Ursprungligen skickat av storfiskarn
Ett tag jobbade jag i en akvariebutik där jag svårligen kunde plantera växter i en del stora akvarier p.g.a av vattendjupet( å då är jag ändå 2 m lång)utan att blöta ner mig över axlarna.
Dessa stora akvarier vara väl 1.5 - 2.5 m långa vad jag minns och i slät aluminiumramsstandard( som var vanligt på sent 80 och tidigt 90-tal)och vad det verkar så har ju många akvarier över 570 l och sådant borde ju va rätt djupt eller?
Jag har ett 375 l nu å då räcker mina armar till.
Mina armar räcker inte heller till för att plantera växter längst bak i största akvariet. Den är 65 cm djup och står jag på köksstegen känns det som om man skulle plurra i när man böjer sig fram!
Hittade en behändig pincett, 45 cm lång, rostfri och med vinklade skänklar. De har man tydligen till att mata ormar med. 40 kronor gav jag för den på en konkursutförsäljning. Sen har jag köpt en sax med 35 cm långa skänklar, perfekt när man ska putsa till de höga växterna längst bak i karet. Om man har väldigt mycket växter i akvariet är det svårt att komma ner i gruset bland alla stjälkarna utan att knäcka dem, då är det väldigt praktiskt med pincetten. Man får öva lite bara, så att man inte mosar växterna vid planteringen!