Nu börjar mitt akvarieliv

#1 - 8 juli 2007 09:38
Så har jag äntligen fått hem mitt akvarium med tillbehör. Ett 540 liters ramakvarie (150x60x60) som kommer hamna i öppningen mellan två rum. Till detta har jag valt ett Fluval X5 filter för bästa resultat. Det färdiga resultatet skall bli ett Malawikar med fiskar upp till max 15 cm.
Min fråga är kan man sätta både inlopp och utlopp på samma kortsida?
Eller måste inloppet vara på en sida och utloppet på den andra?
:confused:
Inloppet hamnar högt upp medan utloppet hamnar ca 7 cm från botten.
Jag måste nämligen placera filtret i ett skåp på sidan om.
/Magnus
#2 - 8 juli 2007 09:54
Vad kul du får posta bild på akvariet här senare...

Det funkar med inlopp och utlopp på samma sida men det kan vara bra att förvissa sig om att vattnet verkligen flödar bort till andra änden av akvariet.

Det funkar nog som du beskriver men man brukar ha utloppet nära ytan för att öka ytvattencirkulationen så att vattnet syresätts på ett bra sätt.
#3 - 8 juli 2007 10:00
Låter ju smart som du skriver.
Enligt anvisningarna på Fluval filtret ska utloppet ligga så lågt...?!
Är det olika beroende på vilka fiskar som ska i?

Och självklart kommer jag lägga upp bilder.
Tänkte låta er följa med i utvecklingen genom att regelbundet lägga upp bilder.
#4 - 8 juli 2007 11:09
Inloppet hamnar högt upp medan utloppet hamnar ca 7 cm från botten.

Jag måste nämligen placera filtret i ett skåp på sidan om.

Detta förstår jag inte varför det behös. Eftersom du får en hävert när du startar akvariet kan du mycket väl ha insuget vid botten och utblåset vid ytan (vilket rekommenderas) även om filtret står bredvid.

Enligt vad jag fått fram så ger filtret 3500 liter i timmen - borde räcka :) du kan alltid komplettera med en cirkulatinspum i andra ändan. Placera insuget vid bakrutan och utblåset vid framrutan så får du maximal cirkulation i akvariet.

MVH Lasse
#5 - 8 juli 2007 11:17
utloppet ska vara minst 15cm nedanför överkant på akvariet.
det är för att de inte ska bryta så på glaset du kan köra högre.

Insuget ska vara MAX 15cm från botten det är för du inte ska suga in sten o grus i filtret

Samt ska du ha det i ett malawi kar lär du kompletera med extre cirkulations pumpar då det inte ger så mycke fart i vattnet.

2X 1" ger mycke vatten men inte så strömt
#6 - 8 juli 2007 16:51
mayday skrev:

Samt ska du ha det i ett malawi kar lär du kompletera med extre cirkulations pumpar då det inte ger så mycke fart i vattnet.

2X 1" ger mycke vatten men inte så strömt

O f-n.
Tänkte att nu köper jag ett stort filter så räcker det.
Men där ser man...

Något särskilt man ska tänka på när det gäller cirkulationspump?
#7 - 8 juli 2007 17:11
Låter kul, hoppas allt lyckas. Glöm ej att skicka bilder. Välkommen i akvarieträsket :)
#8 - 8 juli 2007 17:25
Jag lovar att lägga in bilder så fort jag kommit igång.
Det kommer bli inredning bestående av grå skiffer, vit sand och lite växter.
Hur mycket vågar man bygga med sten utan att ha sönder glaset?
Jag har tänkt att lägga 2 cm frigolit under de ställen där stenpartierna ska vara.
Samt nu måste jag väl också planera för en cirkulationspump. Eller kan de ligga utanför och bara slangarna hänger ner i akvariet?

Annons