Nu har jag tänkt till lite! Woodrock

#1 - 21 december 2010 22:59
O det var kanske inte en dag försent ;)

Har ju upptäckt att BTN har nåt som kallas för Woodrock (ok kanske inte deras nyaste nyhet) o det tror jag skulle passa i vårt Juwel 450L!
Var ju så inne på en miniAmazonasbakgrund från BTN att jag nästintill blev deprimerad när jag inte kunde få loss ramen med mittstag från karet för att ens få i bakgrunden. Jo det hade säkert gått, men det hade gått åt en hel del svordomar, tålamod o förmodligen ett trasigt kar.. O jag vill ju gärna klara av saker o ting som jag får som idé på ett par timmar [:I] helst igår ;)

Hur som helst, varför har ingen tipsat om Woodrock tidigare?? Med detta kan jag ju bygga filter bakom o få en snygg bakgrund, precis som jag vill ha ju :D
Tjohoo!

Har googlat lite på bilder på Woodrock, men får inte så många inspirerande träffar.. har kollat alla bilder på BTN's hemsida, men nu vill jag gärna se lite bilder på era kar oxå!
#2 - 23 december 2010 13:15
Ingen som har erfarenhet utav Woodrock?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 december 2010 14:17
Jodå erfarenhet har jag, men så många foton har jag inte direkt. De enda jag på rak arm kan påminna är de som ligger på BTNhemsidan
http://www.backtonature.se/sweden/inspiration_woodrock.html

Jag vet dock inte om utrymmet är tillräckligt stort på sidan för att Juwel-filtert skall komma plats där
#4 - 23 december 2010 15:34
Plocka bort Juwelfiltret då du kommer att få ett tillräckligt filter ändå i bakgrunden:)!
Bilagor:
#5 - 23 december 2010 18:55
ansjo skrev:
Plocka bort Juwelfiltret då du kommer att få ett tillräckligt filter ändå i bakgrunden:)!

Precis vad jag tänker göra =) Ska njuta i mellandagarna med att slita bort den gamla bakgrunden o filterboxen ;)

Nån som är duktig på det här med att bygga filter bakom bakgrunden?
#6 - 24 december 2010 10:08
Jag byggde mitt mini-amazonas bakgrundsfilter efter beskrivningen som finns på Backtonaturesidan. Jag har haft akvariet igång i 1½ år nu och det fungerar utmärkt.
Whizzer skrev:
Precis vad jag tänker göra =) Ska njuta i mellandagarna med att slita bort den gamla bakgrunden o filterboxen ;)

Nån som är duktig på det här med att bygga filter bakom bakgrunden?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 december 2010 10:21
Whizzer skrev:
Precis vad jag tänker göra =) Nån som är duktig på det här med att bygga filter bakom bakgrunden?

det finns ju som sagt ett foto på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=600/woodrock-filter.jpg
#8 - 24 december 2010 11:24
Woodrock är riktigt snygg, synd bara man inte kan köra den till 720 och 2 meterskar :(
Önskar att det varit möjligt att bygga ihop så det funkat för då hade jag lätt haft det i mitt stora nu.
#9 - 25 december 2010 11:00
Nu har jag varit inne på PWSS o beställt Woodrock :D Kunde inte låta bli, lika bra o beställa medan lönen fortfarande är lite ny o relativt oanvänd ;)

Direkt efter att jag knapprat iväg beställningen kom jag på att jag lika gärna kunde ha knapprat in tillbehören i samma beställning, dvs raster, filtermatta (att klippa sönder) o nån slags pump... Men sen blev jag lite osäker på vilka sorters grejor jag egentligen ska ha? Det fanns bl.a olika storlekar på raster, räcker det med en? Den största? Eller ska man kanske ha två?

O det här med pump då? På bilderna ser det ju bara ut som om det är ett pumphuvud som används.. Vad ska jag införskaffa för sort?
#10 - 25 december 2010 13:07
Eftersom pumphuvudet drar vattnet genom hela bakgrunden räcker det med en pumpskalle, och där finns massor av sorter och storlekar att välja mellan:).
Jag gillar Aquaclears pumphuvud då de har bra pris och bra kapacitet, och sedan är Eheims Compacthuvuden inte fel då de tar liten plats jämfört med kapaciteten de ger. Du bör ha ett flöde på ca 3 ggr karets volym per timma, och då ser du att det blir svårt att hålla det flödet genom endast ett raster och du får då följa instuktionen på BTN:s hemsida om just detta "problem".
#11 - 25 december 2010 14:06
Har precis själv ordnat till en smart filterlösning bakom min slimline-bakgrund. Och en smart sak att tänka på är att hellrer ha lite för mycket raster. Och kanske ännu bättre tycker jag är att man också har en ytavrinning (dvs ett litet jack sågat i insugssidan).
#12 - 25 december 2010 19:05
Mycket bra tips!
#13 - 22 januari 2011 22:35
ansjo skrev:
Eftersom pumphuvudet drar vattnet genom hela bakgrunden räcker det med en pumpskalle, och där finns massor av sorter och storlekar att välja mellan:).

Jag gillar Aquaclears pumphuvud då de har bra pris och bra kapacitet, och sedan är Eheims Compacthuvuden inte fel då de tar liten plats jämfört med kapaciteten de ger. Du bör ha ett flöde på ca 3 ggr karets volym per timma, och då ser du att det blir svårt att hålla det flödet genom endast ett raster och du får då följa instuktionen på BTN:s hemsida om just detta "problem".

Är det en sån här jag ska skaffa?
http://www.pwss.se/product.php?productid=4251&cat=288&page=1&send_isJS=Y&send_browser=YNY|MSIE|8|Win32|Y|1366|768|

Filtermatta står näst på tur, hur mycket kan det gå åt på ett ungefär för att fylla bakgrunden?
#14 - 23 januari 2011 09:29
Bakom min 80 cm Amazonas som jag har i ett ca 90 liter stort akvarium fick jag nog i 10-15 liter. Se tråd här.
Bilagor:

Annons