Nu börjar man bli lite less...

#1 - 11 oktober 2006 14:30
Nu har jag haft problem med cyano i snart 1 år. Har testat i princip allt som står i olika trådar här förutom mörkläggning. Anser att mörkläggningen inte skulle råda bot på själva orsaken till att cyanon kommer. Det jag funderar över är om mitt filter inte är tillräckligt. Har ett eheim 2026 som pumpar 900 l/h till mitt 200 liter malawi, så det borde ju egentligen vara tillräckligt, men det krävs kanske ännu mer kräm. Såg någonting om UV-C filter, vad är det? Kan det kanske hjälpa?

Jag kan ju klargöra det att jag inte slamsuger botten, jag göder med PMDD, och jag vänder ner cyanon i sanden ibland när det blir för mycket. Jag har också ganska rejält med snabbväxande växter. Sen har jag vänt upp utblåset på filtret också så att vattenytan krusas och vattnet blir syresatt.

Ett annat alternativ är ju att komplettera med ett innerfilter, men då är nästan cyanon snyggare än hur karet skulle se ut med en massa pryttlar i, sen känns det ju tungt att behöva punga ut med en till tusing för ett innerfilter.

Finns det verkligen inget djur som äter cyano? typ nån snigel eller så?

Är tacksam för alla förslag!

/Peter
#2 - 11 oktober 2006 15:37
peter120 skrev:
Nu har jag haft problem med cyano i snart 1 år. Har testat i princip allt som står i olika trådar här förutom mörkläggning. Anser att mörkläggningen inte skulle råda bot på själva orsaken till att cyanon kommer. Det jag funderar över är om mitt filter inte är tillräckligt. Har ett eheim 2026 som pumpar 900 l/h till mitt 200 liter malawi, så det borde ju egentligen vara tillräckligt, men det krävs kanske ännu mer kräm. Såg någonting om UV-C filter, vad är det? Kan det kanske hjälpa?

Jag kan ju klargöra det att jag inte slamsuger botten, jag göder med PMDD, och jag vänder ner cyanon i sanden ibland när det blir för mycket. Jag har också ganska rejält med snabbväxande växter. Sen har jag vänt upp utblåset på filtret också så att vattenytan krusas och vattnet blir syresatt.

Ett annat alternativ är ju att komplettera med ett innerfilter, men då är nästan cyanon snyggare än hur karet skulle se ut med en massa pryttlar i, sen känns det ju tungt att behöva punga ut med en till tusing för ett innerfilter.

Finns det verkligen inget djur som äter cyano? typ nån snigel eller så?

Är tacksam för alla förslag!

/Peter

Vet inga fiskar som käkar blågrönt men ampullariasnäckor ska visst käka sånt sägs det.
#3 - 11 oktober 2006 15:49
TetraMedicas GeneralTonic har fungerat finfint för mig de två gånger jag råkat ut för cyano.
#4 - 11 oktober 2006 16:16
cyano uppkommer vid dålig cirkulation, överskott av fosfat, nitrat, ammoniak. du kanske ska se över filter och pmdd... kan vara att du övergöder!?
#5 - 11 oktober 2006 16:17
Jag fick bukt med cyano i mitt växtkar med hjälp av mörkläggning.
Antagligen tog växterna kommandot i akvariet när cyanon på grund av mörkläggningen tillfälligt var satta ur spel.

edit
jag tror även att jag ökade mängden pmdd efter mörkläggningen.
#6 - 11 oktober 2006 16:30
Poul skrev:
TetraMedicas GeneralTonic har fungerat finfint för mig de två gånger jag råkat ut för cyano.

Jag vet inte om Tetra har ändrat på sin formula nu men General Tonic tillhör den medicin som man brukar avråda att använda ihop med Malawi. Det fick jag erfara samma dag som min förstfödda dotter kom hem.... Men å andra sidan det var för mer än 29 år sedan så de kanske har ändrat receptet......

Annars är inte idéen så dum eftersom blågröningar är mer släkt med bakterier än alger. Inom saltvattenstekniken har det funnits mediciner baserade på antibiotika för att bekämpa blågröningar (som för övrigt kan vara ilsket röda också). Jag vet inte om någon av de olika nitrofuran baserade medlen kan hjälpa men problemet med dem är ju att du slår ut det mycket av den bakteriella verksamheten med dessa preparat.

Den klasssiska metoden brukar ju annars vara att öka nitrathalten eftersom blågröningar anses missgynnas av detta. På sista tiden har dock det debbaterats en del om just denna gröna matta tillhör den typen av blågröningar som kan fixa eget kväve. Det verkar som just algen inte gör det men att det finns andra mekanismer ("mattutbredningen") som gör att de kan uttnyttja dessa mekanismer på annat sätt. Erfarenhetsmässigt brukar det dock fungera med att höja andelen kväve i förhållande till fosforn.

MVH Lasse
#7 - 11 oktober 2006 20:51
Man kan även använda TetraMedicas FungiStop. Det funkar bra, men det tar inte bort orsaken till Cyanon..
#8 - 11 oktober 2006 21:12
åheim skrev:
cyano uppkommer vid dålig cirkulation, överskott av fosfat, nitrat, ammoniak. du kanske ska se över filter och pmdd... kan vara att du övergöder!?

jag har cyano i mitt 400l malawikar , har ett ytterfilter ssom pumpar 1300l/h och innerfilter som pumpar 1000l/h så det är bra drag i mitt kar så ja tror inte alltid att det stämmer.
Bilagor:
#9 - 12 oktober 2006 06:25
Om man cirkulerar vattnet så att det kommer ner luftbubblor så kan det vara en bidragande orsak till cyano. Sambandet mellan cirkulationshastighet och cyano gäller väl bara om cirkulationen är så snabb att cyanon blåser bort? Sådan cirkulation vill man sällan ha, och kan heller inte ha i hela karet.
MVH
Magnus
#10 - 12 oktober 2006 07:25
Om jag inte minns fel har cyano en egenskap för att "flytta sig" när akvariet är mörklagt. Ska visst kunna suspendera sig i vattnet, och följa med genom filter osv. I så fall skulle ett UV-C filter nattetid kunna hjälpa.Personligen har jag aldrig haft så alvarliga Cyano angrepp att jag är någon expert på dem tyvärr.

(UV-C filter är en lampa vars ljuskälla har en skadlig våglängd, i en liten behållare med lagom vattengenomströmning. Effekten är att man skadar, eller dödar svagare levande organismer, goda som elakartade när de pumpas igenom filtret.)

Lycka till.
B!
#11 - 12 oktober 2006 10:19
Tropfrog skrev:
Om man cirkulerar vattnet så att det kommer ner luftbubblor så kan det vara en bidragande orsak till cyano. Sambandet mellan cirkulationshastighet och cyano gäller väl bara om cirkulationen är så snabb att cyanon blåser bort? Sådan cirkulation vill man sällan ha, och kan heller inte ha i hela karet.

MVH

Magnus

då har vi nog hittat orsaken i mitt akvarium i alla fall.
det plaskar massor från både mitt innefilter och från mitt ytterfilter så det bildas små syrebubblor i hela karet.

varför får man cyano egentligen bara för de?
#12 - 12 oktober 2006 11:43
här är lite info bl a. varför dem uppkommer!

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10672.aspx
#13 - 16 oktober 2006 09:33
hur ser cyano ut?

Annons