Nu är det igång!!!!!

#1 - 18 augusti 2006 13:04
För en stund sedan satte vi på filtret! :D

Det var tur att Simon (6 år) hjälpte mej med instruktionerna till filtret, annars hade jag inte fått ihop det. Som avancerad Bioniclesbyggare är Simon expert på ritningar!!! :D

Direkt märkte vi att vattnet blev klarare. Man ser också att vattnet rör på sej ordentligt pga att "sanddimman" virvlar runt som små moln.

Lite trött är jag efter att ha sprungit med nära 250 liter vatten i hinkar från badrummet [:-53]. Simon har 5 bulor i huvudet efter att ha slagit i undersidan av akvariebänken när han kröp under för att fixa med filtret [:-48].

Så här glad är Simon nu: [:-79]

Det här har vi inrett med:
[LIST]
[*]Stooor, lite mindre och massor av småstenar från bäcken (Grönån).
[*]I botten, sand från Toys R Us (59:- för 25 kg, 199:- för 100 kg)
[*]Ett översta lager med sand från samma bäck som ovan.
[*]Rötter från al.
[*]2 grottor av petflasor gömda bland sand och sten. [/LIST] Senare ska vi åka och köpa stora Javaormbunkar, massor av små skott har vi redan. Det kommer nog bli rätt blött [:-171] när de ska fästas på rötterna (rötterna går inte att lyfta ur akvariet längre).

Tyckte att Aquarelle-lysrören gjorde så att vattnet såg lila ut... [:o] ska det vara så? Får väl se sedan när vattnet har fått sin rätta tefärg... :p

[CENTER][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100]
[/CENTER]
#2 - 18 augusti 2006 15:40
Så, då har vi MYYYYCKET Javaormbunke!

Ska vänta tills i morgon och se om vattnet har klarnat lite mer då så jag ser vad jag gör... :D
#3 - 18 augusti 2006 15:50
[quote=Mamma_och_Simon]För en stund sedan satte vi på filtret! :D

[LIST]
[*]I botten, sand från Toys R Us (59:- för 25 kg, 199:- för 100 kg)
[*][/LIST]
[CENTER][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][:-100][/CENTER]
[/quote]

Nu blev jag nyfiken - sand från Toys R Us?? Vad är det för "storlek" på sanden, som rådasand eller mindre sandkorn???
/ Anna
#4 - 18 augusti 2006 16:35
[quote=annaj]Nu blev jag nyfiken - sand från Toys R Us?? Vad är det för "storlek" på sanden, som rådasand eller mindre sandkorn???
/ Anna[/quote]

Rådasand finns i en massa olika storlekar:
http://www.radasand.se/Produktinformation/Produktblad

Den här var mycket finkornig, som havsstrandsand och med samma färg, alltså jämnt ljusgrå. Förra gången jag var där hade dom en annan sand, mer vanligt brun och lite grövre.
#5 - 18 augusti 2006 16:45
Och VAR är bilderna??? :rolleyes: Vi vill se bilder! :)
#6 - 18 augusti 2006 16:46
Den här tråden gjorde mig glad, tack!
Bilder av akvariet kanske? :)
#7 - 18 augusti 2006 19:35
[quote=Birgitta W]Och VAR är bilderna??? :rolleyes: Vi vill se bilder! :)[/quote]

Inga bilder ännu... allt är bara en enda vit dimma... :D fast vi är glada ändå tillägger Simon... :D

Lovar att det kommer! :p
#8 - 18 augusti 2006 19:36
[quote=Kalavera]Den här tråden gjorde mig glad, tack!
Bilder av akvariet kanske? :)[/quote]

Varsågod! Tack själv! :D

Ja, ja! Bilder kommer!!!! :p
#9 - 18 augusti 2006 20:53
Det är aldrig för sent som säger.Trodde vid detta laget att du faktiskt hade satt igång akvariet
#10 - 19 augusti 2006 07:27
[quote=stene]Det är aldrig för sent som säger.Trodde vid detta laget att du faktiskt hade satt igång akvariet[/quote]

Nä, skulle ju vänta till september egentligen men nu kunde vi inte hålla oss längre! :D
#11 - 19 augusti 2006 07:45
Efter en natt med filtret igång kan vi nu se rakt igenom karet till bakrutan genom dimman! :p

Mitt helt nya Fluval 305 ytterfilter har skött sej bra hittills. Det var lätt att få igång när man väl satt ihop det. Det låter ungefär som när det susar i elementen, alltså mycket tystare än tex. fläkten från datorn. Har man TV´n på eller pratar så hörs det inte alls.

Idag ska jag köpa lååååång slang och kopplingar. Jag ska tömma hälften av vattnet så att jag kan montera fast Javaormbunken på rötterna lättare. Jag tror att dimman kommer att försvinna snabbare av vattenbytet också.

Sen ska jag fota idag också! :D
#12 - 19 augusti 2006 09:30
Om du byter vatten bara för att få bort dimman är det väll ok. Annars rekomenderas inga vattenbyten den första månaden då det mkt väl kan förstöra den biologiska uppbyggnad man vill ha. Storrengöring behöver man aldrig göra :)
#13 - 19 augusti 2006 10:16
[quote=Kalavera]Om du byter vatten bara för att få bort dimman är det väll ok. Annars rekomenderas inga vattenbyten den första månaden då det mkt väl kan förstöra den biologiska uppbyggnad man vill ha. Storrengöring behöver man aldrig göra :)[/quote]

Mest är det för att komma åt att fästa Javaormbunkarna utan att alldeles blöta mer hela mej och golvet.

Men sedan... inga vattenbyten alls? På en månad? :eek: Visste inte det. Tack!
#14 - 19 augusti 2006 14:21
Kul inlägg! Alltid roligt med så positiva människor härinne! :) Så då är allt uppstartat? Trots bulor, blåmärken och blöta kläder? ;)
Blir lättare med vattenbyten sen när du inskaffat slang, hävert osv...
Jo, som Kalavera skrev så ska du låta akvariet mogna nu. Så byt inte vatten på ungefär en månad.
Ser fram emot bilderna på det färdiga resultatet! :)

MVH: Scalara
#15 - 19 augusti 2006 14:41
[quote=Scalara]Kul inlägg! Alltid roligt med så positiva människor härinne! :)[/quote]
Kan man bli annat när det är så kul med akvarium!!!!!! :D:D:D
[quote=Scalara]Så byt inte vatten på ungefär en månad. [/quote]
Ok. Uppfattat! :p
[quote=Scalara] Ser fram emot bilderna på det färdiga resultatet! :)[/quote]
Finns i en egen tråd nu!!!! :D
#16 - 19 augusti 2006 14:43
Då ska jag kolla den tråden! :)

Annons