novis som skall börja med akvarie

#1 - 16 april 2006 08:20
Hej!
Jag är i begrepp att köpa mitt första akvarie på tisdag kväll. Hur snabbt kan man "komma igång" med akvariet? Köper ett akvarie begagnat så det har varit igång tidigare men ej just för tillfället. Råd vad jag behöver köpa hem inför detta?

[LEFT]Det som finns till akvariet är: Eheim innerfilter, luftpump, doppvärmare,
ljusramp, luftsten.

Har min bror som har akvarie och skall få lite black molly från honom så snart det går - de har nämligen ynglat av sig ordentligt.

Väldigt tacksam för svar!! / Anna[/LEFT]
#2 - 16 april 2006 08:23
Du kanske behöver lite grus och några växter..Hur stort är det?
#3 - 16 april 2006 08:23
Välkommen! :)

Gör iordning karet m vatten och växter. Sätt igång filtret och låt det gå en vecka. Sen kan du ha i ett fåtal fiskar, till att börja med.
Skynda långsamt så är chansen att allt går bra mycket större. :)

Lycka till!

Hur stort är karet föresten?
#4 - 16 april 2006 08:24
Glömde givetvis gruset. [:o]
#5 - 16 april 2006 08:26
90 liters akvarium

Det är på ca 90 liter. 60 x 30 x 37/ Anna

[quote=santa]Du kanske behöver lite grus och några växter..Hur stort är det?[/quote]
#6 - 16 april 2006 08:28
Hehe lätt o glömma saker...
Det där med hur länge man ska låta akvarium stå o gå finns så många olika svar på...Du kan inte "få" lite vatten av din bror då kan du starta tidigare :)
Så gör jag här hemma varje ggr jag ska starta ett nytt då tar jag en massa "skit" ifrån dom som går...Då läger jag i fisken efter nån/några timmar beroende på vilka fiskar det är...
Så det låter ta skit ifrån ett gammalt asg
#7 - 16 april 2006 08:34
Lite jobbigt att asa på vatten i flera mil från min bror! Men tack i alla fall! Tyvärr känns det inte som ett alternativ just nu! / Anna
#8 - 16 april 2006 08:36
Oki visste inte det skrattar..
#9 - 16 april 2006 08:50
Läs igenom trådarna på "mitt första akvarium", där får du säkert många tips. :)
#10 - 16 april 2006 08:53
[quote=annaj]Lite jobbigt att asa på vatten i flera mil från min bror! Men tack i alla fall! Tyvärr känns det inte som ett alternativ just nu! / Anna[/quote]
Du skulle ju få fisk av honom? Varför inte ta med några dunkar vatten samtidigt?:)
#11 - 16 april 2006 09:24
Ha inte bråttom i början. Köp in allting du behöver och starta upp akvariet med sand/grus, stenar, rötter, växter, vatten, filter, doppvärmare och termometer. Du kan med fördel ha i vattenberedningsmedel från början.

De första dagarna brukar vattnet vara ganska mjölkigt. Så vänta tills du har uppnått önskad temperatur och vattnet har klarnat upp. Sen ett par dagar innan det blir dags för de första FÅ fiskarna att flytta in kan du börja tillsätta bakteriekultur. Bakteriekultur används under uppstart för att snabbare få igång den nödvändiga bakteriefloran och minimera risken för en ammoniak-och nitritspik som annars kan inträffa i nystartade akvarier (ammoniak och nitrit är dödligt giftiga för fiskarna).

I ditt fall skulle jag inte börja med fler än 3 fiskar. Mata sparsamt under de första veckorna och sen efter nån månad kan du successivt börja utöka antalet fiskar. Några åt gången med några veckors mellanrum alltså.

Eftersom du funderar på black molly skulle jag även rekommendera att du tillsätter lite Ektozonsalt till akvarievattnet. B. molly trivs ju med lite salt i vattnet och kan lätt råka ut för sjukdomar om de får leva i vatten helt utan salt. Hur mycket man ska tillsätta står på förpackningen. Om man inte vill köpa det dyrare Ektozon går det även bra med vanligt salt UTAN JOD eller andra tillsatser, som klumpförebyggandemedel.

Lycka till!
#12 - 16 april 2006 12:44
[QUOTE=annaj]Det är på ca 90 liter. 60 x 30 x 37/ Anna[/QUOTE]

Hejsan Anna!
Jag vill inte göra dig besviken nu men ditt akvarium är faktiskt på 66 liter, eller har jag räknat fel?

Lycka till! :)
#13 - 16 april 2006 12:47
[quote=figo]Hejsan Anna!
Jag vill inte göra dig besviken nu men ditt akvarium är faktiskt på 66 liter, eller har jag räknat fel?

Lycka till! :)[/quote]

Jag får det oxå till 66 liter.
#14 - 16 april 2006 17:29
Där ser man - ska aldrig lita på försäljare - var ute efter ett akvarie som var på runt 100 liter:-( nu fattas det ju 34 liter till det! Nåväl vi ska köpa ett på ca 350 liter om någon månad så det får väl gå bra. Vi vill ha ett litet akvarie att börja med och sen gå vidare till ett större. Tack för att ni gjorde mig uppmärksammad på detta! / Anna
#15 - 16 april 2006 18:16
annaj o jag sitter i samma båt..hehe..jag har ett 70l jag ska snart starta upp...håller o ska inhandla pump o doppvärmare o sånt....har tänkt oxå o börja med b.molly....men vet ej va jag ska ha för doppvärmare till hur många w
#16 - 16 april 2006 19:09
Det räcker nog med en 50W till ditt akvarium.jag kör med 50 i mitt 120L och den håller bra,vet ju inte hur kallt du bor hehe
#17 - 17 april 2006 00:13
är man duktig i matte kan man räkna ut hur kraftfull värmare man behöver.

går åt 4.2 joule för att värma 1gram vatten 1grad.
#18 - 17 april 2006 09:11
[QUOTE=annaj]Där ser man - ska aldrig lita på försäljare[/QUOTE]

Märkligt ändå att de sålde dig ett mindre akvarium. De borde ju tjäna mer på att sälja ett större... Men jag har själv lärt mig att ta det de säger i akvariebutiker med en stooor nypa salt. Visst finns det även seriösa försäljare, men många vill bara sälja och kan ge dig helt galen "information" ocm fiskarna.

[QUOTE=annaj]Vi vill ha ett litet akvarie att börja med och sen gå vidare till ett större.[/QUOTE]

Varför vill ni göra så? Det är i regel svårare att lyckas med ett litet akvarium än med ett större. Dessutom är det första året efter uppstart den svåraste tiden, så varför inte satsa på ett större akvarium med en gång i fall det bara rör sig om några månader?

Jo, kom att tänka på att du nämnde att du hade både filter och luftpump med luftsten. Jag skulle nog skippa luftpumpen. Ett filter som är anpassat till akvariets storlek räcker både för filtreringen och för att hålla vattnet syresatt. Luftpumpar brukar driva ut en del Co2 ur vattnet, vilket får en negativ effekt på växterna. Och friska växter är faktiskt ett effektivare sätt att syresätta vattnet än en luftpump.

Titta genom "Akvarieväxter - artbeskrivningar" för att hitta lättskötta (svårighetsgrad 1 eller 2) växter som du gillar.

Lycka till!
#19 - 17 april 2006 14:04
Funderar på att dra mig ur affären med akvariet nu! Dels är ju inte storleken som jag tänkt mig och kanske kan jag få bättre råd i en zoobutik. Eftersom det är en privatperson som jag skulle köpa av så.... Ska ändå in till stan imorgon så då tar jag en tur till zoobutiken. Det är svårt det här med inköp! / Anna
#20 - 17 april 2006 14:12
[quote=annaj]Funderar på att dra mig ur affären med akvariet nu! Dels är ju inte storleken som jag tänkt mig och kanske kan jag få bättre råd i en zoobutik. Eftersom det är en privatperson som jag skulle köpa av så.... Ska ändå in till stan imorgon så då tar jag en tur till zoobutiken. Det är svårt det här med inköp! / Anna[/quote]

Det tycker jag du gör rätt i. :) Satsa på ett större akvarium direkt.
#21 - 17 april 2006 14:21
[QUOTE=Lena123]Det tycker jag du gör rätt i. :) Satsa på ett större akvarium direkt.[/QUOTE]

Instämmer.Du kan säkert hitta större begagnade akvarier till schyssta priser. Och något som har gett dig fel information ska du inte lita på.
#22 - 18 april 2006 13:27
Nu har jag fått igång mitt akvarie. Valde att köpa ett nytt mindre, ett juvel 60 där allt ingick! Visst blev det dyrare än ett begagnat men passar perfekt i köket jämte min soffa så.... Fick rådet att spola gruset ordentligt och hittills efter ca 1 timme har det INTE blivit mjölkigt i karet! Har planterat växter och hällt i enl. bruksanvisning; ektozon, nitrivec samt aquatan. Och enl. dessa skall första fisken i efter 24 timmar!?! Det blir jag inte klok på - all info som jag tagit reda på har sagt minst tre dagar!? Vad är eg. rätt? Jag fick rådet att komma med vatten när jag ska köpa fiskar istället för att köpa dyra ph-tester, men de tar 100 kronor för att kolla?! Nu har jag dessutom tagit hem produktkataloger på Juvel möbelakvarium som vi har tänkt att ha i hallen - bara för att få lite fart på gubben :-D

/ Anna
#23 - 18 april 2006 13:34
[quote=annaj] bruksanvisning; ektozon, nitrivec samt aquatan. Och enl. dessa skall första fisken i efter 24 timmar!?! Det blir jag inte klok på - all info som jag tagit reda på har sagt minst tre dagar!? [/quote]
detta är en sån fråga där du kan få 20 olika svar på allt från direkt till 3 veckor typ.
24 timamr körde jag funkade ypperligt.

Jag fick rådet att komma med vatten när jag ska köpa fiskar istället för att köpa dyra ph-tester, men de tar 100 kronor för att kolla?!

låter som lurendrejeri om ja ska va helt ärlig.
ett nitrittest kostar 60-80kr och kan användas mer än 50ggr.

om du köper eget så köp INTE stickor, dom kan visa väldigt fel.
#24 - 18 april 2006 13:51
[QUOTE=annaj]Har planterat växter och hällt i enl. bruksanvisning; ektozon, nitrivec samt aquatan. Och enl. dessa skall första fisken i efter 24 timmar!?![/QUOTE]

Hoppas du har tagit Aqutan (eller Ektozon) först sen väntat ca där 2 timmar innan du tillsatte Nitrivec. Hur är det med temperaturen?

[QUOTE=annaj]Det blir jag inte klok på - all info som jag tagit reda på har sagt minst tre dagar!? Vad är eg. rätt? Jag fick rådet att komma med vatten när jag ska köpa fiskar istället för att köpa dyra ph-tester, men de tar 100 kronor för att kolla?![/QUOTE]

För mindre än 100 kr får du ett dropp-pH-test som du kan använda många gånger!

[QUOTE=annaj]Nu har jag dessutom tagit hem produktkataloger på Juvel möbelakvarium som vi har tänkt att ha i hallen - bara för att få lite fart på gubben :-D[/QUOTE]

:D
#25 - 18 april 2006 14:02
Tempen ligger på 28 grader
/ Anna
#26 - 18 april 2006 14:08
Varför vissa tycker att man ska vänta några dagar med fiskar är delvis för att de infusorier som finns i kranvattnet ska dö.
Släpper man i fiskar i ett vatten med infusorier så få infusorierna näring och det kan bli "mjölkigt" vatten
#27 - 19 april 2006 10:22
Igår fick jag stänga av doppvärmaren, vattentempen låg på 28 grader utan den! Men när timern till lysröret väl slog av så sjönk temperaturen under natten till 22 grader. på fredag får jag hem några black molly, hur länge ska jag sen vänta med att skaffa någon annan sort? Förslag på färgglad fisk som går att ha ihop ,ed black molly i ett akvarie med måtten 60x30? Är dock ej så sugen på neontetra... Och vad bör jag ha för sorts algätare?
/ Anna
#28 - 19 april 2006 10:54
du vet att du kan ändra temp. insatällningen på doppvärmaren va? Lätt hänt att glömma den av om man stänger av den.
Titta runt lite på zoopets artbeskrivningar och gå gärna och låna några bra handböcker på biblioteket. Bra att vara påläst när man ser alla lockande fiskar i affären.
Vet inte om du är speciellt förtjust i Black Molly eller om du skall ha det för att du kan få några? Om det bara är för att du kan få dem så skulle jag säga att du skall tänka en gång till så att du får de fiskar DU vill ha i ditt akvarium.
#29 - 19 april 2006 12:07
[QUOTE=annaj]Igår fick jag stänga av doppvärmaren, vattentempen låg på 28 grader utan den! Men när timern till lysröret väl slog av så sjönk temperaturen under natten till 22 grader. på fredag får jag hem några black molly, hur länge ska jag sen vänta med att skaffa någon annan sort? Förslag på färgglad fisk som går att ha ihop ,ed black molly i ett akvarie med måtten 60x30? Är dock ej så sugen på neontetra... Och vad bör jag ha för sorts algätare?
/ Anna[/QUOTE]

De bästa algätarna till ett akvarium i den storleken är sötvattens algätande räkor. Du får ha ett litet gäng.

Platy finns i färgglada varianter och trivs i samma vatten som molly. Sen finns det även de underbara endlers.

Men jag håller med Morellen beträffande val av fiskar. Akvariet är dessutom för litet för black molly. De bör ha minst 70 liter.

Ställ in doppvärmaren på önskad temperatur. Den stängs av automatiskt när vattnet uppnår den temperaturen, så den värmer inte upp vattnet mer än så.
#30 - 19 april 2006 12:40
[quote=batski]Ställ in doppvärmaren på önskad temperatur.[/quote]

tänk dock på att kolla av mot en termometer då doppvärmare ofta ligger lite "off"
#31 - 19 april 2006 17:46
[quote=Morellen]du vet att du kan ändra temp. insatällningen på doppvärmaren va? Lätt hänt att glömma den av om man stänger av den.
Jodå jag vet om denna - men stängde av i alla fall och har nu fått 26 grader även när lysröret är på - därav avstängningen!

Vet inte om du är speciellt förtjust i Black Molly eller om du skall ha det för att du kan få några? Om det bara är för att du kan få dem så skulle jag säga att du skall tänka en gång till så att du får de fiskar DU vill ha i ditt akvarium.[/quote]
jag tycker att black molly är superfina! Det är väl den fisk som jag eg. är mest förtjust i men vill även ha någon "färgklick". Lever på hoppet att någon gång i framtiden kunna ha ciklider - men om några år! Vill ha lite enklare och vanligare fiskar för att få upp vanan med hantering osv. först.

Jag tror att min man kommer att få upp lite fart med att leta efter ett stort akvarie (för oss i alla fall typ 400 liter blir det nog) när han ser att "karantän" akvariet redan är inköpt!
/ Anna

Annons