Nu lägger jag ner!

#1 - 2 mars 2004 19:40
Har nu definitivt bestämt mig för att lägga ner det här med akvarium.
Känns inget kul att ha ett akvarium fullt av damm.Har verkligen provat allt utom ytterfilter för att bli av med dammet i vattnet utan att lyckas.Det känns inget roligt när allt annat är snyggt i karet,se dessa dammpariklar sväva omkring i vattnet, fy f-n.

Tack alla snälla personer här på Zoopet som hållt mitt humör uppe med tips och ideér under nästan 1 års tid.

/Micke
#2 - 2 mars 2004 19:49
det v tråkigt att du kände så
#3 - 2 mars 2004 19:52
Hmm lägg inte ner hobbyn för det!
Kolla istället upp vad som är fel!
Och hittar du inget fel så skriv så mycket du kan här om akvariet ALLT du kan komma på om det så är det säkert flera stycker som kan hjälpa dig och säga vad som kanske är fel!...
Är allt bra så ska det inte vara något damm i akvariet....
#4 - 2 mars 2004 19:52
Förstår precis hur du känner, absolut. Hade samma känsla så sent som igår när jag upptäckte att parkettgolvet börjat ge vika under akvariet :/

Nu har ju jag inte följt din tidigare diskussion om hur du skulle göra för att få rent eller nånting så jag ska heller inte ge dig några råd som säkert är självklara för dig.
#5 - 2 mars 2004 20:44
Kan du inte flytta karet?, problemet verkar ju va att det står under en trappa.
#6 - 2 mars 2004 21:01
fc25:Planlösningen på lägenheten gör att det trots trappan är den bästa placeringen.
HeNkeDeH:Tack för att Du försöker hålla mitt humör uppe,men jag har tjatat så länge och så många gånger om problemet att jag helt enkelt inte orkar mer.

Tänker bara för att jag avvecklar mitt eget kar inte sluta följa vad som händer här på Zoopet och njuta av Era fina bilder på Era kar.Intresset för hobbyn lever vidare men orken att få ordning på mitt eget kar är slut.
#7 - 3 mars 2004 12:14
Hur kommer dammet in i akvariet??

Jag har lagt plastpåsar över täckglasens öppningar för slangar och allt bara för att undvika att damm kommer ned i vattnet. De är klippta så de passar över hålen och sedan fasttejpade i täckglaset.
#8 - 3 mars 2004 13:18
Kanske har jag varit för trångsynt!?Men nu (äntligen)inser jag att Ni där ute har små knep för att lösa Era bekymmer."Inte kan man väl täcka över matningshålen i täckglaset,det ser väl inget snyggt ut?"Självklart kan man det om det är enda lösningen på att förhindra att det kommer ner damm och annat sk-t den vägen.Är jag helt dum i huvet eller...?Nej,men j-gt trött på att det aldrig blir 100%.Jo,dammet kommer med all sannolighet från trappan som går precis ovanför karet.Sk-ten trillar rakt ner vid matningshålen.
#9 - 3 mars 2004 13:24
small> en heltäckande ramp till ditt akvarie kanske är en enkel lösning på ditt problem?!
#10 - 3 mars 2004 13:34
<font color="red">Finns det verkligen så mycket damm i din trappa...?
Flytta akvariumet kan också vara ett alterantiv. </font id="red">
#11 - 3 mars 2004 13:37
Är det verkligen damm du har i akvariet då? Infusorier är ju tex rätt lika dammpartiklar... :-)

Peter
#12 - 3 mars 2004 13:54
Jo det är damm!
Planlösningen på lägenheten gör att det trots allt är bästa platsen!
#13 - 3 mars 2004 13:57
Hej!
Tja.. Om du har täckt för hålen, så borde väl det räcka. Är du säker på att "dammet" i ditt akvarie inte är infusorie relaterad?
Infusorier är små encelliga djur som ofta uppkommer i nystartade akvarier. Vid infusorier i akvariet, får vattnet ett vit dimmigt utseende, typ som små vita partiklar som flyter omkring.

martin

zoonenhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=165256
#14 - 3 mars 2004 13:59
utan riktigt bra mekansik filtrering har man väl alltid en visst del med flytande partiklar. Speciellt om karet inehåller växter etc. Blev av med mycket när jag bättrade på den mekaniska filtreringen men låångt ifrån allt. Jag lever med det =)
#15 - 3 mars 2004 20:12
Köp nya heltäckande täck-glas. Be dem kapa glasen 11 cm in på längden, Köp epoxylim och några snygga gångjärn som du sedan limmar dit. Vipps så har du täckglas dom du kan fälla upp ena halvan på.
(de 10cm )
Till slangar o dyl ber du dem borra exakta hål till dina slangar och sladdar, Sätt i tätningsgummi i hålen kapa sladden och trä igenom den och sätt dit en kontakt igen. BOMTÄTT!!! lite ventilation blir det i springan där täckglasen är delade.

Ska själv göra detta en dag. bara jag får tummen ur.

___________ __________
--H-----H--- --H-----H--
___________ __________

Ska föreställa täckglas :o)
#16 - 3 mars 2004 20:34
Hej! Står ditt akvarium på en ställning med fötter så testa att lägga långa breda plankor under fötterna, detta fördelar tyngden över en större yta. Har haft stora problem med att få vattnet klart men med ordentlig täckning av akvariet och lite salt i vattnet så har jag fått bort allt skit som kommer både innifrån och utifrån akvariet.

Annons