Nu ger jag snart upp..

#1 - 31 maj 2006 20:09
Nu ger jag snart upp.. Dessa jä*la trådalger..

Jag vet att det pratats om det miljoner med gånger, och har försökt o läsa, lärt o gjort, men inget verkar funka..

Kör med co2, göder med pmdd fulldos varannan dag, har en hel del växter, öven en del snabbväxande.

Bra cirkulation så att alla växter ska få i sig näring o co2..

Men ändå.. Får klippa blad varje dag känns det som som får en massa trådar ute på kanterna..

Det går ju ganska bra på alla snabbväxande, men det är värre på anubias m.m.. Det blir ju nästan inget kvar, o det ser inte så snyggt ut..

Vet inte vad ja ska ta mig till.. Känns så tråkigt, och meningslöst..

Ska jag ta o klippa bort precis allt som har minsta "stråt" på sig eller hur ska jag göra? Sprider det dig bättre om det finns alger på växterna?

Dosera mer eller mindre av nått? Tillsätta nått annat? Glömma allt och lägga ner helt? Känns som det..

Kan nån snälla hjälpa mig och få mig reda ut det här med algerna.. Känns inte roligt alls..
#2 - 31 maj 2006 20:39
Är det inte trådalger som triggas av järn? Jag vet inte vad felet är, men jag fick jätteproblem med just trådalger när jag började med pmdd....Antagligen gjorde jag något fel, hur som helst har jag slutat med pmdd nu, jag tröttnade på de ¤&#% trådarna....
#3 - 31 maj 2006 20:48
[quote=-= Emilio =-]Nu ger jag snart upp.. Dessa jä*la trådalger..

Jag vet att det pratats om det miljoner med gånger, och har försökt o läsa, lärt o gjort, men inget verkar funka..

Kör med co2, göder med pmdd fulldos varannan dag, har en hel del växter, öven en del snabbväxande.

Bra cirkulation så att alla växter ska få i sig näring o co2..

Men ändå.. Får klippa blad varje dag känns det som som får en massa trådar ute på kanterna..

Det går ju ganska bra på alla snabbväxande, men det är värre på anubias m.m.. Det blir ju nästan inget kvar, o det ser inte så snyggt ut..

Vet inte vad ja ska ta mig till.. Känns så tråkigt, och meningslöst..

Ska jag ta o klippa bort precis allt som har minsta "stråt" på sig eller hur ska jag göra? Sprider det dig bättre om det finns alger på växterna?

Dosera mer eller mindre av nått? Tillsätta nått annat? Glömma allt och lägga ner helt? Känns som det..

Kan nån snälla hjälpa mig och få mig reda ut det här med algerna.. Känns inte roligt alls..[/quote]

Hur länge har du haft trådisar?
#4 - 31 maj 2006 21:03
Mer eller mindre hela tiden, men tyckte inte att dom kom så fort tidigare, + att man kanske inte glodde o kollade lika mycket innan man började med co2 och verkligen försöker få det fint med växter o så..

Kan det ha något med att göra, att när jag gjorde en total makeover för ca 6 månader sen, innan jag ens tänkt tanken på det här med co2, så köpte jag botten gödning som jag hade i??

Det var en burk, JBL Florapol, som man skulle blanda med gruset underst, o sen lägga ett lager på.. Det (enligt burken) innehåller, Cu, Mn, Mg, Z, B, Co,
och ge näring i 3 år framåt..

Kan det + pmdd ge upphov till algerna? Att det blir "dubbel" näring?

Eller ska jag dra ner på pmdd lite gran, eller bara dra ner på nån av flaskorna?

Försöker maxa Co2'n så mkt som möjligt, men kan inte dra på mer, har troligvis gasat ihjäl ett par fiskar redan, eftersom efter jag började med Co2'n har ett antal blivit knäppa eller bara dött.. (bla en Lda33 (kan vart parasiter i magen), en scalare, en pictusmal, och min L027 har vart nära o stryka med den också, och idag så fick min pakistan botia knäppspel)

Känns tråkigt, när jag tex köpte en Anubia moderplanta för några månader sen, den var jätte fin och stor, och den har växt bra, men har fått klippa alla gamla blad, så det är bara nya lite mindre kvar.. Bara en stor rot typ, med trådisar på den också..

Snälla tipsa mig hur eller vad jag ska göra, annars så ger jag upp..

Hur viktigt är det att få bort alla trådisar som finns för att förebygga? Måste man klippa/ta bort dom, eller finns det nått annat som tar kol på dom?
:confused: :(
#5 - 31 maj 2006 21:36
Försök suga ur all skit ur bottnen och mörklägg eventuellt några dagar. Trådisar är förtjusta i microgödning men inte mörker.

Vissa växter dör av förläggning (ex E.stellata) men de allra flesta klarar det.
#6 - 31 maj 2006 21:39
oveb, varför suga ut all skit ur botten?
#7 - 31 maj 2006 21:46
[quote=sigges]oveb, varför suga ut all skit ur botten?[/quote]

För att bli av med all Florapol som gosar runt i botten och läcker ut i vattnet...

[quote=-= Emilio =-]
så köpte jag botten gödning som jag hade i??

Det var en burk, JBL Florapol, som man skulle blanda med gruset underst, o sen lägga ett lager på.. Det (enligt burken) innehåller, Cu, Mn, Mg, Z, B, Co,
och ge näring i 3 år framåt..
[/quote]
#8 - 31 maj 2006 23:08
Så det skulle kunna vara Florapol näringen som spökar??

Det är ett väldigt stort jobb o ta bort det, ev att det går o "slamsuga" ut det mesta, men när jag hade i det för typ 6 månader sen så tog det nästan ett dygn innan jag blev klar.. Därför att:

Jag har 2 storters grus, ett svart ganska fint, och ett ljust grovare, och det tog väll ca 7-8timmar bara o "sortera" ut det med en sil från varandra.. Och när jag köpte florapolen, så blandades det i ca 15kg 0.8-1.2 rådasand, som alltså ligger under dom 2 andra grus sorterna, så jag har faktiskt inte en aning om hur man smidigt ska kunna separera dom igen..

Så finns det nån annan lösning så väljer jag gärna den, men nått måste jag göra..

Är det bara lite "grövre" växter som tål nersläckning?? Och dör algerna och försvinner av det? Hur länge ungefär isfall? 2,3 eller 4 dagar??
#9 - 1 juni 2006 00:06
[quote=-= Emilio =-]Men ändå.. Får klippa blad varje dag känns det som som får en massa trådar ute på kanterna.. [/quote]

tycker det låter som nåt annat än trådisar, toffsalger till exempel.

dom gånger jag haft trådisar har jag bara kört ner handen och dratt upp dom och vips borta, iofs inte större mängder.
Defdac har nämnt att man kan rulla upp dom på en blomsterpinne till exempel.

är det så här dom ser ut ?
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=11767
#10 - 1 juni 2006 06:32
FloraPol är bara en järnrik lera, så det är sannolikt den som spökar om det är trådalger.

Det som är "bra" med trådalger är att trådalger är dom alger som liknar växter mest iom att dom är ganska stora, så kan du gro trådalger så är växttillväxten inte långt borta.

Den stora skillnaden mellan trådalger och växter är att trådalger är bättre på att använda bikarbonat, så det låter som du inte har full koll på CO2:n - speciellt om växterna står så pass still i växten att dom får trådar på sig.

Vill du laborera lite så kan du testa att skippa mikrogödningen helt i PMDD, fortsätta samma dosering av KH2PO4 och gå upp till t ex dubbla KNO3-doseringen samtidigt som du petar i högväxeln vad gäller CO2.
#11 - 1 juni 2006 09:25
Vet inte om jag blandat ihop det helt, men det kanske är toffs alger då som mitt problem är, för att dom blir inte längre än 3-4mm, och sitter mest i kanterna på bladen, tex så här:

http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/1.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/2.jpg

Till o med på tex den här nya gräsväxten, blir bladen småhåriga och mörkgröna, här efter 4-5 dagar:
http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/3.jpg

Men om det nu är toffs alger, är orsaken densamma som till trådalger? Och kan det även till dom vara Florapolen som är problemet?

Och som Raven sa, det går inte att lätt plocka bort dom (som med trådisar), utan dom sitter stenhårt på bladkanterna.. Omöjligt o dra bort, spec på tunnare blad..

Är det samma bot på toffsalger som på trådalger, eller är det nått annat man måste göra?

Defdac, tror du att o skippa mikrogödningen o labborera som du sa, kan lösa även det här?

F*n jä*la djuraffär här istan, dom "låter" så jäkla duktiga och kunniga, men det verkar som dom inte har en aning om vad dom pratar om, spelar ingen roll vad man frågar eller säger, det är alltid, "jo det är skit bra, jo det funkar, jo det är bla bla, precis vad du behöver, eller du behöver bara det här"..
#12 - 1 juni 2006 09:59
Det där ser ut som korta Staghorn och bladen dom sitter på verkar inte alltför pigga (döende Cryptocoryneblad?) så jag föreslår att du fimpar dom bladen såfort som möjligt. Cryptocorynes äldre blad blir snabbt ganska dåliga och när aminosyrorna i bladet börjar brytas ner frigörs ammonium:

Staghorn beror på aurea/NH4, typ för hög fisklast (i förhållande till den biologiska filtreringen), bök i bottnen utan vattenbyte, dåligt biologiskt filter (i både filter och botten), ruttnande blad osv. Sammanfaller med nitritspikar. Florapolen tror jag inte har speciellt mycket med dom här rackarna att göra.

Växterna i övrigt ser mycket pigga och friska ut vilket även bevisas av att den aggressiva Staghornalgen ser ut att bara valt döende blad.
#13 - 1 juni 2006 13:53
Du har nog rätt i att det är staghorn, sökte runt lite. Och det är nog en Cryptocoryne.. som dom flesta av dom med algerna på är, men är det en väldigt kortlevd planta, alltså bladen?
För jag klipper av flera blad varje vecka från varje planta med alger, så dom här bladen korten var på är nog bara några veckor gammla (nån månad max).

Men det verkar inte bara som dom ger sig på gamla döende blad, utan har ju kommit i massor på hela min anubais (som jag klippt av), men dom bladen ska väll kunna bli flera år gamla om jag förstått det rätt??

Förövrigt, har 2 ytterfilter, ett Fluval 304, och ett eheim 2213, med blandat med filtermaterial i, gör 50% vb. varje vecka, och slamsuger då så gott det går. Tjejen blir knäpp när jag nästan varje dag rensar ut skräp o döda blad, så det borde inte vara nån fara med det.. Alltid när jag flyttar eller drar upp en växt, så är jag där med sugen o suger vid rötterna så att det inte ska grumla för mkt..

Men jag kan prova att klippa bort så mkt som möjligt av blad med algerna på, o försöka låta det vara helt o hållet i tex en vecka, så får jag se hur mkt nya det kommer.

Men det är inget med pmdd'n jag kan förändra? Som du nämde för trådalgerna?

Och en annan sak, är det bättre med dubbeldos pmdd varannan dag, än enkel dos varje dag?
#14 - 1 juni 2006 14:04

men är det en väldigt kortlevd planta, alltså bladen?

Nej plantan i sig är extremt härdig, men den kan få för sig att slänga bort alla sina blad vid stora miljöombyten. Det är sannolikt ett sätt att snabbt anpassa sig till nya miljöer men brukar kallas "Cryptocoynesjuka".

Men det verkar inte bara som dom ger sig på gamla döende blad, utan har ju kommit i massor på hela min anubais

Anubias är ett kapitel för sig och världens absolut ledande växtakvarister tävlar om vem som kan hålla dom mest algfria. Ett råd är att inte mäta dina framgångar med hur algangripen Anubias blir. Sätt den skuggigt är det enklaste tipset att hålla den någorlunda ren, eller sätt den i ett drivhus några veckor så kan du enkelt gnugga bort algerna sen.

Men det är inget med pmdd'n jag kan förändra? Som du nämde för trådalgerna?

Nej jag tycker det verkar lovande, speciellt detta med att dom bilder du visar tydligt visar att algerna bara klarar att sätta sig på dåliga blad.

Ta det absolut snyggaste växtakvarium du någonsin sett på bild och studera det med lupp så kommer du se ett stort antal algangripna gamla blad, speciellt på ställen som inte syns på bilden - bakom stenpartier och annat lurigt man kan använda för att dölja nederdelen på stängselväxer som blir värst drabbade.
#15 - 1 juni 2006 15:15
Okey, jag tackar så mkt för alla goda råd..

Jag får kanske acceptera att man aldrig blir helt kvitt alger, och som du sa, det finns nog mer eller mindre överrallt. Och är ju långt långt från toppen ännu så får väll försöka bli av med dom.. Kanske ska vara glad att man inte haft nån riktig algblomming ialf.

Ska ge det lite tid och försöka.. Tack igen för tipsen.. :)

En liten fundering bara, sätta anubias i drivhus? Vad och hur menar du med det? Så att man ska kunna gnugga bort algerna..
#16 - 1 juni 2006 16:28
Här har Micke Eklund odlat Glosso i en krasselåda som flyter under lysrören, så något liknande. Jord och lite vatten och ordentligt tillslutet så det blir hög luftfuktighet inne i lådan:
http://www.defblog.se/picture/1348.html
http://www.defblog.se/picture/1347.html
#17 - 1 juni 2006 16:57
lite alger e enligt mig inte hela världen är ingen expert på vattenväxter, iof labbat lite med hydro men det är en annan historia.. ser det som naturligt och lite av ett sundhets tecken.. trådalger ser ju trevligare ut än alger som täcker hela akvariumet.. nåja lite offtopic kanske men lycka till med tanken..
*skååål*
#18 - 1 juni 2006 17:34
[quote=defdac]Här har Micke Eklund odlat Glosso i en krasselåda som flyter under lysrören, så något liknande. Jord och lite vatten och ordentligt tillslutet så det blir hög luftfuktighet inne i lådan:
http://www.defblog.se/picture/1348.html
http://www.defblog.se/picture/1347.html[/quote]

Okey =) Det verkar ju coolt, kanske man ska pröva.. Men den behöver väll inte vara i akvariumet om man kör lysrör ovanför eller?

Ska jorden bara vara fuktig eller ska det vara blaskigt med vatten, och ska man ha ner nå pmdd i vattnet då, o kanske co2?

Eller räcker det med, tät låda, lite jord, fuktigt och under bra lysrör?

* Nu har jag klippt bort varenda blad jag hittade med alger på, får se om det funkar som det ska.
Så såg det ut: http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/CIMG8936.jpg

Men Defdac, kan det inte vara så att bladen blir dåliga o dör efter att staghornen satt sig o börjat "suga" musten ur dom?
#19 - 1 juni 2006 21:25
Finns det förresten några fiskar som käkar staghorn alger?

Kanske ska införskaffa ett par isåfall som kan hjälpa till lite..

Förresten, ska jag klippa bort även alla drabbade strån på den här (inte säker vad det är för växt)
eller kommer dom dö o lossa av sig själv?

Ett väldans jobb o plantera allt igen med pincett nu när den väl tagit sig o börjat sprida sig lite..
#20 - 1 juni 2006 22:27
Skatta dig lycklig att det visade sig vara staghorn !

Jag fick riktigt massivt med dessa efter att ha "dödat" filtret med Tetra GT.

Jag gödde på som vanligt och min nålgräsmatta var nästan svart. Det gick att "kamma" ur hela nävar med staghorn's.

Efter en tid så gav den helt plötsligt vika. Fråga på barreport vill jag minnas och Tom sa att det bästa med staghorn är att de sällan återvänder !

Så snart ser du antagligen ljuset i tunneln tror jag. Fast misströsta inte om det blir värre innan det blir bättre !!
#21 - 1 juni 2006 22:56
går att använda väteperoxid för att döda staghorn, dödar iofs allt annat också om man har i för mycket men läst om några som använt doseringspruta för punktdosera och det funka rätt ok.
nackdelen med väteperoxid är att algen dör men den lossnar inte från underlaget.

men rekommenderar STARKT att du läser på om det innan du prövar så inte alla fiskarna fortsätter upp i fiskhimmlen typ.

h2o2 hydrogenperoxid är 2 ord du kan googla på ihop med ex: aquarium
#22 - 2 juni 2006 06:16

Men den behöver väll inte vara i akvariumet om man kör lysrör ovanför eller?

Nej jag har en liten låda i fönstret jag ofta glömmer bort. Däri överlever några strån R. wallichii och L. arcuata förtillfället.

Ska jorden bara vara fuktig eller ska det vara blaskigt med vatten, och ska man ha ner nå pmdd i vattnet då, o kanske co2?

Jag har vatten så man börjar skymta vattenytan, blaskigt. Jag brukar fylla på med akvarievatten och blåsa in i lådan ibland (andedräkten innehåller runt 13 ppm CO2 jämfört med luften som innehåller 0.03 ppm dvs nästan 500 ggr mer CO2).

Det är lite overkill med mäsk till ett drivhus, men visst. Det lär inte skada =)

kan det inte vara så att bladen blir dåliga o dör efter att staghornen satt sig o börjat "suga" musten ur dom?

Nej, eftersom du aldrig ser nya friska blad bli algangripna. Sätter det sig alger på en växt så är det alltid för att den (eller enbart vissa blad) på något sätt är krasslig(a).

Förresten, ska jag klippa bort även alla drabbade strån på den här (inte säker vad det är för växt)

eller kommer dom dö o lossa av sig själv?

Dom kommer försvinna allteftersom du trimmar hela gräset med sax.
#23 - 2 juni 2006 07:32
[quote=defdac]
Jag har vatten så man börjar skymta vattenytan, blaskigt. Jag brukar fylla på med akvarievatten och blåsa in i lådan ibland (andedräkten innehåller runt 13 ppm CO2 jämfört med luften som innehåller 0.03 ppm dvs nästan 500 ggr mer CO2).
[/quote]

Inte för att vara petig, men var kommer uppgifterna om dessa halter ifrån? Som sagt, jag kanske e lite ringrostig och old school, men om jag inte minns helt fel misstämmer dom "ganska" mycket, typ faktor 1000 eller mer.

[quote=defdac]
Det är lite overkill med mäsk till ett drivhus, men visst. Det lär inte skada =)
[/quote]

Jag har läst en källa, (ja bara en, har inte tagit mig ork att forska vidare,) som anser att halter på och över 2000 ppm är skadliga för emersa växter, vill bara säga att man kanske bör kolla upp det där innan man co2-göder i slutna drivhus. Skulle vara bra om någon ville kolla upp det, och dela med sig.
#24 - 2 juni 2006 07:40
Stämmer. Vi kör på procent istället och då blir det 4.5% CO2 i utandningsluften och 0.04% i luften:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide

Ang. mäsk till drivhuset så är det lite overkill ja. Dessutom tror jag man skulle behöva en fläkt för att det skulle göra ordentlig nytta och då börjar vi komma in på cannabisteknologier som det finns väldigt mycket information om på nätet höhö =)
#25 - 2 juni 2006 09:16
Okey, perfekt, då ska jag försöka o inte oroa mig, nu känns det roligare igen..
Ska försöka hålla koll o se hur det utvecklar sig. Tackar så mkt för hjälpen.. Tur att det finns folk man kan fråga, annars vet ja inte hur det skulle gå :)

Täckte defdac på det du har i fönstret, har kollat lite på R. wallichii, och ett par andra "krävande" (typ co2, mkt ljus) växter, är det nånting som man kan pröva sig på även som amatör eller? Eller är det typ MH belysning och expertis som gäller då? Blir väll efter jag fått bot med algerna (om jag får det), men tänkte pröva lite mer krävande växter, nu när man ändå kör co2 o så.

[quote=defdac]
då börjar vi komma in på cannabisteknologier som det finns väldigt mycket information om på nätet höhö =)[/quote]

:D :D Hehe..

O Raven, det låter intressant, men inget jag vågar mig på just nu :) Skulle säkert göra fel o allt skulle dö eller nått, o då skulle jag nog aldrig mer vilja se ett akvarium, så jag står över den här gången, men tack för tipset anyway. :)
#26 - 2 juni 2006 10:07

har kollat lite på R. wallichii, och ett par andra "krävande" (typ co2, mkt ljus) växter, är det nånting som man kan pröva sig på även som amatör eller? Eller är det typ MH belysning och expertis som gäller då?

Bra koll på CO2 underlättar alltid med de flesta växter, EI ovanpå det så är det inte många växter som är svåra. Dom som hittills varit väldigt svåra för mig som jag verkligen vill klara är B. heudelotti och H. callitriciodes. Det tog ett tag innan jag klarade R. wallichii men det beror nog till största delen på att jag numera inte har Siamesiska algätare som gillar den mer än vad jag gör (fast på ett annat sätt ;)

Det är olika vilka växter man tycker är svåra, du kanske klassar B. heudelotti som ett ogräs *shrug*.
#27 - 2 juni 2006 12:06
oj oj oj

[quote=defdac]Bra koll på CO2 underlättar alltid med de flesta växter, EI ovanpå det så är det inte många växter som är svåra. [/quote]

Så bra koll som med en ph-kontroller då eller?

Och oj, vet inte om det är nått fel, men skulle kolla mitt Kh, provade 4 gånger, och det slår om först vid 13???

Har alltid legat på 4-5 förut.? Det var iförsig ett par veckor sen ja kollade det..

Vad kan det bero på? Eller är det omöjligt att det stämmer? Gjorde 50% vb i söndags.
#28 - 2 juni 2006 12:13
Provade ett par gånger till, fick det till 11-12..

på kran vatten 4-5 som förut..

Vad kan ha hänt och är det nått som är farligt? vad ska jag göra? vb?
#29 - 2 juni 2006 12:16

Så bra koll som med en ph-kontroller då eller?

Tja varför inte. Jag har aldrig haft någon och de gånger då akvariet strulat så har det ofta varit CO2:n som felat.

Ang. ditt KH låter det som du har något som förändrar KH:t i akvariet, typ korallsand eller kalksten. Du kan ta upp misstänkta stenar/grus och droppa lite ättikssprit på dom och lyssna med örat om det fräser.
#30 - 2 juni 2006 12:20
Men jag har inte lagt dit nått nytt alls utom växter då o då..

Har samma grejer som jag alltid haft i (typ 3 år) utom sanden med florapol då för ca 6 mån sen..

Tycker det blir olika varje gång, måste vara nått fel, kan droppa till 15 utan att det händer nått..

Ska prova igen. Men det är inget som är farligt eller?

Får det till 11 nu varje gång jag provar, ph 6.5, enligt listan då ligger jag på 83ppm co2.. kan fiskarna leva då?
#31 - 2 juni 2006 12:31
Det känns lite som ditt KH-test inte riktigt är att lita på, men eftersom det visar olika på kranvattnet och akvarievattnet så är det något som förändrar alkaliniteten i akvariet.

Har du mätt KH:t under hela tiden du haft akvariet, eller började du idag med det?
#32 - 2 juni 2006 12:38
Jag köpte kh testet ungefär när jag började med co2'n för några månader sen, och mätte ganska ofta i början, alltid runt 4-5, sen nu har jag nog inte mätt på kanske nån månad eller så, tills idag.. Och har inte lagt i något nytt alls sen jag började med co2, utom växter då..

Men innan jag började med co2 så mätte jag iofsig aldrig kh.
#33 - 2 juni 2006 12:52
Så när du började med CO2 så mätte du KH regelbundet och då låg det alltid på 4-5, sedan gjorde du ett uppehåll i mätandet i en månad och återupptog mätandet och då visade det plötsligt 11-14 i KH?

Det är bara att ta reda på vad i akvariet som ökar KH:t, ta upp båda dina grussorter och florapolen och kolla om dom fräser eller skaka lite av varje grussort i KH-kyvetten och se om det blir större utslag på någon av dom.
#34 - 2 juni 2006 13:12
[quote=defdac]Så när du började med CO2 så mätte du KH regelbundet och då låg det alltid på 4-5, sedan gjorde du ett uppehåll i mätandet i en månad och återupptog mätandet och då visade det plötsligt 11-14 i KH?

Det är bara att ta reda på vad i akvariet som ökar KH:t, ta upp båda dina grussorter och florapolen och kolla om dom fräser eller skaka lite av varje grussort i KH-kyvetten och se om det blir större utslag på någon av dom.[/quote]

Jo, det kan man nog säga att det var så.. Kan det vara möjligt?

Är det ett måste o ta upp gruset och florapolen o allt? Blir ett enormt jobb o göra om hela akvariumet igen.. Eller är det ingen fara om kh't ligger så högt?

Ska vänta till söndag ialf, så får vi se efter vb. (nån dag efter), hur det ser ut då..
#35 - 2 juni 2006 13:21

Jo, det kan man nog säga att det var så.. Kan det vara möjligt?

Bara om du omedvetet stoppat ner något som förändrar KH:t men du verkar ju ganska säker på att det bara är växter.

Eller är det ingen fara om kh't ligger så högt?

Om det är något som hela tiden förändrar KH:t så kommer du inte kunna använda pH-controller och om du ska kolla CO2-nivån med pH/KH-tabellen så måste du alltid samtidigt ta ett KH-test som du mäter pH:t.

För firrarna är det ingen fara, växterna har jag fått för mig inte diggar hårdhetsförändringar (KH/GH) men det kan bero på att t ex mikronäring blir "slöare" vid högt KH.
#36 - 2 juni 2006 14:07
Okey.. Det är jag helt säker på att jag inte gjort, inte några nya stenar, rötter ingenting förutom växter..

Har inte heller bytt nånting i y.filtrerna, bara små runda rör (vita av sten lr nått), en lite olika grovhet på filter matta o överst lite vadd bara..

Men nått måste det ju vara. Men ska hålla koll på det nån vecka framåt också så får jag se om det går tillbaka till "det normala"..

Skönt att det inte är så farligt.. pH kontroller blir lite senare ev. så får se hur det ligger då..

Annons