Hej
Jag har en fråga som jag hade hoppats att ngn skulle vilja svara på. Har letat här i forumet men inte hittat ngt svar. Är helt novis på det här med pumpar tydligen - trots att jag haft fiskar i hela mitt liv. För jag fattar ungefär 0,01 % av det jag fick fram på sökningarna.
Jag har köpt ett pytteakvarium på 30liter (5-kantigt) som köpte som "komplett paket" i djuraffären. först anv jag den pumpen som kom till akv. Men den lät för dj-lgt o var eg för stark. Men eftersom den såldes med akvariet trodde jag att det var ok. Tills den dödade alla fiskar eftersom de sögs in i pumpen en efter en. Jag har nu köpt en annan pump som skulle vara "ultrasilent", men även den verkar vara för stark för mitt lilla akvarium. Det är som storm i akv. och fiskarna verkar inte gilla det alls. Har provat att sätta pumpen på olika ställen och olika höjd i vattnet. Men inget funkar.
Därför undrar jag om : Finns det ngt sätt att få den till att blåsa mindre? Det finns inget reglage på själva pumpen som jag kan hitta ialla fall. Hade uppskattat tips om detta snabbt då jag nu har akvariet UTAN pumpen på! Köpte nya fiskar i går. Hade då haft akvariet igång i en vecka utan fisk innan.
tacksam för förståelse för min okunskap om namn och beteckningar som jag helst vill bli besparad ifrån. tack