Nu ger jag snart upp!

#1 - 19 februari 2004 13:34
Nu ger jag snart upp mina försök med mitt akvarium. Jag har aldrig haft problem med varken nitrit eller sjukdomar förr men sen jag skaffade mitt 375 L. så har det bara varit elände. Jag är trött på att byta vatten varje dag nu även om det bara är 10%. Jag har hållit på med det i nästan 3 veckor nu utan att det blir bra. Jag matar snart inget alls heller. Att hålla på med en massa olika kemikalier känns inte heller rätt bara för att jag ska ha några firrar att titta på.
#2 - 19 februari 2004 13:35
För litet filter? Kanske samma som i ditt förra mindre kar?
MVH
Magnus
#3 - 19 februari 2004 13:36
Gör ett stort vattenbyte och mata inte på flera dagar. Krama ur någon annans filtersvamp. Det skall gå! Klart du inte skall ge upp!
#4 - 19 februari 2004 13:36
Hmmm.... Tror inte det. Det följde med en Fluval 4 och sen stoppade jag dessutom i en Fluval 3 för att vara säker på att det skulle räcka till.
#5 - 19 februari 2004 13:41
Jag byter 1/3-del i veckan utöver de 10% som jag har bytt varje dag. Filtret till min Fluval 4 kom från ett annat akvarium som jag bara sköljde ur för att ha lite bakterier att starta med.

Min scalare har blivit sjuk nu och jag tror inte att han kommer att överleva. Han verkar hängig idag och ligger lite på snedden i vattnet. Ögonen är mjölkiga på honom också.

Jag får väl svälta dom några dagar då. Men jag känner mig ganska så tveksam till om det skulle funka dessutom så dör väl scalaren direkt då eftersom han inte äter ordentligt.
#6 - 19 februari 2004 13:47
Varför byter du vatten hela tiden? Dåliga värden, nystartat eller sjukdom i?
#7 - 19 februari 2004 13:51
Hmmm.... Alla tre av dina alternativ faktiskt.

Jag startade akvariet på nyårsdagen. Efter några veckor fick jag gjort ett vattentest i affären och då hade jag förhöjda nitrithalter. Jag fick rådet att byta 10% varje dag tills jag inte hade problem längre. Jag köpte en paket med test så jag kan kolla själv. Nu testar jag 1 gång i veckan och har fortfarande samma problem. Jag fattar inte varför förutom att jag har alldeles för mycket Black Molly. Jag kan inte döda friska fiskar och vet ingen som vill ha heller. Nu har jag dessutom fått vad jag tror är parasiter....
#8 - 19 februari 2004 13:57
Både fluval 4 å 3 är innefilter med relativt små filtermängder. Min gissning är att det är problemet.
#9 - 19 februari 2004 14:00
Ja, det kan jag väl hålla med dig om om det nu inte hade varit så att de som hade akvariet innan mig bara har haft fluval 4 pumpen i de senaste 5 åren. De har aldrig haft varken nitritbekymmer eller sjukdomar. Jag ville vara på säkra sidan att fiskarna fick bättre vatten så det var därför jag slängde i min 3:a också. Inte för att 4:an inte klarade av det. Vattnet är kristallklart och jag rensar när jag ser att det är mycket skräp i filtret.
#10 - 19 februari 2004 14:01
Först gör dig av med de fiskar som är överksott. Det finns gott om butiker som byter in fisk tex, mot mat eller annat. Låt sedan karet få ro ett tag, gå ned till dina byten 1/3 i veckan. Mata ytterst sparsamt, rengör inte filterna heller låt de gå. Vad du kanske borde skaffa dig är ett bra ytterfilter till karet.

Har du några växter i karet?

Har haft samma problem som du fast med ett 160 kar, och det fick jag inte löst förrens jag moterade ned hala karet och började om från början med noll fiskar i de 4 första veckorna. Det är det enda karet av mina 7 som spökat för mig, fråga inte varför för det vet jag inte.

Mvh Jesper
#11 - 19 februari 2004 14:11
Jag får väl böna och be i affären men sist så var de väldigt avvisande till att ta emot fiskar eller så får jag kolla med någon annan. Kanske någon här som vill ha ett gäng stora feta Black Molly?

Jag har funderat på det där med ytterfilter men är lite rädd för att slangen ska hoppa av. Jag har redan råkat ut för det en gång och då spolades det ut ca 200 liter vatten i vardagsrummet. Grannen under mig var INTE glad kan jag säga.... Som tur är så hände det en fredag kväll och under mig fanns bara ett kontor. Jag hade inte en tanke på att vattnet kunde rinna ner eftersom jag tog det så fort jag såg det. Eftersom parketten hade klarat sig så trodde jag att allt var lugnt. Jag fixade till akvariet så när fastighetsägaren kom så syntes det inte ett spår. Han frågade om akvariet hade spruckit men det hade det inte så då sa han att det var väldigt konstigt och sen hörde jag inget mer om det. Snacka om att jag kom lindrigt undan....

Jag har ganska gott om växter så jag tror inte att det är problemet.
#12 - 19 februari 2004 14:23
Nicke: ett kristallklart vatten och bra vattenvärden behöver inte gå hand i hand. Den mekaniska filtreringen fungerar nog bra då 4:an å 3:an pumpar runt mycket vatten genom sina filter-svampar.

Men det är inte den mekaniska filtreringen som är viktig här, det är den biologiska filtreringen. Filtermassan där vattnet dras igenom har plats för en viss mängd nitrifikationsbakterier som tar hand om den nitrit som finns i vattnet och bryter ner den till nitrater. Nitrater tar växter/alger/vattenbyten hand om. Jag anar ett mönster i ditt kar:

Mycket fisk ger mycke nitrat. Små filtermassor ger liten yta för bakterier att ta hand om nitriten. Ditt tvättande av filtrena tar död på den bakterieflora som har hunnit få fäste.

Dessa faktorer leder till katastrof :-(

Vid rengöring, krama försiktigt ut svamparna i en spann med akvarievatten. Starta alltid ett akvarium med ytterst lite fisk. Ha alltid filtermedia i överkant. Ytterfilter eller stora invändiga filterfack är att föredra mot de fåniga innerfilterna.
#13 - 19 februari 2004 14:32
Jag får satsa på ett ytterfilter tror jag så att jag får ett ordentligt filter. Jag har hela tiden varit lite tveksam till om den där svampen skulle vara lika bra som ett riktigt. Enligt akvarieaffären så skulle det inte vara någon skillnad. Det skulle räcka till utan vidare. Jag har ingen lust att sätta igång med något eget filterbygge inne i akvariet eftersom jag dels tycker att det skulle ta för mycket plats och dels för att jag är tveksam till om jag skulle kunna göra det själv. Då är det bättre att satsa på ett rejält ytterfilter.

Vilken storlek ska jag köpa och finns det något bra alternativ till Eheim som jag anser är lite väl dyrt?

Fiskmängden ska jag som sagt minska på. Men det kan vara svårt att hitta någon som vill ha mina fiskar om det nu är så att min scalare har fått parasiter eller någon annan sjukdom. Jag kom att tänka på att det kanske är ålderdomskrämpor som han drabbats av. Hur ser man om det skulle vara det i så fall? Jag tycker att det är konstigt att alla andra fiskar är pigga och ser friska ut om det nu skulle vara parasiter.
#14 - 19 februari 2004 14:37
Scalarer blir runt 11år, är de verkligen så gamla? De blir riktigt rejält stora som fullvuxna.

Fluval är nog ett alternativ även om jag själv inte gillar dem. Men ett fluval 404 är inte så farligt dyrt och har nog bra mycket mer filtermassa än dina Fluval 4 å 3 tillsammans.

Testar du nitrit regelbundet? nitrit i låga mängder är giftigt för fiskar så jag gissar att det är nitriten som dödar din skalare. Antingen direkt eller indirekt genom försämrat immunförsvar/allmäntillstånd.

Bodde du i sthlm så skulle jag gärna ta alla dina oönskade fiskar, mina fiskar skulle bli så glada så :)
#15 - 19 februari 2004 14:47
Jag vet inte hur gammal han är men han är enorm! Jag försökte mäta honom genom glaset och fick det till ca 25 cm mellan fenorna på höjden. Då var ändå inte fenorna utspända riktigt. Han är riktigt imponerande. Flera som sett honom har aldrig sett någon så stor innan.

Jag ska kolla hur den pumpen är. Jag har ingen riktig koll på hur priserna ligger på de olika pumparna och om skillnaden inte är så stor så köper jag helst en Eheim så klart. Jag har haft Eheim förr och har bara bra erfarenheter. Dessutom så är det aldrig problem med att hitta reservdelar om något går sönder.

Jag testar nitrit ofta och har enligt de testerna jag har gjort fått fram att jag har 0,3 mg/liter. Som mest har det varit gränsfall till nästa nivå men aldrig klart på nästa. Enligt testet så ska det inte vara någon fara för fiskarna när nivån är så låg men vad jag vet så ska det vara 0 mg och inget annat.

Om det skulle vara nitriten som är orsaken till scalarens sjukdom så borde väl de andra också drabbas? Eller?
#16 - 20 februari 2004 22:39
Kolla kranvattnet också. Jag mätte 0,3 mg/l nitrit på det kommunala vattnet! Håller man då på och byter vatten för att få bättre värden, så blir det väl bara värre.
Så vitt jag har förstått är fiskarna olika känsliga för nitrit. Kanske scalaren är känsligare?
När jag haft problem är det alltid ancistrusmalarna som stryker med och det ganska fort. Samtidigt simmar guramin runt och ser lika pigg ut som vanligt.

Hoppas det löser sig.
Dina Molly kan kanske få flytta till mig.
Skicka ett mail.

Gunilla
#17 - 20 februari 2004 22:52
Jag har lämnat 20 st Black Molly till affären idag. Det var en massa yngel som sen hade blivit vuxna. Efter att jag skaffade scalarerna så har det inte blivit fler så det problemet är löst nu. Jag hoppas att värdena rättar till sig ganska snabbt nu. Jag tror att det blir ännu bättre när jag har blivit av med de andra fiskarna jag ska rensa ut också. Jag kommer att testa med att köpa ett ytterfilter också men om det inte hjälper efter det så lär det bli förrådet nästa för akvariet.

Nitrithalten sjunker till 0 direkt efter vattenbyte så det är säkert inget fel på vattnet i kranen. Det har säkert varit för att det var överbefolkat.

Annons