nu är det gurami som dör

#1 - 7 november 2007 20:11
Nu börjar det igen..... här kommer del tre i nils sverkers snurrsjukedödsdrama.

Förut var det pansarmalar, nu är det mosaikgurami som får snurren och liksom virvlar runt i spiral i vattnet utan styrsel en halv dag innan jag avlivar (det ser så hemskt ut, vill inte vänta ut dem för länge).

Hittade en död för två veckor sedan, vet dock inte om den betedde sig så innan den dog. I går dog en på det här sättet. Båda har sett helt normala ut på kroppen och inte känts konstiga, andats normalt osv men åt inte mycket sista veckan och stod mest stilla gömda.

* 24 grader
* noll nitrit (dropptest, har inte mätt något annat)
* har slamsugit botten och sett till att det är god cirkulation i hela karet
* byter 20 % i veckan men har inte använt vattenförbättringsmedel.
* Har bökat en del i karet eftersom jag fick flytta felplanterade växter och öht gillar att ha armarna i vattnet...
* Mosaikgurami (numera fyra), mosaikpansarmalar (numera tre), rosentetror (tio), ancistrus (en). Alla beter sig normalt.
* 150 liter

Här finns historien från början
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108891&highlight=nils_sverker
med fortsättning här
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109333
Guramin har inte bleknat som malarna, men å andra sidan är två av mina malar fortfarande bleka sedan slutet av september utan att ha insjuknat på detta sätt, så det kanske inte hade med saken att göra.

Har hittat dessa preliminära diagnoser
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perquestion/index.php?ParentID=|1|1a|1ae|1ba|1bag
och
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perquestion/index.php?ParentID=|1|1a|1ae|1ba|1bai
men törs man sätta in medicinering bara så där?

Tacksam för all hjälp!
#2 - 8 november 2007 11:38
hmm kanske kan det vara någon typ av förgiftning? har du några konstiga föremål i akvariet, typ plastdykare eller så?
#3 - 8 november 2007 11:46
Njaej... växter+rot från akvariebutik, begagnad men kokad och torkad sand, och tre plockade stenar (desinficerade i ugn) från svensk insjö.

(Har lovat dottern att hon ska få ett akvarium med dykare, skeppsvrak och sjunkna bilar så snart hon är stor nog att sköta det "själv";))

Men förgiftning borde väl drabba alla eller iaf fler samtidigt?
#4 - 9 november 2007 10:30
Inga förslag?

Har ingen aning om vad jag ska rätta till innan jag skaffar nya firrar.
#5 - 9 november 2007 15:15
Jag är ganska övertygad om att de fiskar som simmat i cirklar har varit drabbade av parasiter invärtes som letat sig upp till hjärnan och skadat den!
#6 - 11 november 2007 16:29
Ja, kan ju vara så. Men vilka parasiter och hur blir man av med dem?

(Fast de simmar inte i cirklar utan liksom i spiral runt sig själva, ungefär som ett fiskedrag... - eller det kanske var det du menade)

Nu har jag en gurami som knappt äter, den är på maten litegrann men spottar ut den (flingfoder). Så jag antar att den är på g också.
#7 - 11 november 2007 17:44
Något som är lätt att missa, använder du eller någon annan i familjen som har händerna i akvariet någon form av handkräm eller liknande?
#8 - 12 november 2007 13:36
Jo, det händer ju ibland. Men inte ofta. Helosan, är den farlig? Brukar iofs ofta tvätta händerna innan jag stoppar ner dem - jag kanske ska avstå från tvål..?
#9 - 12 november 2007 13:56
Vet inte om det kan vara något farligt i salvan?

Aqua (Vatten), Paraffinum liquidum, Glycerin, Cetyl alcohol, Glyceryl stearate, PEG-100 stearate, Stearyl alcohol, Polyaminopropyl biguanide, Eucalyptus globulus, Propylparaben (E216)

Har för mig att jag för länge sedan läste om någon som hade problem med sitt akvarium. Efter många turer kom man där fram till att det nog var det flitiga användandet av handkräm som var orsaken.
#10 - 12 november 2007 13:59
Jo, det händer ju ibland. Men inte ofta. Helosan, är den farlig? Brukar iofs ofta tvätta händerna innan jag stoppar ner dem - jag kanske ska avstå från tvål..?

Kan ju bero på vad det är för tvål. Dagens flytande och doftande tvålar kan nog innehålla lite av varje. Personligen tänker jag alltid till lite innan jag stoppar fingrarna i burkarna. Är ju inte så lyckat med olje rester under naglarna eller dylikt.
#11 - 12 november 2007 15:23
Nej det är ju inte så skoj...

Men ändå, borde inte förgiftning slå ut fler eller rentav alla av en sort på en gång? För det dröjer ju sådär två veckor mellan gångerna (grovt räknat, har ingen dagbok).
#12 - 12 november 2007 15:32
Det kanske inte alls har med förgiftning att göra. Men det gäller ju att eliminera alla tänkbara orsaker till problemet. Ibland missar man självklara saker för att man är så säker på att orsaken är någon annan.

Annons