Nu börjar vi! 240L Sydamerika

#1 - 31 oktober 2008 09:36
Nu har jag hittat ett akvarium som känns helt rätt :D.

Det är på 240L: http://www.blocket.se/vi/18533628.htm?ca=23_3_s&last=1

Jag gillar verkligen formen och ytterpumpen är relativt ny.

Skulle gärna vilja veta era erfarenheter av ytterfilter, hur fungerar det, vad är fördelarna, och sur stor läckagerisk är det egentligen? Säljaren nämnde i telefonen att styrkan skulle klara av 300L, förmodar att hon menade 300L/h, är det en bra styrka till mitt tänkta sydamerika?

Doppvärmare följer inte med, så jag tittar runt lite, vilken Watt behöver jag till ett 240L?

Är det något mer jag behöver tänka på till detta eventuella köpet?
#2 - 31 oktober 2008 09:50
Jag tror hon menar att pumpen klarar av ett 300 liters akvarium, kanske med en kapacitet på runt 1000 liter/timma. Med ett ytterfilter finns det en viss risk för läckage, men jag skulle tippa på 99% av gångerna är det handhavandefel av något slag, och inte pumpen som går sönder eller spricker.
Till det karet kan du köpa en doppis på ca 150 watt. Kanske en ny bakgrund då den befintliga var lite för stirrig i mitt tycke, jag föredrar enfärgad svart eller mörkblå om man nu väljer plansch;).
#3 - 31 oktober 2008 10:11
ansjo skrev:
Jag tror hon menar att pumpen klarar av ett 300 liters akvarium, kanske med en kapacitet på runt 1000 liter/timma. Med ett ytterfilter finns det en viss risk för läckage, men jag skulle tippa på 99% av gångerna är det handhavandefel av något slag, och inte pumpen som går sönder eller spricker.

Till det karet kan du köpa en doppis på ca 150 watt. Kanske en ny bakgrund då den befintliga var lite för stirrig i mitt tycke, jag föredrar enfärgad svart eller mörkblå om man nu väljer plansch;).

Ok, men det låter ju mycket bättre :-). Hur ska man sätta pumpen och allt för minsta läckagerisk? Finns det någon säkerhetsåtgärd man kan göra?

Ja, bakgrunden slopas direkt, vill ha antingen en helsvart eller en innerbakgrund av målad frigolit eller liknande. Men planchen ska bort ;-). Inredningen kommer också vara helt annorlunda och jag tror också att jag köper helt ny sand, funderar på blästersand.
#4 - 31 oktober 2008 10:39
Tänkte på en annan sak också, akvariet kommer ju stå tomt ett bra tag, pumpen likaså, kommer jag behöva köpa nytt filtermaterial när det står och blir torrt, eller är det bara att köra igång det gamla när jag ska starta upp akvariet?
#5 - 31 oktober 2008 10:52
Du bör tvätta ur det gamla filtermaterialet när det fortfarande är vått då det blir lättare för dig samt inte luktar äckelpäckel;) så är det grönt att använda det igen.

För att förhindra att pumpen kör ut en massa vatten på golvet kan du borra ett hål på insugsslangen några cm under vattenytan, och skulle olyckan vara framme så åker bara vattnet ut tills pumpen drar luft.
Själv har jag inte gjort detta på något av mina kar då jag tycker det är mer nackdelar än fördelar, det är bla lätt att glömma dra ur kontakten vid vattenbyte så pumpen slutar fungera med lite meck efteråt för att få igång dem igen.
#6 - 31 oktober 2008 11:41
ansjo skrev:
Du bör tvätta ur det gamla filtermaterialet när det fortfarande är vått då det blir lättare för dig samt inte luktar äckelpäckel;) så är det grönt att använda det igen.

För att förhindra att pumpen kör ut en massa vatten på golvet kan du borra ett hål på insugsslangen några cm under vattenytan, och skulle olyckan vara framme så åker bara vattnet ut tills pumpen drar luft.

Själv har jag inte gjort detta på något av mina kar då jag tycker det är mer nackdelar än fördelar, det är bla lätt att glömma dra ur kontakten vid vattenbyte så pumpen slutar fungera med lite meck efteråt för att få igång dem igen.

Ok, men det är ju en väldigt bra säkerhet faktiskt, jag har som vana ändå att alltid dra ur alla elgrejjer ur karet varje gång jag byter vatten eftersom innerfiltret till det lilla akvariumet drar luft om jag inte gör det. Men om man skulle glömma det någon gång, kan pumpen då gå helt sönder, eller är det bara tillfälligt och att det går att fixa? Vill ju heller inte riskera att pumpen går sönder helt, men samtidigt så är en ny pump mycket billigare än att reparera vattenskador i huset :-).

Men om man borrar ett hål där, åker ändå vattnet genom slangen som det ska utan att det åker ut genom hålet istället? kanske beror på hur stort hål man borrar?
#7 - 31 oktober 2008 11:43
Ska jag koka filtermaterialet också eller är det en dum ide?

Hon pratade om att det var något slags "makaronliknande" filtermaterial, och några slags bollar m.m.
#8 - 31 oktober 2008 11:48
Det räcker att skölja ur filtermediat ordentligt.

Borrar du hål i insugsröret kommer en liten del av vattnet att gå den vägen, men den största delen kommer fortfarande att ta den enklaste vägen och det är i din grova änden. Skulle nu vattennivån sjunka suger pumpen luft istället som är lättare än vatten och pumpen kommer då att sluta dra in vatten.
Pumpen går inte sönder med en gång, men efter en stund(timmar) kommer den att gå varm och säkerligen skära. Du hör detta vid vattenbyte, men är du inte hemma så kommer detta antagligen att hända:).
#9 - 31 oktober 2008 12:27
ansjo skrev:
Det räcker att skölja ur filtermediat ordentligt.

Borrar du hål i insugsröret kommer en liten del av vattnet att gå den vägen, men den största delen kommer fortfarande att ta den enklaste vägen och det är i din grova änden. Skulle nu vattennivån sjunka suger pumpen luft istället som är lättare än vatten och pumpen kommer då att sluta dra in vatten.

Pumpen går inte sönder med en gång, men efter en stund(timmar) kommer den att gå varm och säkerligen skära. Du hör detta vid vattenbyte, men är du inte hemma så kommer detta antagligen att hända:).

Ok, det är ju jättebra, då blir det ett hål i röret utan tvekan iaf :-).
#10 - 31 oktober 2008 12:28
Någon som vet var man kan få tag på billiga stammar/rötter? Och även släta och mellanstora stenar?
#11 - 31 oktober 2008 13:25
Åleds har billiga rötter i varierande storlekar, stenar kan du plocka själv;).
#12 - 31 oktober 2008 16:26
Ok, tack så mycket :-). När jag plockar stenar, ska jag borsta och koka dem innan jag lägger i akvariet?
#13 - 31 oktober 2008 16:57
Ja gör du både och, men håll lite koll på vilka stenar du plockar då det inte är alla som är så hälsosamma. Själv vet jag inte vilka som går bra och inte, men det står säkert här på Zoopet någonstans:).
#14 - 1 november 2008 10:59
Hej igen! Är nu i tankarna på att köpa och ta hem karet eventuellt på måndag, men det kommer dröja ett bra tag innan jag kommer kunna starta upp det. Möbeln är av trä, vilket slag vet jag inte än. Tror ni det är ok att förvara det i källaren? Kommer fogarna skadas av kylan eller går det bra ändå? Ska jag försöka "Packa" in det med något skydd eller är det bara onödigt?
#15 - 1 november 2008 12:08
Är det ingen fukt i källaren så är det ingen fara. Karet klarar sig i vilket fall som helst bra, det är möbeln du får oroa dig för då den antagligen är gjord av spånskiva med ett tunt fanér på.
#16 - 1 november 2008 15:32
ansjo skrev:
Är det ingen fukt i källaren så är det ingen fara. Karet klarar sig i vilket fall som helst bra, det är möbeln du får oroa dig för då den antagligen är gjord av spånskiva med ett tunt fanér på.

Ok, det är ju ingen fukt alls i källaren som tur e, så det ska säkert gå bra, tänkte mest på "limmet" eller vad det är som akvariet är "fastlimmat" med. Att det inte skadas av kylan, men det gör det inte då?.

Vad snäll du e som svarar på alla frågor :-).

Uppdaterar mer och även med bilder snart när jag köpt det :-D.
#17 - 1 november 2008 16:57
Kyla är ingen fara för silikon då det inte blir så jättekallt i en källare:).
#18 - 1 november 2008 18:15
ansjo skrev:
Kyla är ingen fara för silikon då det inte blir så jättekallt i en källare:).

Ok, det är ju bra :-). Har dock lyckats övertala mannen att det ska få stå inne i huset under tiden iaf, känns ganska skönt så man slipper oroa sig för varken kyla, möss eller dyligt :-). Man vill ju gärna att det ska vara lika fint som när man köpte det :-).
#19 - 1 november 2008 18:17
Och då har du tid att putsa karet så det glänser redigt innan du häller i vatten:)!
#20 - 1 november 2008 18:25
ansjo skrev:
Och då har du tid att putsa karet så det glänser redigt innan du häller i vatten:)!

Ja precis, jag har verkligen gott om tid att göra det skinande rent :-D. Har haft små tankar om att kanske slipa ner och måla cremevitt, men har aldrig jobbat med spånskiva förut och tror att det kanske inte är en så bra ide? :confused:
#21 - 1 november 2008 18:27
Är spånskivan ren idag eller sitter det en träfolie på den?
#22 - 1 november 2008 18:31
Har faktiskt ingen aning, har inte hämtat det än :-). Men vad gör det isf för skillnad? :)
#23 - 1 november 2008 18:36
Det är lättare att få färgen fästa på en ren spånskiva än om det sitter ett laminat påklistrat. Har du inte sett bänken ännu så lägg inte upp för stora planer på make-overn:D!
#24 - 1 november 2008 18:39
ansjo skrev:
Det är lättare att få färgen fästa på en ren spånskiva än om det sitter ett laminat påklistrat. Har du inte sett bänken ännu så lägg inte upp för stora planer på make-overn:D!

Nej precis, det har du rätt i, men just nu har jag inget annat än att planera ;), det är ju så roligt :D. Detta är mitt första "stora" akvarium (stort för mig) och jag är helt nostalgisk [:o].
Bilagor:
#25 - 1 november 2008 18:44
Det är kul med planeringen, men det blir ännu roligare när det börjar närma sig och man får Ågren vilka fiskar och växter man ska ha samt hur dessa ska planteras, växterna alltså:p!
#26 - 1 november 2008 19:06
Ågren? Hängde inte riktigt med :)

Ja, fiskar, växter, rötter och annan inredning planerar jag redan nu också :-). Men jag hinner nog ändra mycket tankar och åsikter på vägen, där är det ju roligt att ha med er som kan tycka till o.s.v.

Nu vet jag vad det är för pump, det är en Fluval 305, vet ni vad det är för kapacitet på den och om den är bra? Låter bra iaf :-).
#27 - 1 november 2008 19:30
Nu har jag kollat upp pumpen på internet och den verkar vara helt perfekt för detta karet :-)
#28 - 1 november 2008 22:39
Ågren = huvudvärk:D!
Den pumpen kommer säkert att funka bra, vad är det för filtermedia i korgarna?
#29 - 1 november 2008 23:11
Det är väl den finporiga vita filtermattan i en kasett (Byt ut till en 5cm tjock 10 PPI blå filtermatta skuren att passa där istället, har jag gjort på alla mina fluval nu) samt massa makaroner. Kör blå filtermatta klippt i kuber rakt av, kanongrejer!
#30 - 2 november 2008 12:28
ansjo skrev:
Ågren = huvudvärk:D!

Den pumpen kommer säkert att funka bra, vad är det för filtermedia i korgarna?

Haha, ok :D
Hon sa att det mesta var något makaronliknande filtermaterial, sen var det någon vanlig filtermatta också, vet inte vilken.
#31 - 2 november 2008 12:30
Johanski skrev:
Det är väl den finporiga vita filtermattan i en kasett (Byt ut till en 5cm tjock 10 PPI blå filtermatta skuren att passa där istället, har jag gjort på alla mina fluval nu) samt massa makaroner. Kör blå filtermatta klippt i kuber rakt av, kanongrejer!

Ok, var ska jag sätta den blåa filtermattan eller är det bara att blanda ner? Ska kolla på karet imorgon :D

Har ni några tips på vad jag mer ska titta efter och tänka på?
#32 - 3 november 2008 22:16
Nu har jag sett karet :-D. Det kommer passa perfekt i rummet som är tänkt och ytterfiltret verkade fungera kanon, var en del tofsalger i karet men det försvinner ju när jag startar om det, Har jag fler växter och sköter det rätt så kommer det ju inte bli lika mycket. Scalarerna som var i var otroligt fina, den ljusa hade riktigt pärlglänsande fjäll, synd att man inte kan behålla dem :-(.

Lysrören är ca 8 månader gamla, tror ni jag behöver byta dem vid uppstarten?
#33 - 3 november 2008 22:21
Vet du vad det var för lysrör?
Du kan prova att ta bort så mycket av toffsalgerna som möjligt då dessa har en förmåga att sitta kvar som berget.
Varför kan du inte behålla skalarerna?
Bilagor:
#34 - 3 november 2008 22:27
ansjo skrev:
Vet du vad det var för lysrör?

Du kan prova att ta bort så mycket av toffsalgerna som möjligt då dessa har en förmåga att sitta kvar som berget.

Varför kan du inte behålla skalarerna?

Jag kan inte starta upp karet förrän om ett par månader. Så hon ska sälja fiskarna eller lämna till djuraffär innan jag hämtar det. :(
#35 - 3 november 2008 22:34
Det var tråkigt, men det finns fler chanser.
Var bor du i förhållande till Malmö?
#36 - 3 november 2008 22:46
Ja precis, det gör det ju.
Hmm, bor i norra skåne, 1 mil nedanför Markaryd, har ca 12 mil.
#37 - 3 november 2008 22:57
Det finns nämligen en kille i Malmö som odlar riktigt fina skalarer, men då blir de dyra om du ska köra 24 mil ToR;). Vad finns det för affärer i närheten av Markaryd då?
#38 - 4 november 2008 10:28
ansjo skrev:
Det finns nämligen en kille i Malmö som odlar riktigt fina skalarer, men då blir de dyra om du ska köra 24 mil ToR;). Vad finns det för affärer i närheten av Markaryd då?

Ok, fast vill man ha tag på riktigt fina så kan det ju vara värt det ;-). Har ett par vänner som bor där nere så kan skulle ju kunna ta två flugor i en smäll.

Annars har jag Hässleholm, Ängelholm och Helsingborg närmast, skulle kunna åka till Landskrona också. Vet du något om vad de har inne?
#39 - 4 november 2008 10:47
Där är jag mer osäker, men då kan du annars styra kosan några mil norröver och kolla in Åleds Akvarium som ligger en liten bit utanför Halmstad. Där är en kul affär som har bra fisk:).
#40 - 4 november 2008 16:34
ansjo skrev:
Där är jag mer osäker, men då kan du annars styra kosan några mil norröver och kolla in Åleds Akvarium som ligger en liten bit utanför Halmstad. Där är en kul affär som har bra fisk:).

Ja, har faktiskt funderat på att ta en sväng dit när jag ska köpa rötter och annat tillbehör till karet, och då kan jag också ta en titt på vad de har för fiskar :-)
#41 - 4 november 2008 21:54
Gör det, du kommer inte att ångra dig;).
#42 - 9 november 2008 17:41
Ändrade planer, säljaren kan tänka sig att ha kvar akvariumet tills jag har möjlighet att starta upp det, alltså kommer jag få med fiskarna :-D. Så det fina skalarparet får bo kvar i sitt kära hem och jag får beskåda skönheterna när jag får hem det :-).

Har lite frågor: Hur ska jag göra bäst för att få bort tofsalgerna som finns i karet?
Jag har tänkt ha en snyggare bakgrund, möjligtvis BTN men har inte råd med det än, så tänkte fästa en svart sopsäck bakom som många rekommenderat, hur ska jag fästa den?
#43 - 9 november 2008 17:52
Sopsäcken kan du fästa med vanlig tape, men om du är sugen på BTN Slimline så är dessa inte så fasligt dyra och det går inte så mycket till ditt kar. Satsa på detta nu så ångrar du dig inte:).
Kul med skalarerna, vet du om det är ett par eller är de av okänt kön?
#44 - 9 november 2008 22:07
ansjo skrev:
Sopsäcken kan du fästa med vanlig tape, men om du är sugen på BTN Slimline så är dessa inte så fasligt dyra och det går inte så mycket till ditt kar. Satsa på detta nu så ångrar du dig inte:).

Kul med skalarerna, vet du om det är ett par eller är de av okänt kön?

Ok, men fäster den bra även i mitten då?
Ja, är faktiskt riktigt sugen på en slimline, men där jag sett dem kostar de över tusenlappen och det skulle min man ALDRIG gå med på att jag skulle köpa en bakgrund för, det är precis att han gick med på att köpa ett större kar ;). Sen funderar jag över hur mycket plats det tar upp i karet? har bara sett det på bild så vet inte riktigt.

Jag vet faktiskt inte vad det är för kön på skalarerna, men hoppas att det är ett par :). Om de skulle vara det så tvivlar jag på att de leker eftersom karet inte är så "lekvänligt" med sin inredning, men är det ett par så hoppas jag att min nya inredning kan trigga lite lek :p.

Ska försöka höra med henne imorgon för jag är mycket nyfiken på om hon vet vad det är för kön och hur gamla de är :)
#45 - 10 november 2008 07:03
Att inte sopsäcken fäster i mitten är inget att göra, det blir som det blir bara;).

Vad är det för mått på karet, jag tänkte på slimlinen? Annars är det snart julafton och du får kanske skriva ett litet brev till tomten:p?
#46 - 10 november 2008 09:08
ansjo skrev:
Att inte sopsäcken fäster i mitten är inget att göra, det blir som det blir bara;).

Vad är det för mått på karet, jag tänkte på slimlinen? Annars är det snart julafton och du får kanske skriva ett litet brev till tomten:p?

Längden: 121, Höjden:54,5 och djupet: 41 cm. Hihi, ja det är ju ingen dålig ide, men har inte adressen till tomten :p.

Ska fråga henne idag om skalarerna :)
#47 - 10 november 2008 09:17
Ja, det blir faktiskt runt en tusenlapp med Slimline.
Då är det tomten som gäller...
#48 - 10 november 2008 13:21
ansjo skrev:
Ja, det blir faktiskt runt en tusenlapp med Slimline.

Då är det tomten som gäller...

Ja precis, har kollat runt lite på blocket också ifall det finns något där, men tyvärr inte.
----------------
Har en annan fråga också, hon har rätt mycket tofsalger i karet, hur ska jag göra för att bäst få bort dem?
#49 - 24 november 2008 13:59
Äntligen är det snart dags att hämta det! Det blir på fredag :-D. Tog låååång tid att övertala mannen men han gick med på det till slut, med protester dock.

Så nu är det planering som gäller för fulla muggar :-D. Hon som äger akvariet ska slänga sanden och lägga ner fiskarna i spannar samma dag som jag tar över det. Skrubba bort tofsalgerna och även slänga växterna. Bilfärden tar ca 40 min, tror ni jag behöver ha pumpen på eller klarar den sig om den ligger i vatten?
#50 - 26 november 2008 22:16
Den klarar sig säkert den korta stunden:).
Kul att det äntligen händer något, men ett litet tips oss emellan, tycker inte din hanne din hobby är så jätterolig så kan man med fördel greja med detta när partnern är på jobbet.
Fråga mig, jag vet;).
#51 - 27 november 2008 09:54
ansjo skrev:
Den klarar sig säkert den korta stunden:).

Kul att det äntligen händer något, men ett litet tips oss emellan, tycker inte din hanne din hobby är så jätterolig så kan man med fördel greja med detta när partnern är på jobbet.

Fråga mig, jag vet;).

Ja det är ju en fördel, eftersom jag är mammaöedig just nu så har jag ju möjlighet att göra det :D
#52 - 28 november 2008 08:42
Idag händer det, känner mig som ett litet barn på julafton som väntar på tomten just nu :-D. Har packat kamera och ska snart göra iorgning med bäddmadrasser och lakan som jag ska skydda akvariet med. När vi kör in ska vi först köpa doppvärmare, växtgödning och dropptest (aguatan och nitrivec har jag hemma), eventuellt även en håv eftersom jag inte vill använda samma som till mitt lilla kar.

Sen blir det vidare till Biltema och köpa sanden, tror ni två st 25 kg säckar blästersand kommer räcka? Hur ska jag tvätt ur sanden på snabbaste, bästa sätt?
#53 - 28 november 2008 10:11
Hej!

Visst är det spännande att ha en akvarium uppstart framför sig?

Jag har använt biltemas blästersand i två burkar. Jag måste erkänna att jag tvättade den inte och den dammade typ ingenting. Vidare blev det inga problem av detta.

Du gör som du känner bäst men för mig fungerade det.

Posta mycket bilder!

Lycka till

Mvh
Daniel
#54 - 28 november 2008 11:02
2 Säckar räcker nog ganska gott, en liten tumregel är 1 säck á 20 kg till 100 liter akvarium.
Det bästa att skölja sanden tycker jag är i en spann och dela påsens innehåll i ca 5 kg åt gången. Sedan är det tveksamt om du behöver skölja blästersanden så mycket då den ofta är ren från början:).
Bilagor:
#55 - 30 november 2008 09:15
Hejsan!
Typiskt nog har jag inte överföringssladden till min kamera så jag fick ta några halvdanna bilder med mobilen nu i efterhand, men bättre än ingenting iaf :-).

Allt har i övrigt gått väldigt bra, hann dock inte tvätta sanden eller putsa rutorna på utsidan men vattnet blev faktiskt inte så grumligt ändå, tog ju också den tjockare grovleken 0,2-1,0 mm. Köpte lite växter på vägen som jag tappert försökt sätta ner snyggt i karet, men har svårt att känna mig nöjd då jag vill se hur det ser ut ihop med rötter o.s.v. Fick med en rot som är full av penselalger. Är osäker på om det räcker att skrapa av den med en kniv och sedan sätta ner den, eller om jag borde låta bli att chansa och köpa helt nya istället?

Hur tycker ni annars inredningsmässigt? Var ska jag sätta rötter och fler växter, hur tycker ni med placering och så?

Invånarna i karet är:
2 Skalarer
2 Silverhajar
2 Vinkeltetror
1 Sorgmalneltetra
1 Svärdbärare
2 pakistanbotior
1 (okänd, ser ut som någon sorts levandefödare)

Är faktiskt lite förunderlig över de olika fiskarna med få antal, speciellt tetrorna som gärna ska vara minst 10 stycken för att trivas.

Ska se om jag lyckas att föra över några bilder ;-)
#56 - 30 november 2008 09:18
Hmm va inte detta kar ett sydamerika?
Silverhajar och botier är från asien,
#57 - 30 november 2008 09:22
rick skrev:
Hmm va inte detta kar ett sydamerika?

Silverhajar och botier är från asien,

Helt rätt tanke ;-). Hade ju det som plan från början, men när alla fiskar ingick i köpet så kunde jag inte göra mig av med dem direkt, men kommer byta ut dem efter hand tills jag har ett rent sydamerikanskt.

De som ska till när jag tagit bort asierna och de "udda" fiskarna är silvertippstetror och fjärilsciklider. Sedan blir det någon L-mal, förmodligen kommer jag flytta över ancistrusen som ligger i det lilla karet nu.
#58 - 30 november 2008 09:23
har förresten även planerat att ha några coryoras.

Hmm, kommer inte riktigt på hur man postar bilder?
#59 - 30 november 2008 09:47
När du skriver ett inlägg går du ner till tilläggsalternativ och klickar på knappen "Hantera bifogade filer" :)
Bilagor:
#60 - 30 november 2008 10:22
ToveTott skrev:
När du skriver ett inlägg går du ner till tilläggsalternativ och klickar på knappen "Hantera bifogade filer" :)

Nu ska vi se om det funkar :-).

på bilden med flera "suddiga fiskar" så kan man svagt se den "okända" fisken som är precis till höger ovanför svärdbäraren, vad kan det vara?
#61 - 30 november 2008 11:52
Du ska få lite ärlig kritik om du vill, annars får du blunda nu;)!
Mycket mer växter behöver du, och i med ett gäng snygga rötter. Visst kommer de växterna du har nu att växa till sig, men det är ändå för lite och om det vore mitt kar skulle jag nog köpt minst 10-15 krukor till.
Tänk så glad din tränare kommer att bli nu om han hör detta:p!
#62 - 30 november 2008 18:56
ansjo skrev:
Du ska få lite ärlig kritik om du vill, annars får du blunda nu;)!

Mycket mer växter behöver du, och i med ett gäng snygga rötter. Visst kommer de växterna du har nu att växa till sig, men det är ändå för lite och om det vore mitt kar skulle jag nog köpt minst 10-15 krukor till.

Tänk så glad din tränare kommer att bli nu om han hör detta:p!

Tack för den ärliga kritiken och det är precis vad jag har i tanken ;). Har precis beställt hem en fin rot som ser ut som en stam, och när jag är iväg på en djuraffär tänkte jag ta mig några tittar på deras rötter. Sedan vill jag ha några små grottor till fjärilarna och malarna, och sedan som du sa, massor med fler växter :-). Men jag vill också samtiigt behålla en öppen yta i mitten, men det ska ju gå att kombinera allt det :-)
#63 - 30 november 2008 20:32
Jag tror det blir kanon när du är färdig:)!
Grottor kan göras under rötterna om du inte hittar något som passar, malarna brukar ofta ordna detta själva och gräva ut under en rot eller liknande.
#64 - 7 december 2008 19:10
Nu börjar det bli riktigt snyggt :-D. Fick 10 st citrontetror av en väninna igår och även några växter, passade också på att köpa lite rötter och "stockar". Resultatet blev riktigt snyggt, nu börjar det bli så där mysigt :-). Ska se om jag kan slänga in en bild sen.
#65 - 7 december 2008 19:59
Citrontetror är riktigt snygga, men det ser inte folk när de simmar i affären då de oftast inte är tillräckligt vuxna och utfärgade. Ska du komplettera stimmet med fler eller ska du ha ytterligare ett stim?
#66 - 9 december 2008 21:16
ansjo skrev:
Citrontetror är riktigt snygga, men det ser inte folk när de simmar i affären då de oftast inte är tillräckligt vuxna och utfärgade. Ska du komplettera stimmet med fler eller ska du ha ytterligare ett stim?

Ja, tycker redan att de är riktigt snygga :-D. Är lite osäker på den frågan, hade varit roligt att se dem i ett större stim, då kanske de färgar ut mycket bättre och även stimmar bättre.

Köpte 4 siamesiska algätare idag, hade tänkt köpa fler, men var så små för jag var rädd att skalarerna skulle ge sig på dem, och det gjorde dem :-(. Efter en timme var ena siamesen utan huvud :-(. Har kollat på två av mina närmsta affärer som ändå ligger 7 mil härifrån, ingen har större siameser, vet inte var jag kan fåtag på större?

Här har jag lite bilder på den nya inredningen :-).
#67 - 9 december 2008 22:06
Siameserna lär sig snart att ta hand om sig själva och inte bli ett nytt offer. Att skalaren lyckades knipa en Siames tror jag mer var tur än skicklighet;).
Skalaren har även lite fördel än så länge att det är mycket fria ytor, om det vore lite tätare planterat skulle skalaren haft svårare att jaga de andra fiskarna.

Fler Citrontetror gör nog knappast att de stimmar bättre, däremot kommer de kanske att färga ut bättre, dels får hannarna mer konkurrens om brudarna, sedan får brudarna fler hannar med:D!
#68 - 10 december 2008 10:52
Ok, får suga lite på karamellen och se vad jag bestämmer mig för :-). Om jag ska ha ett stim till så kan jag inte riktigt bestämma mig för vilket, är så förtjust i flera. Gillar fantomtetrorna, silvertipptetrorna och även kardinaltetror, vilka rekommenderar ni?
#69 - 10 december 2008 13:11
Tycker de svarta fantomtetrorna är både vackra och roliga. Kardinaltetrorna är ju väldigt snygga, men finns i nästan varje akvarium.
#70 - 10 december 2008 14:47
Är den lilla pinnen din "rot" :P. På bilden har du en riktig rot ;). Annars kan det bli fint med mer växter så att bakgrunden inte syns. Ska blir kul att få se arbetet när det framskrider :)
#71 - 10 december 2008 18:41
som vi brukar säga. stor rot liten....

yta över i akvariumet
#72 - 11 december 2008 13:28
larsemil skrev:

yta över i akvariumet

Haha är det så man brukar säga? :D
#73 - 11 december 2008 13:30
larsemil skrev:

yta över i akvariumet

Och jag som har många rötter... :confused::confused::p;)
#74 - 19 december 2008 10:32
TastY skrev:
Är den lilla pinnen din "rot" :P. På bilden har du en riktig rot ;). Annars kan det bli fint med mer växter så att bakgrunden inte syns. Ska blir kul att få se arbetet när det framskrider :)

Haha, ja så kan man ju också säga, men en rot är ju ändå alltid en rot ;-). ska komma till fler och större sen, behöver bara ta mig förbi den dyra julen och allt först.

Har börjat få väldigt mycket alger på rutorna, har belysning i 11 h om dagen, göder med EasyCarbo och har snabbväxande växter, tror ni att det löser sig om jag köper fler växter? Eller finns det något annat jag kan göra? Annars har jag klarat mig helt från nitrit så bakteriefloran verkade klara sig bra i filtret under transporten och allt.
#75 - 19 december 2008 10:35
TastY skrev:
På bilden har du en riktig rot ;).

Då ska jag kontra lite, är karet på bilden ditt stora kar? Det finns större;):p!
#76 - 19 december 2008 10:38
sundancer skrev:
Haha, ja så kan man ju också säga, men en rot är ju ändå alltid en rot ;-). ska komma till fler och större sen, behöver bara ta mig förbi den dyra julen och allt först.

Man behöver inte skaffa allt från början, så låt det komma allt eftersom:).
Har börjat få väldigt mycket alger på rutorna, har belysning i 11 h om dagen, göder med EasyCarbo och har snabbväxande växter, tror ni att det löser sig om jag köper fler växter? Eller finns det något annat jag kan göra? Annars har jag klarat mig helt från nitrit så bakteriefloran verkade klara sig bra i filtret under transporten och allt.

Det är ganska vanligt att man får ganska mycket alger innan karet är i riktig balans. Jag har själv samma problem i min relativt nystartade kub, men jag låter det gå vidare och kör på i samma spår då jag vet att det ger med sig med tiden. Att du skaffar fler snabbväxare är ingen nackdel, och karet kommer att komma i fas lite smidigare:).
Skönt att du sluppit nitrit iaf:)!
#77 - 19 december 2008 10:45
ansjo skrev:
Man behöver inte skaffa allt från början, så låt det komma allt eftersom:).

Det är ganska vanligt att man får ganska mycket alger innan karet är i riktig balans. Jag har själv samma problem i min relativt nystartade kub, men jag låter det gå vidare och kör på i samma spår då jag vet att det ger med sig med tiden. Att du skaffar fler snabbväxare är ingen nackdel, och karet kommer att komma i fas lite smidigare:).

Skönt att du sluppit nitrit iaf:)!

Ok, det var ju skönt att höra :-).

Sen undrar jag över en annan sak. Det flyter runt massor med små växtdelar överallt. Ser nästan ut som att det är någon som går och "ansar" växterna, men kan inte komma på vem det är? Misstänker nästan botiorna då jag inte tror att varken tetrorna eller skalarerna går på växterna, men jag kanske har fel?
#78 - 19 december 2008 11:15
Det kan komma från fiskarna men likaväl från växter som inte trivs och håller på att tyna bort. Sedan släpper en del växter sina blad nertill om det är för dåligt ljus, men det är bara att knipsa av och plantera igen.
Vet du vilka växter böset kommer från?
#79 - 19 december 2008 11:36
ansjo skrev:
Det kan komma från fiskarna men likaväl från växter som inte trivs och håller på att tyna bort. Sedan släpper en del växter sina blad nertill om det är för dåligt ljus, men det är bara att knipsa av och plantera igen.

Vet du vilka växter böset kommer från?

De kommer från den finbladiga, som ser ut som en bredare vattenpest, vet inte om det är den som heter Canubis eller likn? Är inte så bra på växtnamn tyvärr.

Ljuset är det nog iaf inget fel på, de är ca 8 mån gamla och lyser riktigt starkt, det syns nog också bra på bilderna :-).

Funderar på om det kanske isf beror på den fina sanden?
Bilagor:
#80 - 19 december 2008 11:41
Guest
#81 - 19 december 2008 11:51
Cabomba?
#82 - 19 december 2008 16:56
Narii skrev:
Cabomba?

Jepp, det skulle jag med tro, och då är det inte så konstigt att det inte går.
Kruxet med dessa växter kan vara att de funkar i grannens kar men den tynar bara bort i ditt eget. Jag har själv klarat den i mitt förra kar, men då med massvis med ljus, co2 samt PMDD.
Vill du ändå ha en växt som växer bättre och ser ungefär likadan ut så kolla efter Limnophila sessiflora, den stora skillnaden är att den är mer ljusgrön än Cabomban men väl så snygg:)!
#83 - 21 december 2008 21:57
Jag tror att det är Limnophila jag har eftersom bladen sitter "runt om". Läste i beskrivningen att cabomban har blad som sitter mittemot varandra, två och två, och även är mörkare, tycker att mina är myckr mer lik Limnophila. Har ittat väldigt stora bitar nu också och misstänker ändå att det är någon av fiskarna som går lös lite då och då.

Fick presentkort på djurkompaniet i tidig julklapp och tänkte köpa lite nya växter nästa gång jag handlar :-). Vill köpa en massa lågväxande växter att fylla ut lite mer med.
#84 - 21 december 2008 22:39
Då är de lägre varianterna av Cryptocoryne inte ett dumt val. Snygga växter som får vara ifred och när de väl har rotat sig växer de som f*n:).
#85 - 1 augusti 2009 19:51
Update?

Annons