Nu är jag VERKLIGEN fundersam...

#1 - 23 oktober 2006 10:14
Det gäller en av mina kamphonor. Har haft henne i mina ägor sedan ca två månader tillbaka. Köpte henne på A6Zoo i Jönköping. De plockade upp henne ur HON-akvariet och jag släppte henne med de andra fiskarna. Sedan köpte jag en till hona. Min första blev väldigt ilsken då hon upptäckte en artfrände i "sitt" akvarium, och jagade den stackars nykomlingen. Dessutom var den gamla mkt aggresiv, o åt på slöjstjärtarna (nu i efterhand har jag lärt mig att de INTE ska hållas i samma akvarie :p ) så jag flyttade de två honorna till ett mindre akvarie. men den gamla jagade den nya ännu värre än förut, så jag fick sära på dem.
Nu bor de i varsina akvarium. O nu till själva grejen då. Min gamla kamphona har börjat bygga ett megaskumbo nu! Jag har ju alltid tyckt att hon är ovanligt färgglad och har lite långa fenor för att vara en hona. Men jag köpte henne som en hona, o hon har en vit prick där honorna har det. Men Är det en hona? Kan de bygga skumbo? o om det är en hane; har jag rätt att lämna tillbaka fisken? Om det är en hanne så förklarar det iaf hans beteende...
#2 - 23 oktober 2006 13:34
Jag köpte 2 honor (båda hade pricken), men efter ett tag ändrade den ena kön till kille.. Och ja, du SKA ha rätt att byta..
#3 - 23 oktober 2006 16:20
Tossan skrev:
Jag köpte 2 honor (båda hade pricken), men efter ett tag ändrade den ena kön till kille.. Och ja, du SKA ha rätt att byta..

.....kan fiskar verkligen byta kön:confused:
#4 - 23 oktober 2006 17:02
Jag trodde att jag köpte 4 BM honor, några veckor senare hade jag 2 honor och 2 hanar. Så varför inte?
#5 - 23 oktober 2006 17:20
Kampfiskar byter inte kön!
Den vanliga Kampfisken Betta Splendens finns odlad i en mångfald av former med olika färg och längd på fenorna, tex Crowntail, HalfMoon, SuperDelta, Doubletail, Giant, Veiltail, Shorttail osv...
Slöjkampfisken är en framodlad variant, och den var länge den vanligaste varianten i våra affärer.
Många handlare tror att alla kampfiskar med korta fenor är honor, och alla med långa fenor är hanar, så är inte fallet!
Den vilda kampfisken har korta fenor, hanens fenor bara något längre och spetsigare än honans.
Dom flesta kampfiskar som man ser i våra affärer är inte "renrasiga" utan är ofta blandraser, dom som inte håller måttet säljs av odlarna i Thailand för en spottstyver till västerländska importörer, medan man behåller dom finaste exemplaren själva för att odla vidare på.
Så i våra akvarieaffärer så kan det vara mycket svårt att se skillnad på könen, då kampfiskarna som säljs oftast är en salig blandning av olika varianter!
Kan finnas hanar med både korta och långa fenor.
Oftast märker man inte att det är en hane förrän den bygger ett skummbo.
En "renrasig" kampfisk kan vara ganska så dyr, har själv köpt i Bangkok, och där kan dom kosta hundratals kronor stycket!
Här är en länk till en Thailändsk odlare som säljer kampfiskar via Internet, finns en massa snygga bilder på dom flesta odlade varianter av Betta splendens: www.atisonbetta.com
Thaifighter
#6 - 23 oktober 2006 18:38
Thaifighter: f-n va snygga de var.
#7 - 24 oktober 2006 13:27
oH, tack för alla svar! :D
ojojoj... men jag har ju fäst mig vid "den". Så jag kanske vill behålla "den".
Men man borde ju egentligen gå o klaga...:(
Usch, tycker synd om min nya hona när jag vet att hon har fått stå ut med en kille...
Fast det är väl inte så konstigt att jag inte sett nått egentligen, för de hade nog inte lekt när jag köpte dem. Så detta var nog hans debut! :P Hehe...
#8 - 24 oktober 2006 15:26
Det sägs att honor som inte växt upp tillsammans (eller åtminstone bott i samma kar på akvarieaffären) kan bli aggressiva mot varandra. Vet inte om kampfiskar kan byta kön, men jag hade en tidigare flera svärdbärare som gjorde det. När jag hade för många honor i ett kar i förhållande till antal hanar så bytte honorna kön, trots att de var över året gamla...:P
#9 - 26 oktober 2006 17:45
:O Oh, låter ju lite scary att de bara byter kön så?! Kan de verkligen d??
Men aja, e ju inte så dumt o ha en transvestitfisk iaf :)

Annons