Så var det då äntligen dags att få ställa det nyinköpta akvariet på plats. Mitt projekt var från början "bara" en vinterträdgård. Men ni vet hur det är.
Det ena leder till det andra...
Snart stod vi inför beslutet av hur mycket av väggen som skulle öppnas upp mellan vardagsrummet och den nya tillbyggnaden (den är vinterisolerad).
Önskemålet var att kunna öppna så mycket som möjligt men ändå kunna behålla vissa väggar för bokhyllor osv.
Men vad gör man med en stor öppning om det är en nivåskillnad på 60 cm?!
En del fick bli trappa och tanken om ett akvarie växte fram.
Nedan ser ni resultatet så här långt. Det blev ett 540 l akvarie placerat i öppningen mellan de båda rummen.
Jag vet att vissa inte gillar att akvarie är öppna åt båda håll, men jag har försökt att kompensera det med mycket sten och många grottor. Allt för att det skall finnas en till flyktsort om vi på utsidan blir för närgångna.;)
Jag har byggt upp två klippor av skiffer på var kortsida av akvariet. I mitten har jag placerat en större hålsten för att skapa lite mer dramatik.
Först tänkte jag inte ha några växter, men det kändes så fattigt nu till att börja med när fiskarna ännu inte kommit på plats.
Vi får väl se om det var ett bra beslut...
Oups, glömde säga att det kommer bli en Malawikoloni... :D
Till detta har jag ett FX5 filter och en Aqua Clear 70 med ditsatt extra fint filter för extra sirkulation och rening.
Ber om ursäkt om bilderna inte är de bästa.
Jag tar hem den stora kameran från jobbet imorgon. Då skall jag ta lite bättre bilder.
Vore kul att höra era synpunkter så här långt...
Jag återkommer. :)