Nu är jag less detta...

#1 - 14 september 2008 17:39
Efter snart 3½ vecka. så har mitt vatten ännu inte klarnat. Nu har jag lessnat på det här. Det händer inget. Det ser så dammigt ut. Man ser lixom små vita prickar i vattnet. Trots jag gjort vattenbyten, haft det under mörkläggning, samt inte matat, och låtit lampan varit släckt. Så har det inte slutat med dessa små vita HELVETES prickar.

Nu har jag fått hem ett klarningsmedel. Och jag undrar är det här värt att slänga i vattnet, för att få det klart? Vill börja njuta av karet, som jag gör med de andra. Men kan ju inte pga av detta...
admin
Christian Alfredsson
#2 - 14 september 2008 17:46
Försök att ha mycket tålamod. Det tar lång tid innan ett akvarium kommer i balans. Börjar först efter 1 år få ordning på mitt växtakvarium som jag vill ha det.

Dvs skynda långsamt.
#3 - 14 september 2008 17:53
admin skrev:
Försök att ha mycket tålamod. Det tar lång tid innan ett akvarium kommer i balans. Börjar först efter 1 år få ordning på mitt växtakvarium som jag vill ha det.

Dvs skynda långsamt.

Men med alla andra kar, så har vattnet klarnat under natten. Fattar inte varför det inte gör det i det här? Något som är fel? jag börjar tro att mitt underlag jag har undergruset inte är bra, och börjar vara farligt.
Men kan man avnända sånt medel som får vattnet att klarna?
#4 - 14 september 2008 21:49
Tat lugnt, inget blir bättre av att stressa ett naturligt skeende, kan du ta en bild på prickarna i vattnet så man ser vad som kan orsaka grumligheten.
Andas djupt och räkna till 10.000 lär inte hjälpa men naturen har sin egen gång. =)
Mäniskak har i ca 100 års tid trott att de kan "tämja" naturen med vetensakp gud eller vad man nu velat tro på, men saken är den att ju mer man lär sig om naturen desto mer komplicerad blir bilden och man inser att naturen är inget man bara fixar och ställer till rätta =)
#5 - 14 september 2008 21:53
Skjölde du gruset innan du la de i akvariumet??
Kan det vara skräp från bottenmaterialen som flyter omkring?
Är de på olika nivåer eller bara vid ytan?
Tycker dock det borde lagt sig..
#6 - 15 september 2008 06:25
Man kan ju börja undra om det är nått snurr med pumpen.....
#7 - 15 september 2008 07:12
Mick13 skrev:
Tat lugnt, inget blir bättre av att stressa ett naturligt skeende, kan du ta en bild på prickarna i vattnet så man ser vad som kan orsaka grumligheten.

Andas djupt och räkna till 10.000 lär inte hjälpa men naturen har sin egen gång. =)

Mäniskak har i ca 100 års tid trott att de kan "tämja" naturen med vetensakp gud eller vad man nu velat tro på, men saken är den att ju mer man lär sig om naturen desto mer komplicerad blir bilden och man inser att naturen är inget man bara fixar och ställer till rätta =)

Det är svårt att ta bild på det, eftersom det inte blir dessa små vita prickarsom jag ser med ögat, utan med kort så ser det bara vitt grumligt ut.
Jag vet att man ska ha tålamod, men förstår inte varför detta tar lång tid.

Alfons skrev:
Skjölde du gruset innan du la de i akvariumet??

Kan det vara skräp från bottenmaterialen som flyter omkring?

Är de på olika nivåer eller bara vid ytan?

Tycker dock det borde lagt sig..

Nej, men när jag fyllde på vatten så var de klart. Och när man rör botten så blir det inge dimma av det. trodde själv det var gruset. Men har funderingar fall det är det som ligger under gruset som inte är bra. Och att det är de som gör det grumligt?
Det är i hela karet. Inte direkt nere vid botten. Men från 1dm från botten och uppåt är det detta :(

Kensa skrev:
Man kan ju börja undra om det är nått snurr med pumpen.....

jaa, men det cirkulerar på bra. Fick tips om att göpa ett finare filter.
Eller helt enkelt köpa ny pump.
#8 - 15 september 2008 08:27
njaaa.....finare filter skall väl intre behövas.
även grovt filter tar smått, det tar bara lite mer tid.

vad jag funderar på är om det faktiskt är som så att vattnet
cirkulerar genom filtermassan på rätt sätt.

jag hade faktiskt det problemet för ett tag sedan i min egentillverkade pump.
hade bommat ett ganska stort glapp i ena änden, vilket gjorde att vattnet
gick förbi filtret, och därmed så vispades allt grums bara runt i karet.

tänkte att du kanske ha liknande "fel" dvs nått är felmonterat inne i pumpen...?
#9 - 15 september 2008 09:27
Kensa skrev:
njaaa.....finare filter skall väl intre behövas.

även grovt filter tar smått, det tar bara lite mer tid.

vad jag funderar på är om det faktiskt är som så att vattnet

cirkulerar genom filtermassan på rätt sätt.

jag hade faktiskt det problemet för ett tag sedan i min egentillverkade pump.

hade bommat ett ganska stort glapp i ena änden, vilket gjorde att vattnet

gick förbi filtret, och därmed så vispades allt grums bara runt i karet.

tänkte att du kanske ha liknande "fel" dvs nått är felmonterat inne i pumpen...?

Okay. Hur ska man kolla det då? eller hur vet man ifall det är något som är fel? Jag själv tycker ju det ser ut som det är bra flöde. Men ser lixom inget som fastnar vidfiltret. Så det kanske är som du säger. Men vet dock inte hur jag ska kolla upp detta.

Hur gör jag?
#10 - 15 september 2008 09:55
om det nu är pumpen, och inget annat......

1) kolla manualen, där brukar det finnas bilder, på hur det skall se ut.
2) ta lite flingfoder, smula mellan två fingrar, stoppa ner handen prexis bredvid insuget och släpp sakta ut smulorna, ser du att det sugs in där, så har du iaf
insug på rätt ställe, om inte, så är det glapp någostans.
3) ta med pumpen till affären där du köpte, och be dom kolla.

jag har ibland problem med grums som flyger runt när jag har matat
yngel i flera dagar med smått foder, det flyger runt en hel del innan
det försviinner, så det kan ju vara mat som flyger runt, och spär man
på varje dag, så blir det inte bättre, utan att sluta mata så mycket.
#11 - 15 september 2008 10:02
Kensa skrev:
om det nu är pumpen, och inget annat......

1) kolla manualen, där brukar det finnas bilder, på hur det skall se ut.

2) ta lite flingfoder, smula mellan två fingrar, stoppa ner handen prexis bredvid insuget och släpp sakta ut smulorna, ser du att det sugs in där, så har du iaf

insug på rätt ställe, om inte, så är det glapp någostans.

3) ta med pumpen till affären där du köpte, och be dom kolla.

jag har ibland problem med grums som flyger runt när jag har matat

yngel i flera dagar med smått foder, det flyger runt en hel del innan

det försviinner, så det kan ju vara mat som flyger runt, och spär man

på varje dag, så blir det inte bättre, utan att sluta mata så mycket.

OKay ska kolla det. hmm insuget sitter det längst ner på filtret? som jag förstår det vid bilden som är på instruktionen, så är det längst ner. Eller kan jag ha fel?
Och jag har monterat den som det står på bilden.

Sedan när det gäller mat, så är jag riktigt noga med att inte mata för mkt, eftersom det ännu är nystartat, så är jag sparsam, och matar inte mer än vad jag ser att dom klarar av att ätaupp. Inget hinner fara ner till botten, och dom är kvicka på att äta upp allt.
#12 - 15 september 2008 11:34
om pumpen är rätt, och det är ingen mat som flyger runt, så är det nått annat.....

vad,,,,?

tja, kan vara nästan vad som helst. men om fiskarna inte verkar må dåligt så
är det ingen panik ju.

du har ingen extra pump som ligger och skräpar som du kan sätta ner några timmar
och snabbt förbättra cirkulationen ?

om det skuklle hjälpa, och grumset kommer tillbaka, så är det ett halvt bevis på att
din 1:a pump är knasig.
#13 - 15 september 2008 11:53
Kensa skrev:
om pumpen är rätt, och det är ingen mat som flyger runt, så är det nått annat.....

vad,,,,?

tja, kan vara nästan vad som helst. men om fiskarna inte verkar må dåligt så

är det ingen panik ju.

du har ingen extra pump som ligger och skräpar som du kan sätta ner några timmar

och snabbt förbättra cirkulationen ?

om det skuklle hjälpa, och grumset kommer tillbaka, så är det ett halvt bevis på att

din 1:a pump är knasig.

Nej jag har ju inte det :(
Får väl åka iväg och köpa en till, eller en bättre än den jag har. Har försökt fota dessa vita prickar som är i vattnet, men blir inte så bra. Ska lägga in en så kanske man kan säga vad det är? vissa säger infusioner, eller hur det nu stavas =/
#14 - 15 september 2008 12:00
streezz88 skrev:
Nej jag har ju inte det :(

Får väl åka iväg och köpa en till, eller en bättre än den jag har. Har försökt fota dessa vita prickar som är i vattnet, men blir inte så bra. Ska lägga in en så kanske man kan säga vad det är? vissa säger infusioner, eller hur det nu stavas =/

om det är det, så försvinner de aldrig med enbart vattenbyten.
det tar lite tid, och de försvinner när karet är i balans.

vilket kan ta mellan 1 dag och 1 år........

men de är inte farliga, så ha tålamod....
#15 - 15 september 2008 12:13
Kensa skrev:
om det är det, så försvinner de aldrig med enbart vattenbyten.

det tar lite tid, och de försvinner när karet är i balans.

vilket kan ta mellan 1 dag och 1 år........

men de är inte farliga, så ha tålamod....

Här kommer en bild. Man ser inte så mycket om vad det är. Antingen är det 100000 små luftbubblor som svävar okring och aldrig försvinner, eller så är det damm, eller så är det något annat.
#16 - 15 september 2008 13:08
Jag tror med att det är för dålig filterkapacitet.
Skulle det vara infusorier är det som att hälla mjölk i karet, och så ser det inte ut.
Har du möjlighet så köp ett filter med mer kapacitet och samkör dessa båda filter ett par veckor så du inte tappar de goda filterbakterierna:).
#17 - 15 september 2008 13:10
ansjo skrev:
Jag tror med att det är för dålig filterkapacitet.

Skulle det vara infusorier är det som att hälla mjölk i karet, och så ser det inte ut.

Har du möjlighet så köp ett filter med mer kapacitet och samkör dessa båda filter ett par veckor så du inte tappar de goda filterbakterierna:).

Nej mjölkigt är det ju inte, iof bara massa små vita prickar som bilden ovan :)
Men ska köra på det. Blir tripp idag eller imorn och bättre filter! Ska jag satsa på typ 450liter i timmen eller mer?
#18 - 15 september 2008 13:43
Tror knappast att du löser detta med mer filterkapacitet om du inte har väldigt "brötiga fiskar" som bökar runt. Svårt att säga vad det kan vara för något, men hjälper inte vattenbyten kan knappast kraftigare filter hjälpa. Man kan ju lösa det med medel som du nämner,men det löser ju förmodligen inte orsaken till problemet. Svårt att stå ut med sån där soppa men det handlar nog om att låta tiden gå och att balansen i akvariet infinner sig.
#19 - 15 september 2008 14:31
Hmm, jag vet inte, vissa tycker jag ska testa... Så får väl se vad det är. Men det är så konstigt.. att i detta kar har det varit problem sedan start... så vet inte vad det är. med mina resterande så har de blivit klart under en natt, och med ett så tog det typ 2 dagar, men nu är alla klara. Så vet inte vad det beror på. Nått är galet. eller så ska jag väl tillsätta bakterikultur.. ?

Sleaper skrev:
Tror knappast att du löser detta med mer filterkapacitet om du inte har väldigt "brötiga fiskar" som bökar runt. Svårt att säga vad det kan vara för något, men hjälper inte vattenbyten kan knappast kraftigare filter hjälpa. Man kan ju lösa det med medel som du nämner,men det löser ju förmodligen inte orsaken till problemet. Svårt att stå ut med sån där soppa men det handlar nog om att låta tiden gå och att balansen i akvariet infinner sig.
#20 - 15 september 2008 14:41
Jag har ett likanade fenomen efter DVB och filterrengöring men det där bruakr försvinna på några timmar.
#21 - 15 september 2008 14:42
Mick13 skrev:
Jag har ett likanade fenomen efter DVB och filterrengöring men det där bruakr försvinna på några timmar.

Önskar dock att det var samma för mig. men det har varit såhär nu i 3½ vecka snart =(
#22 - 15 september 2008 15:00
Jo du skrev det i ett Pm men jag vet inte orsaken till varför ditt är kvar, tycker det verkar konstigt, skulle kanske kunna vara filtret som släpper i från sig dessa små prickar för mina kommer i från filtret när det varit stilla eller efter rengöring som jag skrev om tidigare. :confused:
#23 - 15 september 2008 15:30
Mick13 skrev:
Jo du skrev det i ett Pm men jag vet inte orsaken till varför ditt är kvar, tycker det verkar konstigt, skulle kanske kunna vara filtret som släpper i från sig dessa små prickar för mina kommer i från filtret när det varit stilla eller efter rengöring som jag skrev om tidigare. :confused:

jooh.. hmm som sagt har fått förslag att testa annat filter :) får väl dock se om det händer någon skillnad.
#24 - 17 september 2008 20:23
Kanske skulle prova ett grövre filter material , du har väl innefilter vill jag minnas ??
Jag har mer sällan the färgat vatten efter material bytet,
#25 - 19 september 2008 10:30
Vilket grus har du? Vanlig sjösten eller blästersand? Jag vet att en del har haft problem med blästersanden. Är det så stora partiklar att de kan fastna i t.ex. en damstrumpa? Kan du testa med filtervadd i pumpen? Kan det vara några malar som gnager på ngt som flyger omkring? Kanske du har för hårt tryck i pumpen? Om det är infusorier så kör på med t.ex. Nitrivec i några veckor innan du slänger i flockningsmedlet. Jag testade flockningsmedel när jag hade infusorier men jag fick aldrig bort det förränn det blivit riktig balans. Det tog 2 månader för mig. Dock verkar ju du då ha fått infusorier på anabola om de är så stora...
#26 - 19 september 2008 14:45
Jag har ett liknande problem. Eller det är väl kanske inget problem, för jag kan tydligt se at mina små vita prickar är luftbubblor. Men det ser ut som grums, och de dansar runt precis som dammkorn, så det är inte så fint.

Kan det vara placeringen af filtret?

Det samlar sig också luftbubblor både stora och små uppe i ytan, som början på skum, men det blir inte till mer.

Nu har jag just bytt 30 pct av vattnet pga att jag tappade för mycket mat i baljan igår och hade fula nitratværden tidigare idag, vet nån det kan hänga ihop med extra bubblor?
#27 - 19 september 2008 16:45
Språkpolisen anropar:THE är engelska och ska inte förväxlas med drycken TEA eller TE som vi säger på svenska.. ;)

Annons