Det kan som sagt vara så att de äter de obefruktade äggen. Jag såg ett rödciklidpar som lekte i en affär, och de åt upp äggen medan de la dem. Om det verkligen är en hane och en hona, och de har vaktat äggen nå´n dag, så borde de fortsätta med det, de brukar vara bra yngelvårdare. Tyckte som sagt att den bakre fisken på din bild såg lite större och mörkare ut, kolla noga på dem.
Jag vill avråda dig från att skaffa Golden, dels för att rödcikliderna förmodligen kommer att gå hårt åt dem, Golden är, vad jag har förstått, rätt lugna och fredliga, vilket rödcikliderna inte är, särskilt inte när de leker, och det gör de ofta. Dels är Golden malawiciklider, och vill helst ha högre pH än andra afrikanska ciklider, som t.ex röd ciklid, palettciklid, och thomasi. Det är bäst att ha malawi med malawi, dels på grund av vattenvärdena, och dels eftersom de har ett speciellt lekbeteende, de har anpassats till att leva ihop i Malawisjön, och det är inte säkert det funkar ihop med andra ciklider.
Två honor kan leka ihop, jag hade två påfågelsciklidhonor som la ägg för några år se´n, de äggen blev malmat efter en stund.
Ett tips på sällskap till rödcikliderna är lejonhuvudsciklid, en intressant och lättlekt ciklid med annorlunda utseende. Den är afrikansk den också, och vill ha ungefär samma vattenvärden som rödciklider. Till skillnad från rödciklider, leker de i grottor, så de konkurrerar inte om lekplatser med rödcikliderna. De lär sig när akvariet släcks, och tar in ynglen i grottan på nätterna. Har hört att de tuggar sönder foder åt ynglen, och att de är väldigt trogna sin partner.