nu börjar jag surna till...

#1 - 1 juni 2004 21:41
är det bara jag som sitter här och börjar bli förbannad...? har sett en heldel inlägg här på forumet som jag har stora problem med att ta seriöst, jag nämner inga namn men dessa personer är inte myndiga än på ett tag om vi säger så...
hel grejen med att ha ett forum faller när det finns personer som håller på så som dom gör!
eller är det jag som missuppfattar inläggen?

Erika
#2 - 1 juni 2004 21:55
Jag har lite svårt att förstå vilka inlääg du syftar på. Alla ligger väl på olika nivåer vad gäller kunskap?
#3 - 1 juni 2004 22:05
Jag förstår inte riktigt. Vem gör vad ? Jag läser inte trådar som inte intresserar mig och missar säkert väldigt mycket.
#4 - 1 juni 2004 22:06
Absolut, jag är själv en nybörjare och har ställt en hel del "dumma" frågor! men det är en stor skillnad på att ställa en "dum" fråga än en seriös fråga. flera inläggen tycker jag osar ironi.. jag vill inte hänga ut någon här så kika runt lite själv.. men visst jag kan ha fel tänkte bara höra om det var fler som upplevde det likadant som jag.
#5 - 1 juni 2004 22:10
hur ska jag gå tillväga?
jag vill ju att ni ska förstå om vilka inlägg jag pratar om men det känns inte okej att hänga ut personerna, det kan ju faktiskt vara en möjlighet att jag har fel...
#6 - 1 juni 2004 22:14
Hård men ödmjuk.. Låt det gå.. om det är så att någon dummar sig så bruker det slå tillbaka..
#7 - 1 juni 2004 22:14
Jag förstår vad du menar Erika...men å andra sidan är vi alla nybörjare någon gång i livet.

Ibland är det så att jag faktiskt tvivlar på att vissa unga (undre tonåren), verkligen är så unga som de uppger sig att vara (ibland kan man ju undra tvärtom också[;)]).

Personligen tycker jag inte om Zoopet.com´s spridning utan föredrar ciklid.se...men det är en smaksak.

Vad jag inte gillar är den opersonliga profil som måååååånga uppvisar. Detta uppmuntrar till oseriösa forumbesökare och gagnar ingen i slutändan.

Men att inte ta frågor från unga personer som seriösa för att de verkar "dumma" är fel...som jag skrev i början så har alla varit nybörjare och troligtvis ställt just dessa "dumma" frågor själv innan man lärt sig vad man behöver inom hobbyn.
#8 - 1 juni 2004 22:26
det känns naturligtvis jätteråkigt att ens behöva ta upp ett sånt här ämne.. om jag bara kunde rabbla upp citat från dem och visa vad jag menar! men det känns inte riktigt ok som sagt.. vad menar du tricella med spridning?
mvh
#9 - 1 juni 2004 22:50
Med spridning syftar jag på att forumets storlek (alla kategorier m m) gör att jag tappar fokus och intresse för att vara på detta ställe under en längre tid.

Detta kan låta som om jag ogillar Zoopet.com, men så är verkligen inte fallet. Zoopet.com uppfyller en god funktion och om man bortser ifrån min irritation (ibland) angående forumet så vinner sajten många plus pga informationen som finns tillgänglig på andra delar.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 2 juni 2004 08:19
Visst finns det "dumma" frågor, men så är det väl i verkliga livet också. Dessa dumma frågor brukar dock först spåra ur när den som ställt frågan får korkade svar. Fördelen med ett forum är ju också att man kan strunta i att följa de trådar som man tycker är oseriösa.
Sedan tycker jag ändå att det är oerhört få trådar som innehåller "dumma" frågor - trots allt så skrivs det 400-500 inlägg varje dag i Zoopets forum och då är det självklart att vissa inte alltid är så bra, men det skymmer ju inte att 95% av alla inlägg ur den synpunkten är helt OK.

Att jämföra detta forum med t.ex. ciklid.se forumet blir ganska meningslöst eftersom det skrivs 5-6 gånger fler inlägg i Zoopets forum och dessutom ciklid.se forumet drar till sig specialintresserade och dessa ofta har en något större erfarenhet (samma gäller t.ex. för saltvattensguiden).

Uppriktigt sagt så har jag svårt att förstå Erikas indignation över "oseriösa" inlägg - sannolikt pga av att jag helt enkelt struntar i att följa sådana trådar.
Då ser jag det i så fall som ett större problem att väldigt många ger "seriösa" tvärsäkra svar som är uppåt väggarna felaktiga. Jag brukar lite elakt säga att för att kunna få ut riktigt mycket av ett forum som detta så bör man vara en väldigt duktig akvarist för att kunna avgöra om ett svar är grundat på verklig kunskap eller inte.

Jag håller med Tricella om att jag tycker att det är tråkigt att så få fyller i sin profil på ett vettigt sätt. Vad som står där tycker jag säger en hel del om seriositeten på personens inlägg.
#11 - 2 juni 2004 08:24
Ett gammalt ord språk

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar.
#12 - 2 juni 2004 08:39
Jag likt många andra följer och läser bara trådar som jag är intresserad av men ser samtidigt att alla som är nya och ställer upprepande frågor också är i behov av att få dessa besvarade utan ett suck från de som har hängt här ett tag... trådar som ballar ur lämnar jag bara utan omsvep, det finns alldeles för mycket annat att lägga tid på.

Men, varför inte testa att ge mycket seriösa svar till de oseriösa inläggen så slipper man nog starta en halv debatt som urartar hela tiden, men tycker att det är kul att lägga in en oseriös fråga om man får ett korrekt svar?

jag förvånas mer av folks förmåga att inte ta information objektivt för som någon skriver i sin signatur Information är inte samma sak som kunskap... jag har hört, jag har en kompis, jag har alltid, det tror jag inte på,min akvariehandlare säger så och så och då är det så osv.... bara för att det är skrivet ord på nätet så är det inte därmed sant och korrekt... om man läser en sak 4 gånger innebär det att naturen ändrar sig efter det du läst och sen funkar det så?
det jag vill få fram är att det lyssnas för lite och påhoppas för mycket..
Tex för många år sen fick en polare för sig att ris var samma sak som pasta(bara att det hade en annan form), han var så envis på denna punkt att jag inte tjafsade med han mer- är ris då samma sak som pasta?
#13 - 2 juni 2004 08:47
Jag förstår precis hur du känner dig Erika... Det bästa är naturligtvis att strunta i trådar man tycker börjar balla ur... vilket kan vara nog så svårt ibland eftersom man ofta utvecklar ett sorts bisarrt kuriosaintresse över vad som avhandlats i tråden sen sist... som skvallerpress/dokusåpa-syndromet ungefär...
#14 - 2 juni 2004 10:11
Det är trist när nybörjare ställer frågor och sedan när man kommer med konstruktiva svar så slår de helt dövörat till för att det var "fel" svar. Dessa trådar överger jag helt och samma sak med oseriösa trådar. Två gånger har jag tyckt att någon tråd gått för långt och anmält dessa och de har snart efter blivit låsta båda gångerna. Utmärkt system, som gör att det trots många konstiga människor blir ett bra fiskforum.
#15 - 2 juni 2004 13:28
ok, men inläggen ligger på dem sidorna jag är intresserad av. självklart kan jag bara strunta i dem, det är inga problem! men det är grymt irriterande, men jag hör kritiken jag får och tar den till mig. tillsammans gör vi detta forumet kanonbra ändå!

Mvh Erika
#16 - 2 juni 2004 13:42
Jag tycker alltid det är bäst att man är tydlig i sin kritik så inte missförstånd frodas genom tvivel eller felaktiga uppgifter.[;)]
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 juni 2004 14:00
Jag tycker alltid det är bäst att man är tydlig i sin kritik så inte missförstånd frodas genom tvivel eller felaktiga uppgifter.

Kanske, men jag håller nog inte riktigt med. Att direkt peka ut någon blir väldigt personligt och kan leda till oanade konsekvenser - när jag startade detta forum så var jag själv väldigt konkret i kritiken. Detta kunde dock få ganska kraftiga konsekvenser (mordhot etc.) eftersom en del inte kan acceptera OFFENTLIG kritik mot sig själv (OK - däremot när det riktas mot andra). Numera skickar jag istället mail direkt till personen ifråga och då accepteras kritiken betydligt bättre, eftersom man då inte tvingas att schavottera.
#18 - 2 juni 2004 14:10
Ok...det förstår jag Kjell.

Konkret kan ju också vara att man trycker på "stötande/kränkande inlägg"...och på det sättet får moderatorerna uppmärksammade på vissa problem. Det är ett bättre förfarande än det jag skrev i föregående inlägg.[:D]
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 2 juni 2004 14:40
Konkret kan ju också vara att man trycker på "stötande/kränkande inlägg"...och på det sättet får moderatorerna uppmärksammade på vissa problem.

Håller med - jag tror nog också att jag vet vad det är Erika syftar på i detta fall. Där har jag redan fått mail om "Kränkande/Stötande inlägg" - kanske från Erika, men jag vet inte.
Dock tog jag inte bort det - anledningen är helt enkelt att det inte räcker som anledning att den som frågar ställer "dumma" frågor eller helt vägrar att ta till sig de bra svar som ges. Så länge det hela sker i en hyfsad ton så får man faktiskt acceptera inlägg/trådar som dessa i ett forum.
Det är viktigt att notera att ett forum som detta inte kan ha någon som helst kvalitetscensur av något slag på frågor och svar. Jag tror nog att i så fall skulle man i mer än hälften av samtliga trådar få radera ett eller flera inlägg pga av att svaret som ges är helt uppåt väggarna.
Det är upp till alla som deltar i ett forum att kritiskt granska och värdera de svar som ges och inte tro på det bara för att någon har skrivit det.
Ett exempel - för några månader sedan så dök det upp en fråga som gällde sjukdomar (ev. orsakade av akvarievatten) hos människor. Min fru är läkare med mångårig erfarenhet av bl.a. det som frågan gällde - utifrån hennes kunskap (vilket jag också skrev) skrev jag ett svar.
En ung grabb (14-16 år) svarade att han kände någon som menade att det eventuellt var en helt annan sjukdom än det jag (min fru) svarat.
Några nappade och sedan var det den "sanning" som gällde - med 99% säkerhet åt helskotta fel, visst men det är ju upp till var och en vad man vill tro på. Oftast väljer man att tro på den som har åsikter som överenstämmer med ens egna, eller alternativt på de som ger enkla konkreta svar (vilket man nästan aldrig kan göra i akvariehobbyn).
#20 - 2 juni 2004 14:58
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Oftast väljer man att tro på den som har åsikter som överenstämmer med ens egna, eller alternativt på de som ger enkla konkreta svar (vilket man nästan aldrig kan göra i akvariehobbyn).
Tråkigt men sant. Det syns tydligt i de flesta trådar hur folk väljer bland svaren helt selektivt för att hitta det svar som passar dem "bäst". Folk verkar särskilt bra på att sortera bort svar som föreslår dåligt vatten när det gäller sjukdomar.
#21 - 2 juni 2004 15:38
...och så är det inte helt ovanligt att folk även startar trådar (ämnen) där de vill ha svar på en fråga de undrar över...men som de redan bestämt sig för hur de vill ha det och vilka svar de vill ha.[;)]
#22 - 2 juni 2004 16:54

Jag tycker det viktigaste är att man håller politiska värderingar utanför forumet. Det flippar ju nästan alltid ur och det blir påhopp av alla de slag.

Jag inbillar mig att det finns bättre forum för sånt :)

#23 - 2 juni 2004 17:36
Nu har jag precis läst det senaste inlägget här på forumet från den person som är den ursprungliga anledningen till denna tråd... och jag kan bara än en gång hålla med Erika... Jag börjar nämligen också surna till nu... läs själva...

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26874
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 2 juni 2004 17:42
Jag tycker det viktigaste är att man håller politiska värderingar utanför forumet.

Konstig inställning - oerhört mycket man gör är ett politiskt ställningstagande. Alltifrån att ta ställning till om det är OK med vildfångad fisk eller inte ja t.o.m. att helt enkelt att ideellt ställa upp och svara på frågor i forumet. Ja t.o.m. så drev vi framgångsrikt en politisk kampanj mot ett lagförslag nyligen.
Nej politiska värderingar är helt OK - däremot så finns det andra viktiga regler att följa som anges i "Hur man skriver ett inlägg".
#25 - 2 juni 2004 20:06

[quote]Jag tycker det viktigaste är att man håller politiska värderingar utanför forumet.

Konstig inställning - oerhört mycket man gör är ett politiskt ställningstagande. Alltifrån att ta ställning till om det är OK med vildfångad fisk eller inte ja t.o.m. att helt enkelt att ideellt ställa upp och svara på frågor i forumet. Ja t.o.m. så drev vi framgångsrikt en politisk kampanj mot ett lagförslag nyligen.
Nej politiska värderingar är helt OK - däremot så finns det andra viktiga regler att följa som anges i "Hur man skriver ett inlägg".
[/quote]Håller fullständigt med...Allt vigör är en politisk handling oavsett sak å ting!!!
#26 - 2 juni 2004 20:43
Ursprungligen skickat av Pangaea

Nu har jag precis läst det senaste inlägget här på forumet från den person som är den ursprungliga anledningen till denna tråd... och jag kan bara än en gång hålla med Erika... Jag börjar nämligen också surna till nu... läs själva...

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26874

ho ho jaja.. vad ska man säga.. tycker ni att detta verkar seriöst?Mvh
Erika
#27 - 2 juni 2004 20:45
Nä det ballade helt klart ur, men så tog våra kära administratörer tag i det också. Nu slipper vi skönt nog den tråden.
#28 - 2 juni 2004 20:51

[quote]Konkret kan ju också vara att man trycker på "stötande/kränkande inlägg"...och på det sättet får moderatorerna uppmärksammade på vissa problem.

Håller med - jag tror nog också att jag vet vad det är Erika syftar på i detta fall. Där har jag redan fått mail om "Kränkande/Stötande inlägg" - kanske från Erika, men jag vet inte.

det var jag som skickade det mailet

Dock tog jag inte bort det - anledningen är helt enkelt att det inte räcker som anledning att den som frågar ställer "dumma" frågor eller helt vägrar att ta till sig de bra svar som ges. Så länge det hela sker i en hyfsad ton så får man faktiskt acceptera inlägg/trådar som dessa i ett forum.

det är inte att frågan är dum eller att de inte tar åt sig utav faktan som är problemet, utan (naturligtvis utifrån mig tolkat) att inläggen genomsyrar en ironi som är tröttsam.

[/quote]

mvh Erika
#29 - 2 juni 2004 20:52
woops, detta blev knas hoppas ni förstår ändå! ;)
#30 - 2 juni 2004 20:53

OK !

Om allt man gör är en politisk handling så har jag naturligvis fel !

Jag har inte sett på det på det sättet.

Kanske rent av behövs en kategori kallad ex "Politiska diskussioner" ?

Det skulle nog bli ös i den :)
#31 - 2 juni 2004 20:57
Ursprungligen skickat av oveb

OK !

Om allt man gör är en politisk handling så har jag naturligvis fel !

Jag har inte sett på det på det sättet.

Kanske rent av behövs en kategori kallad ex "Politiska diskussioner" ?

Det skulle nog bli ös i den :)

kanske bäst att fly fältet då? ;)
Mvh
#32 - 7 juni 2004 19:52
Jösses.. Erika, du hade rätt.. Ojoj
#33 - 7 juni 2004 20:14
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27231 .......SUCK!!
Fredrik
#34 - 7 juni 2004 20:15
Å trådarna tar ju inte slut!!!!

Kan man få starta hur många trådar som helst i samma dumma och naiva anda? Tycker att det är bojkott på gång!! Önskar att alla insåg det och slutade svara personen i fråga som uppger sig för att inte vara myndig.

Jenny
#35 - 7 juni 2004 20:17
Vår webmästare verkar ha blåst bort hans konto och fimpat av några trams trådar.BRA!!!
Fredrik
#36 - 7 juni 2004 20:26
Killen gjorde sig ovän med några här på forumet, men jag tycker ändå inte att det är bra med en "kampanj" som denna...

Det räcker med att anmäla eventuella irritationsobjekt till Webmastern så får han lösa det...

Annons