Efter många års akvarie-pulande ger jag upp! Nu går det inte längre. Sen jag flyttade för ett och ett halvt år sedan har mitt fiskbestånd i princip utplånats.
De stackare som finns kvar förtjänar ett bättre öde än det som drabbat de andra.
För att göra en lång historia kort: Efter flytten dog en hel del fiskar. Sen när jag skulle byta vatten dog ytterligare fiskar och en himla massa mekande med vatten och medel följde. Till en början till ingen nytta. Det kom en vändning när jag slutade byta vatten så ofta. Eftersom jag har ett 540-liters med en Eheim professionell med kapacitet på 1050 l/h och decimerat antal fiskar så beslutade jag att byta en gång i månaden max. Det gick alldeles utmärkt och fiskarna levde i all önskvärd välmåga.
Nu gick pumpf*n sönder och jag är tillbaka på ruta ett. Har kopplat in ett litet innerfilter som tar den värsta skiten, men det känns som om det vilar en förbannelse över mitt akvarium. Liemannen sitter på kanten och väntar på att nitritdöden ska ta de sista stackarna.
Kvar finns 2 praktbotior, 3 guldbarber, en (?) kuhliål och en ancistrusmal. *suck* Dessa ska jag hitta omplaceringshem till och akvariumet åker ut på Blocket så snart det är gjort.
Känns trist, men å andra sidan måste jag ju göra det som är bäst för mina fiskar. Har å andra sidan tappat sugen fullständigt efter allt strul. Har inte haft såna här problem någonsin och fattar inte vad det är som är fel. Å andra sidan struntar jag i det nu.
Tack för att jag får gnälla av mig! I framtiden kommer jag ägna mig åt mina hundar och katter istället och hoppas att jag inte lyckas vanvårda ihjäl dom också.
Till alla lycka till med era akvarium! Sköt dom väl!