Hej Winnie och tack för svar!
Vilken av de foder du nämnde tror du skulle passa bäst för mig som har 3st nyfikna katter och inte vill ha en invasion av kryp i lgh:en?
(köper gärna nånting som är "lättare" än artemia)
Just nu har jag flyttat yngel till en PetBox på 2L , fast har c:a 1L vatten i...hur ofta ska jag byta vatten och hur mycket?
Hoppisarna klarar inte luftfuktighet under ca 70% RH. Dom dör om dom rymmer från sin plastlåda med lock. Samma sak gäller grindalarna. Flugorna klarar sig lite bättre, men jag har aldrig upplevt det som ett problem. de dör rätt fort den naturliga vägen av ålder om de inte hittar något gott att föröka sig i = rutten banan eller så, men vem har sånna bakom soffan? . Om du förvarar odlingarna i något skåp borde missarna inte ha stor chans.
Fördelen med levande foder är uppenbar: Det skitar inte vattnet till närmelsevis som torr o frysfoder efter som det just lever till dess att det blir uppätet. Hoppstjärtar o flugor kan promenera på ytfilmen i flera dagar(om täckglaset är tätt). Grinalmask lever ett par dygn under vattnet, men blir oftast uppätna innan de tar botten...
Det enda stora problemet jag har haft med levande foder har varit att få fatt i startkulturer. Därför jar jag bestämt mig för att försöka sprida det jag har så mycket som möjligt till andra fisktokar. Det finns inte bättre mat för fiskarna. Så är det.
Som du kanske vet finns det en akvarieförening i Västerås som vad jag har förstått är rätt aktiv och har kunniga medlemar. Du kan säkert få hjälp den vägen, annars ska jag försöka hjälpa dig om du vill. Ska du till Stockholm är det väl värt att besöka Janne Vester på Södermalms Akvarieaffär. Där hittar du startkulturer och fler killiarter än du kommer att ha på ett helt liv plus ett kunnande i särklass.
Vattenbyte hos ynglen:
Bäst är att byta vatten dagligen i yngelbukarna(30-100%), men i praktiken blir det varannan för min del. Var noggran i början. Ett par små (5mm) posthornssnäckor är bästa renållana du kan ha. Dom äterallt som inte lever, dvs död artemia avföring alger, döda växter mm. Deras egen avföring verkar inte förstöra vattenkvaliteten så mycket, men ska så klart bort. Stoppar man i en för stor snäcka och den får för lite "mat" och dö själv. Då blir vattnet mycket dåligt och dina yngel dör lätt. Fler små snäckor har fler munnar och städar snabbare. Dör en liten är det inte lika farligt. Jag har själv posthorn i varenda burk, från 0,3 liter till 150. Dom bidrar fantastiskt bra till balansen i systemet.
//Johan