Ge inte upp! Jag har haft akvarium till och från sen jag var 9-10 år. Är 15 nu... Och varje gång jag har startat om har det varit kul i början, men sen efter ett halvår så har jag tröttnat. Då hade jag bara ett 60 liters akvarium.. Började om i våras igen med det, sen bestämde jag mig för att nu skulle jag verkligen satsa, så jag önskade mej ett 170 liters i födelsedagspresent. Vips! Så blev allt mycket roligare helt plötsligt! Så jag tycker i alla fall att det är roligare med ett större än ett litet, det är dessutom inte lika svårt att hålla. Det tål fler misstag osv...
Så mitt tips till dig är att försöka hålla ut ett par månader, och om du sen får tillbaka gnistan skaffa dej ett större, kanske. Om du verkligen vill satsa...
För mig har det i alla fall blivit så att jag har tagit mer ansvar nu när jag har det större akvariumet också, eftersom det ligger en hel del pengar i det så sporrar ju det mig till att sköta det så bra som möjligt. Ju mer man sköter det och lär sig om det, desto roligare och bättre går det..
Så mitt råd är att bara hålla ut! Det kommer bättre tider...