nu orkade han inte mer

#1 - 15 juni 2006 19:39
:( nu är min fina fina kampis dö hu vad det blev tomt i karet efter honom.ja nu måste jag ha en ny.snyft min fisk,undrar varför han dog hur gamla blir dom nån som vet?min var väldigt stor och fin om man gämför med dom i butiken .jag har haft honom sen julas.
#2 - 16 juni 2006 01:11
kampfiskar blir inte gamla, tror det är 2-3år.
#3 - 16 juni 2006 15:30
hej!

[quote=Raven]kampfiskar blir inte gamla, tror det är 2-3år.[/quote] tack va skönt att få ett svar då var han nog gammal .men en fråga till efter som han blev tröttare så började han ju röra sig mindre i karet utan åt bara hämta luft och sedan la sig .men jag har en långsträcktpansarmal som va med honom när han låg på botten mellan sina lufthämtaningar ,så djur har känslor!!
#4 - 21 juni 2006 07:57
enligt min erfarenhet så påverkas livslängden ganska rejält av hur kraftig cirkulation det är, inga kampfiskar som bott i ett akvarium med för mig "normal" cirkulation(ca 2-3xvolymen) har klarat sig särskilt länge.
#5 - 21 juni 2006 09:48
Heisann plorozen!

Har dette gjeldt alle kampfiskartene? Og hvor lenge er "särskilt länge"?
#6 - 24 juni 2006 15:59
desiredillusion: det vågar jag inte påstå, den "vanliga" kampfisken är den jag har erfarenhet av.

ungefä 1-2 månader har min eller min flickväns kampfiskar klarat sig i ett vanligt akvarium, med en cirkulation på runt 2-3x akvarievolymen. numera har hon en kampfisk i en guldfiskskål på runt 25 liter, pumpen är rejält strypt och han mår alldeles prima, fenorna växer bra och han ser allmänt pigg ut.
#7 - 24 juni 2006 16:55
[QUOTE=plorozen]desiredillusion: det vågar jag inte påstå, den "vanliga" kampfisken är den jag har erfarenhet av.

ungefä 1-2 månader har min eller min flickväns kampfiskar klarat sig i ett vanligt akvarium, med en cirkulation på runt 2-3x akvarievolymen. numera har hon en kampfisk i en guldfiskskål på runt 25 liter, pumpen är rejält strypt och han mår alldeles prima, fenorna växer bra och han ser allmänt pigg ut.[/QUOTE]

Mina båda kampfiskar bor i ett 220 respektive 120 liters akvarium, de mår riktigt bra. Har haft dem i ca ett halvår och hoppas få ha dem mycket längre, men som det ser ut nu blir det nog så *ta i trä*
#8 - 25 juni 2006 20:12
[FONT=Arial Narrow][COLOR=purple]Hej, jag har ett 10-liters akvarium och ingen pump, betyder det att min fisk kommer att dö snart för det inte finns någon cirkulation?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][COLOR=#800080][/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][COLOR=#800080]/Sara "Kundvagnen" [:-128] [/COLOR][/FONT]
#9 - 26 juni 2006 10:50
kundvagnen: nej, han kommer nog att dö av nitritförgiftning.
#10 - 26 juni 2006 10:51
theriss: som jag skrev, "min erfarenhet".
#11 - 28 juni 2006 07:37
[quote=plorozen]kundvagnen: nej, han kommer nog att dö av nitritförgiftning.[/quote]

[FONT=Arial Narrow][COLOR=purple]Och vad menas med nitritförgiftning? Hur uppstår det?[/COLOR][/FONT]
#12 - 30 juni 2006 12:54
byt vatten ofta, typ 2ggr i veckan så mår den bra!

om nitritförgiftning kan du hitta massor med inlägg här på forumet.
#13 - 1 juli 2006 00:08
kundvagnen: nitritförgiftning kan ske när nitritnivåerna i "akvariet" blir farligt höga, vanligen pga att filterbakterierna dött, eller att de aldrig fått en chans att etablera sig innan man skaffar en massa fiskar till akvariumet.
i den här tråden kan du läsa om det, och annat:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83140
#14 - 2 juli 2006 16:28
[quote=Madguppy]byt vatten ofta, typ 2ggr i veckan så mår den bra!

om nitritförgiftning kan du hitta massor med inlägg här på forumet.[/quote]

[FONT=Arial Narrow][COLOR=purple]I djuraffären sa dem att en gång i veckan skulle räcka att byta vatten, borde inte det vara bra då? Sen tänkte jag fråga, hur ofta ska man städa akvariet (skölja rent stenar och skrubba av glaset etc)?[/COLOR][/FONT]
#15 - 2 juli 2006 16:29
[quote=plorozen]kundvagnen: nitritförgiftning kan ske när nitritnivåerna i "akvariet" blir farligt höga, vanligen pga att filterbakterierna dött, eller att de aldrig fått en chans att etablera sig innan man skaffar en massa fiskar till akvariumet.
i den här tråden kan du läsa om det, och annat:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83140[/quote]

[FONT=Arial Narrow][COLOR=purple]Tack![/COLOR][/FONT]
#16 - 3 juli 2006 15:41
kundvagnen: affären har fel, eller bättre uttryckt; de ljög mest troligast.

glaset kan du skrubba med en scotchbrite(utan slipmedel!) så ofta du har lust med. enskilda stenar detsamma, bottenmaterialet däremot finns det(enligt mig) ingen egentlig anledning att rengöra, eftersom ganska mycket (bra) bakterier bor där. har man valt ett för ljust och fint bottenmaterial(som sand) så kommer avfallet att synas bättre än om man har ett lite grövre sjöstens-grus. ska man väl rengöra filtret så gör man det inte samtidigt som man rengör bottenmaterialet, ingen storstädning med andra ord.

Annons