Nu har jag haft problem med cyano i snart 1 år. Har testat i princip allt som står i olika trådar här förutom mörkläggning. Anser att mörkläggningen inte skulle råda bot på själva orsaken till att cyanon kommer. Det jag funderar över är om mitt filter inte är tillräckligt. Har ett eheim 2026 som pumpar 900 l/h till mitt 200 liter malawi, så det borde ju egentligen vara tillräckligt, men det krävs kanske ännu mer kräm. Såg någonting om UV-C filter, vad är det? Kan det kanske hjälpa?
Jag kan ju klargöra det att jag inte slamsuger botten, jag göder med PMDD, och jag vänder ner cyanon i sanden ibland när det blir för mycket. Jag har också ganska rejält med snabbväxande växter. Sen har jag vänt upp utblåset på filtret också så att vattenytan krusas och vattnet blir syresatt.
Ett annat alternativ är ju att komplettera med ett innerfilter, men då är nästan cyanon snyggare än hur karet skulle se ut med en massa pryttlar i, sen känns det ju tungt att behöva punga ut med en till tusing för ett innerfilter.
Finns det verkligen inget djur som äter cyano? typ nån snigel eller så?
Är tacksam för alla förslag!
/Peter