Nu har det gått fem veckor!!!

#1 - 25 september 2006 18:45
Nu har akvariet varit igång i fem veckor! :D

Vi har massor av javaormbunke, en hel del alrötter samt sand och grus från en svensk bäck. I karet bor 4 ampullarior, 3 guldlyrstjärtsmollyhonor, 1 dito hane och ett dito yngel. Ynglets mamma och "pappa" samt "moster" dog efter bara några dagar så då köpte vi tre nya.

Idag mår alla invånare förträffligt! :D

De får vegetabiliskt flingfoder, färgförstärkande flingfoder, kokt broccoli och vattenloppor. Matsedeln kommer att utökas så småningom.

Nästa inflyttare blir några guldancistrus. Vi har helt släppt Praktbotiorna, det får bli en annan gång.

Så här såg karet ut nu ikväll:
[ATTACH]3931[/ATTACH]
#2 - 25 september 2006 18:53
Har också plockat sten och sand från en bäck, klart snyggast tycker jag.
#3 - 25 september 2006 18:56
riktigt snyggt;) ni har mycket öppen bottenyta... tror det skulle va häftigt om det cryllade av corydoras där; ) eller???
#4 - 25 september 2006 19:13
Har också plockat sten och sand från en bäck, klart snyggast tycker jag.

Japp, på min pv´s mark. Rötterna kommer från samma bäck! :D
Överlägset snyggast med "naturlig patina"! :D:D:D
#5 - 25 september 2006 19:17
åheim skrev:
riktigt snyggt;) ni har mycket öppen bottenyta... tror det skulle va häftigt om det cryllade av corydoras där; ) eller???

Tack! :D
Ja, inredningen är ju egentligen planerad för Praktbotior, under stenen finns en stor och en liten petflaska att gömma sig i. Corydoras... hm... ska nog ta och kolla det... :D ... finns det albinovariant... hm... [:-54]
#6 - 25 september 2006 19:21
åheim skrev:
cryllade av corydoras

JÖSSES!!!! :eek: Det finns ju MASSOR av olika sorters corydoras... :D
#7 - 25 september 2006 20:01
gillar karet helt klart, färgerna på stenarna går i bra färg med bakgrunden, så det ger ett väldigt naturligt intryck, som en bäckfåra! imponerande!
#8 - 25 september 2006 20:03
smurfmats skrev:
gillar karet helt klart, färgerna på stenarna går i bra färg med bakgrunden, så det ger ett väldigt naturligt intryck, som en bäckfåra! imponerande!

[CENTER][:-92][:-92][:-92][:-92][:-92][:-92][:-92][:-92]
[/CENTER]
#9 - 25 september 2006 20:43
Ja det var faktiskt väldigt naturligt och fint, ni har verkligen varit duktiga och frågat och lärt er snabbt, desutom ser man att du har sinne för inredning vilket defenitivt inte är lättaste.

Snart spricker du väl av allt beröm ;-)
#10 - 25 september 2006 20:49
albjohn skrev:
Snart spricker du väl av allt beröm ;-)

Nä då! :D Ingen risk! :D Keep it coming! :D

[CENTER]
[/CENTER]
#11 - 25 september 2006 22:05
Tack! :D

Ja, inredningen är ju egentligen planerad för Praktbotior, under stenen finns en stor och en liten petflaska att gömma sig i. Corydoras... hm... ska nog ta och kolla det... :D ... finns det albinovariant... hm... [:-54]

[ATTACH]3933[/ATTACH]
Den här sötnosen har jag... tyvärr går henom ensam nu men jag hoppas att jag kan fixa sällskap snart! Det är en Corydoras aeneus "Metallpansarmal", om jaginte fått heeeelt fel uppgifter :D
#12 - 26 september 2006 06:58
qenzo skrev:
Det är en Corydoras aeneus "Metallpansarmal", om jaginte fått heeeelt fel uppgifter :D

Ja, jag har sett några albinos nu... liiiite läskigt med de röda ögonen [:-67] dock tycker både jag och Simon... lite monstervarning liksom.. [:-84]
#13 - 26 september 2006 07:29
snyggt jobbat!

:D :D :D
Jag tror också att det skulle vara riktigt häftigt med en drös med corydoras i det karet.:D
#14 - 26 september 2006 10:20
Ja, jag har sett några albinos nu... liiiite läskigt med de röda ögonen [:-67] dock tycker både jag och Simon... lite monstervarning liksom.. [:-84]

*s*
Fast dom är inte så röda.. mer rosa :)
Men det är många som tycker dom ser läbbiga ut
#15 - 26 september 2006 12:16
Grattis Mamma & Simon!

Jag och min son startade också upp ett akvarium tillsammans för en dryg månad sedan. Jättekul! Fast vårat är betydligt mindre, och trängre. Och vi kör endast Guppys till att börja med. Var nog inte så pålästa som ni var från början, men det har gått rätt bra hitintills. En fenröta och en torpedsjuka men (peppar, peppar) nu verkar det stabilt. Vi ska skaffa större, men denna gången med lite mer planering innan.

Verkligen fint akvarium! Helt i min smak. Hur stort är det?

Är sonen lika intresserad som du föresten? Min son är 6-år så det går ju lite upp och ned.
#16 - 26 september 2006 13:42
yogini skrev:
Verkligen fint akvarium! Helt i min smak. Hur stort är det?

Är sonen lika intresserad som du föresten? Min son är 6-år så det går ju lite upp och ned.

Tack! :D Det är på 250 liter!
Simon som också är 6 år är jätteintresserad (säger han iaf, när vi ska åka för att titta på fisk tycker han att det är tråkigt) så det är nog som din kille, lite upp och ned... :p
Simon hälsar till din son förresten! :D
#17 - 26 september 2006 15:55
Oj! 250 liter! Det var ju skillnad det mot våran... :o

Min son August tycker att jag ska hälsa tillbaka till Simon från honom!
Kanske ses dom på en akvariemässa i framtiden ;)?
#18 - 26 september 2006 16:08
Vi var på Herkules idag och tittade på Corydoras, de hade nog tio olika sorter. Albino var rätt fina i verkligheten! Men jag skulle vilja hitta några som har orange eller gult i sig...

Dock fick Simon syn på en vuxen guldancistrus och sa direkt att såna måste vi ha så då blev den fyra små såna. Tänkte att vi kunde ha fyra tills vi ser könet på dem och sedan se vilka vi behåller.

Har gödit med PMDD idag också samt hällt i lite alrotbarksavkok för att få en brunare färg på vattnet. Elegant! :D
#19 - 28 september 2006 08:14
Hej mamma å simon! Vi har också startat upp nytt, tyvärr har vi lite dödsfall just nu, men va kul det är med akvarie=) Vi har corydoras sterbai, de är iofs brunprickiga/fläckiga men de har oreangea bröstfenor! Har även en albino av samma art även han med oreangea fenor! Jätte fina tycker vi!! De finns att läsa om här på zoopet men tyvärr syns ej det oreangea på fenorna så bra på bilden! Ni kanske vill ha ännu mer färg, men ett litet förslag bara=) Dom är väldigt mysiga oxå, stimmar runt som galningar i karet och håller sanden fin!
#20 - 28 september 2006 10:55
Verkligt snygga och fräscha Javaormbunkar!
Tänk om jag kunde få mina så fina.

Mvh
#21 - 28 september 2006 14:12
moc skrev:
va kul det är med akvarie=)

Ja, visst är det! Vansinnigt kul! :D
I morse satt jag en halvtimme och kollade på fiskarna. Jag kunde inte slita mej. Jag har lagt i en bit kokt broccoli och Ampullariorna ääälskar det! Men nu har även mollysarna fått smak på det! :D De bråkar om vem som ska få vara framme vid broccolibiten och nafsa. Ancistrusarna däremot, de struntar i broccolin, de var mer sugna på att gnaga på skeden som satt i broccolin! :D
moc skrev:
Vi har corydoras sterbai, de är iofs brunprickiga/fläckiga men de har oreangea bröstfenor! Har även en albino av samma art även han med oreangea fenor! Jätte fina tycker vi!!

Jag har sett dem i affären, de är fina, men lite dyrare än andra sorter. Skulle vara kul att se albinovarianten, det låter fint. Har du någon bild?
#22 - 28 september 2006 14:16
annehult skrev:
Verkligt snygga och fräscha Javaormbunkar!

Hm... inte om man kollar närmare... :( de har verkligen sunkat till sej sedan jag köpte dem... fullt med hål och bruna fläckar och kiselalger och brunt klegg på rötterna....

Men nu har jag börjat med PMDD så jag hoppas att de tar sej...

Annons