Nu har jag de bevisat!

#1 - 8 mars 2009 12:45
För någon månad sedan tog jag hand om två elbukssalamanderyngel som jag la ner i mitt lilla körsbärskar på 20 liter. Jag hade egentligen inte några stora förhoppningar att de skulle klara sig då jag hade svårt att veta vad de skulle livnära sig på. Jag såg dem sedan inte på några veckor tills för någon vecka sedan. Då hade de utvecklat fram och bakben och traskade runt på botten i karet. Fortfarande var jag fundersam kring vad dessa krabater kunde livnära sig på för något i karet då de bara var ca 0,5cm när jag släppte ner dem men tänkte att de har väl hittat lite skräp på botten som de knaprat på men som jag ändå inte sett dem äta av.
Nu har den ena hunnit bli 3cm och den andra 2cm och är alltid runda och tjocka och min fundering var fortfarande, vad äter de för att bli så runda?
Tills idag då jag ser den ena salamandern med en räkstjärt stickandes ut ur munnen som den såg nöjd och belåten ut med.
Så till alla er som skulle vilja föda upp salamanderyngel så kan ett räkkar vara ett bra ställe för sådana krabatar :d
#2 - 8 mars 2009 12:55
Ja körsbärsräkor förökar sig värre än guppy så dom kommer nog aldrig bli hungriga
#3 - 8 mars 2009 18:36
Har du några räkor kvar då, eller har de ätit upp alla?
Har själv haft salamandrar glupska saker :)
#4 - 8 mars 2009 20:58
Ne då inte alla men har sett att beståndet har minskat iof. Får särskilja dem senare.

Annons