nu e mysis säsongen här igen!

#1 - 6 april 2009 14:11
Tjilivippen! ville bara meddela att nu e mysisen inne igen för dom som inte sett dom :p

var ute å på 15-20min tog jag 9 hekto :d

nån mer som varit ute å fångat ?

ska ut om en liten stund å fånga mer

Mvh
#2 - 6 april 2009 14:40
Nope, men jag hoppas att det håller i sig till 24 maj för då ska vi oxå ut och "mysa" :p
#3 - 6 april 2009 14:59
Och jag som aldrig myst förr skulle vilja ha en utförlig fotosession samt förklarande texter och förfarande, kan man tex frysa in nyfångad mysis?
#4 - 6 april 2009 17:11
Gaffel skrev:
Och jag som aldrig myst förr skulle vilja ha en utförlig fotosession samt förklarande texter och förfarande, kan man tex frysa in nyfångad mysis?

Inkuldera mig, det lät roligt! Men hur gör man?
#5 - 6 april 2009 17:27
Gaffel skrev:

Hehe

Kan fixa lite kort på mys snart

vart ute å fånga ca 1 kg till nu

bbl
#6 - 6 april 2009 17:37
Nina82 skrev:
Nope, men jag hoppas att det håller i sig till 24 maj för då ska vi oxå ut och "mysa" :p

Hej Nina - kan jag få komma med och "myse" den 24. maj?
Hör gärna av dig.
Hela sista sommer var jag ute - Lomma/Barsebäck - väll 10- 12 gångerr utan en enaste mysis.
hälsning
Lilleulv
Hör gärna av dig till min mail: [email]lilleulv@bredband.net[/email]
#7 - 6 april 2009 18:08
lilleulv skrev:
Hej Nina - kan jag få komma med och "myse" den 24. maj?

Hör gärna av dig.

Hela sista sommer var jag ute - Lomma/Barsebäck - väll 10- 12 gångerr utan en enaste mysis.

hälsning

Lilleulv

Hör gärna av dig till min mail: [EMAIL="lilleulv@bredband.net"]lilleulv@bredband.net[/EMAIL]

Mail är skickat ;):)
#8 - 6 april 2009 19:21
hur gör man ? Jo de ska jag berätta :p

1. börja med att lära dig hur mysis ser ut, man vill ju inte fånga fel
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=80347&image=614093

2. dom flesta vet nog vad mysis är (dom som lever vid kusten i alla fall)
dom lever oftast i rätt stora stim i vikar å runt vassryggar etc.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=80347&image=614090

3. använd en rätt grovmaskig hov så slipper man mycke annat skit å träffar man på stora stim med mysis går hoven tungt genom vattnet ändå...

4. de man har fångat ska man rensa från tång,parasiter,trollsländelarvet å annat innan man fryser in maten.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=80347&image=614097

5.när man har rensat ur den mesta skiten ur mysisblandningen tar man å försöker å bort så mycke vatten som möjligt för de vill man inte frysa å vågen visar mer rätt med mer räkor http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=80347&image=614091

6 när skiten å vattnet är borta lägger man dom i en plastpåse eller dyl som man sedan plattar ut så man lätt ska kunnna bryta av en bit när dom har frusit http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&cat=80347&image=614094

7. du har nu tjänat ihop några slantar, samtidigt som du nog har ett av dom bästa foder kontra pengar man kan skaffa...levandefoder överhuvudtaget e ju kalasfint! vad tar era lokala fiskaffärer ? 30 kr per hekto för frysmat ? totalt idag då 2.1 kg = 630 kr om vi tar 30 kr hektot...

frågor ? :P
#9 - 6 april 2009 19:24
Vilken bra beskrivning! :)
#10 - 6 april 2009 19:35
Tack KoiKe :)

Denna tråden ska jag kika i igen när det börjar närma sig mysning :D
#11 - 6 april 2009 20:09
Har oxå tänkt att leta lite efter mysis nån dag här omkring men frågan e om det är lönt.
Sist jag letade i barsebäck på flera ställen så vart där nada :(
Lilleulv var letade du sa du ?

Ska dra ner till saltvik och flugfiska efter lite öring på onsdag och då ska jag hålla ögona öppna efter mysis minsann.
#12 - 6 april 2009 20:39
Kan även tillägga att vi har skådat mycke mysis i vikar där de både blåst in åt ut ...så värmen spelar nog inte så stor roll, utan mer att dom bara är 1 meter från strandkanten där vattnet står helt stilla...

Dom har stått på ett maxdjup av 50cm skulle jag tippa på ...

på sista stället vi var på ikväll om vi haft båt kunde vi tagit många kilo...

eller om hoven varit 5 meter lång istället för 2.5 meter :p
#13 - 7 april 2009 06:53
Någon som vet något bra "mysställe" kring Helsingborg?!
#14 - 7 april 2009 18:48
drd skrev:
Har oxå tänkt att leta lite efter mysis nån dag här omkring men frågan e om det är lönt.

Sist jag letade i barsebäck på flera ställen så vart där nada :(

Lilleulv var letade du sa du ?

Ska dra ner till saltvik och flugfiska efter lite öring på onsdag och då ska jag hålla ögona öppna efter mysis minsann.

I Barsebäck hamn efter att Lomma inte ga något. Det ser ut som, att de som verkligen tar Mysis, gör det på den annan kusten, så det blir ju tvärs över landet. Fint att vi har så liten avstand i Skåne.
Lilleulv
#15 - 7 april 2009 19:03
små dammar och sjöar finns det där kanske??
#16 - 7 april 2009 19:13
Utter skrev:
små dammar och sjöar finns det där kanske??

Nepp! Inte mysis men det finns säkert andra sötvattenlevande kräftdjur, mygglarver, loppor mm mm i dammar och pölar.
#17 - 7 april 2009 21:37
GöranE skrev:
Nepp! Inte mysis men det finns säkert andra sötvattenlevande kräftdjur, mygglarver, loppor mm mm i dammar och pölar.

Som göran säger....mysis vill ha bräckvatten i alla fall...tror dom vill ha så "salt" som möjligt för längst inne i vikarna där ån rinner ut här i stan där hittar man inga... men längre ut mot öppna havet/polen så finns de gott om de...
#18 - 8 april 2009 04:25
Sällsynt i sötvatten i alla fall men Azur fångade några tidigare i någon sjö i stockholmsområdet och dom borde finnas i Vättern. Frågan är bara på ilket djup.
#19 - 8 april 2009 09:41
erikthur skrev:
...och dom borde finnas i Vättern. Frågan är bara på ilket djup.

Mysis relicta verkar till och med vara en turistattraktion(!) i Vättern (skrolla ner):
http://www.visingsopensionat.se/page5.html
Här kan man hitta dem: http://www.nature.com/hdy/journal/v81/n6/fig_tab/6884420f1.html#figure-title
<<<(^:>*
Bilagor:
#20 - 8 april 2009 09:56
Det låter ju inte så djupt. Då är det bara att veta när, var och hur...
#21 - 8 april 2009 10:03
Kanske veta hur mycket också vid närmare eftertanke...
Om det är värt besväret med andra ord.
#22 - 9 april 2009 21:26
kan väl tillägga ett tips för er

låter man vattnet droppa av å lägger dom i en skål kan man köra lite med en stavmixer så har man perfa yngelfoder sen...
#23 - 29 maj 2009 15:10
KoiKe skrev:
Kan även tillägga att vi har skådat mycke mysis i vikar där de både blåst in åt ut ...så värmen spelar nog inte så stor roll, utan mer att dom bara är 1 meter från strandkanten där vattnet står helt stilla...

Dom har stått på ett maxdjup av 50cm skulle jag tippa på ...

på sista stället vi var på ikväll om vi haft båt kunde vi tagit många kilo...

eller om hoven varit 5 meter lång istället för 2.5 meter :p

Hej - Jag vet att det är länga sen du skrev detta indläg, och jag vet inte om där finns Mysis her, hvor vi går in i Juni, men säsonen börjar ju igen i september/oktober. det jag vill veta är, om du kan berätta var du har fånget, och gärna en vägbeskrivning dit. Her på södra västkusten finns inte mysis. Jag har varit på flertalet platser många gånger och kommet hem med tomme hinkar. Jag kör gärna den långa tur från Lund till Karlskrona trakten eller kanske bättre mot Kristianstad ifall där är chancher för att få Mysis som nästa vinters frostfoder.
mvh
lilleulv
E-post [EMAIL="lilleulv@bredband.net"]lilleulv@bredband.net[/EMAIL]

Annons