Nu är det slutfjärilat

#1 - 11 augusti 2010 17:07
Med sorg i mitt hjärta fattade jag idag beslutet att fjärilarna får åka till fiskhimlen. De är nu bleka, står på botten och såren har blivit värre på båda. Det verkar som att så länge de får gå kvar i karet med de övriga mår de ändå bra, men så fort de hamnar i karantänkar tappar de livsgnistan helt. Jag kommer inte att prova nya fjärilar, det här har blivit för mycket. Trist för det var tidigare min absoluta favorit. Nu håller jag bara tummarna att det som syntes på dem inte är något som smittar till de andra och kommer inte att göra något åt karet i nuläget mer än att försöka få så bra balans och vattenkvalitet som möjligt. Såg nu ett lite sår på ena guramihonan men det ser precis ut som bitmärket hon fick tidigare och sitter på samma ställe så förhoppningsvis är det ingen fara. Jag som var så glad över att börja med akvarium igen känner mig bara hopplöst skitless. Har ingen som helst erfarenhet av sjukdom och elände sen tidigare och jag har svårt att hitta gnistan igen. Förhoppningsvis kommer den tillbaka om/när karet inklusive invånare mår bra. Just nu är det mycket brunalger - precis som förra gången jag medicinerade. Skräpsnäckorna har totalt invaderat trots att jag varit sparsam med matningen så jag har idag stoppat in tre anentome helenor. Frågan är hur länge jag måste vänta för att känna mig säker på att inget djävulstyg bryter ut igen innan jag vågar stoppa i ny fisk.
#2 - 12 augusti 2010 11:17
Stackars dig och fjärilarna!
#3 - 12 augusti 2010 12:42
Tack. Egentligen är det väl mest synd om fjärilarna men jag tycker synd om mig själv också som måste ge upp min favoritfirre.
#4 - 12 augusti 2010 17:55
Ursh vad trist med fjärilarna! :( Har du testat att ha lite salt i karet?

Det finns ett fåtal som överlever allt och de som dör för det lilla minsta :( VI (du och jag) verkar ha den (o)turen att få sistnämnda fjärilar. Det finns andra fina fiskar att lägga pängar på :)
#5 - 12 augusti 2010 18:18
Jo jag har haft ektozon i senaste fyra veckorna. Ja trist är det. Jo jag ska väl prova något annat men jag vet inte vad. Så du är också en sån som har haft otur med dessa små? Vad tröstade du dig med i stället?
#6 - 13 augusti 2010 08:34
Om det är nån tröst så är fjärilar bland de känsligaste fiskar du nånsin torde skaffa. De är vanliga i affärerna, så folk antar att de är tåliga, men de är väldigt känsliga mot nästan allt, plus att de har naturligt mycket korta liv. Det är, krasst uttryckt, slit-och-släng fiskar, tillfälliga dekorationer i akvariet.

Ciklider är annars över lag tåliga och långlivade fiskar, men en del sydamerikanska dvärgciklider, bland annat fjärilsciklid, är gjorda av glas. Det finns en annan art, boliviansk fjärilsciklid, som är mer som ciklider är mest, men tyvärr är den större och inte lika snygg som vanlig fjäril.

Sår på sidan på ciklider brukar vara Pseudomonas eller Aeromonas-infektion ("hole-in-the-side disease" om du vill googla). Normalt förlopp är att fisken har ett litet sår, t.ex. efter ett slagsmål, som blir infekterat. Det går ganska bra att stoppa infektionen OM man har tillgång till antibiotika. Fiskmediciner är däremot sällan värda pengarna, egentligen är det enda som det finns effektiva mediciner mot yttre parasiter som Vita Prick.

Ektozon är helt enkelt salt. Det kan minska stress hos fisk något, men den viktigaste effekten är att det avgiftar nitrit, den troligen vanligaste fiskdödaren i akvarium.
#7 - 13 augusti 2010 09:05
Detta med känsliga fjärilar - är det något som uppkommit på senare år? Hade alltid fjärilar i slutet av 80- början på 90-talet och det var aldrig några problem. När jag nu skulle skaka liv i hobbyn var det just fjärilarna jag såg mest fram emot och så blir det så här. Känns urtrist att ge upp dem.

Jo jag vet att etkozon är vanligt salt och har haft det i på grund av troliga parasiter i karet.

Du är så insatt Azur, vet du varför det har blivit så här med fjärilarna? Eller hade jag en urbota tur de år jag hade kar förut? Hur stor är risken att övriga fiskar som går kvar i karet smittas och när kan man "andas ut" om man inte ser något på dem?
#8 - 13 augusti 2010 16:15
Pja, de fiskar som massproduceras i sydostasien, t.ex. fjärilar, neontetror och guppy, föds upp med profylaktisk dosering av antibiotika. Det minskar dödligheten under uppväxten och ökar tillväxttakten - och innebär att fiskens immunförsvar är praktiskt taget obefintligt och att de lätt dukar under för infektioner. Det kan säkert vara en faktor.

Men jag personligen tycker fjärilar är ungefär så känsliga som några fiskar nånsin är. Det är svåra fiskar, minsta lilla kan få dem att krascha.

Då och då finns vildfångade fjärilar till försäljning. Du kan ju prova med såna och se om de är tåligare - jag har själv varit frestad att försöka några gånger, bara för att se om skillnaden är märkbar.
#9 - 13 augusti 2010 20:52
Kanske det finns hemmaodlade fjärilar att få tag på?
#10 - 13 augusti 2010 21:29
Har hört talas om antibiotikan men inte insett hur allvaret och hur utbrett det faktiskt är. Hur kommer det sig att man tillåter det så tillvida att svenska företag köper in dessa fiskar?

Viltfångade och hemmaodlade fjärilar kan ju vara en idé att prova förstås. Hur man nu får tag på dem?

Annons