hej hej. tänkte låta min kampfisk hane para sig en sista gång innan jag lämnar in han för byte, pga att han var en ung renrasig hane som inte har överdrivet långa fenor, och jag vill ha en halfmoon 180 som kommer nu på tisdag
tänkte skriva lite info om hur jag har byggt upp burken och allt för har sätt att det har vart en del frågor om jusst kampfiskar och dess lek.
1. tog ett plast akvarie med ca 14 cm högt vatten i med 1 stor svart skiffert sten som botten och 1 på snedden med ca 2 cm över vatten ytan och en mindre på sidan jag kör utan flytväxter och låten hanen anvanda sig av stenen som går över ytan att fästa skummboet i ,
2. tog vattnet från det stora akvariet och la i och samtidigt stoppade jag i hanen och lät han vänja sig vid den nya vatten tempen genom att vattnet sakta sjönk i temp, till ca 24 grader,
3.tog ca 8 timmar sen hade han börjat bygga på sitt bo, men jag väntar några dagar till med att släppa i honan pga att det inte är så fast som det skall vara vilket man ser på färgen på skummet.
så jag har fattat det så vill hanen att den största delen skall vara tjockt och vitt istället för bara bubblor, det kan bero på att det är lättare för yngel och äggen att fästa i det tjocka,
4, kommer släppa i honan när jag ser att boet är stort och fint, har redan kollat ut en hona som är tjock runt magen och äggledaren är väldigt synlig,
5. låter dom leka i ca 12 timmar och plocka bort honan när hanen föser undan henne. och hon inte simmar fram till hanen med huvudet riktat mot botten.
6. hanen får ta hand om äggen som kommer sjunka ner till botten, som han då plockar upp med munnen och spottar ut igen i boet,
7. efter några dagar när ynglerna har kläckts och simmar fritt så plockas hanen ut och läggs i ett eget mindre akvarium eller skål 1 dag och sedan kommer han att skickas till ett zoo som skall sälja vidare han,
8. lite mer info om saker som jag brukar göra och tycker är viktigt,
jag byter alltid ca 1 glas vatten varje dag försiktigt.
har alltid någon form av ljus ex har mitt "akvarium" stående i köket och låter fläkt lampan stå på på natten, så hanen kan se äggen och yngel sen,
alla är välkommna att fråga frågor och även ha egna åsikter,
kram boris