Nu har det gått två veckor...

#1 - 27 augusti 2006 18:45
Ja, nu är det två veckor sedan jag satte på pumpen.

Sedan dess har Javaormbunkarna varit det enda levandes livet i karet. Ännu har jag inte börjat med någon växtnäring, jag har mina två Philips Aquarelle tända bara 8 timmar per dygn på grund av detta. På väldigt många blad har den yttersta spetsen, cirka en centimeter blivit lite mörkare och genomskinlig.

Temperaturen ligger runt 24 grader, enligt teststickorna är Ph 6,3 och Kh typ 1.... [:o]

Idag köpte jag fyra ampullariasnäckor och en flaska bakteriekultur. Efter att ha tillsatt bakterierna släppte jag i snäckorna och de satte genast fart mot alrötterna och började gnaga i sig av de små slemploppar som har bildats. De lämnade efter sig perfekt renputsade rötter! :D

Både jag och Simon satt länge och studerade de konstiga djuren vi fått i vårt kar :D

Nu ska jag vänta två veckor innan jag ens funderar på att släppa i något mer... det blir svårt... [:o]
#2 - 27 augusti 2006 18:51
Vad kul! Visst är det svårt att vänta, trots att man vet bättre vill man så gärna släppa ned ALLA fiskar som ska bo där, genast, direkt på en gång :)
#3 - 27 augusti 2006 18:53
pH't och hårdheten är i lägsta laget för ampullaria. De torde få skalerosion med tiden. Det är inte direkt farligt för dem, men det gör att skalen inte ser så fina ut.
Har akvariet varit igång i två veckor kan du gott börja släppa i fisk nu. Köp en sort åt gången, och vänta minst några dagar emellan så filterbakterierna får vänja sig vid att näringstillgånge ökar.
#4 - 27 augusti 2006 19:09
[quote=Azur]pH't och hårdheten är i lägsta laget för ampullaria. De torde få skalerosion med tiden. Det är inte direkt farligt för dem, men det gör att skalen inte ser så fina ut.[/quote]
Ja, jag har tänkt att jag försöka höja de där värdena. Inte nöjd alls. Särskilt inte Kh´t. Vet dock inte hur pålitliga de där stickorna är. Har läst att folk klagat på dem.
Funderar på lite marmorkross i ett fack i ytterfiltret för Kh´t och natriumbikarbonat för Ph´t. Ska läsa mer om detta.

[quote=Azur]Har akvariet varit igång i två veckor kan du gott börja släppa i fisk nu. Köp en sort åt gången, och vänta minst några dagar emellan så filterbakterierna får vänja sig vid att näringstillgånge ökar. [/quote]
:eek: Men nitriten då? Nitritspikar och toppar och död och obalans? Den jätteläskiga och farliga niiiitriiiteeen [xx(] ??? Att akvariet har varit igång spelar väl ingen roll eftersom jag varken haft bakterier eller fiskar! Eller har jag missuppfattat? :confused:
#5 - 27 augusti 2006 19:13
Har följt era inlägg och ni verkar vara så pålästa och ha så bra tålamod!!! Mitt akvarium har varit igång 3 veckor och jag har redan hunnit fylla på massa fisk [:o] . Svårt att skynda långsamt när man är så sugen och de i affären säger att det inte är några problem... Men efter två veckor måste ni väl kunna släppa i en firre iallafall! :) Så ni får något kul att titta på!! :D

Lycka till med allt! [:-106]
:) / Malin
#6 - 27 augusti 2006 19:27
[quote=Black mollyn]Har följt era inlägg och ni verkar vara så pålästa och ha så bra tålamod!!! Lycka till med allt! [:-106]
:) / Malin[/quote]

Tack! :D
Hemligheten är att jag fortfarande har semester och bor hos min pv. Hade jag varit hemma hade jag startat akvariet i början av juli! Sen är jag kanske konstig, men för mej är nästan mer än halva nöjet förberedelserna! :D :D :D
#7 - 27 augusti 2006 19:36
Det är nog en bra egenskap i dessa sammanhang! :) Det kommer säkert gå bra för er då. Jag planerade i flera veckor men när väl akvariet stog där kunde jag inte låta bli [:o] .

Än så länge mår mina fiskar som... fisken i vattnet :D . Hoppas att det fortsätter så! Lägg in bilder sen när ni stoppat i lite fisk! [:-170] :D
#8 - 27 augusti 2006 21:57
[QUOTE=Black mollyn]Har följt era inlägg och ni verkar vara så pålästa och ha så bra tålamod!!! Mitt akvarium har varit igång 3 veckor och jag har redan hunnit fylla på massa fisk [:o] . Svårt att skynda långsamt när man är så sugen och de i affären säger att det inte är några problem... [/QUOTE]

Lita inte på vad de säger i affären! De vill ju sälja!!! Håll koll på nitriten och mata sparsamt. Om du inte tillsätter bakteriekultur gör det! Många fiskar i ett nystartat akvarium=ammoniak/nitritspik och skadade och döda fiskar.

Mamma_och_Simon: Du kan introducera ett par fiskar redan nu. Det är efter det att de första fiskarna har flyttat in som man måste skynda långsamt. Jag har introducerat en ny art per månad och det har fungerat problemfritt.
#9 - 27 augusti 2006 22:40
jag startade mitt lilla kar med just ampullarior i ett par veckor. väldigt bra art att börja med. de sätter igång att äta alger och men kan lägga i nästan vad för mat som helst och de äter det. ofta är de lite undernärda när de kommer från butik så glöm inte att stödmata dem med något slags fiskfoder.
#10 - 28 augusti 2006 07:02
[quote=batski]Mamma_och_Simon: Du kan introducera ett par fiskar redan nu. Det är efter det att de första fiskarna har flyttat in som man måste skynda långsamt. Jag har introducerat en ny art per månad och det har fungerat problemfritt.[/quote]

Men... jag tänkte liksom att ampullariorna skulle räknas som "första fiskar"... och sedan vänta en månad... eller näääästan en månad med nästa....

Men snäckorna kanske inte är tillräckliga för att "sätta igång" akvariet?
#11 - 28 augusti 2006 07:08
[quote=Pechvogel]glöm inte att stödmata dem med något slags fiskfoder.[/quote]
jaaaa, ok... bara de inte vänjer sej vid att få lördagsgodis och blir bortskämda och slutar knapra i sej alrotsslem... :p
Hur vet jag om de svälter? :confused:
#12 - 28 augusti 2006 07:13
[QUOTE=Mamma_och_Simon]Men... jag tänkte liksom att ampullariorna skulle räknas som "första fiskar"... och sedan vänta en månad... eller näääästan en månad med nästa....

Men snäckorna kanske inte är tillräckliga för att "sätta igång" akvariet?[/QUOTE]

Ok. Jag vet faktiskt inte hur mycket de bajsar och andas jämfört med fiskar, men det kanske funkar [:o]
#13 - 28 augusti 2006 09:38
Ska jag ha i mer bakteriekultur varje gång jag sätter i mer fisk och/eller varje gång jag byter vatten eller räckte det med denna flaskan?

Kanske blir någon liten firre eller två om en vecka då... sniglarna andas och bajsar nog inte så värst mycket... ;)
#14 - 28 augusti 2006 10:38
Det skadar iaf inte, så jag skulle gjort det för säkerhets skull. När jag startade upp mitt Asien-akvarium hade jag lite filtermaterial från mitt välinkörda filter i det nya filtret. Dessutom använde jag JBL:s filterstarter och körde med Denitrol.

Det blev aldrig några problem med vare sig ammoniak eller nitrit :)
#15 - 28 augusti 2006 13:04
[QUOTE=Mamma_och_Simon]jaaaa, ok... bara de inte vänjer sej vid att få lördagsgodis och blir bortskämda och slutar knapra i sej alrotsslem... :p
Hur vet jag om de svälter? :confused:[/QUOTE]

det är nog ingen fara med det, de äter ju konstant hela dagarna :) jag lägger alltid ner lite extra mycket mat i de akvarierna med sniglar så de får lite som inte fiskarna tar.
jag vet inte hur man ser att de svälter.....

sniglarna bajsar faktiskt ganska mycket så de fungerar perfekt för att köra in akvariet.
#16 - 28 augusti 2006 13:40
[quote=batski] Denitrol[/quote]

"Biologiskt bakterienedbrytare av föroreningar"
[FONT=Arial][/FONT]
Varför? :confused:
#17 - 28 augusti 2006 14:30
[quote=Mamma_och_Simon]"Biologiskt bakterienedbrytare av föroreningar"

Varför? :confused:[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jämförbart med Nitrivec från Sera. Även detta kallas bakteriekultur. :)[/COLOR][/FONT]
#18 - 28 augusti 2006 15:34
Japp, snäckorna bajsar mycket och matar bakterier. Inte nog med det, de är lika känsliga som fisk mot ammoniak/nitrit, så klarar de sig...

Annons