NU har skiten hänt mig med

#1 - 26 augusti 2005 10:37
Imorse (nåja för en timme sen) vaknade jag, gick på toa, blev lite blöt om fötterna, reflekterade inte över det förrens jag var på toa...

Jodå, mitt 250L-kar läcker. Inga mängder, det står och droppar...men FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN....så var mest bara tvungen att få ur mig det...sådär
#2 - 26 augusti 2005 10:46
Beklagar hoppas det inte blev alltöfr mycket vatten på golvet.
#3 - 26 augusti 2005 10:49
Mnja, en 10-15-20L har väl droppat ut, så nej, inga extrema mängder. Det som stör mig mest (förutom det faktum att det faktiskt läcker) är att jag ÄNTLIGEN började bli nöjd med karet
#4 - 26 augusti 2005 11:12
Usch, jag får gåshud när jag läser det där... min parkett tål inte minsta droppe vatten utan att det blir fläckar. (hade behövts lackeras om för typ 10 år sen) Har båda mina kar stående där och båda karen är över minst 10 år gamla... [:-116]
#5 - 26 augusti 2005 11:36
Man är ingen riktigt akvarist förrän man upplevt sitt första läckage... ;) :D

Mitt senaste läckage var för 5 år sedan när mitt dåvarande 540 liters kar sprang läck kl. 5 på morgonen. Runt 150 liter rann ut på heltäckningsmattan och ner i betonggolvet under. Tur man inte hade parkett.
#6 - 26 augusti 2005 12:29
[QUOTE=Hasse H]Man är ingen riktigt akvarist förrän man upplevt sitt första läckage... ;) :D

[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]*S* Hoppas jag aldrig blir nån riktig akvarist då *S* ;)[/color][/font]
#7 - 26 augusti 2005 12:30
[QUOTE=Hasse H]Man är ingen riktigt akvarist förrän man upplevt sitt första läckage... ;) :D [/QUOTE]

Räknas det om ytterfiltret springer läck? *hoppas det räknas så kanske jag slipper uppleva nåt värre*
#8 - 26 augusti 2005 12:32
Läckande akvarium är ingen rolig upplevelse. För tre år sedan åkte vi till Gotland och en släkting ställde upp som fiskmatare och husvakt. Hon tog chansen att få en liten semester i vårt lediga hus....Släktingen bestämde sig en kväll för att lägga sig till ro och sova i vårt vardagsrum och gosade ner sig i vår mjuka soffa.

Kl. 05.00 på morgonen vaknade hon av en händelse, hon vet inte varför, och hörde plötsligt ett droppande ljud *ve och fasa*. Av nån anledning kikade hon bort mot vårt 250-liters Malawiakvarium och fick se att att de droppade från karet och ner på golvet *skrik*. Hon ringde till en annan släkting och tillsammans lyckades de att tömma akvariumet, det läckte i en nederkant, och fick låna ett extra akvarium av nån bekant...

Jag kan inte annat än säga att där hade vi en otrolig tur, en sån tur har man förmodligen inte så ofta. Hade inte släktingen bestämt sig för att sova i det rummet så hade förmodligen en stor del av vattnet droppat ur och letat sig genom golvet och ner till vår bottenvåning.. Och det hade inte varit roligt att komma hem till efter en semester.
#9 - 26 augusti 2005 12:57
Kl. 5 på morgonen ja... det är då det händer om det ska hända. :D . Själv vaknade jag och blev irriterad över att nån hade glömt stänga av vattenkranen i badrummet...tji fick jag.

Läckande akvarium, slangar till ytterfilter som lossnar, otäta packningar, innerfilter som lossnar från sin hållare och sprutar uppåt i hörnet där täckglaset är avskuret, been there, done that, whatever, allt som gör att vatten hamnar på golvet är härdande för en akvarist. Förr eller senare händer nåt, count on it.
#10 - 26 augusti 2005 13:46
Nåja, karet är nu tömt, fiskarna fick bli gäster i mitt 170L som numer är väldans överbefolkat (alla utom kampfiskhane med honor + två malar, som fick flytta in i en plastlåda på 25l, malarna fick flytta med för att i mitt "lilla" kar leker malparet just nu)

Så jag antar att det bara är att inhandla en två tuber akvariesilikon och silikona om hela karet? Tänkte mer att det är väl lika bra att göra det "hela" när jag ändå ska?

Några tips på tillvägagångssätt?
#11 - 26 augusti 2005 13:50
Själv blev jag väckt av sonen vid 6 tiden på SISTA APRIL (stora festdagen i Uppsala) av ett " pappa det är blött på köksgolvet"..Var ju ett litet kar men ca 20 liter utplattat på golvet blir jkligt mycket..
Lycka till med reparerandet!
#12 - 26 augusti 2005 14:47
Nu när jag tänker på det...överbefolkning i ett kar (som det just nu är i mitt "lilla" kar)...vad får det som följd? Och negativa följder åtgärdas lättast hur? Tänkte mer med vattenkvalite osv, och om det skulle förbättra något att ev. trycka i mitt "extra" innerfilter alt plugga in ytterfiltert från det läckande karet

Att fiskarna får mindre plats att röra sig på kan jag inte göra så mycket åt tyvärr
#13 - 26 augusti 2005 15:07
Jag hade satt i ett extra innerfilter för bakteriemängden, sen kanske göra extra vattenbyten om dom ska gå där ett tag..
#14 - 26 augusti 2005 15:20
Mjo, i väntan på svar så åkte "reserv"innerfiltret i...såg det som så att det inte gör någon skada iaf så.

Dom ska inte behöva gå där längre än nödvändigt. Men å andra sidan så kommer det gå någon dag på att pilla silikon, sen ytterligare några dagar för silikoning och härdning så
#15 - 26 augusti 2005 15:47
Haha:D ni påminner mig om min granne som väckte mig halvfem på morrgonen(knackade och plingade på som en galning).
Jag tog på mig badrocken och sprang över,medan jag sprang trodde jag att han och hans sambo blivit överfallna eller nåt men allt jag tänkte visa sig vara fel.

Killen hade efter många om och men fått tillstånd av regeringen(flickvännen)att handla in en rejäl akvarium,som skulle stå längs ena långsidan i vardagsrummet.
Så han börja leta ivrigt efter ett akvarium,efter ett par månader hitta han drömkaret 2,5m lång 70cm djup 60cm hög.

Allt var klart,vattnet va på plats,pumparna funka,bakteriefloran hade kommit igång och fiskarna va på plats 5 veckor hade detta tagit.

I sex dagar va allt perfekt till och med regeringen blev imponerad.
Sjunde dagen hände det som inte får hända,det som jag lovat att risken för e ganska liten.
Flickvännen vaknar kvart över fyra av något som droppar,det va ju såklart ingen av kranarna i lägenheten så hon börjar gapa o skrika tills grannen vakna,förskräckt fattar han att karet börja läcka han försöker hålla emot men droppandet ökar,flickvännen som står i trosorna bredvid hamnar i
chocktillstånd.

Enda lösningen är att springa till grannen som lura på honom akvarieintresset.

Då jag kommer in i hallen ser jag flickvännen sitta och gråta på hallgolvet med vatten överallt.
Det visa sig sedan hon vakna till liv,att dem haft en miniTSUNAMI hemma i vardagsrummet,då framrutan släppte o allt vatten for rakt fram till andra långsidan i rummet och så tillbaka mot det som var kvar av akvariet och ut i hela lägenheten.

Så går det när man är för ivrig och tar sig vatten över huvudet.
Killen hade inte kollat efter silikonet,hur länge den hade stått tom,Säljaren hade talat om för honom att silikonet va lite torr och att han kanske skulle behöva omsilikonera karet därför hade han fått ett så bra pris på akvariet.
Så klart hade jag ingen aning om detta:o
#16 - 26 augusti 2005 16:08
Kan säga att ajg nyss upptäckte en sak, och är det så, så kommer jag få kokotuppjuck.

Stod och lutade mig över/mot mitt numer tomma kar, noterar att övre ramen rör sig ganska lätt, känner, och utan några större problem går det att "vrida" den in/ner mot karet. Mao, ramen där uppe sitter inte riktigt hundra. Tittar vidare, på insidan av glaset och mot ramen...där ligger ingen silikonsträng på insidan.

Nu börjar kuggarna snurra. Jag rengjorde mitt ytterfilter igår...säg inte att...tanken som slog mig var; det SKULLE kunna vara som så...att utblåset i någon mysko vinkel, träffat mot kanten där...varpå vattnet SKULLE kunna ta sig ut....och med tanke på att det är ett ytterfilter, så fortsätter den ju pumpa runt vatten så länge där är vatten till insuget....

ska testfylla det igen ikväll...är det detta, och ni inte ser något inlägg från mig på ett tag, kontakta närmsta psykjavdelning, för det lär vara där jag är

/Mike - Irriterad, smått virrig och ev. lite koko redan
#17 - 26 augusti 2005 16:19
[QUOTE=Iit_mutt]ska testfylla det igen ikväll...är det detta, och ni inte ser något inlägg från mig på ett tag, kontakta närmsta psykjavdelning, för det lär vara där jag är

/Mike - Irriterad, smått virrig och ev. lite koko redan[/QUOTE]

haha humorn är de inge fel å iallafall.
hoppas allt går din väg :)

dagliga vattenbyten skulle nog inte va helt fel i de lilla akvariet för att hålla bort nitrit.
#18 - 26 augusti 2005 16:33
Mnja, jag har två saker jag lever efter i livet "Motionera på du....för i slutändan ska vi alla dö" och ett liknande som blivit småkänt pga trailern till "Masjävlar" "Jaha, vad ska hända för skit idag då?"

Det krävs mycket för att jag ska gå ner på knä och gråta en skvätt. Och humorn har alltid legat nära till hands. Men som sagt, vi får väl se hur reaktionen blir ikväll, eller ja, snarare kanske i morgon när karet stått en stund om inte annat får jag väl se det hela som en stor chans att möblera till det sista i karet

Nåja, nu ska jag sitta och deppskratta en stund i ett hörn...he'på'er ;)
#19 - 26 augusti 2005 18:41
Takfärgen i lägenheten under mig lossnade när mitt 8kantiga sprang läck en morgon klockan 4. Han undrade va f**n vi höll på med???
#20 - 26 augusti 2005 19:02
Varför händer all skit mellan 4 och 5 på morgonen? Är det för att man sover som djupast då? ;)
#21 - 26 augusti 2005 19:03
[QUOTE=heljis]Varför händer all skit mellan 4 och 5 på morgonen? Är det för att man sover som djupast då? ;)[/QUOTE]

asgarv kallas lagen om all jävlighet
#22 - 26 augusti 2005 19:04
Ah. Murphey har som vanligt ett finger med i spelet. Snabbt svar förresten.
#23 - 26 augusti 2005 19:05
Det är då Murphy går upp ungefär :P

Nåja, nu är vadslagningen igen; karet fyllt till 3/4, ska låta stå tills imorrn. Kommer vattnet vara kvar eller inte? OCH för att göra det än mer spännande; OM vattnet är kvar, så fyller vi hela vägen upp, VAD händer då?

;)
#24 - 26 augusti 2005 19:07
Och, om din teori var fel, hur många liter kommer läcka ut mellan 4 och 5 i natt? ;)
#25 - 26 augusti 2005 19:26
Ungefär en 180l :P Men nu står det nere i tvättstugan här i huset, så rent så sett får det läcka bäst f*n det vill. Det värsta som kan hända nu är att hyllan i ställningen får fnatt då den är en målad spånskiva ;)

Känner mig ungefär lika excentrisk och överenergisk som Bosse Bildoktor ;)
#26 - 26 augusti 2005 19:29
[QUOTE=Iit_mutt]Det är då Murphy går upp ungefär :P[/QUOTE]
att döma av historier så verkar de inte bättre.

Nåja, nu är vadslagningen igen; karet fyllt till 3/4, ska låta stå tills imorrn. Kommer vattnet vara kvar eller inte? OCH för att göra det än mer spännande; OM vattnet är kvar, så fyller vi hela vägen upp, VAD händer då?

;)

5spänn på att allt vatten är kvar (lite positiva tankar kanske hjälper)

[QUOTE=heljis]Snabbt svar förresten.[/QUOTE]

snabba svar är min specialitet ;)
#27 - 26 augusti 2005 19:31
[QUOTE=Raven]snabba svar är min specialitet ;)[/QUOTE]Snabba och många :D Jag var iofs inte så långt efter dig sen, heller.
#28 - 26 augusti 2005 19:36
finns vissa fördelar med 2 monitorer men skulle egentligen behöva 3 :rolleyes:
#29 - 26 augusti 2005 20:55
[QUOTE=Raven]finns vissa fördelar med 2 monitorer men skulle egentligen behöva 3 :rolleyes:[/QUOTE]
Hehe. Sitter själv med fyra skärmar på jobbet. Där snackar vi surfning på hög nivå.

Och klockan 5 på morgonen är nog inte så illa ändå eftersom många (de flesta?) går upp inte långt därefter. Då hinner man göra nåt åt det. Det vore ju värre om det sprang läck vid typ klockan 7 när man precis gått iväg och det ligger och droppar genom hela huset tills man kommer hem vid sextiden på kvällen... ;)
#30 - 26 augusti 2005 21:07
[QUOTE=dinajel][QUOTE=Raven]finns vissa fördelar med 2 monitorer men skulle egentligen behöva 3 :rolleyes:[/QUOTE]
Hehe. Sitter själv med fyra skärmar på jobbet. Där snackar vi surfning på hög nivå.

Och klockan 5 på morgonen är nog inte så illa ändå eftersom många (de flesta?) går upp inte långt därefter. Då hinner man göra nåt åt det. Det vore ju värre om det sprang läck vid typ klockan 7 när man precis gått iväg och det ligger och droppar genom hela huset tills man kommer hem vid sextiden på kvällen... ;)[/QUOTE]
Nä men typ drar iväg över helgen och kallas hem av grannen för att de sett en FÅGEL i vårt hus och då upptäcker att ett hål i strilröret är felriktat och sprutar ut vatten på golvet... ven skickade in fågeln det måste ha varit något gott väsen... Om vi kommit hem efter helgen hade akvariet varit tomt, fiskarna döda och ännu mer av parketten kvaddad!
#31 - 26 augusti 2005 22:15
Nåja, kan säga nu, såhär 5 timmar senare, att Raven ligger bra till, vad jag kan se nivåmässigt och droppmässigt läcker det inte än iaf...men natten är lång och Murphy vaknar snart ;) :P
#32 - 26 augusti 2005 22:16
5 timmar? Nåja, forumklockan ligger två timmar efter...3h då, sorry Raven, sämre odds för dig nu då :P
#33 - 26 augusti 2005 22:22
[QUOTE=Iit_mutt]5 timmar? Nåja, forumklockan ligger två timmar efter...3h då, sorry Raven, sämre odds för dig nu då :P[/QUOTE]

forumklockan går 2 minuter fel dom där timmarna måste du ställa in själv i kontrollpanelen.

ska va gmt +1 timme
#34 - 26 augusti 2005 22:25
Ah! Missat helt...nåja, du har iaf oddsen emot dig :P
#35 - 26 augusti 2005 22:28
haha förvisso.
duger en 5kr tygmus som betalning ;) men du får ta den från katten min själv :p
#36 - 26 augusti 2005 22:48
Själv väntar jag på att mitt 450 med sprucken botten ska börja läcka, sprickan har varit där i ett år nu :D
#37 - 26 augusti 2005 22:54
[QUOTE=heeke]Själv väntar jag på att mitt 450 med sprucken botten ska börja läcka, sprickan har varit där i ett år nu :D[/QUOTE]Crazy?! Har du det stående ovanpå en golvbrunn eller? O får man fråga hur du upptäckte sprickan om karet var igång? Inget bottensubstrat? ;)
#38 - 26 augusti 2005 22:55
Den som väntar på något gott ;)
#39 - 26 augusti 2005 23:18
Senast jag såg den var när jag flyttade i december, blev smått orolig. Men när jag tänkte efter så var den nog där när jag lyfte in det första gången för ca ett år sedan.
Ville inte se den så jag förträngde den.
Verkar fungera bra så länge det är lika mycket tryck utifrån som inifrån (står på skiva och frigolit)
#40 - 26 augusti 2005 23:20
[QUOTE=heeke]Ville inte se den så jag förträngde den.[/QUOTE]Modigt? Dumdristigt? Det lär du märka förr eller senare :)
Dock måste en spricka i botten vara bland det lättaste att laga med ett akvarium. Bara limma en ny glasskiva som täcker hela sprickan ovanpå.
#41 - 26 augusti 2005 23:24
Modigt, nja!?
Dumstridigt, JA!!
Blir en ny skiva i när det ska flyttas till ett annat rum innom en inte alltför avlägsen framtid.
#42 - 26 augusti 2005 23:34
ta en skiva då som går från vägg till vägg så att säga å inte en som bara täcker sprickan
#43 - 26 augusti 2005 23:42
Sprickan går från framkant till bakkant så det blir en skiva från "vägg till vägg", men det blir inte över hela bottenglaset.
#44 - 27 augusti 2005 10:08
Jaha, ja men grattis då, Raven, en femma rikare ;) Nyss när jag vart nere och tittade, så mjodå, allt vatten är kvar, inte blött på bänken osv osv.

Nu har det fyllt "hela" vägen upp. Läcker det inte nu heller...så ptja, psyk nästa...jösses.

The dice is rollin' ;)
#45 - 27 augusti 2005 12:18
ja e rik ja e RIK haha

det har förekommit folk innan härinne som haft akvarie som läckt ut vatten när det fyllts upp för mycket då ramakvarie inte varit tätad allra längst upp.
får hoppas de är samma här.

kan ju alltid slänga på lite silikon nu när karet är tömt.
#46 - 27 augusti 2005 23:41
Ja, jag har inte varit nere och tittat nu ikväll sen jag fyllde hela vägen upp. MEN det känns troligt. Och jag tänkte låta det stå till måndag, har det inte börjat läcka då, så drar jag ens trän silikon mellan glas och ram där uppe s.a.s.

EN riktigt rolig sak har dock hänt under dagen när jag varit iväg. Men andra kampfiskhane, tillsammans med 2 honor och två malar (malarna för att det är mallek i mitt andra kar för tillfället) fick flytta in i en plastbox på 20L från ett gammalt kylskåp.

Den hanen har spenderat hela dagen med att bygga skumbo. Liten ljusglimt i "skiten" s.a.s. :)
#47 - 27 augusti 2005 23:44
[QUOTE=Iit_mutt]Den hanen har spenderat hela dagen med att bygga skumbo. Liten ljusglimt i "skiten" s.a.s. :)[/QUOTE]

inget ont utan nåt gott ;)
#48 - 27 augusti 2005 23:47
Nej det känns helt kanon faktiskt (med tanke på allt annat som bara skitit sig). Han har inte visat något alls intresse tidigare, men det är klart, nu sjönk höjden från 50cm ner till 15cm...och det är då bara malarna förutom kampfiskarna som är där i, så han har väl fått "fenan ur äschlet" ;)
#49 - 27 augusti 2005 23:57
lycka till med dom små :)

ska försöka få köpt ett mindre helglas akvarie till mina småräkor.
platyna har börjat jaga dom :(
#50 - 28 augusti 2005 00:26
sitter själv och funderar på ett 170L kar till som jag ev. får för en billig peng, och dela upp det i en...ptja, 3 fack och köra som yngelkar eller liknande. Får väl se var det slutar, och framförallt, vad priset blir
#51 - 28 augusti 2005 00:30
är ju inge svårt å dela av med filtermatta och köra ett ytterfilter som tar vatten från fack 1 och kör ner det i fack 3.
#52 - 28 augusti 2005 00:48
Mnja, tänkte väl mer dela upp karen med plexi, och sen i nederkant köra en "specialare" för filter (bestående av avloppsrör, elrör och filtermaterial, och köra ut vattnet via strilrör. Men det har jag inte tänkt sådär tokmycket på än. Ska väl övertala päronen först, då jag flyttat hem till dom igen så. Men dom har ju en nedrans stor fin toalett på ovanvåningen som inte används ;) :P
#53 - 28 augusti 2005 09:22
Nu så...1 dygn har det stått fullt, inte en droppe...ska jag skratta eller gråta, lite blandade känslor. Nåja, låter det nog stå någon dag till så får vi se vad som händer och sker
#54 - 28 augusti 2005 21:27
Sådär, läcker fortfarande inte. Problemet är löst mao. Måste dock säga att det leks för fullt just nu mellan kampfiskarna i plastbaljan, så jag väljer nog att skratta lite åt hela hitorien ;)
#55 - 28 augusti 2005 21:42
då får du nart en massa småfisk definitivt ett skäl till å skaffa mer/större akvarium ;)
#56 - 28 augusti 2005 22:26
ja det blir väl att sikta på det där 170L-karet som då delas upp. Blir att dela upp på 4fack á 42L/st. Nog för lekkar till kampfiskarna, och plats för yngel i olika åldrar, utan att dom kan mumsa i sig varann
#57 - 29 augusti 2005 05:32
"Det som inte dödar en gör en starkare" säger dem ju ;)
#58 - 29 augusti 2005 17:57
Då var det dags för uppdatering.

Raven, var glad att du inte satsade på att det skulle hålla som fullt med.

Idag, andra dagen helt påfyllt, så finns där vatten utanför, det läcker mao. Så nu är det bara att tömma och börja pilla silikon.

Några tips på att få bort det absolut tunnaste (resterna) av silikonen? (söker inte innan då jag ändå skulle skriva här så det så ;) )
#59 - 29 augusti 2005 19:13
rakbladkniv med många reserblad ska tydligen funka bra efter vad jag läst men var försiktig så inte du repar glaset.

kniven längst upp på bilden skulle nog funka fint å skära rent glasen
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/307615_B_2004-06-30_113245.jpg

den längst ner kan nog funka bra å skära rent allra längst in i hörnen.

även torka rent med lösningsmedel för att få bort alla fingeravtryck och liknande.
aceton utan olja näms som en
#60 - 29 augusti 2005 19:22
[QUOTE=Iit_mutt]Då var det dags för uppdatering.

Raven, var glad att du inte satsade på att det skulle hålla som fullt med.

Idag, andra dagen helt påfyllt, så finns där vatten utanför, det läcker mao. Så nu är det bara att tömma och börja pilla silikon.

Några tips på att få bort det absolut tunnaste (resterna) av silikonen? (söker inte innan då jag ändå skulle skriva här så det så ;) )[/QUOTE]

Fy vad surt :( Jag lider med dig.

För att få rent från silikon är ett sådant rakblad som Raven visar kanon. Byt dock blad OFTA, typ var 3e min.. Det är det värt! Ska du ta isär det och silikona om från början eller bara silikona om på insidan? För att få bort det allra sista är aceton en bra grej. Lycka till!
#61 - 29 augusti 2005 22:30
Tanken är väl att plocka bort så mycket silikon som möjligt, blir nog dock inte att riva bort ram osv osv, utan då ta så mycket som möjligt från insidan och sen hålla tummarna...ungefär så
#62 - 29 augusti 2005 23:11
frågan är om du ens KAN ta bort ramarna.
en del är ihoplimmade till exempel.

emn det räcker långt om du bara skär bort allt silikon du kkommer åt å tvättar å lägger på fräsht.
#63 - 9 september 2005 00:47
hur går det med silikoneringen ?

Annons