Nu har jag bestämt mig! Bra idé?

#1 - 10 juli 2006 19:25
Hej igen!

Nu har jag läst om fiskar varje dag i ett par veckor och hunnit ändra mig en massa gånger :). Men nu har jag bestämt mig(tror jag) ;) och behöver veta om det är en bra idé. Jag har tänkt följande:

Asientema på mitt akvarium
Kar: Ett Juwel rekord 110L (har ej köpt ännu kan tänka mig lite större).
Sand: Engelsk sjösten 2-3mm eller någon fin sand.
[FONT=Verdana]Växter: Indisk Hygrophila(Sydöstra Asien) - Alghämmande & [FONT=Verdana]Javaormbuskar(Sydöstra Asien) & Chruptocoryne beckettii (Sri Lanka)[/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Stenar och rötter: Behöver tips![/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Fiskar:[/FONT][/FONT]
[LIST]
[*][FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana][FONT=Verdana]2st dvärgguramis[/FONT][/FONT]
[*][FONT=Verdana][FONT=Verdana]5st purpurbarber[/FONT][/FONT]
[*][FONT=Verdana][FONT=Verdana]5st guldbarber[/FONT][/FONT]
[*][FONT=Verdana][FONT=Verdana]1st siamesisk algätare[/FONT][/FONT][/LIST][FONT=Verdana][FONT=Verdana]Vill helst ha fiskar i alla delar av akvariet, tror ni detta är en bra kombination?[/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Tacksam för synpunkter, vilka om helst!!! :D [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Mvh[/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Malin[/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
#2 - 10 juli 2006 19:31
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Personligen hade jag bara valt en sorts barb istället för två och kanske lagt till någon art som är lite mer bottenorienterad, t ex kuhliål,[/COLOR] [/FONT][FONT=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281[/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid], botia striata, [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928[/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid], eller[/COLOR][COLOR=darkorchid] dvärgbotia,[/COLOR] [/FONT][FONT=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265[/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid].[/COLOR][/FONT]
#3 - 10 juli 2006 19:31
Purpurhuvudsbarber menade jag såklart =)
#4 - 10 juli 2006 19:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jamen det var ju det jag läste juh?!:p (så det spelade ingen roll att du glömde huvudet ;))[/COLOR][/FONT]
#5 - 10 juli 2006 19:39
Ålen verkade läskig, står att den kan lämna akvariet på natten om man inte har tätslutande täckglas...sova gott om natten? Hi hi! Botia striata ville ha stark cirkulation i vattnet vilket jag inte tror de andra fiskarna ville... Men den lilla dvärgbotian skulle nog passa in, hmm... måste fundera igen =).
#6 - 10 juli 2006 19:57
Inga andra synpunkter/ tips? Någon?
#7 - 20 december 2007 12:37
praktbotia eller pakistan-||-
#8 - 20 december 2007 12:55
Gärna några flera siameser? De är väldigt sociala fiskar, framförallt om de får växa upp ihop. Kuhliålar är coola fiskar! :P
#9 - 20 december 2007 13:34
Du menar såklart Javaormbunke och inte buske :P
Det är bra växter, snyggast blir de om man fäster dem på en sten eller rot (med tex goliath-sytråd).

Jag gillar själv asienfiskar väldigt mycket, vill ha något liknande i framtiden :)
Kuhliålar är jättesöta! det räcker att man har något som ligger för de små matnings-hålen i täckglaset. Och så bör man ha mycket gömställen och grottor, så trivs de och kommer inte försöka rymma.

Lycka till hur du än bestämmer dig :)

Annons