Nothobranchius eggersi 'Blue'

#1 - 18 november 2009 11:57
Hej, då var det äntligen dags att prova på lite killies på allvar!

Kammade hem 50st egg med Nothobranchius eggersi 'blue'.. och har nu c:a 1-2 veckor på mig att förbereda mig :)

Jag har fått en guide mailad till mig om hur man ska gå tillväga med kläckning och etc.

Men jag tar tacksamt emot tipps angående akvariet,filtrering,belysning, kläckning och allt!

Mvh

Markus
#2 - 18 november 2009 13:00
Kläck i plastlåda utan filtrering. För över yngel till mindre yngelburk. Salttillsats minst 1 ml koksalt per liter vatten i fortsättningen. Jag kör faktiskt 3 ml så länge jag matar med artemian och sänker sedan till 1 ml. Jag kör utan filtrering men med rejäla och tätt återkommande vattenbyten. Nothos är trevliga färggranna fiskar som gillar levande foder för att ge rikligt med ägg. Könsmogna blir dom efter någon månad.
#3 - 18 november 2009 13:32
erikthur skrev:
Kläck i plastlåda utan filtrering. För över yngel till mindre yngelburk. Salttillsats minst 1 ml koksalt per liter vatten i fortsättningen. Jag kör faktiskt 3 ml så länge jag matar med artemian och sänker sedan till 1 ml. Jag kör utan filtrering men med rejäla och tätt återkommande vattenbyten. Nothos är trevliga färggranna fiskar som gillar levande foder för att ge rikligt med ägg. Könsmogna blir dom efter någon månad.

Trevligt! Har du också denna fisk?

Vad ska man ha för bottensubstrat i yngelburken? Funderar på såna där små bruna kulor blandat med lite torv..

Hur länge lever dessa fiskar? Och är det svårt att ta vara på äggen osv?
#4 - 18 november 2009 14:46
Inte eggersi men väl sex andra nothos på gång. Jag kör utan bottenmtrl - går lättare att hålla hygienen då. Låt fisken leka i en kopp eller något med torv i. Tag upp torven var eller annan vecka och krama ur vattnet och låt äggen ligga cirka 4 mån i plastpåse (den får dock inte torka ut). Med god vård kan dom bli över året gamla annars dör dom ofta efter 3-6 månader. Mycket levande foder och friskt vatten (med salt i) är grundregeln för att lyckas.
#5 - 18 november 2009 15:20
Okej, jag trodde att man skulle torka torven med äggen i....förstör man inte äggen om man kramar ur vattnet?

Ska fixa nåt litet akvarium att ha dess krabater i, och nån burk för att kläcka äggen har jag nog nånstans :)

När jag får hem äggen på posten är det väl torrlaggt?
#6 - 18 november 2009 16:55
Äggen är tåliga och tål att kramas efter några timmar.
Äggen skickas normalt i fuktig torv.
#7 - 18 november 2009 22:39
erikthur skrev:
Äggen är tåliga och tål att kramas efter några timmar.

Äggen skickas normalt i fuktig torv.

Bara vänta och se då med andra ord! ska skaffa mig ett nytt fräscht litet akvarium imorrn, nån rekommendation på storlek?
Bilagor:
#8 - 19 november 2009 04:58
För några få små yngel räcker 2-3 liter gott.
Kanske runt 10 liter när de blir ungfisk om de är många.
#9 - 19 november 2009 07:56
erikthur skrev:
För några få små yngel räcker 2-3 liter gott.

Kanske runt 10 liter när de blir ungfisk om de är många.

Jag hoppas på att så många som möjligt kläcks, och vill gärna ha dom i samma kvarie, förutom vid lek :)
#10 - 19 november 2009 17:31
Eggersi-karet!

Var och handlade ett litet akvarium idag med täckglas....det blir nog lagom stort för att kunna plantera några växter och sånt! :)[ATTACH]24876[/ATTACH]
#11 - 26 november 2009 14:52
Hej!

Idag kom paketet hem!! :)

Ska läsa på lite mer innan jag sätter igång!

Hursom stod det på ägg-paketet : Collect date 8 now 2009 & Hatch date 20 dec 2009.

Jag antar att det betyder att jag inte kan kläcka förrens 20 dec??

Väldigt väl paketerat, en påse med artemia, 1 påse havssalt , liten sked och en liten pipett med stort hål för att suga upp yngel vid flytt.

Se bild:
[ATTACH]25121[/ATTACH]
#12 - 26 november 2009 17:02
Följ odlarens råd - kläck tidigast 20 dec OM du inte ser eye-uped ägg innan dess. Verkar för övrigt vara en tämligen kort torktid (köpt från tropiskt baserad odlare?). Det är ju varmare där och äggutvecklingen går därför snabbare. Själv räknar jag med 3-4 månader som standardtid under svenska förhållanden och kläckte nyligen fina yngel av N rachovii efter 9 månaders torktid. Så det finns variationer...
#13 - 27 november 2009 14:26
Pratade med odlaren och han skrev tidigast 10-15 dec, tyckte också det lät lite kort..odlaren finns i Thailand.

n Rachovii är fina!

Får se hur länge jag orkar vänta...ska träna lite mer på artemia kläckningen :p
#14 - 27 november 2009 14:40
Förmodligen tar det längre tid med cirka 22 gr i Sverige jmf 28 gr i Thailand
#15 - 27 november 2009 16:07
erikthur skrev:
Förmodligen tar det längre tid med cirka 22 gr i Sverige jmf 28 gr i Thailand

Själva förpackningen till äggen är försluten i nån slags engångsförpackning, går det att förvara äggen i vanlig zip-påse om jag öppnar och letar efter ögon?

Om jag tex lägger denna förpackning på elementet borde de kanske vara klara till strax innan 20:e december?

Vill ju inte riskera att misslyckas totalt, men hade ju varit kul att kläcka dom hyffsat snart...

Ska kolla på aquabid om det går att få tag i nå andra ägg från nåt som jag kanske kan gilla för att testa med innan ....
#16 - 27 november 2009 16:54
Jag avråder från elementet bestämt. Jag har själv fått rådet på engelska forum att jag borde bygga en inkubator som håller 25 gr jämnt och ständigt men tar det lugnt och låter ha naturen sin gång i rumstemperatur. Sedan vill jag bara påpeka att vi har vintern runt hörnet. Aldrig själv köpt ägg så här sent. Arterna jag gissar att du är intresserada av är väl tropiska. Om du förstår vad jag menar
Vad gäller äggpåsen vill jag gärna rekommendera dubbla plastpåsar så torven inte blir för torr. Mina torvar ligger i zip-bags i en plastlåda med lock och det tycks gå bra.
#17 - 27 november 2009 17:14
erikthur skrev:
Jag avråder från elementet bestämt. Jag har själv fått rådet på engelska forum att jag borde bygga en inkubator som håller 25 gr jämnt och ständigt men tar det lugnt och låter ha naturen sin gång i rumstemperatur. Sedan vill jag bara påpeka att vi har vintern runt hörnet. Aldrig själv köpt ägg så här sent. Arterna jag gissar att du är intresserada av är väl tropiska. Om du förstår vad jag menar

Vad gäller äggpåsen vill jag gärna rekommendera dubbla plastpåsar så torven inte blir för torr. Mina torvar ligger i zip-bags i en plastlåda med lock och det tycks gå bra.

Okej, tack för alla råd!

Skulle vara trevligt att få hem några fler ägg innan vintern gör det hela omöjligt...Annars så kan jag ju passa på att försöka hitta mina favorit killis E.Annulatus.. :)
#18 - 27 november 2009 17:24
Annulatus hittar du nog säkrast i Södermalm.
;)
#19 - 27 november 2009 17:32
erikthur skrev:
Annulatus hittar du nog säkrast i Södermalm.

;)

Såg att den fanns på Akvarietekniks lista också, så då borde den kunna tas hem till västerås också....Men jag måste ändå pallra mig till södermalm och kika lite , har inte varit där ännu!

Men om jag skaffar E.Annulatus nu kommer det ju bara bli ett till akvarium den 20e december....*suck*

Hur man än gör för att försöka lägga ner några akvarium slutar det alltid med att det tillslut blir fler än man hade innan! :)
#20 - 15 december 2009 05:10
Snart dags för kläckning :)
#21 - 16 december 2009 16:53
Funderade lite på plastburken som jag ska kläcka äggen i, hur varmt vill dom ha det? Och går det med en 1L burk eller är det för litet för att kläcka dom i?
Eller ska jag kläcka dom direkt i 20L akvariet som jag ska ha dom i sen?

Samt hur länge överlever artemia, dvs kan jag kläcka artemia redan nu och låta det stå tills på söndag då jag tänkt vattna på fisk-äggen?

Nåt annat som jag glömt inför kläckningen?
#22 - 16 december 2009 18:01
Kläckningsvattnet kan gärna vara svalt.
En-två liter räcker som kläckningsburk (och yngelburk).
Överför äggen till annan burk innan du matar.
Mata inte förrän du sett yngel.
Höj gärna salthalten till 1 ml salt per liter vatten i uppmatningsburken så lever artemian längre och risken för velvet minskar.
PS - jag tror du kläcker för tidigt.
#23 - 16 december 2009 18:34
Jag slänger in en fråga här ;)
Hur länge ska kläckningsförsöket på killis pågå och torkar man ickeårstidskilliägg oxå?
#24 - 16 december 2009 18:52
svar - några dagar iaf
halvårstidare (som det faktiskt finns( kan torkas om en gång iaf).
#25 - 16 december 2009 18:56
Jag förstod inte Erik, är halvårstidare samma som "ej årstidskilli"?
#26 - 16 december 2009 19:47
Lite mellanting mera - t ex en radda Fundulopanchax som går bättre att "torka" 3-8 veckor sisådär än vatteninkubera.
#27 - 17 december 2009 11:17
Okej tack Erik, det låter vettigt.

Hur lång tid tar det ungefär innan ynglen börjar kläckas?
#28 - 17 december 2009 11:43
1-2 dygn oftast
#29 - 17 december 2009 15:42
Ok :) Försöker hålla mig nån dag till med kläckningen..
#30 - 20 december 2009 16:32
Nu har jag satt halva burkens jord/torv/ägg innehåll till kläckning! Så då kan jag stilla min nyfikenhet och om det går åt skogen så har jag kvar hälften att prova om 2 veckor eller nåt. :)
#31 - 20 december 2009 20:38
Vahh! Ser redan kanske 20st+ som är kläckta?????

Efter bara ett par timmar? Har ju inte ens kläckt färdigt artemian....dom fick en liten liten bit fryst svenskfångad cyclops nu....
#32 - 20 december 2009 20:49
foto-försök

extremt svårt att fota, men man ser att det är små yngel iallfall :D
#33 - 20 december 2009 20:50
Uhm, ska dom få gå kvar i tillbringaren tills imorrn? Hur ofta ska jag mata?
#34 - 20 december 2009 21:07
Markus1984 skrev:
Vahh! Ser redan kanske 20st+ som är kläckta?????

Efter bara ett par timmar? Har ju inte ens kläckt färdigt artemian....dom fick en liten liten bit fryst svenskfångad cyclops nu....

Hej där killivän!

Var mycket försiktig med det frysta fodret! Kolla nogan om ynglen överhuvudtaget är intresserade av det. Försök kläcka artemia snarast.
Jag brukar ställa artemiakläckningsburken på en ljusramp eller annan värmekälla. När de väl kläckt kan man suga upp den och förvara dem i
kylen i samma vatten de kläkts i. På så sätt behåller de sitt näringsvärde
och man slipper kläcka så ofta. Upp till en vecka klarar de kylförvaringen.
De kommer att ligga på botten men tittar man noga kan man se att de rörsig. Annars är det ju som Erik skriver klokt med hög salthalt hos ynglen.

Om du behöver startkulturer på levandefoder han jag nog hjälpa dig om du vill. Jag har bland annat vingdeformerade flugor, hoppstjärtar och grindalmask. Alla är jättelätta att odla och kräver minimalt med plats. Har även moina som är lite mer pysselkrävande, men inte särskilt svårt att lyckas med. Vinäger micro och vanlig micro har du kanske inte så mycket nytta av till notisarna, men det finns ju massa andra trevliga och intressanta killis att fylla sina burkar med!!;)

Lycka till!

Winne
#35 - 20 december 2009 21:14
Markus1984 skrev:
Uhm, ska dom få gå kvar i tillbringaren tills imorrn? Hur ofta ska jag mata?

Se till att de hela tiden har artemia som lever.
Notisar äter mycket och växer mycket snabbt.
God hygien är också viktigt. Smdigast är att göra
iordning en 10 liters hink med vatten att ta till
bytena. Sug med en luftslang eller pitett så du
får bort skit som ligger på botten. Detta förutsätter
att du flyttat ynglen till en ny burk. Mata inte i kläck-
burken.

//Winnie
#36 - 21 december 2009 09:05
Hej Winnie och tack för svar!

Jag har artemia på kläckning på en ljusramp...! Jag ser inte att dom rör sig men jag har gjort enligt recept. 6dl vatten, 4tsk havssalt och 1krm artemia, i en glassburk . Jag har börjat mata med de som är på botten vis hörnan där det är ljust!

Jag håller på att flytta killiynglen med hjälp av pipett till en annan lite större plastbunke, hittils har jag flyttat c:a 25st!! och lika många till är det, fast jag bara tog halva burken med fiskägg! :)

(första gången jag kläcker killiägg!!! :D)

När jag har fört över alla som jag kan se tänkte jag tillsätta lite salt...och någon flytväxt m.m ska i...

Vilken av de foder du nämnde tror du skulle passa bäst för mig som har 3st nyfikna katter och inte vill ha en invasion av kryp i lgh:en?
(köper gärna nånting som är "lättare" än artemia)

Just nu har jag flyttat yngel till en PetBox på 2L , fast har c:a 1L vatten i...hur ofta ska jag byta vatten och hur mycket?
#37 - 21 december 2009 09:06
Alf & Anita Persson har i bland med sig "mogna" killiägg till mässor och visar kläckning. Är ägg tillräckligt färdiga kan man släppa ner dem i vattnet och ha en kläckning innan ägget nått botten på glaset eller behållaren. Det är rätt ... coolt.
#38 - 21 december 2009 09:17
Minst 50st yngel har jag fångat upp nu!?? Jag antar att det är ett ganska bra första försök? :D
#39 - 21 december 2009 09:18
Ricard skrev:
Alf & Anita Persson har i bland med sig "mogna" killiägg till mässor och visar kläckning. Är ägg tillräckligt färdiga kan man släppa ner dem i vattnet och ha en kläckning innan ägget nått botten på glaset eller behållaren. Det är rätt ... coolt.

wow det låter ju helt otroligt!? dessa ägg verkade vara riktigt mogna.. kommer garanterat köpa från denna försäljare igen....nu när man fått blodad tand!
#40 - 21 december 2009 09:46
Nu har jag saltat lite i vattnet, tog en havssalts-kristall c:a 5mm och 1 halvt krm vanligt salt utan jod...till c:a 1L , hoppas det blir bra?

Har slängt i en del artemia som jag tror är kläckt, samt ganska mycket andmat som flyter runt...
#41 - 21 december 2009 15:22
Markus1984 skrev:
Nu har jag saltat lite i vattnet, tog en havssalts-kristall c:a 5mm och 1 halvt krm vanligt salt utan jod...till c:a 1L , hoppas det blir bra?

Har slängt i en del artemia som jag tror är kläckt, samt ganska mycket andmat som flyter runt...

En liten varning: Om du använder havssalt kan det innehålla andra salter än NaCl - natriumklorid. Dessa kan vid pH under 7 hamna i tillstånd som är rent skadligt för fiskarna. Vanligt bordssalt = stensalt = utvunnet ur berggrunden är att föredra. Dessutom billigt.

Bara ett tips.

Winnie
#42 - 21 december 2009 15:44
Markus1984 skrev:
Hej Winnie och tack för svar!

Vilken av de foder du nämnde tror du skulle passa bäst för mig som har 3st nyfikna katter och inte vill ha en invasion av kryp i lgh:en?

(köper gärna nånting som är "lättare" än artemia)

Just nu har jag flyttat yngel till en PetBox på 2L , fast har c:a 1L vatten i...hur ofta ska jag byta vatten och hur mycket?

Hoppisarna klarar inte luftfuktighet under ca 70% RH. Dom dör om dom rymmer från sin plastlåda med lock. Samma sak gäller grindalarna. Flugorna klarar sig lite bättre, men jag har aldrig upplevt det som ett problem. de dör rätt fort den naturliga vägen av ålder om de inte hittar något gott att föröka sig i = rutten banan eller så, men vem har sånna bakom soffan? . Om du förvarar odlingarna i något skåp borde missarna inte ha stor chans.
Fördelen med levande foder är uppenbar: Det skitar inte vattnet till närmelsevis som torr o frysfoder efter som det just lever till dess att det blir uppätet. Hoppstjärtar o flugor kan promenera på ytfilmen i flera dagar(om täckglaset är tätt). Grinalmask lever ett par dygn under vattnet, men blir oftast uppätna innan de tar botten...

Det enda stora problemet jag har haft med levande foder har varit att få fatt i startkulturer. Därför jar jag bestämt mig för att försöka sprida det jag har så mycket som möjligt till andra fisktokar. Det finns inte bättre mat för fiskarna. Så är det.

Som du kanske vet finns det en akvarieförening i Västerås som vad jag har förstått är rätt aktiv och har kunniga medlemar. Du kan säkert få hjälp den vägen, annars ska jag försöka hjälpa dig om du vill. Ska du till Stockholm är det väl värt att besöka Janne Vester på Södermalms Akvarieaffär. Där hittar du startkulturer och fler killiarter än du kommer att ha på ett helt liv plus ett kunnande i särklass.

Vattenbyte hos ynglen:
Bäst är att byta vatten dagligen i yngelbukarna(30-100%), men i praktiken blir det varannan för min del. Var noggran i början. Ett par små (5mm) posthornssnäckor är bästa renållana du kan ha. Dom äterallt som inte lever, dvs död artemia avföring alger, döda växter mm. Deras egen avföring verkar inte förstöra vattenkvaliteten så mycket, men ska så klart bort. Stoppar man i en för stor snäcka och den får för lite "mat" och dö själv. Då blir vattnet mycket dåligt och dina yngel dör lätt. Fler små snäckor har fler munnar och städar snabbare. Dör en liten är det inte lika farligt. Jag har själv posthorn i varenda burk, från 0,3 liter till 150. Dom bidrar fantastiskt bra till balansen i systemet.

//Johan
#43 - 21 december 2009 16:12
Tjena johan tack för ditt svar,

jag är medlem i Vaaf akvarieförening, men det finns INGA som sysslar med levandefoder(vad jag vet, och då är jag väldigt aktiv inom föreningen).. :)

Jag har A.helena i alla mina akvarier förutom 1 där jag har nån form av sandsnäcka, kanske kan pyttsa i några sådana.

Slängde föregående Artemia sats nu och provade igen med mer salt i...medans det kläcks så droppade jag i c:a 4droppar med Liquifry No 1. Som är som någon sorts vätska som gör så infusorier och annat ska börja simma runt.
(hoppas det funkar)

Hittils har jag inte sett ett enda dött yngel iallfall...kul!
#44 - 21 december 2009 18:08
[FONT=Arial]Jag har för mig att jag läst artiklar om levande foder av Christina Pawelzik från Aros.
Hör med henne. I fall hon inte har något så vet hon säkert om någon annan har. Reptil-
folk brukar också ha en del kryp. De som pysslar med pilgiftgrodor har garanterat flugor och kanske även hoppstjärtar.

För övrigt har jag själv ägg av eggersi red som snart ska kläckas.
Dom är från Thailand så jag är osäker på inkuberingstiden. Det är
mina första notisar någonsin, ny mark liksom...

Kul att du fått så bra kläckningsresultat! Jag vet ju inte hur många ägg du köpt,
men vad jag förstår är andelen som verkligen kläcker rätt låg även när det
går bra(?) när det gäller årstidsfisk. Sen ska man nog torka om torven om man inte är nöjd, en del ägg kläcker först efter flera omtorkningar och åter en tid i påse.
[/FONT]
//Johan
#45 - 22 december 2009 09:42
Ingen aning om vem Christina Pawelzik är.

Mina ägg var också från Thailand , köpta på Ebay. 50st ägg skulle det vara, men jag har bara använt hälften av det som jag köpte, och jag har minst 50 ägg+, idag hade det kläckts ytterligare några yngel i burken med vatten och torv.

(satsen med artemia som jag försökte kläcka igår har inte det inte hänt någonting med?? allting flyter..)
#46 - 22 december 2009 10:36
Markus1984 skrev:
wow det låter ju helt otroligt!? dessa ägg verkade vara riktigt mogna.. kommer garanterat köpa från denna försäljare igen....nu när man fått blodad tand!

Vilken försäljare var det?
#47 - 22 december 2009 12:30
Saturnus80 skrev:
Vilken försäljare var det?

Skickade Pm.

Idag får jag hem nya systemkameran, då ska jag försöka fota lite bättre :)
#48 - 22 december 2009 15:46
[QUOTE=Markus1984;1359969]Ingen aning om vem Christina Pawelzik är.

QUOTE]

[FONT=Arial]Hon kan ha bytt namn till Christina Pawelzik Ghiasvand om det är mer bekant?[/FONT]
[FONT=Arial]Som sagt har hon skrivit en del artiklar i ämnet foderdjur.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]//Johan[/FONT][FONT=Times New Roman]
[/FONT]
#49 - 22 december 2009 15:57
Markus,
Om du vill kan jag skicka en omgång hoppstjärtar. Det har gått bra vid tidigare tillfällen trots bistert väder. Dom är gratis om du lovar ger bort till någon annan någon gång. Flugorna kan säkert också gå bra. Det är ju ingen större förlust om dom kroknar...

Lyckas det blir du kanske slugaste fiskodlaren i V-ås?

//Johan
#50 - 22 december 2009 19:30
Nu väntar jag ivrigt på att batteriet ska laddas till nya kameran (Canon EOS 500D). Sen ska jag försöka fota de små liven!
Bilagor:
#51 - 22 december 2009 21:38
Markus1984 skrev:
Nu väntar jag ivrigt på att batteriet ska laddas till nya kameran (Canon EOS 500D). Sen ska jag försöka fota de små liven!

hur lång tid tar laddningen :p
#52 - 23 december 2009 09:39
Fotoförsök

Här är bilderna som jag tog igår.
#53 - 23 december 2009 09:44
ooooh! jag har totalt missat ditt projekttråd! :D Vad är det för små liv!?! :D
#54 - 23 december 2009 09:59
Nubi skrev:
ooooh! jag har totalt missat ditt projekttråd! :D Vad är det för små liv!?! :D

Som rubriken lyder Nothobranchius eggersi 'blue' :)

Dags för VB idag, sitter och funderar på hur jag ska lyckas byta utan att bli av med massa fiskar...de är ju näst intill osynliga. :|
#55 - 23 december 2009 13:18
Ha en strumpa :) när du gör VB :D
#56 - 23 december 2009 15:37
Nubi skrev:
Ha en strumpa :) när du gör VB :D

Mm jag antar att det får bli något sånt :) Har inte tagit mig i kragen och kommit igång med nå nyttiga saker idag.
#57 - 23 december 2009 18:37
Testa :) *leR* Har du någon finmaskig strumpa? Kolla om Anna har någon gammal strumpa, typ strumpbyxor i lådan :)
#58 - 27 december 2009 12:17
Har bytt med en kort liten slang nerstoppad i en håv, så brukar jag göra i mina andra burkar med yngel i.
#59 - 29 december 2009 08:34
Hej Marcus.
Jag följer din tråd med stort intresse, jag är själv helt ny i Killivärlden och står just i begrepp att göra samma sak som du. Kommer få lite torv med Simpsonictys om två veckor, och hoppas sedan på att komma över lite torv med Nothobrancius.
Du ställer alla frågor jag hade blivit tvungen att ställa:).
Verkar ju finnas en del god kunskap på detta forum!
/Carl
#60 - 12 januari 2010 21:01
jag har i olika omgångar provat killis och det är spännande. men det är ett antal år sedan nu. mina första var australe som jag hade med javamossa och någon flytväxt. Efter bara några veckor simmade det yngel med dom vuxnaoch dom fick vara i fred.

Mina första årstidare var nottisar som jag fick som torv med ägg. Kläcktess redan efter en timma i vatten. 6 veckor senare kunde jag dela med mig av ca 150 utfärgade fiskar till andra. Riktigt kul.

När du kläcker artemia så ser man att som simmar omkring "hoppar" i vattnet. Se till att dom verkligen är kläckta innan du kläcker dina fiskar.
#61 - 12 januari 2010 21:03
obs guppy bloggen finns inte längre. har glömt ta bort min avslutningsfras. skall ordna det bums
#62 - 18 januari 2010 02:33
Tjena gott folk,

har haft mycket att stå så jag har inte uppdaterat er...Inga Nothos finns kvar just nu, klantade mig under julen, missade lite vattenbyten och matning...Men jag har ju halva satsten med ägg kvar, så det blir ett till försök framöver.
#63 - 3 februari 2010 21:27
har du kläckt resten ännu?
#64 - 15 februari 2010 01:02
wierdalien skrev:
har du kläckt resten ännu?

Nej ska vänta lite tills det lugnar ner sig lite här i huset!

Annons