inte helt vuxna. Färgerna skiljer mycket mellan leken, och när de inte leker. När de leker får de lysande ögon och blir mörkare. När de inte leker är de lite brungrönaktiga, om jag inte minns fel.

Den orm menar är Aequidens metae. Har aldrig haft den, men tycker den är fin. Men min favorit är chokladcikliden.

MVH Micke
#9 - 26 september 2003 14:49
Jo, fick just tag på info om Metae, och den verkar väldigt lovande. Dock är ju frågan hur vanlig den är i handeln?

Tycker Sajica och Metae låter som intressanta och ganska snygga alternativ. Metae skulle ju dessutom medföra en hel del storlek till min "minifiskmiljö" ;)
Eldbuken måste jag oxå säga är en snygg fisk, och när jag läser på forumet så verkar det vara väldigt mycket från indevid till indevid om dom beter sig som lamm eller vilddjur... Lite jobbigt om man skulle få en av det senare slaget bara...

Chockladcikliden tror jag är aningen för stor för mitt kar. Det ser nästan mindre ut än vad ett 375 brukar se ut då jag lyckats pressa ner en hel del växter i det...

Någon som har en aning om ifall Metae är en vanligt förekommande ciklid eller om det är en "beställningsfisk"....rent generellt alltså...
#10 - 29 september 2003 09:28
Saijcorna gräver en del när de leker, men inte så att det förstör
inredning, och de jag hade rörde inte växterna. Bilden här på zoopet, visar nog saijcor som är etablerade och har lekt. När man köper dom (mina iallafall) var
de ljusare, mot mera gula och röda hållet. När de väl var etablerade blev de lika mörka som de på bilden.

Mycket snygga fiskar. Vill du hålla tex B.fjäril och Cacatoides bör du nog begränsa dig till ett par. DVS du behöver bara köpa en hona och en hane - utparning blir inte bekymmer alls.
#11 - 29 september 2003 09:49
"Mycket snygga fiskar. Vill du hålla tex B.fjäril och Cacatoides bör du nog begränsa dig till ett par. DVS du behöver bara köpa en hona och en hane - utparning blir inte bekymmer alls."

Förtydligande, en hane och hona av Saijcorna.
B fjärilar bör du nog ha en lite grupp av. Du kanske bör strunta i Apistogramma, eftersom du redan har Scalarer...

Men å andra sidan, med Scalarer, Saijcor och B fjärilar lär du få ett väldigt trevligt akvarium att titta på.
#12 - 29 september 2003 11:32
Sajicorna håller revir på ca 30-50cm vid lek och är mycket ettriga.

Lite lustigt är att jag just nu håller lekpar av Sajica, metae och temporalis (chokladciklid) i samma 332L kar. Detta bara till bror min får ordning på karen i nya lyan.

Mina sajicor har precis grävt en jättegrop under en rot i högra hörnet av karet och laggt rom som borde kläckas idag. Mina temporalis har tagit en grotta i mitten av karet och håller på med lekförberedelser. i de kvarvarande 30cm längst till vänster trängs metae-paret, 3 nycklar, en V. Synspila på uppväxt och ett gäng pansarmalar.

det fungerar bra förutom att de "resterande" fiskarna ser ut ha det lite trångt :-)

Kan säga att mina Sajicor är totalt annorlunda fiskar mot de "fula" på bild här på zoopet. de är riktiga juveler där hanens fenor är blodröda och honan har massor med orange i fenorna.

metae brukar finnas i stockholms-området iallafall. om den inte finns inne är den nog lätt att beställa.

personligen ur biotop/vattenvärde synpunkt skulle inte blanda SA/CA. anledningen till att jag gör det är som sagt för att jag mellanförvarar fisk.
#13 - 29 september 2003 20:30
Tackar tackar för alla inlägg!

Ligger dock nu i starka tankar på att skaffa några Nyckelhål på fredag. Vet inte hur många han har inne där jag tänkte handla, men 3-5st tror jag att jag såg iallafall...
Hade där oxå ett stora antal Sajica...

Lite orolig dock att det skulle bli lite väl mycket bottenfiskar, för både Sajica och Nyckehål lever väl mest kring botten?
#14 - 30 september 2003 11:42
japp, de är ganska bottenbundna.
#15 - 30 september 2003 12:25
Här är en bild som gör Sajicor mer rättvisa:

http://www.tangledupincichlids.com/images/sajica.pair.jpg

Mina är rätt små fortfarande, men även om de kan vara sura ibland, så har de aldrig skadat den minsta av fiskar.
#16 - 30 september 2003 12:29
den här gör mest rättvisa ;-)
http://www.tangledupincichlids.com/images/sajica.male.jpg
#17 - 30 september 2003 12:34
Så sant, men blir alla hannar sånna bufflar med åren, eller är det bilden på ett praktexemplar?

Edit: Ändrade en felstavning som Orm vänligt pekade ut. Tack, Orm.
#18 - 30 september 2003 13:05
praktexemplar.
#19 - 30 september 2003 13:08
Beror på vilka färger du gillar, Gillar du röd-gul så är rödcikliderna bra, gillar du stora extrema ciklider så är jaguarciklid ända jag känner till som är mer än 25 KG, känner en som har det till salu om du nu vill ha men då måste du skaffa större akvarie. :) Gillar du färgen blå så är delfincikliden fint

Sen beror det på om dina små fiskar inte bli jagade av dom där cikliderna, själv så har jag några ciklid, och malawi och massor med andra i samma kar, tyvärr så funkar det inte direkt

Hade från början

drygt 5 olika sorters malar
2 Silverdollar
1 gäddciklid
corydoras
kul fisk

så köpte jag 3 olika fiskar till det var nån ciklid, hongi, nån stor fisk vete fasiken var det var men grymt

Efter drygt 10 minuter så bråkar dom med andra fiskar, mest bråkade dom med gäddan som ligger i grottan sen bråkar dom också med silverdollar. Men nu har det blivit lugnt i akvariet.

Så jag tycker inte att du bör blanda ciklider med dom fiskar du har...

En tips till, fjärilsciklid blir inte så super stora och dom har rätt fina färger på både ryggen och kroppen.

men lyd inte mitt råd om du inte vill är ingen expert trots allt :)
#20 - 30 september 2003 13:31
Saijcorna är som orm skriver rätt tuffa när de leker, och då
lär inte nyckelhålscikliderna ha mycket att sätta emot.

Eftersom du har scalarer (som vill ha ganska mycket lugn och ro)
bör du kanske avstå från saijcorna och satsa på boliviansk fjäril, någon apistogrammaart, tex Ap.nijsseni är verkligen snygg.
Detta stick i stäv med mitt förra resonemang, men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
#21 - 30 september 2003 14:05
jaguar-ciklid:

55.0 cm TL (male/unsexed; Ref. 40637); max. published weight: 1,580 g
#22 - 30 september 2003 14:36
Ursprungligen skickat av phases

Här är en bild som gör Sajicor mer rättvisa:

http://www.tangledupincichlids.com/images/sajica.pair.jpg

Mina är rätt små fortfarande, men även om de kan vara sura ibland, så har de aldrig skadat den minsta av fiskar.

Aha...nu känner jag igen dom bättre. Så var det nog dom såg ut i den affären jag var i senast. Fast jag tycker Zoopet´s bild var betydligt snyggare...men som nämnts tidigare, dom kanske ser mer så ut när domär i lektagen...

Någon som kan säga om 65:- är ett godtagbart pris på en Sajica?
#23 - 30 september 2003 14:37
Ursprungligen skickat av orm

den här gör mest rättvisa ;-)

http://www.tangledupincichlids.com/images/sajica.male.jpg

JISSES!!! "Belgium Blue" eller vadå!? ;)
#24 - 1 oktober 2003 06:52
65 kr är ett godtagbart pris. Jag betalade ca 50 kr på Expert Zoo i Ludvika. Kom dock ihåg att du bara behöver köpa en hona och en hane, de kommer garanterat att para ut.
#25 - 1 oktober 2003 08:06
Vill ni se bild på Jaguarcikliden som kille hade? skriv ja sen, så ska jag fråga om han kunde skicka bilderna igen sen.
#26 - 1 oktober 2003 17:39
Ursprungligen skickat av matt.is

65 kr är ett godtagbart pris. Jag betalade ca 50 kr på Expert Zoo i Ludvika. Kom dock ihåg att du bara behöver köpa en hona och en hane, de kommer garanterat att para ut.

Jaså!? Så man ska inte köpa 4-5st då...dom kommer bli par bara det är en av varje?

Var där å kollade idag, hade 3st rätt stora Nyckelhål...lite drygt 10cm skulle jag tippa. Han trodde dom var lite drygt 2 år ungefär. Hur gamalt kan ett nyckelhål bli?
Såg dessutom ut som om dom 3 var 2 hanar å en hona. Ska man då köpa 1 av varje, eller kan det vara en fördel med 2 hanar å 1 hona...iallafall har då honan lite valmöjligheter, eller hur ska man då välja?

I så fall skulle det ju kunna vara ide att köpa 2 Nycklar (1 hane å 1 hona) och 2 Sajica (1 hane, 1 hona) på en gång.

Å så en fråga IGEN ;) Har mer eller mindre ett växtkar...iallafall ett rätt välplanterat sällskapskar. Sajican gräver inte (förutom under leken) och äter inte växter...korrekt?
#27 - 1 oktober 2003 20:32
se mitt svar på ciklid.se :-)

om du köper 1+1 av nycklar se till att få ett "bonded" pair. de är kräsna på val av partner men när de väl hittat sin partner håller de ihop för alltid.
#28 - 1 oktober 2003 20:52
Jo, blev lite dubbelpostning nu..men men ;)

Okej...aningen svårt å veta om dom är det. Dom gick ensamma i ett kar med VF röda juvelciklider eller nått i den stilen...är nog svårt å veta om dom är ett par om dom går ensamma i ett kar... :

Kanske skall beställa 4-5 yngre djur å låta dom para ut med tiden...!?
#29 - 2 oktober 2003 04:51
Hmm jag har ett lite problem med 2-3 st ciklider, dom vill inte äta flytande torr foder. Varför, är det nån som har samma problem kanske... Men dom äter dock Räkmix, med torsk, paprika, ärtor, räkor, ciktron. Men vill ju att dom ska äta torr foder också. Det stod att man kan få mer färg av fisken typ
#30 - 2 oktober 2003 06:32
datate: ja en grupp ungdjur brukar vara ett säkert sätt att få ut ett bra par av nycklar.
#31 - 2 oktober 2003 06:33
phases: felstavning som jag pekade ut? :) *hajjar noll*
#32 - 2 oktober 2003 08:10
Hej!

Jag har sajicor och jag de gräver vid lek. Nu har även hanen börjat käka finbladiga växter samt käkat upp hela min magdalensis... Vet inte om alla sajicor gör detta.. Men jag ville iaf varna dig att det kan hända..

//Linus Fröjd

Annons