nu är nissarna här (diskusarna)

#1 - 25 oktober 2006 19:33
sambon var och hämtade nissarna idag,,våra diskusar,,dom är pyttesmå..dom fick förnäma namn

nisse 1
nisse 2
nisse 3
nisse 4
nisse 5

det är alltså 5st.odlaren sa att vi skulle ha i salt,,fick saltstenar från djuraffären,,varför ska man ha i salt?Han sa att det skulle vara bra första veckan..Sen har jag matat dom med lite artemia,,dom verkar inte vara sådär jätteaktiva direkt,fast dom undrar väl var i helskotta dom hamnat..kommer dom att ha den här färgen dom har nu som vuxna?Nu är dom orangea..det är en som även har matchande fenor,,men resten har svart på fenor och typ på kanterna.Hur får man dom att bli fina i färgen när dom blir stora?

hur snabbt växer dom?Ska man mata sparsamt?Istället för att byta mer vatten tex varannan dag kan man tex byta en hink om dan (10L) ?Just nu går hela högen ensamma i ett 54l kar..Hur ofta ska man mata dom?Och hur mycket artemia ska jag lägga i?För när jag la så blev det en massa över,,det gör ju inget om man byter vatten varje dag endå..men kan dom äta ihjäl sig eller nåt?

ja det var en massa frågor det :D
#2 - 25 oktober 2006 23:13
rassa skrev:

odlaren sa att vi skulle ha i salt,,fick saltstenar från djuraffären,,varför ska man ha i salt?

Jag vet inte vad saltstenar är, men det låter som om det kan vara fel sorts salt. Odlaren menade säkert vanligt koksalt, natriumklorid. Många parasiter och andra sjukdomsalstrare tycker illa om salt, fiskarna störs inte särskilt mycket. Därför har man i lite salt (ofta ½ tsk till 10 liter vatten) - speciellt vid stress - för att undvika problem. Har man i något annat sorts salt (t ex havssalt som består av en massa olika ämnen) kan det bli direkt livshotande för en känslig fisk som kommer från saltfattigt vatten - t ex diskus.
#3 - 26 oktober 2006 01:26
jag har oxå "salttabletter" dom heter något annat men jag kommer inte ihåg vad.. dom är bra i alla fall. lätt att dosera.. en tablett är som 15ml vanligt salt,, alltså en matsked.

och bli inte avskräckt när folk säger att det är "fel" salt för det är det inte..

men 5st discus i ett 54l??? där ska dom inte va så länge hoppas jag?
hur stora är dom?

du ssäger att dom är pyttesmå så ja antar att det är ungfiskar.. dom kan du nog mata så många gånger du vill om dagen, men dom behöver mycket mat, gärna 5-6ggr om dagen. och se till att få upp all överbliven mat och håll botten ren hela tiden, samt att ja antar att du har köpt dig ett bra ytterfilter eller nåt eftersom discus är väldigt känslig mot dålig vattenkvalitet, speciellt när dom är små.

men det vet du nog redan eftersom du redan har köpt dig discus.

lycka till!
#4 - 26 oktober 2006 06:05
Axal pro salttabletter köper man på lantmännen...lycka till med dina små. Mycket mat=många vattenbyten...
Sedan vet jag inte hur du ska kunna hålla en balans i 54l? Det är svårt men lycka till! Små diskus är mycket känsliga för dålig vattenkvalite.
#5 - 26 oktober 2006 06:31
andreas,,hehehehe nej,,men tänkte att dom kunde vara i det lilla karet tills dom vuxit till sig lite,,sen ska dom självklart flytta till vårat 300l,jo dom är verkligen små,,vad kan dom vara hmm..2cm,,så det känns som att 54 inte är för litet för tillfället.ok så bara att mata på då..hur var det här med färgerna då..är det skillnad på färger nu och hur dom blir när dom blir vuxna?
#6 - 26 oktober 2006 07:42
Det är svårt att säga vad det blir för färg på dom när man inte vet sort.
Diskusen färgar ut väldigt olika beroende på vad det är för sort.
Och vissa av dom får sot på kroppen om man har otur, det kan bero på massa olika faktorer.
Du kanske kan sätta in en bild!!

Ska du ha dom i ett 54L kar och ska mata på dom tycker jag att du ska byta vatten ca 50% 2ggr/dag.
Svårt att få det att fungera i ett litet kar annars.
#7 - 26 oktober 2006 10:00
ok,,hade tänkt bara att byta 50% 1 gång om dagen..det är lite svårt o ta bild på dom,,han sa att mamman o pappan var marlboro red..Varför är det otur om dom får svart på fenorna?Om det är ett skönhetsfel så spelar det ingen roll för mig.Dom verkar må bra iallafall,,käkar osv
#8 - 26 oktober 2006 10:00
Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och discusarna.
Tycker dock att det är oseriöst av en odlare att sälja 2 centimeters discusar till någon som aldrig har haft discus.

Det är ingen bra start tråkigt nog.

Mvh Alexander
#9 - 26 oktober 2006 10:07
men gud,,som att dom vore dödsdömda,,hoppas att du kan äta upp vad du skrev om 1 år,,är man intresserad och anstränger sig och bryr så kan man väl fan göra lika bra ifrån sig som alla andra som har diskusar.
#10 - 26 oktober 2006 10:17
Visst kan det gå bra, lugn:) Det är så med diskus ska du veta att man bryr sig speciellt;) Diskus är väldigt känsliga som små, får lätt ont i magen;). Parasiter m.m. Jag har inte haft så små diskus så jag kan egentligen inte säga något. :)
#11 - 26 oktober 2006 10:18
Varför kallar du de nisse??
#12 - 26 oktober 2006 10:24
för att man vet ju inte vad dom är för kön,,och jag ser ingen skillnad på dom.Så då är dom nissar allihopa.
#13 - 26 oktober 2006 10:49
Razza, jag tror inte Alexander sa som han gjorde för att vara taskig emot dig men ju mindre discusen är desto svårare är det.. Jag har själv gjort den erfarenheten för ca ett år sedan när jag köpte 10st 4cm discusar. Av dem är nu fem kvar varav två stoppade i tillväxt och är nu ca 10cm. De tre andra har nått en strl av ca 14-15cm. De övriga har gått hädan av olika orsaker, obalas i vattenkvalitén, matat med granulat vilket svällde upp buken på dem, igensatt pump/filer pga kraftig matning mm. Så jag har verkligen gjort alla de kardinalfel som en önskar att en hade haft ogjort.. Nu försöker jag hålla mig att inte köpa för små diskus men ändå så kommer det emellanåt hem discus i 5-6cm klassen. Det är samtidigt kul att se dem utvecklas. Hoppas det går vägen för dig, lycka till men det är nog många som reagerar på strl på dem.
#14 - 26 oktober 2006 16:04
rassa skrev:
men gud,,som att dom vore dödsdömda,,hoppas att du kan äta upp vad du skrev om 1 år,,är man intresserad och anstränger sig och bryr så kan man väl fan göra lika bra ifrån sig som alla andra som har diskusar.

Visst kan du ha några som är kvar om ett år!
Och du kan säkert göra lika bra ifrån díg som alla andra som har discus men om du skulle gjort rätt från början hur vore det då om du läst på lite innan du köpte dina nissar?

Du har ju redan gjort några nybörjar fel menar jag.

Jag menade inget illa med det jag skrev men det är inte någon optimal start och det står jag fast vid.

Hoppas du också kan äta upp vad du skriver om du inte har alla kvar om ett år och dom är välnärda och mår bra då! :-)

Jag hoppas verkligen att jag får äta upp det jag skrev och förhoppningsvis så kanske det jag skrev gör att det inte går illa och jag får äta upp det! :-)

Mvh Alexander
#15 - 3 november 2006 10:31
Tjena jag undrar hur mycke du fick betala för så små för det har jag aldrig sett att dom sålt runtomkring där jag bor

Lycka till och byt mycke vatten

Annons