Nu är det kris!

#1 - 15 oktober 2006 16:57
Jag har fått vitaprick i karet och har behandlat med Sera Costapur i enligt anvisningarna dag 1 och 3 + Ectopur dag 1. Nu har jag även fått en förhöjd nitrathalt (No3) så jag började med små delvattenbyte+nitrivec idag.

Men det går inte så bra :( Inatt dog mina 3 sista kopparbarber och 1 platy och under dagen ytterligare 1 platy samt en flying fox. Senaste tiden har även mina 4 fjärilsciklider dött utan att lämna ett spår efter sig (skumt).

Hjälp mig någon, innan alla fiskarna strukit med!

Karet är på 110 liter, innehåller nu 10 platy, 2 mosaikgurami, 1 flyingfox och 1 ancistrus. Det är mest platysarna som är angripna. Normalt byter jag 20-30 liter vatten i veckan och tillsätter Aquatan.
#2 - 15 oktober 2006 19:10
jag skulle byta stora mängder vatten och sen köra en ny kur vita prick.
#3 - 15 oktober 2006 20:00
Ja, det låter som en vettig idé - just nu har jag två till platys som jag inte tror klarar natten. De som verkar må bäst är mitt guramipar - karets ur-invånare.
#4 - 15 oktober 2006 20:56
jag skulle göra 50% byte, rengör ej pumpen men se till att vattnet genomluftas ordentligt, dvs utblåset ska vara i nivå med vattenytan (så det plaskar..)
#5 - 15 oktober 2006 21:05
Precis vad jag gjort - bytte ca 50 %. Ska rikta upp blåset något. Hoppas nu det hjälper!
Bilagor:

Annons