Det som man varit orolig för skulle hända hände igår kväll.
Jag låg som bäst och läste en deckare,klockan började närma sig 12 och skulle precis till att släcka då jag hör ett litet "dripp-dropp" ute ifrån tv-rummet. Tänker att det är väl tetrorna som håller liv och är framför utbåset på pumpen. Vänder mig om och fortsätter läsa. Dripp-dropp, nä fasen det är något som inte stämmer. Stiger upp, tänder lampan i tv-rummet och ser att det droppar från akvariet. Tog ett par sek innan man började tänka lågiskt. Fram med ficklampa.
Nej det läcker inte bara från pumpen.Tusan oxå. Var läcker det?
I en av silicon skarvarna hade det blivit en reva på 15cm uppefrån och ner. Akvariet höll på att dela sig. Lätt panikslagen på med kläder, ut och hämta trägårdsslangen. Ena änden i karet, ut suga som en idiot, händer inget.Springer in, veck på slangen. Idiotförklarar både slangen och mig själv. Fram med handukar.
Fyller också karet jag har framme som sjukkar med vatten från det spruckna karet. När jag hade tömt ut hälften av vattnet ur karet så hade sprickan i siliconet gått ihop. Så jag slapp flytta fisk mitt i natten.
Så idag har jag ett stort projekt framför mig. Ut med allt,torka göra rent.
Nu till själva frågan. Akvariet är på ca 240l och med brutna hörnor. Det är vid en sådan hörna siliconet spruckit. Jag tänkte skära bort denna lilla rutan och silikona dit igen. Jag har silikonat akvarium för och vet detta med hur rent det behöver vara. Men i skarvarna mellan nytt silikon och det gammla, hur gör man där? Måste vara svårt att få tätt. Är tacksam för alla tips. Vill få igång det så snabbt som möjligt igen. En annan sak jag legat och grubblat på inatt är om jag ska silikona dit mitt stag när jag ändå håller på. Det hade kanske minskat späningen på hörnorna i karet?