nu äter dom äggen!

#1 - 29 juni 2007 15:12
mina ciklider (som vi kom fram till var antingen juvelciklider eller nära släkting)
har börjat äta sina ägg! dom la dom jättefint på en sten men nu går dom och plockar i dom hela tiden och det är säkert nere på 2/3 av vad det var från början... är det normalt eller är det för att äggen kanske var obefruktade!?
jag har matat dom,men dom dissar pelletsen..
ska jag göra något eller låta dem vara?
#2 - 29 juni 2007 15:55
Jag tycker du skall låta dom vara! Om det är en hona och hane - vilket jag trots allt anar att det är - så leker dom snart igen. Låt dom få några lekar i lugn och ro så ordnar det sig, om ett tag.

Detta med att rota och dona i akvarierna är lite underligt tycker jag, det bästa är om fiskarna får så mycket lugn och stillhet som möjligt. De blir bara stressade om man lyfter ut stenar eller jagar runt någon eller båda för att rädda några ägg, men jag förstår att det är spännande när de leker.

Kan det kanske vara så att de plockar bort obefruktade ägg? Dessa blir kritvita och inte, liksom, genomskinliga som de befruktade.

Hoppas nu ändå att det blir lite yngel, annars går det säkert bättre nästa gång!:)
#3 - 29 juni 2007 16:02
hmmm.. det kan vara så.. äggen är beiga just nu, men visst är det några som är lite mera vita.. har inte sett exakt vilken färg dom äter av, har bara sett att dom plockar där hela tiden och äggen minskar drastiskt i antal.. hoppas att dom bara äter upp obefruktade... jag vill ha bebisar :)
#4 - 29 juni 2007 16:15
Det kommer du att få också... eller rättare sagt, dina Röda Juvelciklider:p

Om det nu är så trist att de käkar äggen denna gången så är lugn och tålamod en gyllene tumregel. Jag vet hur jädra trist det är när något lekpar man har kanske käkar femton lekar i rad, men RJ-ciklider är robusta och stadiga lekare och skall generellt inte ha några större problem att få till sin ägg/yngelvård. De kanske är lite unga och behöver några gånger på sig. Det kommer att fixa sig!:)
#5 - 29 juni 2007 16:30
okej..
är inte helt säker på att det är ett par heller, jag ser ingen skillnad. så det kan vara två flickor.. men känns konstigt att dom skulle börja lägga ägg tillsammans? borde dom inte veta bättre lixom? jag har funderat på att köpa några andra fiskar som dom kan tänkas dela akvarie med.. men vågar inte göra det nu när dom har ägg.. har funderat på två golden..(vet inte om man ska ha dom i grupp hellre än ett par,men...) om dom äter alla ägg nu, vågar jag köpa dom direkt efter? eller kan dom bestämma sig för att inte vilja leka mer då? åh det vart ett jättekrångligt inlägg nu men..
#6 - 29 juni 2007 16:41
Jaaahh, va fan, vi kan väl bena lite...
Om det är två honor tror inte jag att de låter äggen sitta kvar mer än några sekunder eller minuter - max. De skulle iallafall inte vakta och liksom "leka". Nej, jag tror faktiskt att det är ett oerfaret par du har.

När du sedan skriver; Golden, menar du då Malawiciklider? Där är jag rädd att mina "afrikanska kunskaper" tynar bort - jag är väldigt osäker på att det är så käckt att blanda RJ-ciklider med Malawi, trots att de är Afrikanska ciklider båda sorterna. Här måste nog någon strikt Malawikunnig hjälpa till.

Kan du inte låta dina fina RJ-ciklider gå i karet för sig själva ett tag och låta dom få "köra på" några gånger?
#7 - 29 juni 2007 16:47
okej, jo det var malawin jag syftade på...
det är inge problem att låta dom vara ensamma ett tag, men såsmåningom vill jag nog ha lite fler firrar.. du kanske har något bra förslag på en ganska liten och tuff ciklid som passar bra med mina?
#8 - 29 juni 2007 16:47
Det kan som sagt vara så att de äter de obefruktade äggen. Jag såg ett rödciklidpar som lekte i en affär, och de åt upp äggen medan de la dem. Om det verkligen är en hane och en hona, och de har vaktat äggen nå´n dag, så borde de fortsätta med det, de brukar vara bra yngelvårdare. Tyckte som sagt att den bakre fisken på din bild såg lite större och mörkare ut, kolla noga på dem.

Jag vill avråda dig från att skaffa Golden, dels för att rödcikliderna förmodligen kommer att gå hårt åt dem, Golden är, vad jag har förstått, rätt lugna och fredliga, vilket rödcikliderna inte är, särskilt inte när de leker, och det gör de ofta. Dels är Golden malawiciklider, och vill helst ha högre pH än andra afrikanska ciklider, som t.ex röd ciklid, palettciklid, och thomasi. Det är bäst att ha malawi med malawi, dels på grund av vattenvärdena, och dels eftersom de har ett speciellt lekbeteende, de har anpassats till att leva ihop i Malawisjön, och det är inte säkert det funkar ihop med andra ciklider.

Två honor kan leka ihop, jag hade två påfågelsciklidhonor som la ägg för några år se´n, de äggen blev malmat efter en stund.

Ett tips på sällskap till rödcikliderna är lejonhuvudsciklid, en intressant och lättlekt ciklid med annorlunda utseende. Den är afrikansk den också, och vill ha ungefär samma vattenvärden som rödciklider. Till skillnad från rödciklider, leker de i grottor, så de konkurrerar inte om lekplatser med rödcikliderna. De lär sig när akvariet släcks, och tar in ynglen i grottan på nätterna. Har hört att de tuggar sönder foder åt ynglen, och att de är väldigt trogna sin partner.
#9 - 29 juni 2007 16:54
dom har stått över äggen nästan hela tiden och jagat bort den stackars grodan några gånger.. den aktar sig nu :P dom verkar låta några ägg vara kvar nu.. frossandet har avtagit iaf :)
jag lägger ned golden då., verkar trist om dom ska slåss.. men vad för typer av ciklider kan jag leta efter som passar?
#10 - 29 juni 2007 16:57
oj jag såg inte det om lejonhuvudscikliden.. jag tror jag såg en idag och dom var ju jättesöta.. ska läsa på lite mer om dom.. och jag som till och med har en liten grotta :P
Bilagor:
#11 - 29 juni 2007 17:03
Ja, jag tänkte nog att Micke skulle gripa in här, mycket bra!:) Då fick vi ju Malawisaken utredd!

Den Röda Ciklidleken har väl legat något dygn nu? Så lång tid kan det väl inte rimligtvis ta om två honor lägger ägg?
Sedan äter väl "äggätande" ciklider äggen lite hipp som happ - med en gång, efter en stund eller efter något dygn?
Detta är min erfarenhet iallafall...
#12 - 29 juni 2007 17:15
Sök på Steatocranus casuarius på google, så hittar du nog en hel del info och bilder på lejonhuvudscikliden.
#13 - 29 juni 2007 17:57
jag goolade runt lite på den, men hann inte långt innan jag hittade min nya kärlek... Pelvicachromis taeniatus kallades nigeria röd..
vet ni något om den? jag blev jättekär! gud vad vacker.. ! jag ska försöka hitta lite mer om den än bara en bild :) för övrigt så har dom ätit nästan alla ägg nu så dom är nog mätta iaf... :P bättre lycka nästa gång får man väl säga..
#14 - 29 juni 2007 18:02
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1217

där hittade jag den...
hittar den inte på artbeskrivningarna.. men där hittar jag denna :
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=161

jag är dödskär i båda...

wow..
#15 - 29 juni 2007 18:06
i samma album hittade jag även en killi
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=296

otroligt vacker fisk, men den i albumet var finare :)
#16 - 29 juni 2007 18:16
Pelvicachromis taeniatus är känsligare än lejonhuvudscikliden, och svårare att föda upp ynglen av. Den skulle nog inte stå emot rödciklidernas attacker så bra heller, lejonhuvudet är nog tuffare.
#17 - 29 juni 2007 18:24
synd, den va jättefin.. men jag har just nu bara ett 110 liters, vilket jag insett var lite litet, även om det var större än de 54liters jag hade innan..
kommer få ned ett till 110 liters med ram och ställning om några veckor..funderar på att lägga ned det här då, har inte plats för två.. och att jag är rädd att det här ska börja läcka då jag inbillar mig det är en liten spricka i den.. men pojkvännen säger att det bara är en repa, men jag tycker det ser ut som en spricka... och jag är nojjig.. men till saken iaf... borde jag göra mig av med alla småakvarier och köpa ett större om jag vill hålla på med dom här sortens fiskar, eller kan dom trivas i ett mindre så länge man inte har så många? jag har ju inga planer på att ha ett helt stim av dem :)
#18 - 29 juni 2007 18:28
Större akvarium är mer lättskött och det öppnar ju möjligheterna till lite fler arter o.s.v så om du har råd och plats så kan du gott köra på ett större. Brukar i alla fall bli så att man vill ha större akvarium när man hållit på ett tag.
#19 - 29 juni 2007 18:58
jo.. egentligen har jag ingen plats alls :) haha jag delar en etta på 37 kvm med tre marsvin, en hamster ,tre mindre papegojor, en gorilla (alias pojkvän) två hundar, ett 60 liters akvarie numera med mangrowekrabbor och så detta 110 liters..
#20 - 29 juni 2007 19:02
haha, men är bra sugen på ett gigantiskt akvarie.. men är skitnojig för vattenläckor och sånt, då jag är ganska klumpig av mig så skulle jag säkert lyckas även med omöjliga..
det finns förresten exakt 13 ägg kvar nu.. hur snabbt kan dom få för sig att leka igen om dom äter upp dessa stackars ägg också?
#21 - 29 juni 2007 19:08
Försök att ta lite fler bilder på dem, så kanske det går att se om det är en hane och en hona :)
#22 - 29 juni 2007 19:27
ska bli :)
#23 - 29 juni 2007 20:13
det gåååår inte! åh va irriterad jag blir, och så tog batteriet slut..
#24 - 29 juni 2007 20:20
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=737456&gid=1316895
har lagt till två bilder, vet inte om dom är till någon hjälp alls, men..
Bilagor:
#25 - 29 juni 2007 20:38
Jag tror fortfarande att det är en hane och en hona :) Den ena ser man att det är en hona, och jag tror att den andra är en hane. En bild speciellt på den vänstra fisken på den andra bilden vore bra.
#26 - 29 juni 2007 21:00
Nog är det ett par alltid - det blir inte den spänsten man ser i bilderna vid honlek - utan ett mer kaotiskt "jaga-jaga". Jag skulle ju behållt de här två och kollat in vad som komma skall.

Nu måste jag säga en grej... helt utranför Bluppis RC-lek och egentligen utanför den här tråden; Det var faaahaan vad svårt det verkar för köpta ciklider numera att helt enkelt lägga rom och få upp lite yngel. Ärligt talat; Vad händer...? Förr i tiden - och detta är ju bara c:a 10 år sedan, så lekte ju Fjärilar, Scalarer, Zebraciklider o.s.v. i vilka akvarievatten som helst - så jädra känsligt var det ju inte.
Jag har kört Tanganyika så länge nu (förutom de senaste åren - pga Discus) att jag nästan glömt bort mina älskade ciklider "from south of yonder"...
Men, det var ändå inte så länge sedan jag hade lekande Röd- (afrika, jag vet), Fjärilciklid och Scalare... Utan några som helst problem!
Vad har hänt...?
#27 - 29 juni 2007 21:06
haha maxB , va gammal du låter när du pratar om "förr i tiden"
jag har inte hängt med i akvariehobbyn så länge så jag vet något om hur det var förut, men det är väl så med allt människan har bestämt sig för att avla sönder...
alla djur hade väl egentligen haft det mycket bättre utan mänsklig påverkan..
#28 - 29 juni 2007 21:14
Ja, djuren skulle klara sig bättre utan oss. Antingen utrotar vi dem på grund av missriktat hat, dumhet, och obetänksamhet, eller så älskar vi dem till döds, avlar sönder, och avlar på handikappande defekter, och kallar det en ny spännande variant.

Har haft scalarepar som fått fram frisimmande yngel, även på senare tid. Fjärilsciklider har jag bara haft frisimmande yngel av en gång. Vet inte om de kanske kräver speciella förhållanden för att lyckas. Zebraciklider leker väl fortfarande lätt, även om de nog är mer sönderavlade och känsliga än förr.

Jag har ett par rödciklider (H. lifalili) med frisimmande yngel nu. Väntar på att mina Nanochromis transvestitus ska leka igen, tänkte gå in för att klara ynglen den här gången.
#29 - 29 juni 2007 21:17
Jag är 45...
Hållt på med Avarium sedan jag var 10...
(och nu säger hela forumet; Kan du plaease HÅLLA KÄFT MaxB - vi har hört detta till leda!!!!)

Men det är faktiskt lite knasigt; alla dessa äggätarproblem - mina ciklider har faktiskt ALDRIG haft dessa bekymmer...
Förutom med en Discushane som åt några lekar rom, men han lugnade ner sig - och gick över till Rom&Cola:D (är nu en mycket nykter och duktig familjefader!)
#30 - 29 juni 2007 22:13
haha okej...
men kan ni nu vara övertydliga en gång och berätta hela "livscykeln" på juvelerna :) först så uppvaktar dom varandra gissar jag? hur gör dom det?
och sedan lägger honan ägg och sedan befruktas dom av pojken.. sedan vaktar honan äggen? eller vaktar båda? hur förändras äggens utseende och hur snabbt?vilken färg ska dom ha? och när dom kläcks så vaktar föräldrarna dom fortfarande? gömmer dom bebisarna ? när är det lämpligast att sära på yngel och föräldrar?
#31 - 29 juni 2007 22:41
De uppvaktar varandra genom att spänna ut fenorna bredvid varandra när de möts. De rengör platsen där äggen ska läggas. Honan lägger äggen, och hanen följer efter och befruktar dem. De kläcks efter ca tre dagar, och då flyttas de till en grop i sanden, som de har grävt. De är frisimmande efter ytterligare ca fem dagar, och det är då man ska börja mata dem. Båda föräldrarna vaktar ägg och yngel. Hur lång tid det tar för befruktade ägg att ändra färg är jag osäker på, men är de fortfarande vita efter nå´n dag, är de nog obefruktade. Det bästa är att låta ynglen gå med föräldrarna, kanske nå´n månad eller så. Tar man bort ynglen med en gång kan de kanske få svårt att själva lära sig yngelvård, och föräldrarna sätter förmodligen igång att leka igen snart, vilket tar på krafterna. De kan nog dessutom gå hårt åt varandra om den ena blir lekmogen före den andra, vilket de kan bli om ynglen tas bort.
#32 - 30 juni 2007 10:04
okej, tack så mycket!

Annons