nreding till sköldpadda/groda

#1 - 22 juli 2006 10:44
Funderar på att skaffa antingen grodor eller sköldpaddor till mitt 528liters kar, men vet inte riktigt va jag ska inreda med. Jag har väldigt mycket röter är det bra? massor med kolsten samt lavasten så landdel blir inge svårt, sen så undrar jag va man kan ha för fiskar till sköldpaddor och även till grodor om det ens går. Tack på förhand!
#2 - 22 juli 2006 15:30
Det hela beror mycket på vilken arter du har tänk dig, men de vanligaste sköldpaddorna behöver en plats som de lätt kan komma upp och "sola" på, det vanligaste är att limma in en glasruta som en landdel, att bygga upp med stenar från botten innebär att det inte blir så mycket fritt simmutrymme kvar. Tänk också på att bygga så att de inte kan fastna och drunkna, det gäller både sköldpaddor och grodor. Om du väljer sköldpadda och om du har bra filtrering, sköter vattenbyten och matar sköldpaddan/orna i separat behållare och har stenrösen har du många lite tuffare fiskar att välja på, små tuffa centralamerikanka ciklider, mbunas, tilapiner. Detta förutsätter att du inte skaffar lädersköldpadda eller snappersköldpadda. Om du väljer groda/or, ska du välja fiskar som inte kan skada dem och inte blir uppätna, vilka arter det innebär beror på vilken grodart du skaffar.
#3 - 24 juli 2006 08:19
Tack så mycket för svaret. Det är en del att tänka på och att jag måste ha rätt mycket tid åt dem om jag skaffar sklödpaddor. Någon som vet var jag kan köpa sköldpaddor? och vilken sort jag borde ha, skulle vilja ha lite större eftersom jag har ett rätt stort kar.
#4 - 24 juli 2006 10:40
Har ett förslag på sköldpadda [FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]Trionyx ferox.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]Dock ska man ha i åtanke att den blir stor "riktigt stor" en dag. den växer sakta som tur är min är nu större än en snusdosa och ca 1 1/2 år gammal. Men en riktig mördare är den så ska du ha stora fiskar som sällskap. [/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]Hade den tillsammans med zebraciklider dom var dock lite agressiva men det löste sköldpaddan på sitt egna sätt.:D [/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2][/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]Mvh Mattias[/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][FONT='Times New Roman'][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][FONT='Times New Roman'] [/FONT][/SIZE][/FONT]
Bilagor:
#5 - 24 juli 2006 13:16
Okej låter kul, har du någon bra sida med info om den? och vart skulle man kunna köpa en sådan?

MVH/ Jonas
#6 - 24 juli 2006 20:59
Känner mig bara tvungen att påpeka att läderssköldpaddor kan vara riktiga monster, håll fingrarna i styr. Det är en helt annat grej än att ha en "vanlig vattensköldpadda".
#7 - 25 juli 2006 12:02
Hittar inge info om lädersköldpaddor...
#8 - 25 juli 2006 12:27
Har du verkligen sökt på latinska namnet tex? Inte svårt att hitta info då.
#9 - 25 juli 2006 21:14
[quote=eriahl]Har du verkligen sökt på latinska namnet tex? Inte svårt att hitta info då.[/quote]

Verkligen inte svårt, hittar hur mycket som helst, iaf så är det riktiga monster, att ha en sådan i ett vanligt akvarium är lite som att ha en icke rumsren, icke tam tiger i en lägenhet, med den skillnaden att du inte kan få sköldpaddan riktigt tam eller rumsren.
#10 - 26 juli 2006 01:27
Apropå snappsköldpaddor. Kan inte låta bli att tänka på en bekant som har en sådan i badkaret. Måtte han inte missa att lyfta ur den när han ska bada.....
#11 - 27 juli 2006 14:54
Trionyx ferox är väl ett art namn men det finns olika sköldpaddor (olika färger, storlekar). Aggressiv svar jag om den är på dåligt humör annars är den lugn. Men som sagt vid 24 cm så ska jag ha grova handskar på för den biter bra redan nu.
Men attans va mycket roligare än dom tråkiga vanliga sköldpaddorna som finns i handeln idag. Köpte min där jag köper mina akvariefiskar han fick ta hem vattenlevandesköldpaddor men inte andra reptiler.
Men det är stor skillnad på dom olika könen 20 mot 45 cm.
Lädersköldpadda är ett samlingsnamn typ soft shell turtle hittar du klart mer fakta på. Min är någon sort utplanterad kinesisksköldpadda.

Mvh Mattias

Annons