Nu leker delfinerna igen....

#1 - 7 september 2004 11:07
Mina blå delfiner har lekt nu idag. Jag har tänkt flytta honan till ett lekakvarium, men jag har hört att delfinhonor blir extremt stressade när man försöker fånga dem.

Hur ska man på bästa sätt göra för att undvika att hon spottar före man flyttat henne? Och hur länge ska man vänta innan man flyttar honan? Dom tuggar väl i ett par veckor.
#2 - 7 september 2004 19:37
Jag tror knappast att det endast är jag på hela forumet som har lekande delfiner...

Ingen som vet nåt??
#3 - 7 september 2004 20:01
Det är lite individuellt hur delfinhonorna reagerar på håven. För att säkrast få ynglena att klara sig bör du fånga honan 24-25 dagar efter lek. På det viset klarar sig ynglena även om honan spottar dem i håven. Släpper du sedan honan och yngel i ett eget kar kommer honan förmodligen att ta hand om sina yngel ett tag framöver (lite beroende på om honan har yngelvården kvar).

#4 - 8 september 2004 08:07
Ok, tack!
Då är det bara att avvakta och se om hon klarar att tugga tiden ut.
#5 - 9 september 2004 18:54
Hej!
Vadå för delfiner?? Aldrig hört talas om.. *intresserad* Kan man ha delfiner i akvarium???
#6 - 9 september 2004 19:18
Ursprungligen skickat av maanda

Hej!

Vadå för delfiner?? Aldrig hört talas om.. *intresserad* Kan man ha delfiner i akvarium???

Den heter Blå delfinciklid och kommer från malawisjön.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=74
Alltså ingen Delfin, som flipper [;)]
#7 - 9 september 2004 19:26
Haha, tänkte väl det =)
Tycker det är så synd att det knappast går att ha malawis tillsammans med några andra sorters fiskar... Och att de förstör indredningen genom att gräva o hålla på.. För det finns ju så många vackra..

Annons