Nu ger jag mig in i växtträsket!

#1 - 8 november 2006 21:17
Sådär, då har man avvecklat 160 liters karet och istället ställt upp ett 54 liters. Känns jäkligt bra.

Min plan är följande; fixa hem en jäkla massa gödning, sedan köpa en jäkla massa med växter, plantera, göra det estetiskt snyggt och sedan luta mig tillbaka och njuta! :)

Mitt 160 liters var ett sällskapskar med främst guppy och molly men det beboddes också av en ancistrus, några räkor och några ampularior.

Gav bort alla mina fiskar för att jag helt enkelt tröttnade på dom. Dom var inte roliga, blev för många på tok för fort och jag skötte dom inte så som jag borde.

Så för någon månad sedan så bestämde jag mig för att jag skulle byta till ett mindre kar (jag vet att det är lättare att sköta ett stort dock! :) ). Tänkte att jag bara skulle hålla på med skaldjur från och med nu, främst räkor. Nu är det cherry men längre fram ska jag se om jag kan byta ut mitt lilla bestånd mot RC eller den där vita snowball (heter den verkligen så?).

Har sedan innan ett intresse av växter och mitt hem förvandlas sakta men säkert till en djungel (min sambo klagar lite varje gång jag kommer hem med en ny växt! ;) ). Därför, med växintresset redan packat i bagaget, så tänkte jag ge mig in på det här med ett växtakvarium där det är växterna som faktiskt ska få den största uppmärksamheten.

När all näring som har beställts kommer hem till mig ska jag börja jaga växter tänkte jag. Tänkte mig en marktäckare; Marsilea hirsuta, den är lig glosson men kräver inte lika mycket ljus. Sedan som bakgrundsplanta tänkte jag ha Eusteralis stellata.

Ska bil några halvhöga växter framför bakgrundsväxten, inte listat ut vilken än, men det ska garanterat bli någon med röd ton i då jag inte haft röda växter i mitt kar innan :)

Ska se till att fota riktigt rejält nu! :D
#2 - 8 november 2006 22:23
du e nog den första jag har hört här på zoopet som ska byta till ett mindre kar ;)
#3 - 8 november 2006 22:32
du e nog den första jag har hört här på zoopet som ska byta till ett mindre kar ;)

haha ^^ Det har mest att göra med att jag inte har plats för ett större än det jag hade, och möbeln som det stod på klarade egentligen inte vikten. Så jag kännde mig tvungen att byta :)
#4 - 8 november 2006 22:35
på så vis ja.. du får ha lycka till med ditt nya kar då.. bilder är alltid välkommet också :)
#5 - 8 november 2006 22:51
Hehe, va kul med nån som gör som jag... fast tvärtom. Min sambo har klagat över att jag håller på för mycket med mina växter, odlar paprika, avocado å allt möjligt =) Men efter att ha fyllt, fönstrena, diskbänken och köksbordet. Å dessutom hängt upp amplar i alla rum har jag nu fått upp ögonen för akvarievärlden =)
Så nu blir det vattenväxter också =)
#6 - 8 november 2006 22:53
LinneaHYLK skrev:
Hehe, va kul med nån som gör som jag... fast tvärtom. Min sambo har klagat över att jag håller på för mycket med mina växter, odlar paprika, avocado å allt möjligt =) Men efter att ha fyllt, fönstrena, diskbänken och köksbordet. Å dessutom hängt upp amplar i alla rum har jag nu fått upp ögonen för akvarievärlden =)

hehe känns det som att gå omkring i djungeln hemma hos dig?
#7 - 8 november 2006 22:55
LinneaHYLK skrev:

Oj vad glad din sambo ska bli...! :D
#8 - 9 november 2006 10:18
hehe känns det som att gå omkring i djungeln hemma hos dig?

Det gjorde det ett tag, det börjar blir bättre nu när alla sticklingar fått krukor ;)
#9 - 9 november 2006 10:20
Nitra98 skrev:
Oj vad glad din sambo ska bli...! :D

Hehe, han tycker iaf att akvarium är intressantare än vanliga växter ;)
#10 - 9 november 2006 14:25
Tog och beställde 1 liter excel från sthlm igår, och idag har jag paket som väntar på mig på posten, är förhoppningsvis det som anlänt nu :) Nu är det bara PMDDn som saknas, när den dyker upp ska jag införskaffa nya växter till karet och så kan det roliga börja! :)
#11 - 9 november 2006 18:24
Snart kan äventyret starta! :D Idag fick jag PMDD och Seachem Excel på posten :) I början av nästa vecka ska jag ut på stan och jaga växter :)
#12 - 13 november 2006 21:13
Pytsade i min första gödning igår. På kvällen startade jag dessutom min akvarieblogg (Fishtank, länk finns i signaturen) :)

Ska se om jag kan komma iväg onsdag eller fredag för att köpa nya växter. Men det är ju så svårt att bestämma sig för vilka man ska ha! ;)
#13 - 14 november 2006 20:42
Idag inföskaffades helt nya växter. De andra åkte ut ur karet. Slängde dom inte (är ju faktiskt ganska onödigt att slänga friska växter), dom får bo tillfälldigt i en kastrull som är fylld med vatten och inom ett par dagar ska dom skänkas bort till en kompis. Win win ^^

Köpte inte alla växter som jag spanat in, men det blev ändå 7 st plantor (listan på vilka finns i min blogg).

Ska köpa några fler, bla art av Ludwigia, minns inte namnet nu men den är rosa/röd men dom hade inte inne den.
#14 - 28 november 2006 13:54
Köpte ännu en växt idag; Alternanthera reineckii ''lilacina'' ('Purple'). Riktigt snygg faktiskt :)

Införskaffade fler räkor också, nu ska här odlas! :D
#15 - 28 november 2006 21:49
Annaica skrev:
Köpte ännu en växt idag; Alternanthera reineckii ''lilacina'' ('Purple'). Riktigt snygg faktiskt :)

Ja, den är snygg, det svåra är att hålla den snygg. Det finns en tråd här om hur experterna tror att den skall skötas.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89133

Dom andra växterna du har valt är inte heller dom enklaste. Tänker du köra med CO2?
#16 - 5 december 2006 16:07
Jodahl skrev:
Ja, den är snygg, det svåra är att hålla den snygg. Det finns en tråd här om hur experterna tror att den skall skötas.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89133

Dom andra växterna du har valt är inte heller dom enklaste. Tänker du köra med CO2?

Om du läst hela tråden så hade du vetat vad jag kör med; PMDD+Seachem Excel (som funkar som CO2).

Har haft växten i ca½ vecka nu och enda bristen än så länge verkar vara ljuset. Men jag köpte nytt lysrör idag; Philips Aquarelle, så då blir den förhoppningsvis glad.

De övriga växterna är än så länge nöjda och glada efter att jag har haft dom i ett par veckor.
#17 - 5 december 2006 18:17
Annaica skrev:

Tänkte att jag bara skulle hålla på med skaldjur från och med nu, främst räkor. Nu är det cherry men längre fram ska jag se om jag kan byta ut mitt lilla bestånd mot RC eller den där vita snowball (heter den verkligen så?).

Dom räkorna jag har är Neocaridina cf. zhangjiajiensis sp. "white pearl"/"snowball"
Detta är visserligen en dvärgräka men dom är skitfina. Hur går det med dina räkor?
#18 - 5 december 2006 19:58
PlatyYngel skrev:
Dom räkorna jag har är Neocaridina cf. zhangjiajiensis sp. "white pearl"/"snowball"

Detta är visserligen en dvärgräka men dom är skitfina. Hur går det med dina räkor?

Det går väldigt bra, några av honorna bär på rom så jag har räk-säkrat mitt innerfilter :) Såg idag att jag hade en Neocaridina sp. "blue" bland mina räkor, och eftersom jag inte vill riskera att få blandraser så bytte jag den i butiken till en cherry. Hade behållt den om jag hade haft ett annat kar att stoppa den i men det har jag tyvärr inte.

Går det bra med odlingen av cherry för mig så kommer jag säkerligen starta ett till kar där jag i så fall ska ha snowball eller chrystal red. Om nu sambon går med på ett till kar ;)

Annons