nu läcker det...

#1 - 8 april 2005 13:38
Helt förkrossad... Mitt 375L's akvarium läcker. Det droppar sakta i ena hörnet och igår kväll när jag upptäkte detta så ställde jag en skål under. Nu ungefär 20 timmar senare var det nästan 1,5 dl vatten i bunken... Jag antar att det bara är att förbereda sig på att tömma skiten och slänga bort karet... Det var roligt så länge det varade.

Det är ett begagnat alu-rams-akvarium som är hyfsat repigt, så det känns inte som någon idé att börja reparera... Men jag är tacksam om någon har någon idé ifall jag kan göra nåt innan jag hivar ut det. Hade någon fundering igår på ifall jag kanske kunde stryka på silikon på utsidan och se om det kanske håller, läckaget verkar ju vara mycket litet - men det kanske bara är korkat?

Nån som har erfarenhet av min situation??
#2 - 8 april 2005 13:47
Oavsett vilket måste du nog tömma det.
Silikona på utsidan ar nog inget bra.

Men det är väll bara att tömma det göra rent o lägga
på nytt silikon där läkaget är.
#3 - 8 april 2005 13:51
Ojoj, jag har ingen aning om hur man gör det... Måste jag ta bort gammalt silicon och börja om, eller kan man kladda på över det gamla och hoppas att det tätar?
#4 - 8 april 2005 13:55
Det är inte särskilt svårt att fixa en läcka av den typen. Lokalisera läckan, skär bort all (! viktigt!) gammal silikon runt om mha rakblad, rengör ordentligt med aceton och lägg dit ny fräsch glassilikon (för akvarier).
#5 - 8 april 2005 16:18
ok, då ska jag väl ta och göra ett försök.... Men först en fråga:
Jag har ingenting att förvara grus och sand i undertiden. Går det bra att fösa allt åt sidan när jag tömt akvariet på vatten eller riskerar jag nån sumpgasbildning eller nåt annat som är farligt för fiskar och växter senare när jag fyller upp igen??
#6 - 8 april 2005 16:25
Du kan fösa under sanden. Se till att bevara ditt filtervadd intakt, helst låta filtret gå i en spann med vatten eller så..

När du fyller på vatten sen så kan du röra lite i sanden så försvinner ev. gas..
#7 - 8 april 2005 17:20
[QUOTE=Zeloth]Ojoj, jag har ingen aning om hur man gör det... Måste jag ta bort gammalt silicon och börja om, eller kan man kladda på över det gamla och hoppas att det tätar?[/QUOTE]

det är inte svårt att laga ett akvarium med silikon.. det är bara viktigt att det inte är gift fritt.. jag laga mitt akvarium (45l) som var på god väg att läcka.. jag har sj ett 375 l kar och det är inga problem bara att stryka på silikonet där det behövs och vänta med att fylla på vatten typ 48h beroende på vilket silikon =D så sätt igång bara..
#8 - 8 april 2005 17:42
Eller också köper du ett nytt kar på Akvariecenter, bästa Zeloth.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#9 - 8 april 2005 17:49
"det är bara viktigt att det inte är gift fritt.. ", Blev faktiskt himla bra det där ;)

Varför inte göra det ordentligt när du ändå är igång. Skaffa en rakbladsskrapa och många rakblad till skrapan, 10 st. minst. Skär bort allt invändigt silikon, tvätta rent med aceton, lägg nytt i hörnen och stryk ut. Sedan har du ett kar som är tätt i många år framåt.
Se bara till att det är giftfritt, sanitetssilikon dödar effektivt! Det brukar stå på tuben att det är lämpligt för akvariebruk.
#10 - 8 april 2005 18:09
Fast eftersom jag är född med tre tummar på en hand typ så vet jag inte om jag törs - tänk om det blir värre om jag tar bort all silikon och lägger nytt runt om hela vägen... himla vad dumt det är när man inte kan lägga huvudet på sned och le som man kan med bilen... Då blir allt bra igen i ett litet kick ;-)
#11 - 8 april 2005 18:22
Tror inte att du är så " dålig " att du inte kan silicona om ;-). Prova! Funkar det inte, låt nån annan göra det. Funkar inte det. Släng akvariet :)
#12 - 8 april 2005 18:37
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]Eller också köper du ett nytt kar på Akvariecenter, bästa Zeloth.
[/QUOTE]

Ja, men då betalar du eller?!! ;-)

Nu är karet tömt i a f, men jag hittar ingen läcka... irriterande som tusan!! Om jag nu skulle våga mig på att silicona om alltihopa - hur mycket kan man då tänka sig att det går åt?? Nån som kan dela med sig av erfarenheter?
#13 - 8 april 2005 19:05
Säkert att det läcker.Om man "överfyller" ett alukar så kan det rinna ner vatten mellan listen och glaset..
Fredrik
#14 - 8 april 2005 19:15
[QUOTE=] Nån som kan dela med sig av erfarenheter?[/QUOTE]Jag har använt mej av Clas Ohlsons Akvariesilikon å har funkat bra många gånger.

Köpte ett 375L kar i början av året med alu-ram som läckte för 700 rikdoller med alu-ställning å allt!!!...Skar bort allt å jag menar ALLT gammalt silikon med hjälp av sk. mattknivar å rakblads-skrapa det tar sin tid men kom ihåg Va noggrann.
Skrapa så rent det vara går å tvätta med T-röd på de ytor du ska lägga nytt silikon.
Tips: bästa sättet att få jämna å fina silikon kanter äro att spotta på ett finger å dra den på silikonsträngen med saliven i mellan då fastnar det inget på fingret...andra använder diskmedel nackdelen med det är att man får skölja karet så J**** många gånger innan all diskmedel är borta.
Jag har silikonat många kar å byggt egna för vissa av dom har jag använt svart-silikon men tycker ändå att Classes silikon är bra för sitt pris.

För 375L gick det åt ca. en och en halv tub...
#15 - 8 april 2005 19:32
t-röd ska tydligen va mindre bra att rengöra med då det innehåller nån form av olja.

hört det både här inne och IRL
#16 - 8 april 2005 19:55
[QUOTE=Raven]t-röd ska tydligen va mindre bra att rengöra med då det innehåller nån form av olja.

hört det både här inne och IRL[/QUOTE]Inte alls T-röd är till största del Etanol...inga oljer i den inte...;-) (slurck)
#17 - 8 april 2005 20:03
[QUOTE=Poseidon]Inte alls T-röd är till största del Etanol...inga oljer i den inte...;-) (slurck)[/QUOTE]

själv har jag konstaterat att t-röd va värdelöst att rengöra badrumsmattan med då det skulle läggas silikon i en springa som hade kommit i mattan.

men å andra sidan är t-röd det jag funnit vara bäst till att tvätta av moppen med innan lackering.

För dom av er som inte vet etanol är detsamma som "absolut" ;)
#18 - 8 april 2005 20:08
jag trodde det var metanol i t-röd och inte etanol...
#19 - 8 april 2005 20:11
#20 - 8 april 2005 20:36
[QUOTE=fredrikakesson]Säkert att det läcker.Om man "överfyller" ett alukar så kan det rinna ner vatten mellan listen och glaset..
Fredrik[/QUOTE]

Aha... detta måste undersökas. Jag slarvar rätt mycket när jag fyller vatten vid delvattenbytena så det stänker hejvilt ibland. Men om jag väntar tills det slutat droppa - då borde det ju vara en läcka om jag häller i nytt vatten (lite försiktigare än vanligt) och det börjar läcka igen... eller?!

Och Poseidon - tack för infon... jag ska ta det du skriver i beaktan om jag bestämmer mig för att silikona om. Men om silikonet inte lossnar när jag klöser på det borde det väl vara tätt??

Om jag väljer att göra nya fogar - hur mycket silikon behöver det vara i skarvarna? Som det ser ut nu är det tjocka lager med silikon, och i mitt 90 L's är det mycket tunnare lager men det är 100% tätt... Behöver jag ha mer silikon i fogarna på ett 375 L's eftersom det rymmer mer vatten - eller är det bara over-kill? Det är ju ramen som håller ihop karet antar jag...
#21 - 8 april 2005 20:48
Släng det inte!

Har själv ett 375 liters som jag köpte beg, men visst det är en del repor i glaset.
Jag började med att skära loss siliconet runt hela akvariet men inte hela vägen in, tvättade av alla rester och gammalt skit, la på en ny bred sträng silicon runt om och strök ut den lagomt mkt så den inte syns på sidan om alu listen, och kolla så det är silicon i överkanten på akvariet annars kan det läcka där.
Tog lite tid men det var det värt, läste här på forumet om hur det gick till.
Lycka till
#22 - 8 april 2005 20:54
För mig gick det åt 2.2 tuber
#23 - 8 april 2005 20:58

Akvarie/Glassilikon. Glasklar fogmassa. Stor styrka på icke-coated glas, keramik, målade och liknande ytor. Användes till akvarier, butiksfönster, montrar m.m. Temperaturbeständig upp till +200° C.
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=1][color=#000000]ArtikelNummer 34-4865 Pris [/color][/size][/font][font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=1][color=#000000]49,00[/color][/size][/font]

inte så farligt dyrt för en tub på www.clasohlson.se
#24 - 8 april 2005 20:59
Det är siliconet som gör jobbet alu ramen är dekoration.
#25 - 8 april 2005 21:05
[QUOTE=Karon]"det är bara viktigt att det inte är gift fritt.. ", Blev faktiskt himla bra det där ;).[/QUOTE]

Tack.. jag fick först ett silikon med gift men han snabbt att kolla om det var ok eller inte sen gick jag till en fiskaffär och köpte en tub hos dom och det fungerade bra =D
#26 - 8 april 2005 22:06
Det finns bra sätt å göra det å det finns dåliga...

Jag har inte haft problem med de kar jag lagat...så som jag beskrivit
#27 - 8 april 2005 22:12
[QUOTE=FAXJAN]Det är silikonet som gör jobbet alu ramen är dekoration.[/QUOTE]Ju det kan tyckas så MEN ramen förstärker hela konstruktionen...eftersom den ä limmad på glaset...gör det hela mer stabilt!!!
#28 - 9 april 2005 07:51
FAXJAN:Många alu-kar har nitade stift med bärande funktion. Förstår inte varför så många tar för givet att de bara är dekoration, det är ju helt fel.
#29 - 9 april 2005 08:58
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]FAXJAN:Många alu-kar har nitade stift med bärande funktion. Förstår inte varför så många tar för givet att de bara är dekoration, det är ju helt fel.[/QUOTE]Det finns ju även dom som tror på att gud finns...!!! ;-/
#30 - 9 april 2005 09:36
Poseidon: Ja, vi är några miljarder som gör det, för egen del tror jag så starkt att jag hellre skulle dö än förneka Hans namn, men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Faktum är ju att alu-kar som Dala/Zooline, Åled m.fl. har nitade aluminiumlister med bärande funktion. Listerna är alltså inte enbart av dekorativ betydelse vilket många verkar tro.

PS: Har du frågor av teologisk natur får du gärna messa mig privat ;)

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#31 - 9 april 2005 09:46
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]Poseidon: Ja, vi är några miljarder som gör det, för egen del tror jag så starkt att jag hellre skulle dö än förneka Hans namn, men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Faktum är ju att alu-kar som Dala/Zooline, Åled m.fl. har nitade aluminiumlister med bärande funktion. Listerna är alltså inte enbart av dekorativ betydelse vilket många verkar tro.

PS: Har du frågor av teologisk natur får du gärna messa mig privat ;)

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren[/QUOTE]Ursäkta men det var bara en reflektion...att det ä många som tror...utan att veta om det de tror på vara sanning...

Ovasett om listen är limmad och eller nitad så har listerna en förstärkande funktion på hela konstrktionen...!!!
#32 - 9 april 2005 09:52
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]Poseidon: PS: Har du frågor av teologisk natur får du gärna messa mig privat ;)

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren[/QUOTE]
Tack för inbjudan om Teologikurs hos dej...Men efter alla mina år i privat katolskskola så lär det nog inte ändra på min tro...Det har bara förstärkt min tro på att vi tror när vi borde veta bättre...
#33 - 9 april 2005 10:08
Nå, bäste Poseidon, det var inte av den anledningen jag erbjöd en teologisk diskussion. Jag tillhör den nya moderna skolan av kristna troende som inte ser någon konflikt mellan kristendom och naturvetenskap (betänk att det faktiskt var en katolsk munk som först lade fram teorin om big bang, och jag tycker inte heller att andlighet är något som ska påtvingas någon annan, religiös tro är något som frivilligt måste få växa fram. Antingen så tror man eller så gör man det inte. Och om någon inte gör det så ska man inte försöka ändra på dennes uppfattning (och vice versa förstås).

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#34 - 9 april 2005 10:12
Det är så sant...så sant
Ha en fortsatt trevligt helg
Mvh Valle
#35 - 9 april 2005 11:16
snacka om en diskussion som går off topic ;)

finns väl ramar som är ihoplödade också ?
#36 - 9 april 2005 12:39
Ja, tänk, man vet aldrig vad som händer med en tråd när man lämnar den... Skickar ett litet tack för hjälpen med lösningar.

Finns det nåt klurigt sätt att ta reda på var läckan är? Jag kan nämligen inte fatta var det läcker...
#37 - 9 april 2005 13:16
T-Röd avger en fin hinna när det har dunstat (kräk medlett påstår vissa), så använd aciton det är det bästa
/Lasse
#38 - 9 april 2005 14:51
Varför förfuska det hela?
Ska du börja skära i silikonet så skär rent i hela karet. Även om det blir mer arbete blir resultatet desto bättre och det värsta ligger i just startmomentet, sedan rullar det på av bara farten :)
Glöm bara inte att byta blad ofta så går det lättare och resultatet blir bättre.
#39 - 9 april 2005 15:02
Hej Zeloth!

Fi fan så trist läsning!!! Har själv varit med om ett läckande 375. Men det var mitt egna fel när jag skärde i silikonet. hoppas du nu inte slänger karet utan silikonar om det. Lovar att det inte kommer läcka igen, bara man gör det ordenkligt.

Lycka till !!!

Alexander från Luleå
#40 - 9 april 2005 16:18
Tjenis. Ett litet tips bara, använd ättiksprit istället för diskmedel när fogarna skall jämnas ut :) Detta dunstar så det behövs inte att man sköljer ur sådär jättenoga.
Skulle oxå tro på att det är bättre än saliv, men jag har inte testat det så jag vet faktiskt inte :)
#41 - 9 april 2005 16:39
använde saliv när jag fixa lite sprickor i duschen och där funka det fint.
gjort det när jag tätat motorn på moppen med silikon funka där med :D
#42 - 10 april 2005 09:25
Ta en titt på min Zoon lite bilder på akvarie renoveringar...
#43 - 19 april 2005 09:24
då var det dax igen...

Efter att jag "slarv-lagade" silikonfogen så har det återigen börjat läcka... Så klart är man korkad och lyssnar inte på rätt öra, utan måste prova själv först. Nu har jag bestämt mig för att åka till classe och köpa silikon och grejer i eftermiddag och sätta igång med att lägga ny silikonfog.

Är det någon (mer än poseidon) som har bra bilder på renovering av akvarier steg för steg får ni mer än gärna dela med er... Finns det nån bra sida där saken beskrivs? Nu behövs det stöd jag kan få ;-) Tycker minsann att detta är läskigt. Men vad skulle man vänta sig när man köper ett akvarium med benställning för 500:-...
#44 - 19 april 2005 11:30
Det är inte så svårt, faktiskt :)
Skaffa en rakbladsskrapa och gott om blad till den, ev. en tunnbladig brytbladskniv också.
Skär bort ALL invändgt sittande silikon, det är den tunga och tråkiga delen i det hela.
Tvätta rent med aceton.
Lägg patronen i pistolhandtaget och skär av spetsen, tryck ut en "lagom" tjock sträng i hörnen och stryk ut med fingret fuktat i saliv eller äggvita. Glöm inte att limma under den övre ramen.
Maskera ev. om du vill raka fina kanter.
Vet att allt detta sagts ett oändligt antal gånger, men ändå. Jag tror inte några bilder kan ersätta känslan när man har grejerna framför sig, hur hårt man kommer att behöva ta i, hur snabbt bladen blir slöa, hur mycket lättare det blir och hur mycket bättre om man byter bladen ofta. Hur kletigt silikon egentligen är ;) , hur man skall hålla fingret när man drar ut silikonet m.m. m.m.
Allt det måste man nästan upptäcka själv, men en sak är säker, om jag kan fixa det, då kan vilken normalt funtad människa det också :)
#45 - 19 april 2005 14:06
jag håller med karon.. det är lättare att känna eller veta hur det ska va i stället för att läsa eller se hur man gör. blir det fel kan man bara göra om det och som sagt i karons in lägg så när man har fått bort det gamla silikonet så är det bus enklet bara att kleta ut och fina till med fingret .. lycka till =D
#46 - 21 april 2005 09:25
Oki, men bara en sista (?) fråga till - Hur tjock brukar ni göra silikonfogen, d v s hur stort hål brukar ni skära på silikontuben?? Jag har upptäkt att silikonfogen är olika i akvariet vilket tyder på att det är omsilikonat en gång innan. Det jag tror är den nya fogen är jätte tjock och ganska ful och släpper jättelätt. Nu tänker jag att man kanske inte behöver stryka på så mycket - för mycket torkar ju onödigt långsamt, men samtidigt så måste man kanske kräma på så att det håller. Kort och gott - kan jag gå efter den typen av silikonfog som är tunnare, och ser äldre ut, eller är orginalsilikon av mycket bättre kvalitet än det jag ska sätta dit nu (claes ohlssons) så att jag måste göra tjocka fogar?
#47 - 21 april 2005 11:20
Lägg fingret i hörnet, ung. så tjockt skall det vara.
Litar du inte på dina fingrar kan du ta en tesked och lägga i hörnet ;)
Claes i sjöns lim är o.k., det behöver du inte lägga på extra tjockt av.
Om du tycker att det vara misstänkt lätt att peta loss fogen på sina ställen KAN det vara tecken på att det inte var ordentligt rengjort när det lades på silikonden gången, ta det som en påminnelse om vikten av att vara noggrann och att inte ta några genvägar. Skrapa rent ordentligt och tvätta rent med aceton (utan olja ;) )
P.s.
Sträva efter att stryka ut varje fog i ett drag, det är svårt att få det snyggt om du måste gå tillbaka och ta omtag.
Limma inte hela akvariet först, utan stryk ut fogarna succesivt. Risken är annars att limmet skinnar sig och det blir rynkigt när du skall dra ut fogen.
Glöm inte att lägga silikon mellan glaset och aluramen i överkanten.

Annons