Nu ger jag upp akvariehobbyn! Bara trassel! =(

#1 - 21 mars 2004 13:28

Jag ville verkligen ha ett intressant och fint akvarium! Jag hade handlat ett nytt akvarium + tillbehör, 2st böcker mm. Jag har läst på och planerat i ca 6mån hur jag skulle gå till väga, vilka fiskar osv.

Men nu efter 2 misslyckade försök ger jag upp. Sjukdomar och åter sjukdomar. Nu senast vita prick! Innan det bakteriell/virus... ingen av de hutlöst dyra medicinerna hjälpte!

Jag har en halv "kemikalie fabrik" hemma med alla dess flaskor och prytlar. Följt rekommendationer från affär och nätet (dvs er)!

Nu ger jag iallafall upp!!!

Jag tom programmerade en akvariedagbok där jag har skrivit ner allt jag gjort i mitt senaste försök.

<Datum Aktivitet!>
2004-03-21 Den ena Prinsessan kliar febrilt, tror att vita prick är på g, ser ut så.
2004-03-20 I med 10ml Nitrivec + lite extra salt.
2004-03-19 Prinsessorna har "pinkat" in revir i den nya trånga grottan.
2004-03-19 Vattenbyte 10L och i med Aquasafe och ca 40ml Nitrivec.
2004-03-19 Mätte upp Nitrit och nitrat! (Dock ganska liten mängd).
2004-03-19 Fiskarna ser (peppar peppar) ut att må riktigt bra!!
2004-03-18 Nitrivec 10ml
2004-03-18 Letade efter den saknade Marlieri, helt borta!!!
2004-03-17 Nitrivec 10ml
2004-03-17 Lät påsen ligga i akvariet i ca 20min, koppade i ca 40min. Akvariet fick vara mörkt hela kvällen och natten
2004-03-17 Köpte 2st prinsessan av Burundi "pulcher". 2st ancistrus malar
2004-03-17 I med lite Aqua safe
2004-03-17 I med en till ganska "stor" lavasten. Marlieri blev jätteglada över den... blev ännu en grotta.
2004-03-16 Nitrivec 10ml
2004-03-16 Köpte och matade med räkmix. Wow så gott de tyckte det var! Tryckte i sig den...
2004-03-15 Nitrivec 10ml
2004-03-14 Nitrivec 10ml
2004-03-14 Matade med en 1/4 dels algtablett. Det var ingen hit men de åt upp allt...
2004-03-13 I med lite extra AquaSafe för att lugna fiskarna om de skulle vara lite stressade (tips från djur affären)
2004-03-13 I med 10ml Nitrivec.
2004-03-13 En st Marlieri andas häftigt... håller ett öga på den.
2004-03-12 Lät påsen ligga i akvariet i ca 20min, koppade i ca 40min. Akvariet fick vara mörkt hela kvällen och natten
2004-03-12 Köpte 4st Julidochromis marlieri
2004-03-11 I med 10ml Nitrivec.
2004-03-10 I med vatten, nitrivec 20ml, aquasafe och salt. Kopplade in allt så det fungerar.
2004-03-09 Spolat ren all grus 1-3mm ca 12kg, faxegrus 5kg, sköljt snäckor samt alla stenar (korall, lava, citron skiffer)
2004-03-09 Fyllde akvariumet med allt utom vatten + skumgummi (liggunderlag) som ligger under sten rösen.
2004-03-08 Gjort rent allt, pumpen, doppvärmare, akvariumet. (Stått tomt i ca 5 veckor)

GRATTIS alla ni som lyckats och tack för era råd och tips!

mvh Micke
#2 - 21 mars 2004 14:29
Asså.. Verkar som du har haft en hel del otur.
Enligt egna erfarenheter ska man inte va så "pedantisk", försiktig och noga med vissa saker. Jag tror faktiskt att alla preparat och skit (nitrivec osv) kan vara en av orsakerna till varför det gått så här dåligt. Även allt för står tillit till vad böcker och andra källor säger, iaf till fel saker.
Varför öser du t.ex. i 10ml nitrvec varje dag???? Och varför öste du i en massa fiskar på så kort tid?
Känns som om du har tagit till dig fel saker ifrån all info du verkar läst.
Du har knappt haft akvariet i 2 veckor och har redan en massa fisk + en jädra massa nitrivec i vattnet. Jag antar att nitrevec är till för att förhindra nitrittoppar osv, men jag tror snarare att det har gjort motsatt effekt. Har du aldrig hört om att folk med lite skit i hörnen har en mindre tendens att vara allergiska, astmatiker osv. Samma sak om man lever med skit runt sig. Tror att det finns vissa likheter där.

Hur som helst, jag tycker inte du ska ge upp din hobby pga det här. Allt skiter sig ibland och många gånger har jag självt kännt det hopplöst när algerna invaderat eller nån fisk dör. Men allt i livet är en bergodalbana.

Var själv noga (kanske för noga) i början med vatten, preparat osv och det resulterade faktiskt till att det gick sämre änv ad det gör nu när jag inte alls är lika försiktig. SJälvklart beror det ju på att man lär sig med tiden men jag tror att en massa preparat och kemikalier bara är skit (till viss del).

Försök igen.
Det största och vanligaste misstaget (som även jag har svårast med) är brist på tålamod.
#3 - 21 mars 2004 14:48
Verkar ju som du haft väldigt mycket otur?

En reflektion dock, har du mätt ditt vatten så du vet vart felet ligger? Hälla i nitrivec är väl inget som man ska göra på daglig basis. Själv har jag aldrig använt några vattenberedningsmedel annat än bakteriekulturen då jag startat upp mina 2 kar under 2 år :)
Inga sjukdomar eller nåt sånt har jag råkat ut för.

Prova att köpa fisk och introducera dem till en karantän innan de far ned i "det stora karet".

Mvh Fredrik
#4 - 21 mars 2004 14:52
Att starta ett nytt akvarium är inte så avancerat som man ibland kan tro. Ta det bara lugnt och undvik kemiska preparat så långt dt går. Dte kan hända att jag har fel men Nitrivec är väl bättre att använda när det väl behövs och inte i förebyggande syfte.
Jag och min sambo har startat upp tre kar och inte någon gång har vi använt oss av kemiska preparat vilket har funkat alldeles utmärkt. Börja om från börja du, skippa Nitrivec och låt akvariet ta hand om sig själv. Kolla upp nitrithalten med jämna mellanrum istället för att tippa i kemikalier i förebyggande syfte. Ta det lugnt med fiskinköpen, mata sparsamt och när du märker att allt är okej kan du fylla på med lite mer fisk.
Ta det lugnt och ge inte upp redan nu. Alla har problem någon gång av olika slag med för det mesta så brukar allt lösa sig.
Lycka till!!
Skulle vara kul att veta hur stort karet är?
#5 - 21 mars 2004 15:17
93L är det på (se hans profil).
En sak som kan ha bidragit väldigt med sjukdomarna kan ha varit att du öser i vatten ifrån butiken.
Jag brukar alltid hälla över fiskarna i en balja, med vattnet ifrån affären. Sen tillför jag ett glas av akvarievattnet lite då och då och tömer av lite när det blivit fullt. På så sätt vänjer jag in dom lite. Sen plockar jag över dem med håv. Inget äckelvatten ifrån affären får komma ner i min burk.
#6 - 21 mars 2004 15:25
Detta har jag lärt mig den hårda vägen :-)

GÖR RÄTT IFRÅN BÖRJAN !!

Läs trådar här på Zoopet bästa stället jag hittat för att lära mig om denna fantastiska hobby.

Våga FRÅGA :-)

"En som vägrar ge upp"
#7 - 21 mars 2004 15:28
Håller med Elinor i att undvika kemiska preperat så länge det går. Många på denna sajt propargerar för att hälla i ditten å hälla i datten i karet.

Jag använder sånt medel som gör kranvatten till så kallat akvarievatten (glömt namnet på medlet...)när jag startar mitt kar, sen undviker jag det helst. Funkar alldeles utmärkt, utan sjukdomar, dödsfall eller nitrit-toppar, nitrat-toppar å allt vad det heter!

En tanke är att kanske du haft för mycke fisk för ett 93 literskar? Malar tex avger rätt mycket avföring, som lägger sig överallt.

#8 - 21 mars 2004 15:42
Nitrivec är en bakteriekultur som enligt tillverkaren innehåller 16 miljarder nitrosomas och nitrobakter bakterien per 100 cl.
Nej, jag har inte räknat om det stämmer men jag får i det fallet tro på tillverkaren.

Enligt bruksanvisningen tillsätter man Nitrivec varje dag under en tid, jag har testat att använda det i ett vatten som hade hög halt av nitrit och på ca 2 timmar hade nitrit värdet sjunkit till godkänd nivå.
Jag läser att vissa här på Zoopet vill "spela allan" och berättar att en bakteriekultur eller vattenberedningsmedel är onödig och de har minsann aldrig använt det, låt så vara men förringa inte värdet av att använda kultur/beredningsmedel för den oerfarne..
#9 - 21 mars 2004 16:33
Hej Mighty Mike !

Du skriver att du planerade i sex månader för ditt akvarium, hur du skulle göra mm.och vilka fiskar du skulle skaffa.Det är inte många som börjar så seriöst,det skall du ha en eloge för !
Ge inte upp denna underbara hobby så tidigt-se det som en utmaning att lyckas istället! Jag själv har hållit på med hobbyn i nästan 40 år och tycker att jag har lärt mig mycket även av de problem som har uppstått. Du har ju hittat till det bästa av forum för att få hjälp. Här finns många duktiga akvarister till din tjänst nästan dygnet runt. Gå en rond till mot problemen innan du bestämmer dig !
MVH

#10 - 21 mars 2004 16:38
Jag använder aldrig vatten berednings medel, jag låter karet gå tomt i några dagar, sen skaffar jag några fiskar som får vara där i nån vecka och matar sparsamt, sen ökar jag på eftersom.

Det är väldigt sällan fiskar blir sjuka och dör för mig, det enda jag gör är att byta vatten varje vecka, mellan 1/3 till 1/5 beroende på hur mycket jag matar, sen hjälper bra cirkluation.

//Marcus
#11 - 21 mars 2004 16:58
Men alla som köper ett akvarium vill ha så bråttom, det är ofta felet när det blir problem.
Kolla om det finns någon akvarieförening i närheten.
#12 - 21 mars 2004 16:58
<font color="red">Jag har heller aldrig användit vattenberednings medel, och fiskarna mår prima, gör ett vattenbyte i veckan. Om du skall starta ett nytt akvarium och du har ett annat som redan är igång så slammsuger du botten i det gammla akavariumet och häller i det smutsiga vattnet i det nya, på detta vis får du med en massa nyttiga bakterier. Om jag varit du skulle jag kokat all sand, gjort rent hela akvariumet i badrummet. Tvättat alla stenare/växter.

Sedan tycker jag du ska följa dessa råd:

nr1. Häll i bakteriekultur i uppstarten.
nr2. Gör ett 50% vattenbyte i veckan.
nr3. Gör rent filtret varrannan vecka eller så.
nr4. GE INTE UPP! </font id="red">
#13 - 21 mars 2004 16:59
Kramfors skriver:
<font size="1">
Jag läser att vissa här på Zoopet vill "spela allan" och berättar att en bakteriekultur eller vattenberedningsmedel är onödig och de har minsann aldrig använt det, låt så vara men förringa inte värdet av att använda kultur/beredningsmedel för den oerfarne..
</font id="size1">
Tja, <font color="red">Kramfors</font id="red">.[:-34]Jag tror inte att folk vill "spela Allan" på något sätt. Det kan vara så att folk vill visa på att det finns fler sätt att starta upp sina kar på än med förebyggande preparat i, men har man ett helt nystartat kar så är det ju suveränt att kunna få en "konstgjord" bakteriekultur som kickar igång processen.

Så vitt jag har kunnat läsa så är det ingen som säger att det är fel att använda vattenförberedningsmedel eller att det är helt onödigt. Och det är heller ingen som förringar värdet på dessa medel men däremot så har det väl sagts att man skall vara försiktig i sitt användande.

#14 - 21 mars 2004 17:21
Varför ska man vara försiktig?
Ett utomordentligt sätt att flytta bakterier/parasiter till ett nytt akvarievatten som fiskarna inte har något immunförsvar mot är att göra som ZeroZ beskriver.
#15 - 21 mars 2004 17:48
MightyMike: Gör ett nytt försök och följ en del av de råd du fått här och kan finna i artiklar här på Zoopet _och_ andra ställen.

Kramfors: Du säger att det är bra att använda Nitrivec. Ok men du har inte följt tillverkarens anvisningar själv när du använder det eller hur? Du skriver att du tillsatte Nitrivec när du fått en nitrittopp och det hjälpte inom ett par timmar. Det var roligt att höra att det är så effektivt. Men men men... Du gjorde nog som de flest här anser vara korrekt: du använde inte kemikalier i onödan. Du kontrollerade nitrithalten precis så som nästan alla rekommenderar, Du använde ett medel för att få ner den. Du skriver inte om du fortsatte med behandlingen efteråt så det vet vi inte, Kanske du för säkerhets skull fortfarande doserar? Nej det tror jag inte. Du slutade nog så fort du hade kurerat ditt akvarium eller hur.

PS.
När jag skulle starta mitt första akvarium så frågade jag om de vattentillsatser som följde med paketet (Tetras AquaSafe och EasyBalance). Ingen svarade på på mitt inlägg. Eftersom ingen rekommenderade mig att använda medlen så ligger de kvar oöppnade.

Nu skall jag vara elak.[}:)]. Eftersom de flesta företag(are) styrs av vad de kan tjäna pengar på så rekommenderar de nog en överanvändning av sina produkter. Produkterna kan nog vara bra rätt använda men ju mer vi använder ju mer pengar tjänar producenter och distributörer.
Nästa inlägg skall jag vara snäll igen[:)].
#16 - 21 mars 2004 17:58
<font color="red">Älskar berömm, tack Kramfors!</font id="red">
#17 - 21 mars 2004 18:06
Ursprungligen skickat av Kramfors

Nitrivec är en bakteriekultur som enligt tillverkaren innehåller 16 miljarder nitrosomas och nitrobakter bakterien per 100 cl....

Jag läser att vissa här på Zoopet vill "spela allan" och berättar att en bakteriekultur eller vattenberedningsmedel är onödig och de har minsann aldrig använt det

Tänke bara kommentera lite :)
Hade ingen direkt aning om att bakteriekulten hette nitrivec. (Trodde det var ett medel för att snabbt få ned enbart nitriten). Hade själv bakteriekultur i mitt kar då jag startade upp det från scratch :)

Tror inte att folk vill spela allan, men däremot så tror ja att många försöker berätta hur de själva gjort och hur det fungerat för dem.
Bakteriekulturer är verkligen inte onödigt, speciellt inte i ett nytt kar där man snabbt vill introducera fiskarna.

Vattenberedningsmedel brukar inte vara lika nödvändigt så som jag förstått det, utifall att man inte har väldigt olämpligt vatten.

Summan av allt är iaf att man bör kolla upp sitt vatten och därefter vidta åtgärdet för att fixa ev farliga värden. Inte använda medel/medicin i akvariet innan man har en anledning att göra det :)

Mvh Fredrik
#18 - 21 mars 2004 18:39
nof jag testade medlet i 1 liter vatten genom att tillsätta dubbel dos av den mängd det normalt ska vara, det var en kund som kom till butiken och ville ha nya fiskar för de fiskar hon köp 8 dagar tidigare hade dött, varför hon ombads komma med en liter vatten för test, det var ca 15 mg l nitrit i vattnet.

Vad jag menar med att "spela allan" kan ni läsa om ni söker på Zoopet och vattenberednings medel det har varit upp flera gånger det senast året.

Det finns flera fabrikat än Sera nitrivec.

Jag använde själv nitrivec därför det är det märke butiken där jag tidigare skötte fiskarna säljer.

Jag använder nitrivec när jag har behov av fler akvarier när ynglen har vuxit och behöver mer utrymme.
Jag skulle inte ta risken att inte använda medlet.
Butikerna tjänar väldigt mycket genom ett högt på slag på i stort sett allt innom hobbyn, ändå är lönsamheten dålig för butikerna.
#19 - 21 mars 2004 19:47
Oj... vad många snälla och "stöttande" akvarister det finns! =)

Men jag tycker att det känns lite hopplöst idag, 1 marlieri till dog, flåsade kraftigt och bara dog. Såg frisk ut igår!

Alla mina handlingar jag gjort är sånt som jag har fått tips om och fått höra från andra akvarister. Och ja... visst kanske jag har gjort ett och annat fel!? Men jag har svårt att se de felen.

Några korta svar:
*Nitrivec mängden är enligt bruksanvisning.
*Många fiskar? Enligt djuraffären skulle jag ha minst ca 15st tanganyika i mitt kar. Så de inte har ihjäl varandra.
*Mina malar (2st) är ca 2 cm stora.
*Jag har mätt med mätsticka alla värden (De är inte 100% men inte helt fel heller).
*Japp 93L kar. 400L/pump 150W doppvärmare.

Vi får se hur jag gör, förmodligen ger jag bort allt till djuraffären imorgon. Vi får se...

Jag gillar inte att ge upp, men jag ville ha ett akvarium för att få njuta av dess rogivande effekt. Men istället så är det bara skräck och deprision! (Ok... överdriver lite, men så känns det!)

mvh Micke
#20 - 21 mars 2004 19:50
Föresten, nu när jag har programmerat ett enkelt dataprogram vid namn akvariedagbok kanske det är någon som skulle vilja ha den?

Kan lägga ut den som freeware (dvs GRATIS).

Den är till för de som vill föra dagbok över sitt akvarium, så som jag gjorde.
#21 - 21 mars 2004 19:52
ja gjärna men hur får man hem den då??
Lät rolit kan ja ju följa dagbok av miina ny vf geophagusar
#22 - 21 mars 2004 23:11
MightyMike: Jag tycker du skall ge det en chans till. Och börja på en lite enklare nivå, än Tanganyika med ditt kar. (För övrigt är jag lite skeptisk till 15st sådana fiskar i ett så pass litet kar. De blir gärna en decimeter långa, och 150-200cm fisk i ett kar som innehåller kanske 75l vatten låter mer som en sardinburk).

Jag skulle kanske börja med 4-5st Neontetra. Det är en lätt fisk, den är liten och den är billig. Passar bra för experiment vid uppstart, och just för att den har just dessa egenskaper så går det ofta bra för dem också.

Efter en månad eller så, när vattenvärdena är stabila utan hjälp av Nitrivec eller andra medel, när växterna börjat ta sig och filter och allt runt om är inkört och fungerar, då är det dags för nästa steg. Fyll på med några fiskar, 2-3st sådär. En ciklid skitar ensam ned mer än vad 5 neontetra gör, så belastningen ökar snabbt. Är man nu snäll mot sina neontetror, och har köpt fiskar med en mus som det går in en noentetra på, så ge bort dem innan de blir mat.

Fyll sedan på med några fiskar varje månad tills du tycker det är lagom med fisk i akvariet. Handla gärna från samma ställe så ökar sannolikheten för att de nya fiskarna inte har några främmande parasiter med sig som de andra saknar immunförsvar emot. Likaså att det inte finns något som de nya inte tål.

Lycka till, och ge det hela en fair chans.
#23 - 22 mars 2004 00:03
MightyMike: Gör som swerot säger. Starta om akvariumet med bara vatten, och kanske lite växter. Vill du ha Tangayikaciklider, så ta stabila växter som klarar dem.
Efter en-två veckor så kan du köpa några få fiskar (4-5 ciklider). Håll koll på nitrit och nitratnivåer. Byt 30-50% vatten i veckan. Om nitrit eller nitrathalterna blir höga, byt 50% vatten och ha i Nitravec eller annat liknande medel för att minska Nitritnivån. När du ser att Nitrit- och nitratnivån blivit stabilt låg (en-två veckor till, minst), så kan du köpa några fiskar till.
Men tänk på att fiskarna som du köper normalt växer till sig, så att du inte skaffar för mycket fisk. Bättre för få än för många.
Men var NOGA med vattenbytena, det är viktigt, kanske det viktigaste för att ha friska fiskar.
Om du har plats, så är det bra att hålla fiskar i karantän. Annars så köp fiskarna när handlaren haft dem en vecka eller så, utan att tillfört någon ny fisk. Då har han haft dem i karantän åt dig.
#24 - 22 mars 2004 07:24
Sedan är det en annan sak att 93 liter begränsar svängrummet en del när man skall befolka akvariet.
Börja smått och öka när du ser att det flyter på bra.
Vill du använda Nitrivec och Aqutan är det helt okej, men oftast lite överkurs.
Tar du det lugnt och det inte är några konstigheter med vattnet när det kommer ur kranen kommer det att gå bra.
Har du köpt alla dina fiskar i en och samma butik men har fler akvariebutiker att välja på så kanske du skulle kunna prova med att köpa fiskarna i någon annan butik.
Bli inte förkrossad och rusa iväg och köp allt möjligt att ha i vattnet om någon enstaka fisk dör, det är inte helt ovanligt. Ta det lugnt bara så kommer det att lösa sig.
Dum fråga kanske, men du har inte funderat på att skaffa et större kar?
Jag har mest pyssel med mitt 40-liters och mitt 540-liters är helt arbetsfritt (bortsett från vattenbyten och matning förstås).
#25 - 22 mars 2004 07:54
Hej MightyMike.

Vad jag förstår så är du rätt ny med denna hobbyn och du har problem med att komma igång så varför gör du inte som 99,9% andra här gjorde när dom gav sig in i denna hobbyn nämnligen starta upp ett kar
med lite ENKLARE fiskar som tex: guppy, svärdbärare, platy etc... ?

Dom är bra nybörjarfiskar som inte har så stora krav och ger dig ett bra självförtroende när dom börjar yngla av sig senare !

Det var med sådana här fiskar dom flesta av oss började med denna trevliga hobbyn.

Och vad det beträffar kemikalierna, så använd dessa bara en gång när karet precis är nystartat och vänta sedan några dagar innan du släpper i firrarna.

Ha det gutt, o lycka till !

#26 - 22 mars 2004 08:22
Tack för era svar och tips... igen! =o)

Jo.. Lucifer med flera, jag har i andra trådar tagit upp mina problem med min förra start av akvarium. Då började jag med endast 3 platy, 1 hane och 2 honor, de gick själva i ca 2veckor innan jag presenterade 3 till, efter ytterligare 1 vecka fick 2st malar vara med. Jag gjorde samma procedur som nu vid uppstart och bytte djuraffär. Jag har aldrig blandat djuraffärer, utan hållt mig till en i taget. Det slutade med skräck, en efter en dog (utom malarna). Jag köpte medicin för över 300kr (2st olika preparat, ena skulle hjälpa mot "allt", medan den andra var fokuserad på bakterier, jag blandade förstås inte, utan en i taget!). Men inget hjälpte! Vi kom fram till att det var en bakteriesjukdom som inte ville ge sig.

Den nya akvarieaffären som jag varit till sade att levandefödare är bara problem. Lätt att få just bakteriesjukdomar, han tipsade om dessa ciklider. Som skulle vara starka och mkt tåliga. Det lät ju perfekt, för jag hatar ju att ge upp! Men kan jag inte ens ha de, så då känns det ju tröstlöst.

Vi får se hur jag gör, "suget" är som bortblåst nu så jag tror inte jag vill fortsätta. Men tack för era uppmuntrande ord! =o)

Mitt program lägger jag ut på min hemsida så fort jag får tid. Jag lägger ut en länk här på zoopet.

Ha det gott!

mvh Micke
#27 - 22 mars 2004 09:54
På Zoopet finns att läsa att 50 % slutar med akvariehobbyn under första året.
Varför, kunskapen är för dålig, det var inte så roligt med fiskar, det är för mycket jobb med fiskarna, ja, det finns säkert fler förklaringar.
Och som för Micke det är problem hela tiden.
Men problem är till för att lösas, tom. -att det inte var roligt, med "rätt" fiskar kan det bli det.
A och O till en framgång för hobbyn är att sprida budskapet att det är en trevlig hobby som inte behöver kosta en massa pengar.

Förra veckan var jag i Sollefteå (ca 4 mil norr) där de återigen bildade en akvarieförening, den förra blev nedlagd pga. för få medlemmar för ett antal år sedan, det är nog så att akvaristerna inte känner något behov att förkovra sig utan "pular" på i sin ensamhet och när fiskarna börjar dö då skriver man till Zoopets forum för hjälp.
I vår förening är de medlemmar som har dammfiskar och tex sydam. fiskar aktiva medan Malawi och sällskapsakvarie inte är intresserade av att vara medlemmar.

Vart jag vill komma är att försök bilda eller gå med i en akvarie förening på orten, det finns många fördelar med ett medlemskap, tex lära av någon med erfarenhet, ha ett gemensamt medicinförråd, göra inköp tillsammans för lägre priser, få genom föreningen rabatter i Zoobutiker, egen odling inom föreningen, ja, listan med fördelar kan göras lång, och en lista med nackdelar är kort, du kan tex bli inspirerat att ha fiskar du inte visst fanns, du kan få träffa andra med samma hobby vilket gör att du köper akvarieprylar i stället för saker till tex datorn.

Ja det var ett tips till Micke så han kan fortsätta med hobbyn.
#28 - 22 mars 2004 10:01
Det är ju inte säkert att det hjälper att byta affär om dom köper fisk ifrån samma ställe :-)

Du kanske ska ta reda på var dom får sin fisk ifrån.

Seriösa odlare eller hobby odlare ?
#29 - 22 mars 2004 11:56
Tja, ang. val av butiker. Jag har handlat från i huvudsak tre butiker genom åren, och har som regel bara haft "otur" med fisk från en av dessa. Slump kanske, men med tiden blir man reserverad mot fiskköp från en speciel butik då fiskarna därifrån brukar stryka med.
#30 - 22 mars 2004 16:14

Hmm varför använder folk nitrivec ihuvud taget om man får för höga vattenvärden vad är det för fel på ett hederligt vattenbyte.

Och Jag har provat en del preparat däremot aldrig nitrivec och ofta med mindre roliga preparat.

Vitaprick är väll nästan som gjort att få i ett så nystartat akvarie oavsett hur mycket preparat man öser i. Det bästa medlet mot vitaprick är protozin funkar nästan alltid såvida fiskarna inte är för sjuka och svaga.

Det är bara att bita ihop och inte ge upp du kommer lära dig.
#31 - 22 mars 2004 16:41
Det är inte lätt för någon som nyligen köpt akvarium och fiskar.
Tänk alla råd om vatten som är här på Zoopet och på andra sidor.
Mcoist tycks tro att vitaprick sjukan är något som alla får vid en nystart och att en bakteriekultur är onödig.
#32 - 22 mars 2004 16:55
Ursprungligen skickat av Kramfors

Det är inte lätt för någon som nyligen köpt akvarium och fiskar.

Tänk alla råd om vatten som är här på Zoopet och på andra sidor.

Mcoist tycks tro att vitaprick sjukan är något som alla får vid en nystart och att en bakteriekultur är onödig.

Inte ens om man har haft fiskar i mängder av år kan man allt. Har fått mycket hjälp av Kramfors med mitt nitritproblem. Har haft småkar sen jag varit liten och de har funkat väl. Köpte ett större i början av januari och har haft ett litet helvete med just det karet. Har ett 240 l som funkar perfekt. Fick sedan vita pricken efter det.... Blä!!!

Har fått lärt mig massa sen jag kom hit till zoopet och förhoppningsvis har jag lärt någon något med.

Bit i det sura äpplet nu och kämpa ett par veckor till. Vet hur för dj***ligt det känns när det krånglar. Men vi får hoppas att du har haft nog med problem nu och att ditt kar kommer att bli perfekt om ett tag.

Håller tummarna för dig!
#33 - 22 mars 2004 20:55
Mmmm... det är som Kramfors säger! Inte lätt när man är nybörjare.

Alla har sin egen teori och erfarenhet. Det verkar inte finnas någon mall! Så här gör man punkt 1 till 10. Det vore enklare då! Alltså en "idiot säker" mall att följa.

Jag tänkte bara säga att jag har gett tillbaks fiskarna och alla tillbehör, akvariet får en kompis. Mina X antal tusen jag har lagt ner kommer jag aldrig få tillbaks, men så kan det gå.

Jag kräver inte att ni ska förstå varför jag ger upp! Att känna lukten av rutten fisk i hela huset när jag tömde akvariet var riktigt äckligt! =(

Att man kan gå med i en akvarieklubb tycker jag är en bra idé!
Men jag tycker att det inte ska vara ett "måste" för att som nybörjare ska starta upp ett akvarium!? Jag vet/antar att det inte var så du menade heller! =)

OBS!! Jag vill inte skrämma andra nybörjare som vill starta upp ett akvarium, men har man otur så kan det gå så här!

Lycka till med era akvarium!! Själv ska jag kolla upp om det finns någon katt som "passar" för allergiker.

mvh Micke
#34 - 22 mars 2004 21:14
Vill bara tacka Kjell F och alla ni medlemmar för ett bra forum!

EN generell och idiotsäker mall som är enkel att följa kanske inte är en så tokig idé?? Visst finns det redan bra artiklar osv, men som sagt det kan alltid bli tydligare, enklare och bättre! =)

Men vem som skulle våga ge sig på en sådan vore intressant att se! *he he* Uj uj uj vilka diskussioner det skulle bli... Det kanske inte är möjligt ens att göra en sådan!? Jaja... användbart skulle det vara iallafall!

Här är huvudsyftet till varför jag lade av...
Jag är en djurvän som mår väldigt dåligt själv av att se och ha sjuka fiskar. Jag hade uppriktigt sagt inte en aning om att det var så VANLIGT med sjuka fiskar! Vilket det tydligen är, särskilt vid uppstart. Jag kanske var naiv från början, men jag blev/är chockad när man frågar bekanta och de säger att fiskar dör till och från, det bara är så! Låter trist...

Ok, vissa har aldrig problem! Grattis (Jag menar det också)!
Men den stora skaran pratar jag om.

Ha det gott allesammans! =)

/Micke
#35 - 22 mars 2004 22:43
"Att känna lukten av rutten fisk i hela huset när jag tömde akvariet var riktigt äckligt! =("

Det gläder mig att du kände lukten, det stärker min uppfattning om att man ska slamsuga gruset.

#36 - 22 mars 2004 22:56

HEHE skulle vilja veta var du fick det ifrån att jag inte trodde man behövde någon bakteriekultur HEHE.

HAr haft akvarier några år och odlat lite fisk ochså så jag vet nog ungefärligt HEHE.

Det med vita prick menade jag inte var standard men vilken nybörjare har aldrig fått vitaprick?

Sen när det gäller bakterie kultur i mina kar så tar jag alltid vatten från något av mina andra kar så det löser sig nog.

Bara menar att det bästa sättet att bli av och förebygga nitrit/nitrat är väll ändå regelbundna vattenbyten. Odlar dessutom lite fisk där jag aldrig använt några som hellst preparat.

Vissa saker är säkert bra och funkar, men mycket preparat är ett konstlatt behov som företagen har hittat på presis som alla skönhetskrämer som skall göra underverk för våra kvinnor.

Ett väl inkört och fungerande filter är det bästa preparatet du kan ha.

#37 - 22 mars 2004 23:12
Ursprungligen skickat av McoistDet med vita prick menade jag inte var standard men vilken nybörjare har aldrig fått vitaprick
Har haft kar sen 10 års åldern med uppehåll på 2 år. Jag fick vita pricken för första gången för 10 dagar sedan, så jag är nybörjare när det gäller vita pricken.

Ursprungligen skickat av McoistHEHE skulle vilja veta var du fick det ifrån att jag inte trodde man behövde någon bakteriekultur HEHE.

HAr haft akvarier några år och odlat lite fisk ochså så jag vet nog ungefärligt HEHE.

Sen när det gäller bakterie kultur i mina kar så tar jag alltid vatten från något av mina andra kar så det löser sig nog.

Bara menar att det bästa sättet att bli av och förebygga nitrit/nitrat är väll ändå regelbundna vattenbyten. Odlar dessutom lite fisk där jag aldrig använt några som hellst preparat.
Det som funkar för dig funkar inte för de allra flesta. Jag körde med den stilen med förrut och "odlade" fisk. Men hur mådde dom? Tyvärr så kan dom ju inte fiskar tala men de mesta talar ju för att använda vattenberedningsmedel och nitrivec mm. Bara för att de lever och föder så betyder väl inte det att de har de bra, eller?

Ursprungligen skickat av McoistVissa saker är säkert bra och funkar, men mycket preparat är ett konstlatt behov som företagen har hittat på presis som alla skönhetskrämer som skall göra underverk för våra kvinnor.
Inte i helskutta mår jag bättre av en kräm! Frisk luft, bra vatten, bra mat och lagomt med motion är vad jag mår bra utav

Ursprungligen skickat av McoistEtt väl inkört och fungerande filter är det bästa preparatet du kan ha.
Nåt som du har lite rätt i, men det krävs rätt mycket innan du har nått dit och det är lätt att det blir obalans ändå. Sjukdomar kan ju komma ändå.
#38 - 23 mars 2004 22:44

Ah jag blir så trött...

Så alla som inte använder nitrivec och liknande medel har fiskar som mår dåligt TRAMS vill jag säga!!!

Och att mina fiskar skulle må sämre än dina pågrund av det är rena nonsens.

Vi har dessutom så olika vatten, beroende på var vi bor så att alla skulle ha preparat är inte sant.

Och om alla preparat är så bra varför skall man göra vattenbyte då och inte istället hälla i lite nitrivec så fixar det ju biffen.

Ett regält filter regelbundna vattenbyten och normal matning så får du aldrig några problem med nitrit/nitrat.

#39 - 23 mars 2004 22:48
Erfarenheten gör att man ibland blir visare,,,[:I]
#40 - 24 mars 2004 01:24

hmm du är rätt rolig på ett vis marie du klagar på att andras fiskar inte har det bra och att man måste använda preparat som du.

Då kommer min fråga hur kommer det sig att du haft Nitrit problem och vita prick för bara 10 dagarsen trots alla dina fina preparat?

och jag har aldrig haft nitritproblem i mina kar ( Vita prick har jag dock haft någon gång vid inköp av nya fiskar men väldigt sällsynt)
Då skall man dock tilläga att jag har omkring 20 kar i varierande storlekar och bedriver mindre odling och haft akvarier i 13år även om det inte är så jätte länge menhunnit lära mig en hel del på dom åren.
#41 - 24 mars 2004 01:38
Tackar tackar! Nu är man rolig också =).

Vad jag menade med sista inlägget var att man lär sig hela tiden.

Min första nitrittopp som var över 0,3 på 28 års akvarieliv. (vad åren går!)Jag fick ett nitrittopp på 1,6 då jag startade upp ett 375 l kar med blästersand. Innan har jag haft grus av medelstorlek. Vad jag inte tänkte på att jag inte borde ha sugit så nära botten då de goa baskiluskena vad dom nu heter inte slinker ner mellan gruset.

Så jag min dumme jäkel sög upp allt som kunde hålla karet i balans. Vad har jag lärt mig av detta;
Det är jävligt jobbig att bära vatten.
Håll sugen högre upp än med gruset.

Hade aldrig haft så hög nitrittopp så jag blev sketrädd. Byte för lite i början och fick sedan göra 4 byten per dag i 2 dagar tills det var helt nitritfritt med hjälp av kramfors och nanc hejande och rådgivande på chatten. Fick vita pricken efter det då mina stackars fiskar var stressade av allt bök. Men nu är det borta det med.

Är trött men kan inte sova några goda råd? *asg*
#42 - 24 mars 2004 01:56
Nja mina råd hjälper nog inte mycke här kan inte såva jag heller.

#43 - 24 mars 2004 03:58
Hallå är det pajkastning här eller?
Jag tycker kramfors har en poäng i hur alla ska säga "jag har minsann inga preparat och det funkar så bra"
jag brukar starta upp nya kar med nitrivec, och har märkt att så länge nitrit är hyffsat lågt så mår karet bra av mindre/inga vattenbyten i början. Det viktigaste är att ha mindre fiskar som inte skitar ner så mycket i början (alltså ingen 20 cm gibbiceps, hellre ett par guppy) & att absolut inte mata med typ räkmix eller annat som gärna smutsar ner massa när det inte finns filter & bakterier att ta hand om det.
sen är det kanon att rikta filtret mot ytan så man får massa bra cirkulation i vattnet.. mina malar har en tendens att stryka med när cirkulationen stannar upp, och då vill gärna de andra bli dåliga tack vare att det ligger en död liten mal & ruttnar i ett hörn...
Detta har hänt ett par ggr när jag matat med för mycket räkmix t.ex. som slammat igen filtret.

Tyvärr går det inte att säga "såhär gör du", för alla har olika vattentyper, olika fisk, olika sätt att göra saker, olika mat, matar olika mycket, har ljuset tänt olika mycket osv osv osv... fiskar är ingen vetenskap, det är mer känsla..som man får efter ett tag =)
jag har ett kar, där det aldrig blir alger i, inga fiskar dör, och det är bara helt underbart..jämte står ett kar som alltid varit helt nersölat med cyanobakterier, ser ut som satan... ändå är det bara 10 cm mellan dem ... hehe
många ger råd som funkade fint för just dem..sen när nån annan gör så, så dör all fisk...
tycker det är synd att du tröttnade, men du kommer säkert skaffa ett nytt kar nån gång om ett tag =)
#44 - 24 mars 2004 06:36
Jaha, tråden lever än.
Mari J om slamsugning vågar jag inget skriva, men jag håller på att skriva något som kommer på vår klubbsida, min text är just nu ute på genomläsning och justering hos kunnigt folk på vattenkemi, förebyggande vattenvård, när kommer det en nitrit topp, vad innehåller avföringen, vilka organ på fisken orsakar ammonium, mm.

Vilka organ på fisken orsakar ammonium, det kan ni kanske berätta, det vore intressant att veta om det behöver förklaras och utvecklas närmare,vet alla varför det blir nitrit.
Vad händer med nedbrytnings bakterierna när du slamsuger.
Hur går det till när nedbrytningsbakterierna "arbetar".
Hur länge lever de bakterier som svarar för nedbrytningen.
Vad händer med de bakterier som dör, vad avlägsnar dem.
Om någon är intresserad kan den starta en ny tråd
#45 - 24 mars 2004 06:52
Du har haft otur prick kommer oftast i början jag åkte på de när jag hade malawi fick medicinera i 3 omgångar och köra vattenbyte samt i med malawisalt efter dess kom aldigt pricken tillbaka.

Annons