Nu dränker jag mig i dammen!

#1 - 26 augusti 2009 10:35
Nu har det hänt igen! För tredje gången tvärdör mina guldfiskar. Symptom: Sjukdomen syns först på ögonen som delvis täcks av en vit hinna, sedan sprider det sig till fenornas kanter i form av en vit rand, viss slemmighet på resten av kroppen men inte särskilt mycket. Aptitlöshet. Dessutom gömmer dom sig bakom stenarna. Efter några dagar är samtliga fiskar döda. Jag har ett akvarium på 450 l. God vattenkvalitet. Fiskarna kommer från min egen trädgårdsdamm där dom övriga 600 fiskarna lever i högönsklig välmåga, se www.bystan.se
Vid senaste tillfället så var jag väl förberedd. Temperaturen höjdes till 26 grader. Rätt dos av Protozin. Akvariet mörklades. Inget har hjälpt. Hjäääälp!
#2 - 26 augusti 2009 11:06
Hur lång tid tar det från att du lägger i dem i akvariet tills dess att de dör?
#3 - 26 augusti 2009 15:07
Grothras skrev:

" Efter några dagar är samtliga fiskar döda" skrev han väl??:confused:
#4 - 26 augusti 2009 16:10
Grothras skrev:

Nej, jag måste ha uttryckt mig korkat. Samma sak händer varje gång: Fiskarna lever och är friska i flera månader efter det att jag har tagit in dom från dammen. Sedan inträffar det plötsligt att de får de första symptomen. Efter 3-4 dagar dör de. Varje gång efter massdöden har jag gjort rent akvariet ordentligt, tömt det på vatten och naturligtvis släkt belysningen. Sedan har det fått stå tomt i flera månader. Jag antar att bakterierna/viruset/parasiterna överlever trots den här behandlingen. Den här gången tänker jag ta bort all sand och alla stenar. Dessutom har jag en trädrot. Om bakterierna etc överlever så borde väl roten vara det bästa stället att "övervintra" på?

Fråga. Vad kan jag använda för något för att garanterat få bort, vad det ny är som angriper mina fiskar. Apotekssprit, klorin eller vad?

Självklart så gör jag rent håvar, filter och annat som har kommit i beröring med vattnet.
#5 - 26 augusti 2009 16:42
Lever och är friska i flera månader - vad har du för pH, KH efter dessa tre månader och hur ofta byter du vatten i karet när du tagit in fisken? Det första jag skulle göra i detta fall är att ta bort roten jag tror nämligen inte att du har en sjukdom orsakad av mikrorganismer. Jag skulle också se till att ha lite lägre temperatur i karet - är det vinterförvaring så skulle den få sjunka ordentligt.

MVH Lasse
#6 - 26 augusti 2009 17:42
Lasse skrev:
Lever och är friska i flera månader - vad har du för pH, KH efter dessa tre månader och hur ofta byter du vatten i karet när du tagit in fisken? Det första jag skulle göra i detta fall är att ta bort roten jag tror nämligen inte att du har en sjukdom orsakad av mikrorganismer. Jag skulle också se till att ha lite lägre temperatur i karet - är det vinterförvaring så skulle den få sjunka ordentligt.

MVH Lasse

Jo, det tror jag också. Att det sannolikt är roten som är roten till besväret s a s. Det var några år sedan jag mätte ph-värde på dricksvattnet men då var det över 6. Vattnet kommer från egen brunn som är 70 m djup så jag tror att det nog har samma värde nu. Temperaturen (26 gradet) hade jag bara under den tiden behandlingen pågick. Allt enl anvisningarna på medicinen jag hällde i. Annars gäller rumstemperatur. Nej, jag vinterförvarar inte. Guldfiskarna är kvar i dammen över vintern och klarar sig bra där.
#7 - 28 augusti 2009 07:44
kent001 skrev:
Jo, det tror jag också. Att det sannolikt är roten som är roten till besväret s a s. Det var några år sedan jag mätte ph-värde på dricksvattnet men då var det över 6. Vattnet kommer från egen brunn som är 70 m djup så jag tror att det nog har samma värde nu. Temperaturen (26 gradet) hade jag bara under den tiden behandlingen pågick. Allt enl anvisningarna på medicinen jag hällde i. Annars gäller rumstemperatur. Nej, jag vinterförvarar inte. Guldfiskarna är kvar i dammen över vintern och klarar sig bra där.

har du samma vatten (från den egna brunnen) i dammen som i karet?
om du nu har ett ph i närheten av 6 så är det ganska lågt såvida inte roten är väldigt gammal så lär den sänka ph ytterligare och bör nog tas ur, skulle nog hellre stoppa ner några kalkhaltiga stenar i ett sånt vatten.
sen en annan fråga vad har du för filter och och hur kör du in det under första månaden?
Du skriver i första inlägget att det är god vattenkvalitet, vilka tester har du gjort för att dra den slutsatsen? finns ju även en del saker man inte med lätthet kan testa som tex sumpgaser som kan börja bildas efter en sån period, detta testar man ju enklast genom att gräva lite i botten och kolla efter bubblor men syns inte på vanliga vattentester ;)
#8 - 28 augusti 2009 10:42
Fuzzop skrev:
har du samma vatten (från den egna brunnen) i dammen som i karet?

om du nu har ett ph i närheten av 6 så är det ganska lågt såvida inte roten är väldigt gammal så lär den sänka ph ytterligare och bör nog tas ur, skulle nog hellre stoppa ner några kalkhaltiga stenar i ett sånt vatten.

sen en annan fråga vad har du för filter och och hur kör du in det under första månaden?

Du skriver i första inlägget att det är god vattenkvalitet, vilka tester har du gjort för att dra den slutsatsen? finns ju även en del saker man inte med lätthet kan testa som tex sumpgaser som kan börja bildas efter en sån period, detta testar man ju enklast genom att gräva lite i botten och kolla efter bubblor men syns inte på vanliga vattentester ;)

Teter? Skickat in ett vattenprov till ett labb. Då får man ett helt gäng med uppgifter, många obegripliga. Vattnet i dammen kommer mest från himlen. Det är bara vid långvarig torka som jag fyller på med slangen. Symptomen fiskarna visar upp är ju sådana att det bör vara någon form av smittsam sjukdom. Jo, trädgrenen måste väck! Misstänker starkt att det är där bakterierna eller viruset "övervintrar" när akvariet är torrlagt. Jag ger inte upp! Bara att försöka igen. Hå, hå. Tack för hjälpen.
#9 - 28 augusti 2009 11:03
kent001 skrev:
Teter? Skickat in ett vattenprov till ett labb. Då får man ett helt gäng med uppgifter, många obegripliga. Vattnet i dammen kommer mest från himlen. Det är bara vid långvarig torka som jag fyller på med slangen. Symptomen fiskarna visar upp är ju sådana att det bör vara någon form av smittsam sjukdom. Jo, trädgrenen måste väck! Misstänker starkt att det är där bakterierna eller viruset "övervintrar" när akvariet är torrlagt. Jag ger inte upp! Bara att försöka igen. Hå, hå. Tack för hjälpen.

Ja smittsam sjukdom ser det ut som men eftersom det tar så lång tid innan den bryter ut misstänker jag att det är en sån sjukdom som dom normalt kan hantera, det är ganska vanligt att fiskar kan leva med många olika sjukdommar men dom bryter bara ut vid idealiska förhållanden som ofta innefattar att fiskarna har nersatt försvar vilket väldigt ofta hänger ihop med vattenkvaliteten, många ser sjukdommen och behandlar den men missar att se varför den bröt ut och då återkommer problemet lätt.
Var det ett sånt dricksvattenprov du skickade in? ett sånt skulle ju missa en sak som sumpgaser i ett akvarie och sen vad som anses som drickbart vatten för oss är inte alltid nödvändigtvis så bra för fiskar.
#10 - 28 augusti 2009 17:54
Fuzzop skrev:
Ja smittsam sjukdom ser det ut som men eftersom det tar så lång tid innan den bryter ut misstänker jag att det är en sån sjukdom som dom normalt kan hantera, det är ganska vanligt att fiskar kan leva med många olika sjukdommar men dom bryter bara ut vid idealiska förhållanden som ofta innefattar att fiskarna har nersatt försvar vilket väldigt ofta hänger ihop med vattenkvaliteten, många ser sjukdommen och behandlar den men missar att se varför den bröt ut och då återkommer problemet lätt.

Var det ett sånt dricksvattenprov du skickade in? ett sånt skulle ju missa en sak som sumpgaser i ett akvarie och sen vad som anses som drickbart vatten för oss är inte alltid nödvändigtvis så bra för fiskar.

Svårt att tro att fiskarna har varit i dålig kondition. Dom äter som hästar (nåja, hajar) och är pigga och livliga. Sedan händer det plötsligt. Från det att dom slutar äta till dess att dom dör, tar det högst en vecka. Det som talar emot teorin om dålig kondition är ju också det faktum att alla fiskar dör nästan samtidigt. Om det handlade om dålig kondition så borde väl fiskarna dö allteftersom? Jag tror att några virus/bakterier lyckats "övervintra" i trädgrenen. Det räcker ju inte med enstaka virus/bakterier för att kunna döda. Befolkningsutvecklingen för virus/bakterier bör väl se ut ungefär som Al Gore´s hockeyklubba. Till sist uppnår de en kritisk massa. Då är dom kapabla att döda.
#11 - 28 augusti 2009 20:54
Jag tror aldrig du berättade hur mycket och hur ofta du byter vatten? och hur var det med filter?
#12 - 28 augusti 2009 21:10
kent001 skrev:
Svårt att tro att fiskarna har varit i dålig kondition. Dom äter som hästar (nåja, hajar) och är pigga och livliga. Sedan händer det plötsligt. Från det att dom slutar äta till dess att dom dör, tar det högst en vecka. Det som talar emot teorin om dålig kondition är ju också det faktum att alla fiskar dör nästan samtidigt. Om det handlade om dålig kondition så borde väl fiskarna dö allteftersom? Jag tror att några virus/bakterier lyckats "övervintra" i trädgrenen. Det räcker ju inte med enstaka virus/bakterier för att kunna döda. Befolkningsutvecklingen för virus/bakterier bör väl se ut ungefär som Al Gore´s hockeyklubba. Till sist uppnår de en kritisk massa. Då är dom kapabla att döda.

som åheim säger så har vi inte all info, men jag tror du missförstår mig lite, jag menar inte att fiskarna skulle va i dåligt skick utan mera att dom kan bära med sig nån bakterie/sjukdom som dom inte lider av (till en början) och du kanske inte borde bry dig så mycket om den delen utan vad som slutligen får det att ta över och detta har oftast med vattenkvaliteten att göra.
#13 - 28 augusti 2009 21:49
Jag tror inte att det primärt är någon infektös sjukdom utan dödsfallen beror på dålig vattenkvalité. Möjligtvis en sekundär attack av mikroorganismer men huvudorsaken är nog dåligt vatten (såsom Fuzzop förklarat). För att åtminstone kunna ge en möjlig teoretisk förklaring på vad som händer så behöver vi nog (precis som Åheim sa) veta hur du sköter vattenbytena. Jag skulle också gärna veta om du gjort ett större vattenbyte strax före fiskarna börjat bli dåliga.

MVH Lasse
#14 - 4 september 2009 10:29
Lasse skrev:
Jag tror inte att det primärt är någon infektös sjukdom utan dödsfallen beror på dålig vattenkvalité. Möjligtvis en sekundär attack av mikroorganismer men huvudorsaken är nog dåligt vatten (såsom Fuzzop förklarat). För att åtminstone kunna ge en möjlig teoretisk förklaring på vad som händer så behöver vi nog (precis som Åheim sa) veta hur du sköter vattenbytena. Jag skulle också gärna veta om du gjort ett större vattenbyte strax före fiskarna börjat bli dåliga.

MVH Lasse

Något större vattenbyte har jag inte gjort innan fiskarna dog men jag anar att du kan ha en poäng där. Vid ett tillfälle bytte jag ca 3/4 av vattnet. Dagen därpå var alla fiskar döda. Nå, nu ska jag ta bort ALLT ur akvariet. Sedan noga göra rent ALLT som haft beröring med vattnet i akvariumet. Efter det så släpper jag i ett par fiskar för att testa. Lever dom efter några veckor så fångar jag fler ur dammen och släpper i dom i akvariet. Men det börjar bli sent!
PS Kanske borde jag testa med att ta vatten från något annat håll än från den djupborrade brunnen. Dock inte från dammen, då blir akvariet helt grönt av alger. Tro mig, jag har testat! Pust!
Jättemycket tack för all hjälp/Kent
#15 - 4 september 2009 11:57
du kan nog ta vatten från brunnen men det här ett av dom få gånger jag tror vattenberedningsmedel kan va till nytta så vill nog råda att du skaffa nån flaska, och dessutom doserar lite salt vid vattenbyten.
byter du vatten med bara kallvatten eller finns det nån äldre varmvattenberedare inblandad? äldre beredare kan avge en hel del koppar men även kallvattensrör om vattnet får stå ett tag innan så det är inte fel att spola ur rören innan man fyller på och bara köra med kallvatten men kanske inte så stora mängder som 3/4 utan mera 1/3.
sen stoppa inte i för många fiskar på en gång bara för att ett par överlever i några veckor då får du väl en nitrit spik så dom dör igen ;)

Annons