Nu har det hänt mig med

#1 - 10 december 2008 08:30
Det som man varit orolig för skulle hända hände igår kväll.
Jag låg som bäst och läste en deckare,klockan började närma sig 12 och skulle precis till att släcka då jag hör ett litet "dripp-dropp" ute ifrån tv-rummet. Tänker att det är väl tetrorna som håller liv och är framför utbåset på pumpen. Vänder mig om och fortsätter läsa. Dripp-dropp, nä fasen det är något som inte stämmer. Stiger upp, tänder lampan i tv-rummet och ser att det droppar från akvariet. Tog ett par sek innan man började tänka lågiskt. Fram med ficklampa.
Nej det läcker inte bara från pumpen.Tusan oxå. Var läcker det?
I en av silicon skarvarna hade det blivit en reva på 15cm uppefrån och ner. Akvariet höll på att dela sig. Lätt panikslagen på med kläder, ut och hämta trägårdsslangen. Ena änden i karet, ut suga som en idiot, händer inget.Springer in, veck på slangen. Idiotförklarar både slangen och mig själv. Fram med handukar.
Fyller också karet jag har framme som sjukkar med vatten från det spruckna karet. När jag hade tömt ut hälften av vattnet ur karet så hade sprickan i siliconet gått ihop. Så jag slapp flytta fisk mitt i natten.
Så idag har jag ett stort projekt framför mig. Ut med allt,torka göra rent.

Nu till själva frågan. Akvariet är på ca 240l och med brutna hörnor. Det är vid en sådan hörna siliconet spruckit. Jag tänkte skära bort denna lilla rutan och silikona dit igen. Jag har silikonat akvarium för och vet detta med hur rent det behöver vara. Men i skarvarna mellan nytt silikon och det gammla, hur gör man där? Måste vara svårt att få tätt. Är tacksam för alla tips. Vill få igång det så snabbt som möjligt igen. En annan sak jag legat och grubblat på inatt är om jag ska silikona dit mitt stag när jag ändå håller på. Det hade kanske minskat späningen på hörnorna i karet?
#2 - 10 december 2008 08:36
Om jag vore du så skulle jag börja med att köpa att begagnat kar billigt på blocket och tömma det som läcker.. Sen skulle jag i lugn och ro börja planera en renovering av det trasiga karet.

Om du ska köpa ett begagnat kar så känn efter på sililconen. Den ska kännas som gummi och inte som hårdplast och det ska inte växa en massa alger inunder siliconen.

Det är snyggast om man skär bort all gammal silicon men det är mycket svårare att vara riktigt säker på att det blir rätt, speciellt om karet inte är tätt, det är inget man bara ska chansa på lr vad tror du.. :D
#3 - 10 december 2008 08:38
Oj det lät inte så roligt. Hoppas du läser det. har inga tips men det är ite så roligt när ens akvarium läcker.
#4 - 10 december 2008 08:42
Tänk på att andra sidan kan vara på G också. I ditt läge hade jag tagit helhetsgrepp och gått över alla fogarna för att sova lugnt.
#5 - 10 december 2008 09:23
Vilket fabrikat på akvariet?
Har precis köpt ett 240 liters, så man blir lite orolig
#6 - 10 december 2008 11:32
Har nu tömmt ur karet. En akvarist måste alltid vara redo, eller vad man ska säga. Jag har ett akvarium som jag använt till sjukstuga och ett som jag bara hade stående. Dom är på 40 resp 60l. Så dom iordningstäldes i all hast idag. Har skurit väck siliconet och halva pekfingert nu och har väl ett par timmar av fintrimmning kvar så det blir helt rent. Ska köra till stan med och försöka hitta riktigt akvariesilicon.
Här är ett par bilder på det. Du får se om det är samma som du köpt Karlsson.
http://www.flickr.com/photos/7308753@N08/3097889888/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/7308753@N08/3097889894/in/photostream/
#7 - 10 december 2008 11:37
Har inga...

..större tips till dej annat än de du redan fått.
Lycka till!
K
#8 - 10 december 2008 15:03
hur gammalt var karet?
#9 - 10 december 2008 17:11
Jag vet inte exakt hur gammalt karet är. Jag bytte till mig det för lite mer än ett år sen och förra ägaren hade nog haft det i ett par år. Vet inte vad det är för märke på karet men det kanske finns någon som kan se det på bilderna.
Har nu hållt på hela dagen med att skrapa och skära bort silicon. Siliconet känns för övrigt mjukt och fint överallt.
Funderar nu på detta med mittstag. Om detta är problemet som gjort att det gick som det gjorde. Det finns längsgående stag på fram och bakrutan men det hjälper ju inte på den fogen som släppte igår natt. Karet har stått på rakt och plant och stått på ett liggunderlag.
#10 - 10 december 2008 19:35
Jag skulle absolut sätta dit 2 st mittstag för att avlasta hörnen och du har ju en sarg redan så då är det lätt fixat;)
#11 - 11 december 2008 13:57
Nu är första limningen gjord. Svårt att tänka på var man får sätta fingrarna på glaset och samtidigt lägga det exakt rätt. Ser ut som jag fick in silicon överallt. Får ligga så tills imorgon.Då limmar jag nog dit mittstag och snyggar till det jag limmat idag.Hittade vad det är för märke på karet idag med. Det stod på baksidan av ljusrampen.Aqua Lux heter det och är made in polen.Fint de!! Lite bilder för den som är intresserad.
http://www.flickr.com/photos/7308753@N08/3099561929/

http://www.flickr.com/photos/7308753@N08/3100395918/in/photostream/

http://www.flickr.com/photos/7308753@N08/3100396282/in/photostream/
#12 - 11 december 2008 14:16
ser jag rätt??? har du limmat med ett TRANSPARENT silicon...
#13 - 11 december 2008 14:20
Av fingeravtrycken att dömma misstänker jag att du glömde införskaffa tunna latexhandskar.. ;)

Åheim, iom att resterande akvarie var limmat med transparent silikon så tycker jag att han gjort ett bra val..
#14 - 11 december 2008 14:24
Av fingeravtrycken att dömma misstänker jag att du glömde införskaffa tunna latexhandskar.. ;)

Åheim, iom att resterande akvarie verkar vara limmat med transparent silikon så tycker jag att han gjort ett bra val..
#15 - 11 december 2008 14:32
Gaffel skrev:

Åheim, iom att resterande akvarie verkar vara limmat med transparent silikon så tycker jag att han gjort ett bra val..
är 98% säker på att karet är limmat med svart silicon, finns knappt helglas som är limmade med transparent nuförtiden;) (får vänta o se vad han svarar...)
#16 - 11 december 2008 14:36
Nog har du rätt alltid, synade bilderna i zoomläge och visst är det från början limmat med svart glassilikon..

Gör om och gör rätt, sikasil-e finns på hornbach för 56:-/310ml tub..
#17 - 11 december 2008 20:27
jo jag vet att det inte blir rätt färg. Men var och letade på 3 ställen här i karlskrona och dom hade inget svart silikon. Hittade inte ens akvarie silikon. Dom hade bara våtrums och sanitet. Sikasil hade dom på ett ställe, men bara det vita. Läste manualen till deras prudukter som låg där och det fanns mögelmedel i det. Inget svart. Hittade riktigt akvariesilikon hos glasmästaren och jag frågade, han hade inte svart heller. Suck...
Men funderade på det sen när jag körde hem. Man kan ju ta en liten pensel och måla glaset svart på utsidan så kommer det nog inte synas allt för mycket.
Handskar hade varit bra att ha. Ska tänka på det till nästa gång. Var lite krångligt att hålla glaset nu.
#18 - 20 december 2008 09:09
Uppdatering. Efter att jag limmat karet fick det stå i 4dagar och härda. Passade på att limma dit 3 mittstag. Fyllde först karet till hälften och fick stå så över natten. Igår så tömde jag det och slog i grus och fyllde igen. Man ska väl inte ropa hej än men det ser ut som det sitter ihop. Ska som sagt fixa till med att måla svart över silikonet då jag inte hittade svart silikon i denna stan. Men det känns som ett mindre problem. Det är tätt iaf.
http://www.flickr.com/photos/7308753@N08/3122466574/in/set-72157610925602039/
#19 - 20 december 2008 09:22
Akvarium Ronneby har svart silikon ;)
#20 - 20 december 2008 09:50
Svart silikon eller ej. Sjukt fin svärdsplanta är det i alla fall. :D
HUr mkt vatten hamnade på golvet då?
#21 - 20 december 2008 18:03
Karlsson1 skrev:
Akvarium Ronneby har svart silikon ;)

Humm mummel, kunde du ju kläckt ur dig innan....;)

Ja det han inte rinna ur så mycket vatten. Jag var som tur va vaken när det började porla.
#22 - 20 december 2008 19:47
Var där för en vecka sedan o köpte silicon, visste inte innan [:(]

Annons